Groene smoothies! Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:59

Mayflower_ schreef:
Ok.. Ik kan er een beetje verslaafd aan raken... Namelijk groene smoothies!
Was er eerst erg sceptisch over omdat ik geen 'vieze' dingen lust, of als mijn eten een ander kleurtje heeft dan trek ik al snel een vies gezicht :+ maar ik dacht: We proberen het gewoon!

Gisteravond 1 gemaakt met banaan-kiwi en spinazie en ik moet zeggen; heerlijk! Door de banaan proef je de spinazie niet meer.
Omdat ik nog aan een dieet zit meng ik er lijnzaad en eiwitpoeder doorheen.

Wie is nog meer fan? En hebben jullie ook nog lekkere recepten?

Klinkt goed! Ik maak alleen vruchtensmooties (altijd mét banaan, dan zijn ze het lekkerst, andere vruchten wisselen, kiwi, peer, appel, ananas enz.), maar gooi er nooit groente bij. 1 x wortel geprobeerd, maar dat vond ik niet zo lekker... waarom weet ik niet, want ik hou van wortel.

Tivara

Re: Groene smoothies! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:17

Lijnzaad kan je in de supermarkt kopen van zonnatura!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:26

Chia zaden kan je er ook doorheen doen (behoort tot de superfoods) super gezond

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:39

Ik gebruik altijd verse blad spinazie. Ik eet ook veel salades en spinazie is in salade
Net zo lekker als sla. Ik gebruik dan de helft spinazie en de helft sla.

Lijnzaad kan je gewoon in de supermarkt kopen in het zonnatura schap.
Ik haal daar ook tarwezemelen die ik ook in de smoothie en yoghurt gebruik.
Chiazaad haal ik bij de ekoplaza.

Ik heb laatst een smoothie met bietensap (zonnatura) geprobeerd
Maar ook al gebruikte ik slechts een heel klein scheutje, heel de smoothie smaakte
Ernaar ook al had ik er echt heel veel fruit im gedaan. Voor mij was het geen succes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 02:15

Colway schreef:
Ja dat snap ik, maar qua structuur bedoel ik, ik vind smoothies niet echt smakelijk als er bijvoorbeeld appel in zit omdat je dan snel een iets 'melige' structuur krijgt, kan me voorstellen dat je met broccoli ook meer structuur krijgt

Nee dat klinkt niet zo lekker. Ik heb daar geen last van, want ik heb een sapcentrifuge.

RoosG schreef:
Jaa ik lees mee! Mijn vriend en ik hebben pas een keukenmachine gekocht, waarbij je ook sapjes en smoothies kan maken. Nu is mijn vriend nogal van "wat een boer niet kent, dat vreet ie niet" en daar wil ik wel vanaf. Hij eet amper groentes, dus ik wil hem zo toch nog wat groentes voeren. Ik lees even mee voor leuke recepten!

Bij de philips sapcentrifuge zat een super handige dvd over het maken van sapjes. Echt zoo lekker. Doe je een klein beetje groente door het fruit, dan proef je dat vaak niet eens. Of je kunt de smaak niet thuisbrengen. Ik krijg bij mijn zoontje geen wortels rauw of gekookt naar binnen, maar maak ik een sapje met (veel) wortels dan is het zo weg hoor. Super gezond.

Ik heb ook een boekje met makkelijke saprecepten.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:42

Ik maak meestal smoothies met wat ik in huis heb. Die van vandaag was, spinazie(diepvries), 2 stengels bleekselderij, twee groene kiwi's, handje amandelen, kokosmelk en een appel. Lekker hoor! Mijn chiazaad was op....

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:55

Ik heb er vanmorgen voor het eerst komkommer door gedaan, was erg lekker fris :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:27

Broccoli is volgens mij rauw niet gezond

Ik heb bijna dagelijks een groene smoothie
Gooi erin wat ik over heb van het koken, vooral groene bladgroenten maar ook wel selderij met komkommer ofzo

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:31

Wat zijn de recepten hiervoor? Kunne jullie de hoeveelheden vertellen? Ik ben erg benieuwd en het klinkt lekker en makkelijk :)

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:32

ik volg hoop het ook een x te kunnen proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:43

Water fruit en groente in dezelfde verhouding dus half fruit half groente plus water

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:51

Ik lees ook mee, leuk en lekker!

Waarom is broccoli eigenlijk rauw niet gezond [***]?

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:54

Wat ik zo op internet lees kan je prima rauwe broccoli eten. Alleen niet vaker dan 3 keer per week.

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:54

Ik dacht dat je broccoli het best even kunt blancheren (heel kort koken). Vind ik teveel gedoe, dus ik hou het voorlopig bij spinazie, andijvie of veldsla (vind ik een aanrader!) met daarbij in elk geval een kiwi en een banaan (wordt het lekker romig van) en soms nog appel, druif en/of wortel (die laatste drie dan in de sapcentrifuge). Het beste schijnt het te zijn om de smoothie op de nuchtere maag te drinken, 20 minuten voor je ontbijt. Écht lekker vind ik het niet, maar wel goed te drinken! :Y)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:01

Hier alleen een sapcentrifuge en geen blender. Blender ben ik voor aan het sparen. :D

Ik blijf maar uitkomen op mijn sinaasappel/wortelsapje. Die vind ik het lekkerst, maarja, bom vol suiker natuurlijk.

