Gevarieerd koken op minimum budget, recepten/berekeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Gevarieerd koken op minimum budget, recepten/berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:26

Toppie dat maakt alles weer makkelijker

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:06

Leuk dit topic, ben van plan om ook een aantal weken te proberen met het minimum rond te komen dus dit is echt wel handig dan!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:34

Ik maak mijn eigen pasta ... 100gr tarwebloem + 1 middelgroot ei :D Dit is ruim voldoende voor 1 persoon.
Tarwebloem kan je vervangen door andere meelsoorten. Net wat je lekker vind. Wel is het wennen aan de nieuwe pasta smaak :=
--> Je kan het invriezen als je het in reepjes snijd
--> per portie ben je +/- 20 cent kwijt :D

Dit pasta recept gebruik ik ook als harte bodem voor quiches
Quiche zelf:
200 gr groentemix (diepvries/ uit de reclame)
3 a 4 eieren (afhankelijk van de grootte)
--> 1,00 + 4x 0,10 + 0,20= 1,60 euro voor een goed gevulde quiche. Kunnen 2 a 3 personen van eten

Ik maak ook eigen bladerdeeg
250 g tarwebloem (13 cent, euroshopper a 50 cent/ 1kilo)
250 g verse roomboter (25 cent, euroshopper)
125 ml ijskoud water ( 3 cent, leidingwater)
1/2 tl zeezout (ruim 4 gram)
--> totaal: 41 cent := En dan heb je evenveel als 10 plakjes supermarkt bladerdeeg :=
--> http://www.trifles.nl/posts/heb-je-even ... doe-je-zo/

Foe yong hai
2 eieren pp (10 cent per ei)
200 groentemix (1,00 reclame/ diepvries)
saus naar keuze
--> 1,20 pp dus ... groentemix met ei in een koekenpan, omelet maken. en daarna dippen in de suas naar keuze *jummie*

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:18

250 gram roomboter voor 25 cent? Laatste keer dat ik keek zat de prijs van de goedkoopste roomboter overal tegen de één euro per pakje?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:35

Mooi topic dit ga ik even volgen, fijn dat er ook glutenvrije mensen zitten.

Weet je ook waar de goedkoopste glutenvrije dingen zijn.

Even een vraagje aan de gv mensen, wat doen jullie met brood? Welk brood en waar of maak je het zelf?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:33

lhinnolijf, hoe maak je dan daarna hier pasta van? Moet je het deeg ook nog laten 'rusten' voordat je het op welke manier dan ook in de pan mikt?
Klinkt wel om een keer te proberen :+

Moet er trouwens wel zoveel roomboter in het bladerdeeg?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:18

maj0 schreef:
Mooi topic dit ga ik even volgen, fijn dat er ook glutenvrije mensen zitten.

Weet je ook waar de goedkoopste glutenvrije dingen zijn.

Even een vraagje aan de gv mensen, wat doen jullie met brood? Welk brood en waar of maak je het zelf?

Die kleine pakjes met een paar sneetjes glutenvrij brood laat ik altijd keurig in de supermarkt liggen. Ik bak zelf met de bakmix van Consenza. Daar koop ik dan gelijk een zak van 5 kg van, liefst meergranen, bij de Jumbo €21,95. Ik voeg er vaak nog wat fibrex of fiberhusk aan toe voor extra vezels en soms voor de lekker iets van zonnebloem- of pompoenpitten. En naast gist voeg ik ook een zakje bakpoeder toe, want de extra vezels maken het wat zwaarder, maar meer gist proef je te veel.

Met de witbroodmix maak ik met fibrex/Fiberhusk erdoor voor de vezels ook wel brood met een Italiaans tintje (Italiaanse kruiden, knoflook en zongedroogde tomaatjes). Het deeg is wel een kledderdeeg en niet zo'n mooie, elastische bol als bij gewoon brooddeeg. Ik bekleed de vorm met bakpapier, dan weet ik zeker dat het brood goed uit de vorm komt. En ik gebruik een cakevorm ipv een broodvorm, dan wordt het broodje net wat hoger (en een cakevorm past beter in mijn combi-oventje :+ ).

Heb ik echt geen puf om te bakken of is het me te warm, dan heeft de Jumbo bij ons in het vriesvak ook sportbrood en brood van Mams Mikske. Beide zijn €2,99, maar het sportbrood is groter en voedzamer, dus dat pak ik dan het liefst. Beide zijn wel goed te eten, zeker uit de rooster.

