Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:00

TamaradB schreef:
Inderdaad Jasz; daar moet ik een alternatief voor zoeken. Ik doe echter niet vaak boodschapen en heb een druk leven. Behalve water en Spa Rood ken ik niet veel producten die onbewerkt zijn, lang meegaan (minimaal een week, ik doe ongeveer eens per week boodschappen) en ook nog lekker zijn. Een goed alternatief is welkom (is Holy Soda een optie?).

hmm ja lastig. ik heb een beetje hetzelfde probleem, ik hou erg van ijsthee, maar das niet bepaald gezond. en anders drink ik thee, maar ik zag dat je dat al deed.
de laatste tijd maak ik vaak een hele kan water (1 liter ofzo ) met een halve of hele citroen erin, en dan een heel klein beetje suiker. dat is erg lekker! en eigenlijk ook niet slecht voor je.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:00

Ik wilde net zeggen die light rommel is killing daar kan je ook gewoon serieus een depressie van krijgen.
Ik zou de frisdranken en red bull vervangen door water

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:02

Goede tip, maar ik wil het ook graag meenemen naar m'n werk, en dan is een flesje meenemen (wat ik trouwens altijd weer mee naar huis neem om te recyclen via het plastic afval) heel fijn. Lekker makkelijk; tas open, koelkast open, flesje erin mieteren en op naar m'n werk.
Thuis drink ik vaak Spa Rood met biologische aanmaaklimonade...

RandyOrton; leuk dat je meeleest maar je hebt duidelijk niet alle posts gelezen.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:03

TamaradB schreef:
Goede tip, maar ik wil het ook graag meenemen naar m'n werk, en dan is een flesje meenemen (wat ik trouwens altijd weer mee naar huis neem om te recyclen via het plastic afval) heel fijn. Lekker makkelijk; tas open, koelkast open, flesje erin mieteren en op naar m'n werk.
Thuis drink ik vaak Spa Rood met biologische aanmaaklimonade...

RandyOrton; leuk dat je meeleest maar je hebt duidelijk niet alle posts gelezen.

Dat heb ik wel maar schijnbaar dan toch een stukje gemist??

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:04

Ook ik heb een druk leven hoor. En misschien ligt je basis behoefte wel hoger. Ik eet meer naar behoefte dus ook wel eens twee keer warm omdat ik het lekker vind. Lekker zelf gemaakte soep is ook fijn tussen door en goed te doen. De truc bij harde werkers met een drukke lifestyle is vooral bakjes meenemen en proberen om op vaste tijden te eten. De keuzes die je onderweg maakt zijn vaak slecht.
Laatst bijgewerkt door JJane op 24-08-13 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:04

En als je toch echt behoefte hebt aan koolzuur en/of een frisdrank achtig iets dan zijn is (diepvries) frambozen in stukjes breken en dan in spa-rood doen een goed alternatief!
Wel even een aantal uur laten staan (totdat de frambozen balletjes niet rood meer zijn, en het water roze achtig).
Heerlijk :9

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:05

nou ja, je kan dan gewoon extra veel maken, het in flesjes gooien en desnoods invriezen, dan heb je elke dag ijskoud drinken om mee te nemen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:05

Mri schreef:
En als je toch echt behoefte hebt aan koolzuur en/of een frisdrank achtig iets dan zijn is (diepvries) frambozen in stukjes breken en dan in spa-rood doen een goed alternatief!
Wel even een aantal uur laten staan (totdat de frambozen balletjes niet rood meer zijn, en het water roze achtig).
Heerlijk :9

Klinkt goed

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:08

Randy; Het gaat er juist om dat ik er vanaf wil, van die giftige drankjes, maar ik zoek een alternatief, NAAST het water en Spa Rood dat ik al in m'n hoofd heb. Dus je reactie van 'stop met die drankjes en drink water' leek een kort-door-de-bocht-reactie, aangezien ik dat zelf al had aangegeven. Ik zoek dus alternatieven, behalve water, thee, spa rood etcetera, die makkelijk mee te nemen zijn naar m'n werk én goed voor je.

JJane; gelukkig doe ik dat al nooit, onderweg iets kopen of bestellen...

Mri; goede tip, maar wederom meer iets voor thuis.

