courgette chips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:04

Kwanyin schreef:
Eh helaas :') . Ze begonnen eigenlijk al vrij vlug te bruinen, heb de temperatuur toen toch maar iets lager gezet maar het mocht niet baten..na een half uur waren ze zo donkerbruin dat ze gewoon helemaal tegen het bakpapier aankleefden en niet meer los te krijgen waren...
Ik heb nu een tweede poging er in waarbij ik de courgette gewoon handmatig dun heb gesneden en de temperatuur vanaf het begin iets zachter...nu zijn er weer enkele die ik erg dun had gesneden, die al liggen te verschrompelen, eens ziet wat de rest doet...

Dat is jammer zeg! Bij mij is het de laatste keer wel gelukt op 180 graden. Heb je ze halverwege omgedraaid? :=
Misschien het bakpapier een klein beetje invetten met olie, zodat het niet blijft plakken?

LhinnOlijf

Re: courgette chips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:09

Of net als bij aubergine eerst zouten en dan na 5-10 minuten het vocht afvegen alvorens het in de oven gaat...???

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:11

Nee, het lukt niet :n . Ook bij deze weer bijna allemaal gewoon compleet bruin geworden en plakkend tegen het papier. Maar er zitten er nog een paar bij die er wel nog goed uit ziet, nog niet helemaal krokant maar ook niet meer zo rauw. Ik laat ze er nog even inzitten om te zien wat ze doen. Die waren iets dikker dan de rest. Als die het wel halen, wil dat gewoon zeggen dat ik mijn courgettes toch handmatig een klein beetje dikker moet afsnijden denk ik.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:17

Kwanyin schreef:
Nee, het lukt niet :n . Ook bij deze weer bijna allemaal gewoon compleet bruin geworden en plakkend tegen het papier. Maar er zitten er nog een paar bij die er wel nog goed uit ziet, nog niet helemaal krokant maar ook niet meer zo rauw. Ik laat ze er nog even inzitten om te zien wat ze doen. Die waren iets dikker dan de rest. Als die het wel halen, wil dat gewoon zeggen dat ik mijn courgettes toch handmatig een klein beetje dikker moet afsnijden denk ik.

Heb je een verstelbare mandoline? Zo ja, op hoeveel mm dikte heb je hem staan? Mijne kan namelijk tot 10 mm, heb hem geloof ik op 6 of 7 mm staan, dus vrij dik nog. :) Zou het inderdaad dan even met de hand snijden, en halverwege in de oven de plakjes even omdraaien.

Edit: misschien verbranden ze minder snel als je ze van te voren even een mooi paneerlaagje geeft? Gewoon even door ei en bloem halen, desnoods wat zout/peper en/of kruiden. Weet niet of het werkt hoor, heb het nog nooit geprobeerd zo, maar kan me voorstellen dat de buitenkant dan wat minder snel donker wordt. (En je hebt nog een knapperig laagje er om heen!)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:27

Nee een heel antiek ding :D . Maar het is dus niet gelukt en mijn courgette is op nu :') . Volgende keer ga ik proberen om ze toch een beetje dikker te snijden....ik heb er eentje van de beste geproefd maar ze smaakte alsnog meer aangebrand...

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:30

Kwanyin schreef:
Nee een heel antiek ding :D . Maar het is dus niet gelukt en mijn courgette is op nu :') . Volgende keer ga ik proberen om ze toch een beetje dikker te snijden....ik heb er eentje van de beste geproefd maar ze smaakte alsnog meer aangebrand...

Jammer zeg. :') Ik heb er vandaag geen tijd meer voor om te maken, maar zal van de week even mee gaan experimenteren! Denk dat dikker snijden sowieso al een uitkomst is.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:31

Ah jammer! Wat ik ook wel eens probeer bij de aardappels, waarbij tot nu toe de slagingskans het grootst was, was om ze met keukenpapier wat te 'drogen'. Gewoon de schijfjes op een laagje keukenpapier leggen en nog eentje er op en een beetje aandrukken. Dan trek je er ook weer wat vocht uit. Oh en bij de aardappels hielp een beetje kokosolie (laten smelten in oven even tijdens het voorverwarmen) ook wel, maar dan moet je wel van die smaak houden :o . Maar groentechips is me echt nog nooit goed gelukt. Meestal ben ik de herfst en winter wat actiever in de keuken dus wie weet lukt het dit keer wel.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:35

Oew.. klinkt lekker! Ga ik ook proberen. Wat voor oven heb je ts?

