Mes en Vork eten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:05

Ik kan me best voorstellen dat je het niet prettig vind, en het is niet zo heel moeilijk. Vooral oefenen met je vork links te houden. Het snijden zal dan vanzelf makkelijker worden (als je rechts bent tenminste)

lizy29

Re: Mes en Vork eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:07

Oefenen is hier inderdaad het credo. Ik heb het van jongs af aan geleerd van mijn ouders en heb nog steeds veel profijt van het leren van de basis etiquette op jonge leeftijd.

TS ik vind het super dat jij jezelf wilt ontwikkelen. Succes met oefenen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:12

janderegelaa schreef:
Ze eten in elk geval allemaal hetzelfde en ze hebben geen mes of vork ;)

en dat is dan die silver lining :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:56

Instructievideo:
( wel in het engels, maar na een halve minuut ofzo kun je zien hoe je mes en vork vast hoort te houden..)

En TS: Ik heb er écht veel waardering voor dat je dit wil leren.
Vind ook gewoon dat je gelijk hebt dat je dit wil kunnen.

Binnenkort hier een video van jou??
(waarin je ons laat zien hoe goed je het al kunt?)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:57

ik snij ook altijd niet zolas het hoort heb er dikke schijt aan.!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:58

Punt is dat TS er wél last van heeft..

En het is waarschijnlijk makkelijker om netjes met mes en vork te leren eten, dan het is om te leren er geen last van te hebben dat je het niet volgens de regels doet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:59

Ik kan helemaal niet met bestek om gaan. Het buigt bij mij ook altijd krom :') Met een lepel moet ik altijd smeren. Met een vork kan ik nog onderweg. Maar met een mes :') Ik ben blij als ik een stuk vlees door midden krijg.

Het liefst scheur ik altijd in stukjes, maar met uit eten gaan kan dat niet :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:01

love_western schreef:
Ik kan helemaal niet met bestek om gaan. Het buigt bij mij ook altijd krom :') Met een lepel moet ik altijd smeren. Met een vork kan ik nog onderweg. Maar met een mes :') Ik ben blij als ik een stuk vlees door midden krijg.

Misschien moet je dan eens kijken naar je kwaliteit bestek.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:02

Overigens denk ik dat het ook een stukje respect is naar je tafelgenoten als jij netjes kan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:06

lizy29 schreef:
love_western schreef:

Misschien moet je dan eens kijken naar je kwaliteit bestek.

Zelfs de duurste bestek, gaat bij mij nog krom.

En iedereen in mijn gezin weet dat ik er gewoon niet mee om kan gaan. En kan er toch niks aan doen, dat ik er gewoon niet mee om kan gaan. Mensen die dat niet willen respecteren, mogen van mij buiten in de schuur gaan eten :+

Als we uit eten gaan, doe ik mijn best wel. Alleen ik doe gewoon gerust 10 a 15 minuten over mijn vlees te snijden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:11

janderegelaa schreef:
De reden dat je met vork links, mes rechts eet is dat je in een gezelschap niet je tafelgenoot raakt omdat je je vork rechts houdt. Als je tafelgenoot wel met links eet komen armen tegen elkaar. Dus ik vind het wel mooi van TS dat ze dit ook wil. En inderdaad, oefenen is het magische sleutelwoord. Ik doe het nu al bij mijn 5 jarige dochter. Net als mijn ouders bij mij vroeger.

Amerikanen zijn inderdaad eetbarbaren. Een mes hebbben ze niet nodig, ze snijden hun vlees gewoon met hun vork viel mij een tijd geleden op in Las Vegas bij toch een redelijk duur zakelijk diner.

