zoetstoffen puur vergif

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:31

Mjetterd schreef:
Zolang dit niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden geloof ik het niet :).
Aspartaam kan misschien slecht zijn voor je, suiker is nou ook niet bepaald gezond.

Dat dus.
Er is volgens mij wel onderzoek gedaan naar aspartaam, maar als ik het me goed herinner is dat schadelijk als je liters cola light per dag drinkt.
En waarom mensen ineens lijken te denken dat rietsuiker of honing gezonder is dan suiker is me echt een raadsel trouwens :o

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:32

Wendy schreef:
Mjetterd schreef:
Zolang dit niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden geloof ik het niet :).
Aspartaam kan misschien slecht zijn voor je, suiker is nou ook niet bepaald gezond.

Dat dus.
Er is volgens mij wel onderzoek gedaan naar aspartaam, maar als ik het me goed herinner is dat schadelijk als je liters cola light per dag drinkt.
En waarom mensen ineens lijken te denken dat rietsuiker of honing gezonder is dan suiker is me echt een raadsel trouwens :o

Precies :) Iedere stof heeft een bepaalde ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Zodra je hier overheen gaat, kun je inderdaad klachten krijgen. Maar dit is niet alleen voor aspartaam, maar ook voor heel veel andere stoffen (E-nummers en 'gewone' stoffen).

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:33

Er zijn trouwens inmiddels ook berichten dat stevia niet zo ongevaarlijk is als iedereen nu roept. Maar ja, gaat veel geld in om he, dus je weet toch niet wat je moet geloven. Elke mening is door honderdtachtig lobbyorganisaties professioneel gepitcht, daar kan je met je gezonde boerenverstand niet tegenop.

Ik vind cola met suiker echt smerig (net als die zero- en max-varianten overigens), doe mij maar een echte light :Y) Maar geen liters per dag, inderdaad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:34

_SC_ schreef:
Ik hoef ook geen aspartaam te nemen want ik krijg gelijk tintelingen op mijn tong, in mijn keel en als ik pech heb breekt het koude zweet mij uit, grijpt het naar mijn keel en wordt ik met vlagen misselijk/beroerd. Ik merk het gelijk als ik iets van aspartaam neem :o En ik heb er jaren over gedaan om erachter te komen waar ik zo ziek van werd steeds. Dus ja, ik neem het verhaal wel serieus :j

Mijn moeder is allergisch voor kiwi's, zelfde verschijnselen als jij, maar dan nog een tikkie erger.
Ik denk dat ik maar een heksenjacht moet gaan beginnen tegen de producenten van kiwi's :j

Met andere woorden: dat je er blijkbaar niet tegen kunt maakt het product an sich niet slecht.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:35

Aspartaam gedraagt zich in het lichaam hetzelfde als suiker en werkt dus ook dik makend. Aldus mijn diëtiste. Ik ben er sinds gisteren mee gestopt volgens mijn diëtiste is gewone suiker nog beter dan aspartaam

IngeK

En het idee dat natuurlijke stoffen gezonder zijn dan kunstmatige is natuurlijk al helemaal idioot. Arseen komt ook in de natuur voor.

Ir111

SSDesign schreef:
Fred_Kroket schreef:
Stevia is een plant die nog goedkoper is en zoeter dan aspartaam en geen slechte bijwerkingen heeft ook niet in grote hoeveelheden. Bedrijven die met die zoetstof wilden werken zijn jarenlang tegengewerkt door bedrijven die aspartaam produceren.

Jouw berichten kun je blijkbaar ook met een korrel zout nemen, want stevia is pas sinds kort toegestaan in levensmiddelen ;)

Zou het niet zo kunnen zijn dat Stevia pas sinds kort is toegestaan omdat bedrijven die aspartaam produceren de goedkeuring tegenwerkte?

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:37

Wendy schreef:
_SC_ schreef:
Ik hoef ook geen aspartaam te nemen want ik krijg gelijk tintelingen op mijn tong, in mijn keel en als ik pech heb breekt het koude zweet mij uit, grijpt het naar mijn keel en wordt ik met vlagen misselijk/beroerd. Ik merk het gelijk als ik iets van aspartaam neem :o En ik heb er jaren over gedaan om erachter te komen waar ik zo ziek van werd steeds. Dus ja, ik neem het verhaal wel serieus :j

Mijn moeder is allergisch voor kiwi's, zelfde verschijnselen als jij, maar dan nog een tikkie erger.
Ik denk dat ik maar een heksenjacht moet gaan beginnen tegen de producenten van kiwi's :j

Met andere woorden: dat je er blijkbaar niet tegen kunt maakt het product an sich niet slecht.