Verder geprobeerd:
groene appel, komkommer, citroen en gember. Was lekker, beetje ginger-ale achtig.
Rode appel, wortel en spinazie. Was mwoah, die spinazie was echt overheersend (had een halve zak erin gedaan en m'n sapcentrifuge trok het niet zo goed, kwam donkergroen spinazieconcentraat uit). Ik geloof dat spinazie zich beter laat blenderen. :+
Appel, rode biet en citroen. Was wel aardig, had teveel rode biet gedaan dus het smaakte daardoor een beetje 'melig'. Had 'm eerder gedronken op lowlands met limoen, verse munt, appel en een klein beetje rode biet. Dat was toen erg lekker.

Verder vind ik een blender wel echt een gemis. Ik ben gek op rauwe groente maar de meeste groentes (behalve komkommer, wortel, selderij) lenen zich niet zo goed voor de centrifuge.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:15

MiraMar schreef:
Ik dacht dat je broccoli het best even kunt blancheren (heel kort koken). Vind ik teveel gedoe, dus ik hou het voorlopig bij spinazie, andijvie of veldsla (vind ik een aanrader!) met daarbij in elk geval een kiwi en een banaan (wordt het lekker romig van) en soms nog appel, druif en/of wortel (die laatste drie dan in de sapcentrifuge). Het beste schijnt het te zijn om de smoothie op de nuchtere maag te drinken, 20 minuten voor je ontbijt. Écht lekker vind ik het niet, maar wel goed te drinken! :Y)

Ik drink/ eet het eigenlijk altijd als ontbijt. Thuis eerst een glas en wat ik over het neem ik in een bidon mee naar mijn werk.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:35

Gisteravond voor het eerst geprobeerd. Ongeveer 150 gram diepvriesspinazie, een banaan en een mango. Beetje water en lijnzaad erbij. Had ruim 2 glazen. En het was best lekker! Gisteravond dus 1 gezet en een glas afgedekt met folie in de koelkast gezet. Die heb ik vanmorgen gehad :9
Laatst bijgewerkt door Heleen_B op 22-03-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:39

Wel niet groen, maar wel groente: gisteren banaan, ananas, gele en rode paprika, tomaatjes en 1 wortel gemixt en het was heerlijk! Vorige keer waarschijnlijk te veel wortel erin :P Overigens over de brocolli: wist je dat het water waar de brocolli in gekookt is meer vitaminen bevat dan de brocolli zelf? Ik maak er altijd het sausje van voor over de brocolli. Misschien een idee om het af te laten koelen en in de smootie te doen? Ik ga over mijn nek van brocolli, maar wie weet is het zo wel te pruimen :j

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:52

O, wat komen er lekkere varianten voorbij. Ik geloof dat ik ook maar ffe mee lees.
Wij maken hier meestal alleen fruit smoothie`s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:07

Ik heb alleen een blender. Wie heeft een tip voor een goed werkende sapcentrifuge en dan niet zo duur?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:07

Ik begin ook weer aan de smoothies als ontbijt ! Heb gemerkt dat ik me langer verzadigd voel en er niet zo'n 'zwaar' gevoel (lees: 'dikke pokkel' :') ) aan overhou als aan yoghurt met muesli. De grootste winst zit 'm echter in de energie die ik er van krijg *\o/*
Nadeel vind ik iedere keer de blender schoonmaken *lui*

Mijn favo: spinazie, bleekselderij, bevroren cranberries en een banaan :9 , maar ik wissel ook af met andere groenten en fruit. Ik wil ook nog achter chi-zaadjes aan :j

Edit: typo

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:13

Jaaa die blender schoonmaken is prutwerk. Had gister nog overal zaadjes zitten van die lijnzaad :')
Makkelijkste is om hem even aan te zetten met warm water erin. Dan spoelt die vrij makkelijk schoon.

Is bleekselderij niet heel bitter?

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:16

Hm, ik schroef hem uit elkaar, zet de kan in de vaatwasser en spoel het mesgedeelte af onder de hete kraan :+
Ik vind de sapcentrifuge ellendiger om schoon te maken! -O-

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:21

Bleekselderij is lekker fris, maar je moet er niet te veel in doen. Ik hou het altijd bij een halve stengel per groot glas.

Overigens maak ik iedere ochtend vers, heb wel eens geprobeerd meer te maken en dan in een afgesloten kan voor de volgende ochtend in de koelkast bewaren, maar vind dat zó goor.....alle 'prut' zakt naar de bodem en ruikt niet meer fris.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:26

Heleen_B schreef:
Jaaa die blender schoonmaken is prutwerk. Had gister nog overal zaadjes zitten van die lijnzaad :')
Makkelijkste is om hem even aan te zetten met warm water erin. Dan spoelt die vrij makkelijk schoon.

Is bleekselderij niet heel bitter?

Ik zet hem in de vaatwasser :o