Ik snij dus met links en eet dus met rechts maar ik heb nog nooit tegen iemand gebotst met mijn armen hoor?
Maar ben feitelijk wel rechtshandig..
Snijden kan ik niet met rechts juist dan ga ik tegen mensen op knallen, heb er overigens nog nooit commentaar op gehad behalve wat grappig jij doet het andersom!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:13

Thuis oefenen en zorgen dat je thuisbestek ook SCHERP is. Het is geen wonder dat je vlees niet gesneden krijgt als je messen bot zijn bijvoorbeeld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:23

TS heel verstandig dat je het nu nog wil leren +:)+

Ik zelf heb het gewoon meegekregen van vroeger thuis, zelfs brood moesten we af en toe met mes en vork eten.
Mijn kinderen heb ik het ook gelijk geleerd van jongs af aan, terwijl mijn man het maar wat onzin vond, die heeft het thuis ook niet echt geleerd en rommelt wat aan, al kan hij het wel als het moet.
Nu zijn mijn kinderen tieners en laatst at mijn dochter met anderen ergens netjes en ze was verbaasd hoe ongemanierd een hoop andere tieners aten en ze was blij dat zij in ieder geval niet opviel doordat ze gewoon netjes at.

Ik heb altijd de instelling dat het fijn is als je het kunt en makkelijker iets kan laten varen als iets moet uitvoeren wat je nog nooit gedaan hebt.
Niks zo vervelend als je aan een sjiek dinee moet mee-eten en je weet niet waar al die lepels, vorken en messen voor zijn en je steeds je tafelgenoot aanstoot omdat je nooit geleerd hebt met je ellebogen aan je lichaam te eten en vlees te snijden.

Ik ben trouwens links maar heb rechts leren eten, juist omdat dat in grote gezelschappen problemen geeft met aanstoten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:40

Ik heb mij laten vertellen dat de Amerikanen alles met rechts doen (dus eerst rechts snijden en dan rechts met een vork eten) omdat ze daarmee hun 'schiethand' altijd boven tafel hebben :D Kennelijk werd er voetstoots van uit gegaan dat niemand linkshandig is in de VS.
Je houdt in Amerika daarmee overigens ook altijd je linkerhand van tafel/op schoot.

In Europa zou je overigens je rechterhand op schoot moeten leggen na het snijden, want, als je écht volgens de regels eet, prik je al je eten op en eet je van de bolle kant van de vork :+ Je vork in feite als lepel gebruiken om er een schep op te schuiven mag dus eigenlijk ook niet. En je mag daar zeker je mes niet voor gebruiken.

Dan kan je doperwten dus beter van je menu schrappen... :+

Maar zo formeel eet gelukkig vrijwel niemand.

En nog een tip, als er meerdere gangen zijn en al het zilverwerk ligt al, bestek van buiten naar binnen gebruiken. En het bestek voor het toetje ligt boven je bord.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 14:08

Haha dat is gelukkig wat ik uit het horeca vak heb meegekregen. Dat ik van buiten naar binnen moet eten.
Bedankt allemaal voor het meehelpen!

Nooit geweten dat ik kennelijk amerikaans at. Ik geloof dat ik maar moet emigreren. :+
Ik ga gewoon mijn vork aan mijn linkerhand vast binden :D . Ik zal vanavond eens even oefenen! :)

Bedankt allemaal! +:)+

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:23

Ik kon het vroeger ook niet goed, maar met heel veel oefenen is het uiteindelijk helemaal goed gekomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel stoor als mensen niet netjes met mes en vork kunnen eten (vooral in restaurants, thuis vind ik het dan niet zo'n probleem).

Veel succes met oefenen!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:40

Met mes en vork leren eten moet ieder klein kind toch, waarom zou je het als ouders dan niet meteen 'goed' aanleren?
Overigens wist ik dan weer niet dat je officieel van de bolle kant van je vork moest eten, dat vind ik dan weer echt nergens op slaan. Denk inderdaad ook niet dat iemand zich daar (nog) aan houdt, ik heb het iig nog nooit gezien.
En ik krijg nog geregeld op m'n kop van m'n vader dat ik m'n ellebogen van tafel moet houden, ook al woon ik al 10 jaar niet meer thuis :P