Ik zou gelijk aan de slag gaan :)) ;-)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:38

IngeK schreef:
Er zijn trouwens inmiddels ook berichten dat stevia niet zo ongevaarlijk is als iedereen nu roept. Maar ja, gaat veel geld in om he, dus je weet toch niet wat je moet geloven. Elke mening is door honderdtachtig lobbyorganisaties professioneel gepitcht, daar kan je met je gezonde boerenverstand niet tegenop.

Ik vind cola met suiker echt smerig (net als die zero- en max-varianten overigens), doe mij maar een echte light :Y) Maar geen liters per dag, inderdaad.

Het enige verschil tussen zero en ligt cola: Zero bevat echter acesulfaam, kalium en aspartaam. Light bevat natrium-cyclamaat, acesulfaam-K en aspartaam.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:38

Ir111 schreef:
SSDesign schreef:
Jouw berichten kun je blijkbaar ook met een korrel zout nemen, want stevia is pas sinds kort toegestaan in levensmiddelen ;)

Zou het niet zo kunnen zijn dat Stevia pas sinds kort is toegestaan omdat bedrijven die aspartaam produceren de goedkeuring tegenwerkte?

Nee, er was nog niet genoeg bekend over deze stof waardoor hij niet door de Europese Commissie (die onafhankelijk is van bedrijven) werd goedgekeurd.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:43

Ik vind deze uitspraken het zelfde als de uitspraken over hondenbrokken........
Als er daadwerkelijk cijfers zijn die dit laten zien (en wetenschappelijk onderbouwd) dan zal ik mijn mening pas bijdraaien.

Van brood en appels ga je namelijk ook hartstikke dood ;)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:43

Blon_D schreef:
Het enige verschil tussen zero en ligt cola: Zero bevat echter acesulfaam, kalium en aspartaam. Light bevat natrium-cyclamaat, acesulfaam-K en aspartaam.

Bevat zero niet veel meer zoetstoffen ook? Ik vind het in elk geval niet lekker, tot zo ver ben ik zeker :D

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:46

IngeK schreef:
Blon_D schreef:

Bevat zero niet veel meer zoetstoffen ook? Ik vind het in elk geval niet lekker, tot zo ver ben ik zeker :D

nee zero is overigens een marketing light versie voor mannen ;) En smaakt meer naar de originele cola

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:49

Blon_D schreef:
Aspartaam gedraagt zich in het lichaam hetzelfde als suiker en werkt dus ook dik makend. Aldus mijn diëtiste. Ik ben er sinds gisteren mee gestopt volgens mijn diëtiste is gewone suiker nog beter dan aspartaam

De dietiste zegt het, dus het is zo -O-
Dit soort uitspraken geeft al aan waarom ze wat mij betreft de vergoedingen voor dietisten wel uit het pakket mogen halen, die heeft duidelijk de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:50

Blon_D schreef:
nee zero is overigens een marketing light versie voor mannen ;) En smaakt meer naar de originele cola

Ja nou dat dus , bah. Maar goed, dat is offtopic. Ik ben al weg, even koffie zetten en mijzelf volgieten met caffeïne, over vergif gesproken :9k

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:00

Mensen word is wakker :roll:
Natuurlijk zeggen ze dat het een hoax is, natuurlijk is er zogenaamd nog nooit onderzoek naar gedaan want er worden miljoenen aan aspartaam verdient, de verkoop van de aspartaam zelf en dan nog alle ziektekosten die ze vervolgens kunnen opstrijken, en dan niet te vergeten minder vergrijzing want je gaat er op ten duur gewoon dood aan.
http://plazilla.com/een-lekker-glaasje-aspartaam

Hier een onderzoek met ratten en aspartaam, natuurlijk niet gefinancierd maar op eigen kosten van een onderzoeker: http://www.aspartaam.nl/experiment/mijn ... ment1.html

Anoli

Re: zoetstoffen puur vergif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:06

Ach van chocolade kreeg je kanker, van aardappels werd je onwijs dik, en van aspartaam ga je dood...
Oh en eerst was rode wijn slecht voor je en ineens was het toch wel goed voor je hart en bloedvaten, en zo kan ik nog zoveel producten opnoemen.

