makkelijk recept voor mayonaise

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:43

Ik heb dit recept laatst ook uitgeprobeerd. Met zonnebloemolie, vond alleen de smaak van de olie erg overheersen. Wat voor soort olie zou eventueel meer geschikt zijn?

Anoniem

Re: makkelijk recept voor mayonaise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:54

Het recept is bij mij ook gelukt! Maar echt niet lekker, heel erg zuur en inderdaad vettig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 21:31

Coby schreef:
Het recept is bij mij ook gelukt! Maar echt niet lekker, heel erg zuur en inderdaad vettig.

3 eetlepels azijn is ook wel veel, in mijn recept staat 1

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:58

Even een schopje... Heb dit recept intussen al een paar keer geprobeerd, waarvan het de eerste keer perfect gelukt was. De overige twee keren was de smaak wel oke, maar was de mayonnaise even vloeibaar als water... Toen ik het in een pot goot en daarna in de koelkast zette, waren de zwaardere deeltjes na 30 min ook gezakt naar de onderkant :(

Ik heb het topic even overgelezen, maar ik kom er niet uit:
- te weinig olie, zodat ei er niet aan bindt: is het geval niet, heb bij elke poging 350 ml olie gebruikt
- te weinig gemixt: ook niet
- ingredienten niet op kamertemperatuur: ook niet

Enkele keukenprinsessen die me uit de brand kunnen helpen? :(:)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:55

Heb je eerst slechts een deel van de olie met de rest laten mengen tot het bindt, en dan tijdens het mixen met een dun straaltje de olie in porties toegevoegd of in 1x alle olie erin?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 21:53

F_Orumster schreef:
Heb je eerst slechts een deel van de olie met de rest laten mengen tot het bindt, en dan tijdens het mixen met een dun straaltje de olie in porties toegevoegd of in 1x alle olie erin?

Dat hoeft bij dit recept niet dat vindt ik er juist zo makkelijk aan.

Heb je wel een hoge smalle beker gebruikt?

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 02:13

Of het daaraan lag of niet, ik heb het nogmaals geprobeerd en ditmaal de olie in dunne straaltjes toegevoegd tijdens het mixen en hij is gelukt! Thanks F_Orumster :)

Iemand een idee hoelang deze mayonnaise goed blijft in de koelkast?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:35

Niet al te lang, ik zou max. een paar dagen aanhouden, als je het in een afgesloten pot kunt bewaren.
Het is niet zo dat het meteen bederft, maar de smaak gaat al snel achteruit en soms gaat het schiften.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:40

Handig, dit recept! Die ga ik opslaan. Ik gebruik vrijwel nooit mayonaise, met als gevolg dat toen ik het van de week nodig had ik een fles uit de kast haalde die houdbaar was tot 2011...... Kan ik voor die enkele keer dat ik het gebruik beter zelf maken!

Voor wie met het rauwe ei zit: Je kan ook gepasteuriseerd ei in pakken kopen, zowel heel ei, eiwit als eigeel. Voor thuisgebruik durf ik de gok wel te nemen, maar taarten etc maak ik vaak voor anderen en dan kies ik liever voor de veilige optie.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:00

ik doe er vaak eetlepel groffe mosterd door, eetlepel citroensap, ei, zonnbloem olie, theelepel mierikswortel voor een beetje pittigheid, 2 teentjes knoflook en wat verse of gedroogde kruiden (italiaanse/bieslook/peterselie etc).
et voila een knoflook mayo wat heerlijk smaakt bij spare ribs/anders vlees/ gourmet etc,

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 15:39

Voor degene die alleen het eigeel willen gebruiken