Oefenen TS, het is echt niet moeilijk, en iedereen moet het kunnen leren, als kids van 5 het ook kunnen :). (tenzij je een motorische handicap hebt, maar daar ga ik even niet van uit, en anders zullen je tafelgenoten daar vast begrip voor op kunnen brengen ;) )
Laatst bijgewerkt door Sofy op 31-07-13 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:44

Sofy schreef:
Ik ben eigenlijk verbaasd dat er mensen zijn die dit niet kunnen/weten, bij ons was dat standaard onderdeel van de opvoeding? Nooit over nagedacht dat dit bijzonder was, wij moesten 'gewoon' met mes en vork leren eten. Dat moet je als klein kind sowieso leren, waarom zou je het als ouders dan niet meteen 'goed' aanleren?
Overigens wist ik dan weer niet dat je officieel van de bolle kant van je vork moest eten, dat vind ik dan weer echt nergens op slaan. Denk inderdaad ook niet dat iemand zich daar (nog) aan houdt, ik heb het iig nog nooit gezien.
En ik krijg overigens nog geregeld op m'n kop van m'n vader dat ik m'n ellebogen van tafel moet houden :P

Iedere opvoeding is weer anders, de een vind tafelmanieren belangrijk, de ander vind weer iets anders belangrijk.
Bij ons zit de kat op tafel, ik zit meestal in kleermakerszit of met mijn voeten op mijn moeders stoel, ellebogen op tafel te vertellen over hoeveel poep ik vandaag weer op mijn werk heb gezien. Zolang ik het buiten de deur niet te bont maak mag thuis alles.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:47

Ja, ik realiseerde dat het nu nogal wijsneuzerig overkwam dus heb het gewijzigd. Ik was alleen oprecht verbaasd, bedoelde er niks mee maar kwam nu niet goed over.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:51

kijk het filmpje eens inderdaad. alles hoef je echt niet perse te weten, weten de meeste niet. maar kijk goed hoe ze dr vingers/handen houd en ga het nadoen. in het begin lastig maar oefening baart kunst.

ook kun je wellicht 1x in de zoveel tijd wat gaan eten met je beste vriend/in die t wel kan en die je dan ter plekke soms kan laten zien wat je fout doet :)
succes

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:55

Oh, ik kan het me best voorstellen, met bepaald gezelschap uit mijn vriendenkring wíl ik niet naar de iets sjiekere restaurants omdat ik me kapot schaam om hun tafelmanieren en etiquette. Geen groot probleem hoor, maar met hun ga ik liever naar de MAC :D.
Dat het niet iedereen met de paplepel is ingegoten, kan ik me goed indenken, maar er is een verschil tussen het toch proberen of gewoonweg horkerig gedrag :).

Vind het erg tof om te lezen dat je je er zelf neit lekker bij voelt en het daarom wilt proberen! Mensen kunnen een voorbeeld aan je nemen :D. Er zijn al goede tips gegeven: probeer het eerst eens met een boterham, gewoon lekker op je gemakje thuis. Als dat goedgaat, steeds een stapje verder gaan. En kijk inderdaad eens op youtube, staan ook veel tips. Succes!

Niemand is perfect, het hoeft ook niet perfect te zijn. Maar als jij je bij een bepaalde manier je er lekker bij voelt en niet meer het gevoel hebt dat je je moet aanpassen in dat gezelschap: top!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:01

Wauw TS, echt super van je dat je jezelf er zo bewust van bent en dat je er iets aan wil gaan doen!
Het is inderdaad een kwestie van oefenen en veel bewuster bezig zijn met je handen wanneer je eet.
Mijn ouders hebben ons (mij, mijn twee broers en mijn zus) ook altijd bewust gemaakt van de tafeletiquette, alleen kreeg ik het tot mijn twaalfde echt niet voor elkaar, ik bleef 'per ongeluk' wisselen! Mijn vader heeft mij toen eens een mes en vork vast laten houden hoe het hoort en toen de boel vastgetaped. Het was meer voor de lol hoor, maar op zo'n moment kán je het bestek niet meer verwisselen in je handen en ik moet zeggen; het heeft wel geholpen :).

