Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:37

Omdat ik las dat je het ook als boter/margarine kunt smeren en aangezien het zo gezond is zou het dus niet verkeerd zijn om er een lepel van te eten dagelijks. Met alleen wokken en bakken kom je niet aan een flinke lepel vol.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:50

Het lijkt me wel lastig om echt bijvoorbeeld op brood te smeren, omdat het in vaste vorm behoorlijk hard is (in ieder geval niet smeerbaar). Er zijn trouwens volgens mij wel mensen die er gewoon iedere dag een lepeltje van eten, dus niet verwerkt in een gerecht oid, maar gewoon 'zo'.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:34

Zomers is t wel smeerbaar en soms zelfs vloeibaar.. :)) maar normaal gesproken inderdaad vrij lastig te smeren..
Oh dat topic heb ik ook een tijdje in mee gepost, leuk topic inderdaad om hier ook even te vermelden :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:37

anneliesdj schreef:
Ja dat is natuurlijk wel zo.
Wbt margarine en halvarine, ik heb daar al veel over gelezen maar ik kan dat niet terugkoppelen aan zo'n kuipje. Want er hoort toch op te staan wat erin zit en dat is geen transvet, geen bepaalde E nummers ed.
En margarine ontstaan uit kalkoenenvoer? Volgens mij is dat weer zo'n traditioneel broodje-aap verhaal, voedingsmiddelen moeten wel aan regels voldoen en je kunt echt niet zomaar iets in de supermarkt leggen met een mooi verhaal.

Daar komt bij dat bv Becel is ontstaan in de jaren '60 omdat er toen veel problemen waren met hart en bloedvaten en artsen de noodzaak aangaven van gezondere alternatieven. Eerst is daar gewoon wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat mogelijk was, later is het resultaat onder een merknaam op de markt gebracht. Becel staat voor Blood Cholesterol Lowering.

Dus ik weet dan niet zo goed wat ik moet geloven. Het is tegenwoordig ook trend om maar met modder te gooien naar de grote merken en overal wat achter te zoeken.

Kokosolie heb ik gisteravond veel over gelezen, dat klinkt als een wondermiddel, ik ga het zeker proberen. Iemand die dat hier al gebruikt? Waar smaakt het naar? (als je het puur eet)

Hoi ik zag je net ook al in het gezonder eten topic :)
wbt margarine/halvarine: dat wordt gemaakt van plantaardige olie wat ze dus hard/smeerbaar moeten maken en bij dat proces gaan veel van de goede eigenschappen van de oliën verloren en worden er emulgatoren toegevoegd. Daarentegen worden er ook wel weer goede stoffen ingestopt (maar of er genoeg inzit om werkelijk effect te hebben als je 2 boterhammen per dag ermee smeert vraag ik me af...) Voornamelijk vitamine D wat eigenlijk alle Nederlanders door het gebrek aan daglicht in de winter tekort komen.
Roomboter is nog redelijk puur en er is steeds meer onderzoek wat de slechte effecten van verzadigt vetzuur onderuit haalt(ivm cholesterol,het is niet zozeer dat het slechte verlaagd moet worden maar juist het goede omhoog moet )Zie de kokos olie. Zelf heb ik van Natures Green 100% organic smaak/geurloze olie om in te bakken en voor op brood heb ik er 1 die echt naar kokos smaak (vind ik erg lekker :)
Bedenk wel dat ze ,zoals ik met alles eigenlijk wel vind ,ook bij kokosolie de gezonde eigenschappen extreem uitvergroten en aangezien ik er maar een paar gram per dag van gebruik de effecten niet zo extreem zijn.
Dat ze artikelen niet zomaar met een mooi verhaal in de supermarkt mogen leggen kan ik helaas niet beamen. Er zijn veel misleidende artikelen te vinden in de supermarkt .Bedenk dat het bedrijven echt niet om de gezondheid van het volk te doen is ,het zijn de verkoopresultaten en omzetten waar ze naar op zoek zijn.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:41

Many schreef:
Het lijkt me wel lastig om echt bijvoorbeeld op brood te smeren, omdat het in vaste vorm behoorlijk hard is (in ieder geval niet smeerbaar). Er zijn trouwens volgens mij wel mensen die er gewoon iedere dag een lepeltje van eten, dus niet verwerkt in een gerecht oid, maar gewoon 'zo'.

k heb nu 2 verschillende:1 ontgeurt en zit eigenlijk geen smaak aan en een andere waar wel echte kokossmaak aanzit en die is wel echt smeerbaarder maar hoe dat precies zit? de ene staat thuis en de andere op mn werk misschien is het daar gewoon warmer maar die van thuis is echt kanon hard en die op mn werk niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:18

Maar ontgeurt was toch juist niet de bedoeling? Aangezien dat ook weer een chemisch proces is?

Ik doelde erop dat er allerlei regels zijn voor wat er in etenswaar mag zitten en watvoor claims ze op de verpakking mogen zetten.
Citaat:
Op voedingswaardedeclaraties van margarines wordt tegenwoordig een onderverdeling in verzadigde, enkelvoudig onverzadigde, meervoudig onverzadigde vetzuren en transvet gemaakt.