Gewoon alles met mate eten en drinken en tja dan ga je dood... je zult toch een keertje moeten gaan toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:08

http://www.dhmo.org/facts.html

Moet je dit eens lezen (wel Engels) over DHMO. Schande dat die stof nog steeds niet verboden is.

Spoiler:
DHMO = H2O = gewoon water. Oftewel, je kunt met de juiste woordekeuze en tone of voice van alles een drama maken...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:11

Ibbel schreef:

Moet je dit eens lezen (wel Engels) over DHMO. Schande dat die stof nog steeds niet verboden is.

Spoiler:
DHMO = H2O = gewoon water. Oftewel, je kunt met de juiste woordekeuze en tone of voice van alles een drama maken...

Haha goed gevonden ja...

Diwaterstofmonoxide... _O-
Laatst bijgewerkt door Anoli op 23-08-13 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:12

SSDesign schreef:
Nena_ schreef:
Hier thuis zijn we al langer bekend met aspartaam, Net zo als E-Nummers. Komt hier echt niet het huis in !

Mag ik vragen waaruit jouw dieet bestaat als je geen E-nummers eet? Volgens mij kun je dan helemaal niks eten?

De werking van iedere stof hangt af van de dosis die je ervan gebruikt. Ook suiker en vet zijn slecht bij een te hoge dosis, maar je kunt ook niet zonder ;)

Je kunt, als je wilt, heel goed zonder E-nummers eten. Zelf brood bakken, puur vlees (bijvoorbeeld rosbief, neem je kipfilet, boterhamworst etc, dat zit al stikvol met "vulmiddelen") en eten van groenten en pure koolhydraten. Dus heel simpel, geen kant en klare maaltijden nemen.

Overigens is suiker ook slecht en je kunt prima zonder. Echter onze smaak is door de zoetmiddelen (suiker en andere zoetstoffen) zo ontzettend verpest en we zijn zo "verslaafd" eraan, dat het lijkt dat we niet zonder kunnen, maar het kan prima. Daarnaast moet je de invloed van de (in dit voorbeeld) suikerindustrie niet onderschatten, die hebben een dikke vinger in de pap in heel veel zaken. Stel je voor dat suiker en andere zoetstoffen worden verboden, dan breekt de "pleuris" uit.

ik vind het dan ook heel vreemd dat op alcohol en tabac ed wel moet staan dat het verslavend is, maar een sluipmoordenaar als suiker hoeft niet gemeld te worden. Light producten zijn vaak ook less fat of no fat, maar geen woord over de kilo's suiker.

De calorische waarde van zoetstoffen is volgens mij nagenoeg gelijk aan die van suiker, echter je hebt er minder van nodig voor hetzelfde effect, waardoor het minder dikmakend zou moeten zijn.

Iemand schreef dat tomaten ook e-nummers bevatten. E-nummers zijn door de EU geodgekeurde additieven. Hoe zouden die in tomaten moeten komen? (uiteraard is omgekeerd wel mogelijk, e-nummers gemaakt uit verse groenten/fruit).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:14

Ibbel schreef:

Spoiler:

Ibbel! :')

Butterfly

Re: zoetstoffen puur vergif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:21

Ik heb een tijdje heel veel crystalclear-achtig spul gedronken: loads of aspartaam natuurlijk. En ik wist maar niet waarom ik geen energie meer had, ineens uren hoofdpijn, voelde me niet bepaald goed.

Tot ik ging googlen op de bijwerkingen van aspartaam O:) ik proef het ook als er aspartaam in zit, zo'n scherp nasmaakje is dat. Overigens was ik heel snel weer van die klachten af toen ik ben gestopt en overgestapt op water :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:23

Cayenne schreef:
Ik neem dit soort berichten met een vrachtwagen lading zout. Wat een onzinnig commercieel gepraat weer.

Teveel zout is ook niet goed :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:29

Suiker is een vergif wanneer je er teveel van inneemt. Idem met aspartaam. En met alcohol, tabak/nicotine en och ja, laten we cholesterol en vet vooral niet vergeten. Ook zo'n stille doders.
Uiteraard zit er overal een lobby achter om tegenstanders/voorstanders te weren, maar dat heb je ook in de farmacie. Er zijn genoeg onderzoeken die beïnvloedt worden om toch maar positief uit te draaien, gewoon voor de centen.
Wat gaan die grote firma's doen wanneer plots uitkomt dat je uit bijvoorbeeld gras een kankerwerend product kan maken? Alle gras opeisen? Nee, eerder het nieuws geheim houden, want dan kunnen zij er nog aan verdienen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:31