:') onder dit topic staat een advertentie voor scootmobiels... Wat die nou met tafelmanieren te maken hebben...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:09

Leuk dat je eraan wilt werken :) maar denk verder dat je je niet teveel zorgen moet maken helemaal perfect doen denk ik weinig het ;) Als t er maar beetje netjes uitziet toch :) en dat kan iedereen denk ik wel oefenen :j

Ik ben linkshandig en rechts is motorisch echt niet optimaal :o dus ben geneigd om idd alles met links te doen en mijn mes hooguit rechts gebruik om iets op mijn vork te duwen := maar kan het volgens mij wel redelijk netjes en zonder knoeien en ben volgens mij ook wel goed geworden in het onopvallend "wisselen" als iets moet snijden O:)
Als ik het met rechts probeer wordt het juist een hoop gedoe, erg slordig en bang dat het een knoeiboel wordt dus dan doe ik het liever "verkeerd" maar dan wel netter :) Mijn ervaring is trouwens dat niemand erop let als je het niet overdreven "apart" doet maar gewoon redelijk netjes en meesten toch op het eten gefocust, als lekker is dan :D
Verder gelukkig toch altijd wel met bekenden uit eten of op z'n minst mijn vriend tegenover me 8-)

Ibbel meen je dat nou dat je je vork eigenlijk "op z'n kop" moet houden :oo _O- dat heb ik vroeger van mijn oma af moeten leren }> omdat ze dat prikken op die manier zo Boers vond :=

Mij ma en oma's hebben trouwens altijd geprobeerd mij met rechts te laten snijden maar dat lukt me dus gewoon echt niet :n dus dan "wissel" ik stiekem en meestal snij ik dan wat meer in 1 keer, zodat ik vervolgens soort van kan eten zoals het hoort :') O:) :P
Toen ik 20 was hebben ze het maar opgegegeven :+ en zo vaak eten we nou ook niet in super nette omgeving :D

Ben achteraf toch wel blij dat het toch wel redelijk met paplepel is ingegeven en ik al vroeg de regeltjes mbt armen netjes en van buiten naar binnen en dessertbestek boven je bord en ook met het bestek laten zien dat je klaar bent of alleen "pauze" hebt.
Toch wel makkelijk bij nette (toch al ongemakkelijke) gelegenheden :+ (ookal gaat t dan nog steeds niet helemaal goed :') )
Vond onze hele nette manege-eigenaar vroeger trouwens ook wel fijn dat ik de tafel tenminste wel goed kon dekken :Y) poeh wat was die pietluttig en kon ze in de stress schieten voor maar paar juryleden :+

De 1ste keren met m'n vriend in restaurant keek hij me trouwens ook maar raar aan toen ik vroeg of ie klaar was (omdat bestek nog in "eethouding" lag) en zei dat ie dan z'n bestek naast elkaar moest leggen zodat de bediening dat kan zien. Hij vond dat maar maf, nooit geleerd, maar zag wel dat het werkte :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:17

Hoewel ik redelijk onhandig ben, heb ik het me wel eigen gemaakt om redelijk netjes met mes en vork te kunnen eten. Etiquetteregels zoals niet met je ellebogen op tafel / buitenste bestek eerst / etc. heb ik vanuit huis niet heel duidelijk meegekregen maar probeer er wel om te denken.
Wat ik nog het moeilijkste vind is om niet met mijn mond naar de vork/lepel toe te gaan maar andersom. Zo vaak valt dan het eten onderweg van de vork af, meestal vlák voor mijn mond. Heel leuk als je met een witte broek aan net een hap spinazie wilde nemen >;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:21

Ik vind die europese manier van dat filmpje lachwekkend :') Eten op de bolle kant van je vork? Dat werkt als een glijbaan.. :')

Nooit geweten dat je met links 'hoort' te eten, ik doe altijd de amerikaanse manier.

Maargoed die keren dat ik naar een echt restaurant ben geweest is op 1 hand te tellen.