Lekker koolydraat arm koken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:35

Ninx schreef:
Janneke2 was mij al voor. Maar ik heb inhoudelijk heel wat info, nou ja... websites waar je echt veel kunt terugvinden.
Ik vind die Cambridge toestanden wat eng, je veranderd zoveel in je lichaam... terwijl je over een langere periode, wanneer je je leven echt omgooit met ondergaande 'eet-ideeen' een gezond gewicht kunt krijgen en houden.
Ieder het zijne uiteraard.... maar dat lijkt me veel heilzamer dan shakes.
Koolhydraatarm is niet noodzakelijk shakes en voor sommige mensen in een bepaalde situatie de snelste manier om af te vallen en dat kan soms nodig zijn.
De links die jij geeft zijn heel leuk maar niet koolhydraatarm.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:42

Daar staan wel degelijk erg veel koolhydraatarme recepten tussen.

Doel moet zijn om langzaam af te vallen, en duurzaam af te vallen. Alleen focussen op koolhydraat-arm lijkt me niet PUUR the way to go.
Focussen op gezond en alle prefab zooi, suiker, frisdranken, zoetstoffen, regulier brood schrappen is het beste dat je voor jezelf kunt doen :-)

Katja

Re: Lekker koolydraat arm koken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:49

Dat die er tussen staan zie ik ook maar dat onderscheid is niet voor iedereen makkelijk te maken. Je kunt het er niet mee eens zijn maar er zijn gewoon situaties waarin gezond eten even niet de oplossing is. Koolhydraatarm en zeker Cambridge is niet iets waar je je hele leven mee door kunt gaan maar soms is het wel een fijne tijdelijke route.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:54

Het licht eraan. kh-arm kan voor sommige mensen goed levenslang werken. Wel ga je op een gegeven moment een paar fruitsoorten toevoegen en nog wat groenten.
Cambridge moet je inderdaad niet je hele leven gaan doen.

Maar granen etc hoeft niet perse. Zelf kan ik niet erg goed tegen granen en daarom zal zoiets voor mij ook nooit volledig terugkomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:55

Ninx schreef:
arabella2000 schreef:
@ninx
Je kunt vlees niet schrappen bij kh-arm. Kh-arm eten betekend weinig aardappelen, brood, rijst, pasta enz.
Veel groenten en vlees. Je kunt er wel voor kiezen om mager vlees te pakken. Maar in principe heb je het vlees gewoon nodig.

Ik schrap zo goed als beiden.... en er blijven meer dan voldoende mogelijkheden over.

Waarom deze offtopic discussie?
TS vraagt toch helemaal niet hoe ze koolhydraatarm en vegetarisch kan eten? Ze vraagt alleen naar koolhydraatarm.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:57

arabella2000 schreef:
Het licht eraan. kh-arm kan voor sommige mensen goed levenslang werken. Wel ga je op een gegeven moment een paar fruitsoorten toevoegen en nog wat groenten.
Cambridge moet je inderdaad niet je hele leven gaan doen.

Maar granen etc hoeft niet perse. Zelf kan ik niet erg goed tegen granen en daarom zal zoiets voor mij ook nooit volledig terugkomen.

Koolhydraatarm is niet koolhydraatvrij!
Het gaat er om dat je een balans vindt, waarbij je op gewicht blijft en een eetpatroon ontwikkelt dat je levenslang kunt volhouden.
Arabella kan niet goed tegen granen, ik wel. Dus ik heb volkoren granen toegevoegd, maar dat betekent niet dat ik nu het hele principe heb losgelaten.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:58

daar geef ik je helemaal gelijk aan ;) Dat si eigenlijk wat ik probeer uit te leggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:02

En nog maar een receptje dan....

We hebben gisteren een wokgerecht gemaakt met
- runderlapjes (in blokjes gesneden)
- knoflook
- 2 uitjes
- een halve paprika
- een stuk groene kool

Daarbij: zelfgemaakte satesaus en quinoa.
Erg lekker (als de satesaus te koolhydraatrijk is kun je hem ook vervangen door een andere saus).

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:03

Wat een leuk topic!
heb al veel lekkers voorbij zien komen, ik volg even :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:04

mmm lekker... Zaterdag nog maar eens verse groenten halen en eens echt gaan koken (ik vind het lastig om alleen voor mezelf te koken en opwarmen vind ik niet zo lekker, maar eigenlijk is het voor mijn gezondheid beter als ik weer gewoon kh-arm ga eten)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:54

Katja schreef:
Dat die er tussen staan zie ik ook maar dat onderscheid is niet voor iedereen makkelijk te maken. Je kunt het er niet mee eens zijn maar er zijn gewoon situaties waarin gezond eten even niet de oplossing is. Koolhydraatarm en zeker Cambridge is niet iets waar je je hele leven mee door kunt gaan maar soms is het wel een fijne tijdelijke route.

