Biologisch eten vlees/groente/fruit? ? ? ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:38

Mindim schreef:
Ja, het biologische vlees van de AH, heeft 3 sterren en het EKO keurmerk. Het is wel wat klein, maar als je goed kijkt zie je op de verpakking links de 3 sterren en rechts het EKO keurmerk.
[ Afbeelding ]

Goed dat ik het weet, koop ik niks meer met die keurmerk.

Eydis

Re: Biologisch eten vlees/groente/fruit? ? ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:00

Iemand een adresje voor bio vlees in de buurt van Hoorn? (NH)

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:51

jeetje, wat een verhaal zeg.. en gatverdamme... wat smerig allemaal..
ik at zelf al nooit kip uit de supermarkt, alleen via de poelier. niet bio maar wel goed verzorgd en buiten . ( hoop dat ze de waarheid spreken maar dat zal toch wel:!)
vlees koop ik wel in de supermarkt, eet het zelf weinig, af en toe wat gehakt maar liever niet.
maar gatver... ik koop het wel bij de slager.. maar welke is goed en wat is goed?!
moeilijk zeg. hoop dat meerdere dit gaan doen en dat die industrie failliet gaat..

ik ben ook benieuwd omgeving hoorn/enkhuizen of iemand wat weet...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:08

Besef dat slager en poelier niet alleen maar biologisch vlees verkopen he! En garanties op de levenskwaliteit van de dieren, tsja, voor wat de mooie blauwe ogen van de verkoper waard zijn? De Groene Weg is een landelijke slagerijketen die alleen biologisch vlees verkoopt. Zij hebben overigens zelfs een biologische voederlijn (vlees) voor honden en katten! Je kunt bij hen de aanbiedingen in de gaten houden bijvoorbeeld.

Wij bestellen al onze groenten, fruit, zuivel, eieren ed bij een biologische boerderijwinkel hier in de buurt. Zij hebben een samenwerking in de regio, waardoor ze met name streekproducten leveren. Dat wat ze niet kunnen inkopen in de regio, kopen ze in bij een groothandel.

Vlees koop ik ook bij hen, of in de supermarkt, maar dan wel n biologisch/eko-keurmerk en 3 sterren beter leven.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 07-09-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:09

Chubby schreef:
Besef dat slager en poelier niet alleen maar biologisch vlees verkopen he! En garanties op de levenskwaliteit van de dieren, tsja, voor wat de mooie blauwe ogen van de verkoper waard zijn?

Wij bestellen al onze groenten, fruit, zuivel, eieren ed bij een biologische boerderijwinkel hier in de buurt. Zij hebben een samenwerking in de regio, waardoor ze met name streekproducten leveren. Dat wat ze niet kunnen inkopen in de regio, kopen ze in bij een groothandel.

Vlees koop ik ook bij hen, of in de supermarkt, maar dan wel n biologisch/eko-keurmerk en 3 sterren beter leven.

maar als je het filmpje hebt gezien dan zie je duidelijk dat 3 sterren beter leven en bio nog veel gesjoemeld mee word... je weet nooit zeker of het echt 3 sterren is want ze maken er een zooitje van... zie filmpje :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:11

Sorry, ik edit net mijn bericht :)

Naar aanleiding van de recente nieuwsberichten gaan we maar weer wat vaker naar De Groene Weg en bestel ik mijn vlees maar wat meer bij onze bio boerderijwinkel inderdaad.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:20

haha ik dacht al huh.. jaa wat erg he..

