De ideale zelfgemaakte diepvriesmaaltijden gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Re: De ideale zelfgemaakte diepvriesmaaltijden gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:11

Ik vries altijd alles in wat over is :). Pastas worden soms wel wat droger met invriezen, beetje olijfolie erdoor voor het opwarmen doe ik dan altijd

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:13

Ik heb ooit eens pasta ingevroren... brr vond het niet meer te vreten! En dat is natuurlijk makkelijk bijgekookt als je gewoon de saus al hebt :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:16

Soep is ook heel goed in te vriezen, heb net nog een maaltijd op haha. Duurt alleen wel lang om te ontdooien altijd.
Verder vries ik allerlei rijst en pastagerechten in. Ik kook voor één persoon dus dan is het praktischer meteen voor 3/4 dagen te koken en de rest weer op te warmen. Komt meteen mooi uit op dagen dat ik erg lang moet werken of meteen naar de paarden ga vanuit werk en niet om wil komen van de honger.
Dat van olijfolie en pasta is wel verstandig; ik vind het altijd net wat minder lekker als het bevroren is geweest dus wat olie erbij of (veel) kaas eroverheen doet dan wonderen.

Bevroren vis klaarmaken en dan weer invriezen kan denk ik ook wel. Doe ik met vlees ook regelmatig namelijk.

Ik vries alles overigens in met hulp van plastic bakjes die magnetron/vriezer/vaatwasbestendig zijn. Dus echt met het oog op makkelijk eten :Y)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 14:17

De meningen verschillen dus :')
Ik ga het van de week gewoon voor proeven :Y)

Ik heb al een lijstje wat ik zoiezo wil gaan maken (gerecht die altijd zeer op prijs worden gesteld :Y)
Dit gaat gewoon helemaal goed komen.
Nu nog even naar de Makro/Sligro om van die chinese maaltijdbakjes te halen :D

Maaltijdsoep is natuurlijk ook een goede!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 14:23

Kan je gebakken ei overigens invriezen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:24

geen idee, maar in de magnetron moet je die niet stoppen hoor := Dan ontploftie (ja echt waar :') )

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 14:27

Ok dat is nuttige informatie, dat ga ik dus niet proberen :') :D :Y)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:29

Wij vriezen ook veel in! Ben er niet dol op, maar het is wel eens handig :) nasi, zelfgemaakte soep, pasta...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:10

Ik vries ook heel veel in. Kook max 2x per week en dan altijd voor meerdere dagen. Soep, pasta, nasi, stampot, linzenschotel. Alleen aardappelen enzo niet. Maar die kun je afblancheren en dan een week in de koelkast bewaren. Dan is het kwestie van even opbakken.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:21

Oh ja idd ei koken, invriezen en weer opwarmen in de magnetron is goed voor kannonnehard ei. Niet doen dus.

Ow ik wist niet dat spinazie achterhaald was van dat weer opwarmen.

600 gram is misschien wat veel voor 1 persoon en wat weinig voor 2 personen. Ik doe 600 omdat ik dat dan in 2 deel voor de kids die hebben aan 300 elk wel genoeg. Weeg gewoon eens af wat je normaal op je bord doet dan heb je een beter idee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:28

je kunt ook gewoon een flinke variatie aan vlees bakken en invriezen, hoop aardappels klaar maken en invriezen en groentes klaar maken en invriezen, hoef je alleen drie maaltijd componenten bij elkaar te pakken, ontdooien en opwarmen.
pasta's, risotto etc , gaat hier ook gewoon allemaal de vriezer in ...eigenlijk alles als er voldoende over is voor een maaltijd.
het word soms wat droger ofzo na/bij opwarmen.
maar ja, jammer dan ;)

flink gevulde maaltijdsoepen (tomatensoep met rijst ipv vermicellie, en heel veel groente, of aardaappelblokjes er door ipv vermicellie etc)

wat niet de vriezer in gaat, iets als rauwe andijvie stamppot of andere rauwe groente stamppot, dat is gewoon niet lekker als het opgewarmd word (klef/zompig, jakkie)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:46

Ik vries wekelijks maaltijden in. In het weekend kook ik vaak dubbele (of 3,4 dubbele) porties en vries de overige in. Vooral pasta's, rijst en stampotten. Gewoon gekookte aardappelen invriezen is inderdaad niet zo lekker. Ik haal het 's ochtends uit de vriezer en dan 's avonds is het in een paar minuutjes klaar. Ideaal voor door de weeks.