Er is ook een lijn biologisch brood van So Pure dat sommige biologische bakkers verkopen. Dat wordt verpakt en bevroren bij die bakkers aangeleverd en als het goed is ook bevroren verkocht, aangezien glutenvrij brood veel sneller uitdroogt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:29

maj0 schreef:

Niets :)
Ik eet zelden tot nooit glutenvrij brood, vind het niet echt lekker, heb veel verschillende geprobeerd maar kan er niet echt aan wennen, plus dat ik ook nog eens een vrij grote eter ben en binnen no time door een duur brood heen ben lol.
Ik ontbijt met havermout (Provena) of andere papsoorten (Teff), lunch wisselt enorm, kan soep zijn, kan warm eten zijn (vaak), gevulde omelet, pannekoekjes, maaltijdsalade etc

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:13

lieke2 schreef:
lhinnolijf, hoe maak je dan daarna hier pasta van? Moet je het deeg ook nog laten 'rusten' voordat je het op welke manier dan ook in de pan mikt?
Klinkt wel om een keer te proberen :+

Moet er trouwens wel zoveel roomboter in het bladerdeeg?

Pasta:
1. 100 gr tarwebloem in een platte kom (je moet er makkelijk in kunnen kneden totdat het een deeg is)
2. kuiltje in het midden maken
3. ei in het kuiltje (zowel eiwit als eigeel) mikken
4. van binnen naar buiten het meel met ei mengen
5. kneden met je handen gaat het beste
6. kneden totdat het deeg soepel is
7. deeg uitrollen tot +/- 1-2 cm dik en in repen/ slieren/ figuurtjes snijden
8. ruim voldoende water aan de kook brengen
9. verse pasta voor 5 min koken
10. opdienen en eten maar ;)
--> Verse pasta over? Je kan het invriezen, ook ongekookte pasta ;)

Ik ben gemiddeld 20 min bezig om verse pasta te maken

Roomboter:
Tja zo staat het wel in de recepten. Ik ben ondertussen wel aan het experimenten met olie en/ of margarine, maar dan moet ik oppassen dat het deeg stevig blijft := 125gr roomboter/ 125gr margarine doet het bij mij ook. Heb dan wel extra bloem bij de hand als het deeg te slap blijft.
--> om het meer te laten rijzen gebruik ik nu spa rood als ijswater.

GV brood:
Ik haal speltmeel (volkoren en wit) uit duitsland. Laatst was ik 1,00 euro kwijt per kilo pak (let op, dit was 3 maanden terug!!!). En dan een broodrecept aanhouden. Om het extra te laten rijzen neem Spa ROOD als water.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:32

I wish dat 250gr roomboter 25 cent was _O- Dat van die pasta zelf maken is wel erg handig! Ik heb geen pastamachine dus ik deed nooit wat met pastadeeg, maar je kan het natuurlijk ook zonder machientje doen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:36

wat leuk zeg ben niet zo goed in recepten dus lees even mee als dit ook mag kan de goedkopen dingen goed gebruiken

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:39

phormicola schreef:
I wish dat 250gr roomboter 25 cent was _O- Dat van die pasta zelf maken is wel erg handig! Ik heb geen pastamachine dus ik deed nooit wat met pastadeeg, maar je kan het natuurlijk ook zonder machientje doen.

Surrieeee! Heb de roomboter ook uit Duitsland... Had toen flink ingeslagen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:59

Oh! Dat verklaard een hoop :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:48

LhinnOlijf schreef:
phormicola schreef:

Surrieeee! Heb de roomboter ook uit Duitsland... Had toen flink ingeslagen

Ook dan moet het nog een flinke aanbieding zijn geweest denk ik, want ik shop daar toch wel af en toe in Duitse supermarkten maar zo goedkoop heb ik het nog nooit gezien, niet met een goede datum tenminste...

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:11

Makkelijke broccolisoep:

Ingrediënten;
2 grote/3 kleine stronkjes broccoli (tot. 1, 82 euro)
1 rode peper (tot. 0, 50 euro (pepers zitten per 2 verpakt (0, 99 euro) en het 2e teentje gebruik ik meestal voor pasta saus oid)
2 uien (Ik weet alleen de prijs niet meer.....)
2 teentjes knoflook
1, 5l groentebouillon (van bouillonblokjes)
Een beetje (olijf) olie
Evt. wat zout om nog op smaak te brengen.