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:26

Toevallig dat ik dit topic zie! Heb ze vanmiddag nog gemaakt haha :j

Ik doe altijd:
1.Courgette met de kaasschaaf in dunne plakjes
2.Courgette door de melk halen
3.Courgette door het mengsel halen. (het mengsel= Paneermeel, peper, zout. Soms ook kerrie of paprika poeder)
Oven op 220graden en in 5-10 min per kant (dus wel even omdraaien) en dan eten maar!

Zal zo even een foto bijvoegen van vanmiddag

Edit: Foto
Klik

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:22

Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 25-09-13 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:26

Wat wij hier eens gedaan hebben is met rode biet, ook super lekker!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:37

En de mijne staan in de oven, duimen maar :-D...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:42

Hmm klinkt wel heel lekker
ga ook een poging wagen, heb altijd gourgetten in huis

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 19:50

amyke schreef:
En de mijne staan in de oven, duimen maar :-D...

Succes!

Hoe heb je alles ingesteld? ook de 180° op 45 minuten?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:05

en ze zijn helemaal bruin en smaken naar verbrand :( ...
Ja, inderdaad, op 180°, maar al bij al hebben ze er maar 25min ingestaan.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:14

Jeetje wat vervelend dat het bij jullie allemaal mislukt. :( Ik zal eens kijken of ik er morgen tijd voor heb, want bij mij ging het de laatste keer wel goed op die temperatuur en tijd. Hoe dik had je de plakjes amyke?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:19

de plakjes waren 8mm dik, standaard op het snijmachine en we kunnen dit niet aanpassen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:25

Klinkt dik genoeg, ik heb mijn mandoline ook op 6 of 7 mm staan en dan lukt het prima op 180 graden. Heb je ze halverwege omgedraaid?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:26

Hier zijn ze ook niet gelukt ze waren of verbrand of te nat jammer

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:35

Jammer zeg.
Bij de eerste poging kreeg ik ze grotendeels al moeilijk omgedraaid omdat ze zo kleefden, bij de tweede poging eb ik de meeste wel kunnen omdraaien, maar dat was dus ook tevergeefs...
Hopelijk lukt het iemand nog wel :D .

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:36

Lisann__ schreef:
Toevallig dat ik dit topic zie! Heb ze vanmiddag nog gemaakt haha :j

Ik doe altijd:
1.Courgette met de kaasschaaf in dunne plakjes
2.Courgette door de melk halen
3.Courgette door het mengsel halen. (het mengsel= Paneermeel, peper, zout. Soms ook kerrie of paprika poeder)
Oven op 220graden en in 5-10 min per kant (dus wel even omdraaien) en dan eten maar!

Zal zo even een foto bijvoegen van vanmiddag

Edit: Foto
Klik

Dit klinkt echt heerlijk, denk dat ik deze morgen ga proberen!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:15

Bij mij kleefden ze niet, heb ze na 20 min omgedraaid, maar toen was de bovenkant al heel bruin, heb ze omgedraaid, maar na 5minuten begon het naar verbrand te stinken, dus heb ze er toch maar uitgenomen

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:56

Ik heb het net geprobeerd! Kaasschaaf, hele dunne plakjes, 20 minuten, halverwege gedraaid en beetje zout. Lekker! Mijn rot combi oven op 180!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:46

Hoe kun je nu courgettechips willen maken en ondertussen negatief praten over 'gewone' chips uit een zak...?!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 00:04

TurdusMerula schreef:
Hoe kun je nu courgettechips willen maken en ondertussen negatief praten over 'gewone' chips uit een zak...?!

Omdat je eigenlijk gedroogde courgette eet zonder de toevoegingen (suiker, vet/ olie, smaakversterkers, aroma's ect.) die wel in de supermarkt chips zitten.

Het toegevoegde zout zorgt ervoor dat het vocht onttrokken word, waardoor de plakjes courgette beter/ sneller drogen. In theorie zou je de plakjes, zonder zout, in een droogoven kunnen stoppen en omtoveren tot chips ;)