Jasz; ik wil het echt liever makkelijk houden, heb je geen ervaring met pet-flesjes met goede dranken? Zoals Spa Rood?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:16

Hier nog een volger van het '' zo-E-nummer-vrij-als-mogelijk '' eten :D
Heb trouwens dat boekje wat hier eerder aangehaald werd op mijn keukentafel liggen... :+
Ik eet 's morgens ofwel kommetje havermout met melk, ofwel 2 volkoren boterhammetjes met kaas.
Verder kook ik alles zoveel mogelijk zelf, dus geen kant-en-klaar zaken, geen pizza's, geen voorgebakken broodjes of croissants van bij de bakker.
Per dag ook een banaantje en een glas rode bietensap ( puur sap, niet uit concentraat ) en verder een tas koffie en water. Ik drink haast nooit frisdrank, en zeker geen light-toestanden...
Ik bak ook alles in olijfolie, gebruik nooit boter of margarine en max 2x per week vlees, de rest vis of eitjes van mijn eigen kippetjes *D
Sinds 2 maanden eet ik 3 dagen per week op het werk en ik moet eerlijk zeggen dat er al een kilootje bijgekomen is :( Nochtans is alles daar ook vers klaargemaakt door onze kok, maar er wordt dus duidelijk veel meer vet en suiker gebruikt...Dus ik denk dat ik in de toekomst ga minderen naar 2x op het werk, moet ik thuis wel weer meer kokkerellen...

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:18

Zonder e-nummers kan niet in een tomaat zitten al 8 e-nummers :+
Verder als je het zo gezond mogelijk wil doen is zoveel mogelijke verse biologische producten te gebruiken en je hele maaltijd zelf maken. En ervoor zorgen dat je alles goed balanceerd zodat je de juiste stoffen binnenkrijgt. Mischien eens verdiepen in de Aziatisch (japanse?) Keuken die doen hier veel mee. Verder schijn rijstmelk wel goed voor je te zijn en je kan altijd verse (sinaas)appelsap of een smootie maken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:25

Jaja, die tomaat komt er hier niet meer in ! :D Nee, grapje hoor....ik probeer zoveel mogelijk chemische e-nummers te vermijden. Uit de mediterraanse keuken kan je ook heel veel nuttige zaken halen!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:27

Leuk dat je volgt, Pandora2! Heb je wat aan het boekje, ik heb het nog niet besteld, maar als je er echt iets aan hebt, is het misschien wel een optie.

Ryukapple; het is ook niet m'n bedoeling om helemaal geen E-nummers te eten. Je hebt bijvoorbeeld een E-nummer dat staat voor kleurstof uit rode bietjes; prima! Het gaat vooral om gezonde alternatieven voor de 'slechte' dingen die ik nu eet.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:28

Het was niet als kort door de bocht bedoeld ;)
Eigenlijk meer van makkelijke alternatieven zijn er niet echt volgens mij wat drinken betreft.
Je komt toch al weer snel uit bij water.
De holy soda heb ik ook geprobeerd maar bij de eerste slok proef je al die chemische stofjes :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:30

Het boekje is al bijna helemaal '' afgeleefd '' TamaradB ! :) Ja, echt...is al heel veel gebruikt en voor mij heel interessant!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:32

Oefff, dus zo "holy" en biologisch als de reclame beweerd is het dus niet? Dat is jammer. Dan blijft het dus bij Spa Rood denk ik, binnenkort in de supermarkt maar even goed op onderzoek uit.

Welk brood eten jullie? Is dat E-nummer vrij, of in ieder geval vrij van de slechte E-nummers?

Pandora2; zou je voor mij (en de meelezers in het topic) vanuit het boekje een lijstje kunnen maken van alleen de groene nummers en hier kunnen posten?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:33

ik maak de flesjes juist smorgens als ik op sta, en dan heb ik met/na de lunch wat lekkers te drinken ;)
Kost nauwelijks tijd (diepvries frambozen ff in allemaal losse balletjes maken, en dan in het flesje stoppen, dicht draaien en in je tas doen).
IMO niet perse alleen voor thuis, moet toch echt wel een (paar) uur "trekken" zeg maar.

een passievrucht in een flesje sparood doen vind ik persoonlijk erg lekker, maar niet iedereen kan de pitjes waarderen.