Eh....????

Als je leven afhangt van opeens vele kilo's afvallen, het zij zo. Maar wanneer is dat dan...?
(Ik kende iemand, die ivm. een chemokuur opeens 10 kilo moest aankomen. Maar dat het zo giga belangrijk is, om snel af te vallen....?)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:04

Eén van mijn alltime favorites is echt de courgette pasta! Schil met een kaasmes plakken van een courgette, ding beetje ronddraaien zodat je niet al te grote plakken hebt en kook die heel kort als pasta. Daarna kun je alles erin gooien wat je wilt, maar mijn favo is echt de courgette pasta met champignons, blauwschimmelkaas en wat gehakte walnoten, heerlijk!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:17

jip courgettepasta is echt heerlijk :)
De lasagnavariant is ook favoriet bij mijn moeder en mij (vinden we nog lekkerder dan de 'echte'lasagna)

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 14:19

@Janneke2, graag wil ik het in dit topic wel houden over de gerechten. En niet over de meningen waarom wel of niet een dieet te volgen. :)

Is natuurlijk niet alleen voor jou bedoeld.

Mocht je mijn beweegreden willen weten of het er verder over willen hebben stuur me dan even een pb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:36

Vanavond bij mij op het menu:

boontjes koken (nadat de uiteinden eraf zijn, even een klus)
uien fruiten in koekepan (meestal met knof erbij en alvast de geelwortel)
heel even gekookte broccoli erbij,
aanvullen met bijv. sambal, kokosmelk, ketoembar
en oogt het te weinig in 3 minuten nog even wat extra quinoa erbij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:34

Ik ben nu een week of 6 een stuk minder koolhydraten gaan eten, val er lekker mee af en het kost me weinig moeite. Ik ben gek op bijvoorbeeld hartige taart en ipv deeg gebruik ik nu een mengsel van ei en zure room. Bijvoorbeeld: prei in stukjes snijden en samen met spekblokjes bakken zodat de prei slinkt. Dan een bakje zure room loskloppen met een stuk of 5 eieren (ligt natuurlijk aan de grootte van je bakblik) en geraspte kaas. Het prei/spek mengsel in je bakblik doen, ei mengsel erover gieten en dan nog wat geraspte kaas erover strooien. In de oven op 180 graden, ongeveer 25 minuten. (even checken of je eimengsel gestold is)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:35

Ik dacht eigenlijk dat quinoa veel koolhydraten bevat?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:40

Quinoa is inderdaad niet khd-arm. Maar het zijn wel goede khd met een lage GI.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 01-11-13 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:42

"Alles is relatief" als je in plaats van rijst (of pasta! ) quinoa eet, dan krijg je meer eiwitten binnen - en dus minder koolhydraten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:44

tja, pasta en rijst zijn ff verbannen momenteel :)

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:53

Ik lees hier al meerdere keren over courgette pasta, hoe werkt dit in lasagne. Gewoon rauw in de lasagne doen?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:34

Hallo allemaal, ook wij eten hier thuis sinds een aantal maanden KH-arm. Met goed resultaat, we zijn al zo'n 10 kilo kwijt en voelen ons veel beter! *\o/* Nu komen de koude dagen er weer aan en ik ben altijd een groot liefhebben van stamppotten (geweest), want ik zit natuurlijk met het ingrediënt aardappelen. Ik heb op internet gezocht en daar werd als alternatief bloemkool geopperd, we hebben het geprobeerd, maar het was niet zo'n groot succes. Heeft iemand misschien nog een ander idee om een stamppotje te maken zonder aardappelen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:36

Eh.... voor mij zijn het nou juist de piepers die het tot stamppot maken.
Ik doe tegenwoordig meerdere groenten met een beperkte hoeveelheid aardappels en maak het smeuïg met gedroogde tomaatjes.
Bijv.: broccoli met andijvie en "een stuk knots" (witte wortel) plus dus pieper met geconcentreerde tomaat.
Of paprika met kastanjes en/of amandelen en dan zuurkool met wat pieper.
(En er zijn heel wat groente'prutjes' met wintergroenten en noten en linzen en wat al niet mogelijk. )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:39

Mijn avondeten is geen probleem maar maaltijden overdag.

Help wat eet ik overdag, heb koolhydraat vrij brood

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:41

Ik maakte wel eens lasagna waarbij ik de lasagne bladeren verving door gegrilde courgette plakken.
Erg lekker,maar wel een hoop werk.