Bereiding;
De ui, knoflook en rode peper (zonder zaadjes) fijn snijden en in de olie fruiten.
De broccoli in roosjes snijden (ook de stronk meesnijden) wassen en een paar minuten mee bakken. Blus af met de bouillon en ong.20 minuten laten koken.
Nu alleen nog pureren en dan is de soep klaar.

Dit is genoeg voor ongeveer 6 porties. Wij eten er meestal 1x van een dan gaat er nog voor 2x de vriezer in.
Ook lekker met gerookte kipfilet en een lepel crème fraiche maar dan word hij wel wat duurder natuurlijk.
Een geroosterd broodje ingewreven met een knoflookteentje is ook erg lekker erbij!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:02

lekker en goedkoop, preischotel met slavink

de hoeveelheden zijn voor 2 porties, ikzelf vries het nooit in of bewaar het in de koelkast, ik bewaar de ingrediënten meestal een extra dag en maak het de volgende keer vers opnieuw, dat is het lekkerst!

benodigdheden:
-ovenschotel
-1 prei (bij AH €0,49)
-2 slavinken (ca. €2,-)
-250 gr tomaten (ca. €0,50)
-125 gr champignons (ca. €0,50)
-roomboter
-halve knoflookteen (meer kan ook, naar smaak)
-zout en peper

recept:
*verwarm de oven voor op 200 graden
*snij de prei in schijfjes en snij de tomaat in stukjes (ik deel de tomaat meestal in 4-en en dan die stukjes nog door de helft)
*leg de prei in een ingevette vuurvaste schaal. leg middenin de prei de slavink en aan de zijkanten om en om de tomaten en champignons
*pers de knoflook en meng dit met een flinke klont roomboter, meng ook zou en peper erdoor
*leg de klontjes boter erbovenop en bedek de schaal met aluminiumfolie
*zet de schaal 45 minuten in de oven, het laatste kwartier kan het aluminiumfolie eraf

eventueel lekker met wat sla of stokbrood, maar ik heb meestal zo al genoeg!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:01

Gezond, luxe en (ik denk) goedkoop.

Salade voor 2.
1 tomaat, 5 cm komkommer, halve gesnipperde rode ui, 10 a 15 groene olijven, half pakje witte kaas/feta.
Alles in kleine blokjes en door elkaar hutsen.
Eten met bv een stukje vlees.

Asperges met ham. Ik vind yorkham het lekkerst maar een andere ham zoals achterham bv kan ook. Ik snij de ham in 2 helften en doe er 2 asperges in.

Gevulde tomaat.
Tomaat dekseltje afsnijden en uithollen.
Tonijn uit blik op water, uitlekken en prakken met wat mayo, zout en peper en dat stop je in de tomaat.
Dekseltje erop en klaar is kees.

Vanavond eet ik een zalmpakketje.
Voor 1 persoon: 1 vel roomboterbladerdeeg even laten ontdooien, daarna voorzichtig wat oprekken. Een mootje zalm erop leggen. En flinke klodder boursin (of een goedkopere variant) erop smeren. Daarbovenop spinazieblokjes plakken. Randjes van de bladerdeeg insmeren met water en het pakketje dichtvouwen.
20 minuten in de oven op 185 graden.
Zowel met de spinazie, de bladerdeeg, de boursin als de zalmmootjes kun je meerdere keren doen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:18

Mooi topic, wij zijn ook radicaal aan het bezuiningen voor onze bruiloft.
Vorige week heeft vriendlief voor 20 dagen gekookt ( 1 persoon s porties), weet alleen zo de recepten niet ^)

Zo heb ik :
3 dagen snijbonen stamppot met gehakt
4 dagen kip noodles van maggi met groente mix
3 dagen groente lasagna
3 dagen vis schotel met een laagje bladerdeed
5 dagen maaltijdsoep van groente en kip
2 dagen pasta met tonijn en een lekker tomatensaus

Tot dusver is het allemaal goed te eten, enkel de vis schotel uit de oven was te nat geworden :)

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:41

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:40

Dit ziet er allemaal erg interessant uit... Vriendlief wil niet bezuinigen... je leeft maar 1 keer :roll: ... De recepten zijn wel weer leuk om te doen... iemand nog meer recepten??

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:41

Bezuinigen is voor mij ook niet perse de insteek, maar ik ben de laatste tijd wel een stuk bewuster bezig met beter plannen en wat gezonder eten. Niet te vaak friet/pizza/rommel van de chinees, niet de halve inhoud van de koelkast weggooien omdat het niet gebruikt wordt, maar proberen om elke dag in niet al te veel tijd een fatsoenlijke maaltijd op tafel te krijgen. Liefst ook niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde.