Ik pak trouwens niet de spa-rood, maar gewoon goedkoop huismerk bronwater met koolzuur ;)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:35

Ja, inderdaad maar "Spa Rood" typt makkelijker dan "mineraalwater van een huismerk met koolzuur". :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:37

Ik eet volkorenbrood van Aldi...zit 1 slecht e-nummer in...maar ik vrees dat dit in alle brood zo ongeveer voorkomt :( Tenzij je zelf gaat bakken....
Ik zou dat wel met veel plezier willen doen, die groene e-nummers hier posten...maar dit is echt onbegonnen werk...staan in totaal 1520 e-nummers in :D En als ik de groene er tussen uit moet filteren en overtypen, ben ik een paar daagjes zoet denk ik :Y)
Staan trouwens nog andere interessante tekstjes en weetjes in het boekje, dus gewoon bestellen zou ik zeggen ! :j

verootjoo

Re: Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:46

Vriendlief had dit ook en na allerlei onderzoeken waar niks uit kwam zijn we zelf maar gaan vogelen met eten. Uiteindelijk kwamen we uit bij het genesisdieet, nadat een vriend van ons een tijdje in Israel was geweest, daar koosjer had gegeten en nergens meer last van had.
Nu eten wij niet helemaal koosjer, maar een aantal basisprincipes houden we nu toch aan: namelijk het mijden van: wit (dierlijk) vet, witte suiker, wit zout en wit meel. Varkensvlees, garnalen eten we helemaal niet meer. Wit brood en witte pasta zijn vervangen door volkoren brood en pasta. Witte suiker en wit zout eten we zo min mogelijk.
We eten nu ook nauwelijks zuivel, en zijn enorm geminderd met zout (zit vooral in zakjes en pakjes) en suiker (is verslavend en een absolute dikmaker, zit bovendien bijna in alle voorgemaakte sauzen e.d.)
Het adviseert ook e-nummers te mijden, maar er zijn ook een hoop goede. Dat boekje is een goede om daar achter te komen ;)

Sleeper

Re: Eten Zonder E-nummers mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:53

Ik geloof dat Jasz zei dat je in een biologische winkel alles kan kopen omdat er nergens E nummers in zitten. Dat is niet waar, biologisch is niet per definitie zonder E nummers/suikers. Helemaal zonder E nummers eten is een zoektocht en duur maar vooral alles vers kopen, zelf maken, geen pakjes, poedertjes etc. Check ook de verpakking als er biologisch op staat, je zal verbaasd zijn hoeveel er nog in sommige produkten toegevoegd is.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:59

Ja, hier ook ermee bezig :-). Omdat ik kamp met reuma en overgewicht na mijn 3 de reuma uitbraak, ben ik al 2 jaar de voeding hier thuis aan het ' verbeteren'.
Eerste was dus alle kant en klaar zakjes, pakjes etc niet meer kopen en gebruiken...
Verder kom je dan toch wel uit op een oerdieet.. Zelf brood bakken en de pasta bijvoorbeeld en verder alleen groente fruit en noten. Voor mij als vegetarier geen probleem en mijn man krijgt gewoon vlees van een goede slager. Het is basic eten en afstappen van veel gewoonten. We hebben zlf fruitbomen en walnoten en volgend jaar leg ik de groententuin aan en kruidentuintje maar niet iedereen heeft die ruimte natuurlijk maar bakken met kruiden kan eigenlijk iedereen wel kwijt.
Als tip wil ik rijstolie om in te bakken en braden meegeven, dit is zeer gezonde olie om te gebruiken, nog beter dan olijfolie :-).
Als je van zoet houdt is stevia een mooie vervanging maar dan in de pure vorm ( natuurwinkel). Dranken als zelfgemaakte sappen, smoothies ( ook met groenten als spinazie) en water, thee en koffie en melk.
Er zijn via internet ook biologische groentenleveranciers en vlees leveren voor een week, vanuit eigen streek en altijd wat seizoen brengt , vind ik persoonlijk ook geweldig mooi initiatief :-). Succes!

Ps. Wat leuk te lezen dat meer mensen zo bezig zijn en gezonder willen leven :-) , je raakt nooit uitgeleerd in het leven dus ik blijf meelezen
Laatst bijgewerkt door liekensancho op 24-08-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:01

Goede tip Sleeper (voor de rest dan, ik was daarvan al op de hoogte).

Verootje; koosjer heb ik al gegeten, toen ik een tijd in Israël zat. Werkte voor mij niet, fijn dat het voor jullie wel werkt!

liekensancho; goede tip van die rijstolie! E-nummer-vrij?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:02

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:03

Waar haal je die rijstolie ? Nog nooit tegengekomen hier in belgenland...waarschijnlijk met oogjes dicht gewinkeld.. :+