Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
love_western schreef:Ik kan helemaal niet met bestek om gaan. Het buigt bij mij ook altijd kromMet een lepel moet ik altijd smeren. Met een vork kan ik nog onderweg. Maar met een mes
Ik ben blij als ik een stuk vlees door midden krijg.
Het liefst scheur ik altijd in stukjes, maar met uit eten gaan kan dat niet
lizy29 schreef:love_western schreef:Ik kan helemaal niet met bestek om gaan. Het buigt bij mij ook altijd kromMet een lepel moet ik altijd smeren. Met een vork kan ik nog onderweg. Maar met een mes
Ik ben blij als ik een stuk vlees door midden krijg.
Het liefst scheur ik altijd in stukjes, maar met uit eten gaan kan dat niet
Misschien moet je dan eens kijken naar je kwaliteit bestek.
janderegelaa schreef:De reden dat je met vork links, mes rechts eet is dat je in een gezelschap niet je tafelgenoot raakt omdat je je vork rechts houdt. Als je tafelgenoot wel met links eet komen armen tegen elkaar. Dus ik vind het wel mooi van TS dat ze dit ook wil. En inderdaad, oefenen is het magische sleutelwoord. Ik doe het nu al bij mijn 5 jarige dochter. Net als mijn ouders bij mij vroeger.
Amerikanen zijn inderdaad eetbarbaren. Een mes hebbben ze niet nodig, ze snijden hun vlees gewoon met hun vork viel mij een tijd geleden op in Las Vegas bij toch een redelijk duur zakelijk diner.
Kennelijk werd er voetstoots van uit gegaan dat niemand linkshandig is in de VS.
Je vork in feite als lepel gebruiken om er een schep op te schuiven mag dus eigenlijk ook niet. En je mag daar zeker je mes niet voor gebruiken.
. Ik zal vanavond eens even oefenen! 

. (tenzij je een motorische handicap hebt, maar daar ga ik even niet van uit, en anders zullen je tafelgenoten daar vast begrip voor op kunnen brengen
) Sofy schreef:Ik ben eigenlijk verbaasd dat er mensen zijn die dit niet kunnen/weten, bij ons was dat standaard onderdeel van de opvoeding? Nooit over nagedacht dat dit bijzonder was, wij moesten 'gewoon' met mes en vork leren eten. Dat moet je als klein kind sowieso leren, waarom zou je het als ouders dan niet meteen 'goed' aanleren?
Overigens wist ik dan weer niet dat je officieel van de bolle kant van je vork moest eten, dat vind ik dan weer echt nergens op slaan. Denk inderdaad ook niet dat iemand zich daar (nog) aan houdt, ik heb het iig nog nooit gezien.
En ik krijg overigens nog geregeld op m'n kop van m'n vader dat ik m'n ellebogen van tafel moet houden

.
.
. Er zijn al goede tips gegeven: probeer het eerst eens met een boterham, gewoon lekker op je gemakje thuis. Als dat goedgaat, steeds een stapje verder gaan. En kijk inderdaad eens op youtube, staan ook veel tips. Succes!
.
onder dit topic staat een advertentie voor scootmobiels... Wat die nou met tafelmanieren te maken hebben...
maar denk verder dat je je niet teveel zorgen moet maken helemaal perfect doen denk ik weinig het
Als t er maar beetje netjes uitziet toch
en dat kan iedereen denk ik wel oefenen
dus ben geneigd om idd alles met links te doen en mijn mes hooguit rechts gebruik om iets op mijn vork te duwen
maar kan het volgens mij wel redelijk netjes en zonder knoeien en ben volgens mij ook wel goed geworden in het onopvallend "wisselen" als iets moet snijden
Mijn ervaring is trouwens dat niemand erop let als je het niet overdreven "apart" doet maar gewoon redelijk netjes en meesten toch op het eten gefocust, als lekker is dan
dat heb ik vroeger van mijn oma af moeten leren
omdat ze dat prikken op die manier zo Boers vond
dus dan "wissel" ik stiekem en meestal snij ik dan wat meer in 1 keer, zodat ik vervolgens soort van kan eten zoals het hoort
en zo vaak eten we nou ook niet in super nette omgeving
(ookal gaat t dan nog steeds niet helemaal goed
)
poeh wat was die pietluttig en kon ze in de stress schieten voor maar paar juryleden