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:29

Weet iemand waar ik biologisch vlees in de omgeving van Arnhem kan kopen maar dan niet in van die enorme porties?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:06

Ik vind varkens die gemest worden voor de groene weg slagerijen ook niet op en top hoor. De mestvarkens lopen ook daar niet in de wei. De fokzeugen wel.
Ze hebben met 9 of 12 varkens een binnen en buitenhok, hoe groter ze worden, hoe kleiner het hok. Binnen is wel stro, ook voor mama varken. Met 100 kilo gaan ze naar de slacht en dat is al gauw met een leeftijd van 7 maanden. Het viel mij iig tegen. Kijk het zal beter zijn dan bio industrie, maar ook hier zitten de varkens maar tegen het beton aan te loeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:08

Chubby schreef:
Besef dat slager en poelier niet alleen maar biologisch vlees verkopen he! En garanties op de levenskwaliteit van de dieren, tsja, voor wat de mooie blauwe ogen van de verkoper waard zijn? De Groene Weg is een landelijke slagerijketen die alleen biologisch vlees verkoopt. Zij hebben overigens zelfs een biologische voederlijn (vlees) voor honden en katten! Je kunt bij hen de aanbiedingen in de gaten houden bijvoorbeeld.

Bij mijn vleeshandelaar, mag je gewoon kijken hoor. Hij is er enorm trots op, hij wijst ons ook het natuurgebied waar ze staan en we krijgen met regelmaat een nieuwsbrief met nieuws uit de kudde. 1 keer in de zoveel tijd is een os slachtrijp. Ze zijn minimaal 4 jaar oud. Vandaag ook de kromhoekster kip gehaald, deze zijn preventief behandeld met antibiotica en ook biologisch gehouden. Ook het rundvlees is antibiotica en 100% grasgevoerd, dus geen granen en krachtvoer.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:32

Het is best lastig om het goed te doen -O- Denk je je best te doen door alleen bio/scharrelvlees te kopen bij de supermarkt, worden je goede bedoelingen weer onderuit gehaald.

In mijn zoektocht naar een bioslager in de buurt (randstad), kwam ik deze website tegen: http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=&c=4 Mss voor andere bokkers die zoekende zijn ook handig.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:59

Mindim schreef:
Bij mijn vleeshandelaar, mag je gewoon kijken hoor. Hij is er enorm trots op, hij wijst ons ook het natuurgebied waar ze staan en we krijgen met regelmaat een nieuwsbrief met nieuws uit de kudde. 1 keer in de zoveel tijd is een os slachtrijp. Ze zijn minimaal 4 jaar oud. Vandaag ook de kromhoekster kip gehaald, deze zijn preventief behandeld met antibiotica en ook biologisch gehouden. Ook het rundvlees is antibiotica en 100% grasgevoerd, dus geen granen en krachtvoer.

Mindim, waarom zijn deze dieren preventief behandeld met antibiotica? Antibiotica is toch juist iets wat je niet wilt in een vleesproduct? Ik heb even gezocht en vond dit:

"Biologische dieren krijgen nooit preventief antibiotica toegediend. Dit gebeurt alleen curatief (dus als het dier ziek is) en alleen op indicatie van de dierenarts. Dat toedienen mag ook maar 1 keer per jaar. "

en:
"Er verschijnen in de media steeds meer berichten over bacteriën die resistent zijn voor antibiotica. Dat is een groot probleem omdat het toedienen van antibiotica bij mensen soms niet meer werkt. Een deel van de oorzaak daarvan lag in het feit dat gangbare dieren preventief antibiotica toegediend krijgen. Deze antibiotica komen met name via de mest terecht in het milieu."
Bron: http://www.bio-plus.nl/consument/over-bio/wat-is-bio/

preventief behandeld met antibiotica en ook biologisch gehouden = tegenstelling, volgens deze site
Ik snap je post daarom niet :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:51

Och, ik zie het! Ik bedoel niet preventief behandeld! Dat heb ik niet goed getypt. Zowel koe als kip zijn niet preventief behandeld. Ik zal mijn posts even nalezen, eer ik ze verstuur!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:38

Flowerbomb schreef:
Weet iemand waar ik biologisch vlees in de omgeving van Arnhem kan kopen maar dan niet in van die enorme porties?

In het centrum, in de Steenstraat geloof ik, daar zit de biologische slager naast de biologische supermarkt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:59

Wij eten ook biologisch, met een kleine portemonnee. Dus niet elke dag vlees en vooral op de aanbiedingen letten bij Ekoplaza en de bio-slager. Mijn vriend neemt ook vaak spullen uit zijn eigen winkel mee, dat scheelt ook enorm.