Nu ik daar wat bewuster mee bezig ben, is het me vooral opgevallen dat je heel makkelijk een aantal ingredienten kunt combineren en door een paar andere ingredienten toe te voegen/te vervangen, je ineens iets totaal anders op tafel kunt zetten. Ik zal een paar voorbeelden met jullie delen, misschien hebben jullie er ook wat aan :)

- Stamppot.
Wat ik, zeker nu met de wintermaanden voor de deur, regelmatig doe is een grote pan aardappels koken om stamppot van te maken. De aardappelstamp is dan de basis en daarnaast kook ik in een paar aparte pannetjes de groenten en die stamp ik dan door de helft van de aardappels. Het gaat in 1 moeite door en je kunt dan toch 2 avonden iets anders op tafel zetten. Dit kun je bijv. combineren met de aardappels:
* Wortels en uien (hutspot)
* Zuurkool
* Boerenkool
* Spitskool
* Rauwe andijvie

- Groentenbasis
In een aantal (totaal verschillende) gerechten zie je vaak toch een aantal dezelfde ingredienten terug. Voor ons (2 persoons huishouden) heb je dan vaak teveel van iets en dat zal voor 1 persoons huishoudens nog wel een groter 'probleem' zijn.
Als je een basis van groenten neemt, dan kun je daar door wat toevoegingen een andere draai aan geven, bijv. met dit pakket:
* Doosje champignons
* 1 of 2 preistengels
* Enkele uien
* Paprika

Door er tomaat en Italiaanse kruiden (+ evt. gehakt) aan toe te voegen heb je een goede basis voor een lekkere spaghetti/macaronisaus.
Chili con carne is ook een optie: blikje bruine bonen erbij met kruiden (+ evt. gehakt).
Als je er rijst en een boemboe aan toevoegt (+ evt. wat tauge), dan heb je een lekkere nasi.
Dezelfde groentenbasis kun je ook gebruiken voor een goedgevulde omelet. Met een paar goede boterhammen erbij heb je dan weer een lekker lunchgerecht.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:49

Zo doe ik het zelf ook, Oscar :) Wij zij ook met z'n tweetjes en ik merk toch vaak dat niet alles op gaat, ondanks dat ik heel bewust inkoop. Ik ging laatst de koelkast schoonmaken en ik heb serieus 85% weg kunnen gooien :oo Het meeste werd nooit gebruikt/vertrouwde ik niet meer/was echt niet goed meer.
Daarom ben ik terug gegaan naar de basis, met makkelijke groenten die ik elke dag gebruik en toevoegingen om andere gerechten te creëren. Tot nu toe bevalt het prima! Ik heb een bijna lege koelkast, een volle voorraadkast en eet elke maaltijd vers en gezond, terwijl ik niets weg gooi. Ideaal :)

Puck79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:58

Leuk topic om te lezen!
Die stamppot met tomaat/prei van de 1e pagina ga ik zeker uitproberen :Y)

Ik heb ook nog een recept wat ik vaak maak als de witlof in de aanbieding is

Pasta met witlof, champignons en spekjes

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Bak de spekjes in de wok, voeg knoflook (ik gebruik 2 tenen) toe.
Haal de spekjes uit de wok en leg ze even apart op een bord.
Bak de in 4-en gesneden champignons in het vet en voeg gedroogde oregano toe.
Vervolgens de gesneden witlof mee roerbakken.
Creme fraiche toevoegen even opwarmen
Daarna de spekblokjes erbij doen en nog eventueel op smaak brengen met
zout/peper/oregano.

Kosten:
Spaghetti €0,50 (half pak)
Spekjes €0,89 (budgetmerk Oké)
Witlof 4 stronkjes €0,69 (in de aanbieding)
Champignons €0,79 (lidl)
Oregano /zout /peper (al in huis)
Knoflook €0,15 (?)
Creme fraiche €0,69

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:21

Leuk recept Puck , ik ga het van de week eens proberen.
Ik ga ipv de creme fraiche magere yoghurt gebruiken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:44

Die tomaat/prei stamppot ziet er lekker uit! Is 1 kg aardappels alleen niet wat veel voor die hoeveelheid prei en tomaat?
Vriend en ik houden allebei niet zo van aardappels, dus misschien dat ik er wat minder in doe..