Tip: om te voorkomen dat je heel veel diepvriesbakjes nodig hebt; het eten in een zakje in een bakje doen. Zodra het bevroren is uit het bakje halen en dan heb je mooie stapelbare zakjes. Het bakje kun je zo lekker snel hergebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:51

het zakje in een bakje is idd een goeie tip, doe ik ook met soep trouwens, invriezen in een zakje in een vierkante/rechthoekige bak , dan houd je na invriezen mooi stapelbare zakjes over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:45

Ingevroren is nooit zo lekker als vers, maar hier doen we het ook wel. Ik warm alleen nooit op in de magnetron maar altijd in de koekenpan, dat is veel lekkerder. Wij vriezen vooral pasta, rijst, stamppot in :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 18:16

Dus het worden stampotten, rijstgerechten en pastagerechten en misschien wat ovenschotels :D Super bedankt allemaal! En dat invriezen in zakjes is echt slim!. Al is het voor de verbouwing miss handiger als t wel in een bakje zit.. hmm stof om over na te denken

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:22

Er is maar weinig dag je niet kunt invriezen. Wel 1 tip, als je een pasta of rijstschotel wilt invriezen vriez dan de pasta of rijst apart in. Het neemt namelijk nog vrij lang vocht op en dan krijg je vrij droge gerechten na het opwarmen. Ik vries dus bijv pastasaus in een bakjenin en de pasta in porties in zakjes. ( kk kook vaak grote pannen en vries een heleboel in omdat ik in mn eentje ben)

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:32

Ik vries werkelijk alles in wat ik teveel kook.. :') Mijn vriend moest eerder geregeld alleen eten maar dan at hij altijd pizza of mac donalds etc. alleen ben ik een verschrikkelijke 'je moet goed en gezond eten freak' dus vandaar de vriezer vol met pasta's, nasi's, mie, stampot.. :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:08

_kajo_ schreef:
Tip: om te voorkomen dat je heel veel diepvriesbakjes nodig hebt; het eten in een zakje in een bakje doen. Zodra het bevroren is uit het bakje halen en dan heb je mooie stapelbare zakjes. Het bakje kun je zo lekker snel hergebruiken.

Dat is handig! Dank voor de tip!

Ik vries ook van alles in behalve champignons, die worden snotterig...

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:14

Ik vries altijd chicken2night in. Ik maak er altijd porties van, aangezien ik alleen ben en zo'n pot erg veel is in je uppie :)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:21

Even een stipje :)

Ik krijg nog wel eens een grote tas met ingevroren eten van mijn moeder. Enige nadeel is dat er niet op staat wat erin zit... Dat is dus de verrassing :+ Gisteren kreeg ik groentesoep. :D
Het lekkerste vind ik Kerrie Djawa. Boerenkool, zuurkool en pastasaus doen het ook erg goed id diepvries.
Wat ik zelf ook lekker vind is pasta met spinaziesaus, maar dat maak ik niet van te voren ivm het spinazie niet opwarmen verhaal (alhoewel ik hier dus lees dat dat achterhaalt zou zijn?).
Hutspot uit de diepvries vind ik waardeloos!

Ik las iets over linzen. Kan iemand mij een lekker recept geven? :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:24

Champignons kun je wel invriezen maar dan moet je ze blancheren van tevoren, hoewel ik ze er ook wel gewoon ingooi als ik ze binnen een week gebruik in een eenpansgerecht ofzo

Gerechten met spinazie vries ik ook gewoon in en leef nog steeds.

En rode linzensoep vind ik heerlijk

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:29

Gebakken ei invriezen lijkt mij niet lekker. Wat ik wel doe is bv nasi opwarmen als ik het had ingevroren. Rauw ei erbij doen, deze gaat mee in de magnetron dan, wordt gaar, En ik vonddat prima te eten dan!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:21

Alle soorten lasagna, rijstsausjes zoals kip korma ofzo. Wok is ook makkelijk, heb je alleen rijst en een wok plus flink wat groente voor nodig.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:28

Wat handig dit! Sinds een paar maanden ben ik degene die kook thuis, voor mijn vader en ik.. We konden beide niet koken, maar toch deed paps het altijd. Heb het uiteindelijk maar overgenomen en koken geleerd. Dus we eten nu eindelijk met zijn twee gezond! Maar sinds vorige week zit ik 3 dagen in de week op kamers en dan ontbreekt het mijn vader dus aan gezonde maaltijden. Ik denk dat ik ook maar gerechten voor hem ga invriezen vanaf nu! En voor mezelf ook en dan meenemen naar kamers. Stuk makkelijker!

Dus in het kort hebben we nu eigenlijk

- Rijst, nasi of pasta met saus (wel saus apart van de rijst/pasta/nasi invriezen)
- Stamppotten
- Linzenschotel
- Andere ovenschotels? Iemand nog ideeën voor ovenschotels die je kan invriezen..

En wok kan je ook invriezen? Maar je kan dus ook gewoon de groente invriezen?

En hoelang is het houdbaar allemaal?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:36

Ik vind het soms storend dat de structuur veranderd na invriezen dus ik zou ook een flink aantal soepen invriezen, dan heb ej daar minder last van.