Op het kuipje wat ik hier heb staan staat geen transvet genoemd...?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:41

Kokosolie Geurloos

Deze geurloze biologische kokosolie wordt gemaakt van gedroogd kokos vruchtvlees, ook wel kopra genoemd. Omdat het neutraal van smaak is kan het gebruikt worden voor de bereiding van allerlei gerechten zonder dat de geur en smaak zullen gaan overheersen. De sterke kokosgeur wordt weggenomen door het te behandelen met stoom, bij een temperatuur van minimaal 100°C. Dit procédé is officieel toegelaten bij de productie van biologische voedingsmiddelen. Er worden dus absoluut geen chemicaliën gebruikt. De kleur van de olie kan verschillen als gevolg van natuurlijke eigenschappen.

Laatst informeerde ik bij Becel naar de hoeveelheid transvetten in hun halvarine,het antwoord was dat de hoeveelheid aan transvetten de toegestane hoeveelheid niet overschreed,een antwoord waar ik niets mee kan.
De producent is het dus (nog?)niet verplicht om het op het etiket te zetten of bij het schrijven van dit stuk was het nog niet verplicht.
Transvetten - geharde slechte vetten

Transvetten zijn vetzuren die zijn ontstaan door ze om te bouwen van plantaardige olie tot vast vet. De industrie doet dit omdat gehard vet langer houdbaar is en goed te verwerken is in bijvoorbeeld koeken en snacks. Maar het is erg slecht voor de gezondheid. Het verhoogt het slechte cholesterol in het bloed en verlaagt het goede. Bovendien is met één blik op de schappen echt niet te zien waar nu transvetten in zitten en waar goede vetten in zitten. Goed opletten is dus van groot belang bij het inkopen van allerlei producten. Temeer om fabrikanten niet op de etiketten hoeven te zetten of er transvet in een product zit. Producten met het Ik Kies Bewust logo geeft wel uitsluitsel over de aanwezigheid van transvetten. In een bepaalde productgroep is door middel van dat logo te zien wie de minste schadelijke stoffen bevat, maar ook het minste verzadigd vet, transvet, toegevoegd suiker en zout. Maar lang niet elk product heeft zo’n logo en daarom is het belangrijk om dan zelf goed op te letten.

Even 2 stukken ter info. Het lijkt me dus wel beter om niet ontgeurde kokosolie te gebruiken, die is nou eenmaal niet al eens verhit geweest maar bij bakken en braden wil je niet altijd een kokossmaakje en lijkt mij de ontgeurde kokosolie het beste alternatief. Ik moet nog wel echt eens uitproberen hoeveel kokossmaak er achter blijft bij het bakken van het vlees en de groenten.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:52

Ik heb haar boek en kookboek ook gelezen en ondanks dat ik veel met logisch nadenken al had kunnen weten is toch fijn geweest om t nog eens te lezen. Ik weet dat ik erg veel baat heb bij suiker arm en zoveel mogelijk onbewerkt eten vooral omdat ik na het eten van 'slechte' dingen vaak misselijk ben en hoofdpijn heb. Ik heb ook veel minder energie dan.

Ik vind t alleen nog steeds lastig om t echt in de praktijk te brengen. Eigenlijk zou ik het meest baat hebben bij een kant en klaar week menu met recepten want als ik door die eerste week heen ben lukt t wel. Misschien daar toch maar eens voor gaan zitten.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:56

Ja! Hier nog een Amber-fan.

Heb vorig jaar echt volgens deze richtlijnen geleefd (althans zoveel mogelijk, want ik laat een borreltje niet staan als ik gezellig zit) en had er echt zoveel profijt van! Slanker, meer weerstand en vooral veel meer energie.
Na het behalen van mijn doelen (1/8ste traitlon en dam tot dam) is de klad er een beetje ingekomen. Ik baal nu ontzettend over wat ik mijn lijf de afgelopen maanden heb aangedaan en daarom is Amber weer uit de kast en ga ik er weer vol voor!

De pasta met geroosterde tomaatjes vind ik echt heerlijk. Verder maak ik vaak de werklunch! Snel, makkelijk én geen lunchdip!

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:02

Wat top dat jullie er al lekker over aan het praten zijn. Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die volgens haar leefwijze leven. Misschien leuk om hier wat recepten uit te wisselen? Ik maak een heleboel op gevoel en dat gaat prima. Maar het ontbijt wordt een beetje saai. Iemand ideeen?

@Koenlover: In haar eerste boek, staat een weekmenu!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:05

appalin schreef:
Wat top dat jullie er al lekker over aan het praten zijn. Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die volgens haar leefwijze leven. Misschien leuk om hier wat recepten uit te wisselen? Ik maak een heleboel op gevoel en dat gaat prima. Maar het ontbijt wordt een beetje saai. Iemand ideeen?

Bedankt! T is alweer zo lang geleden dat ik het boek gelezen heb dat ik dat niet meer wist.. Ik vind trouwens de pasta met tomaatjes uit de oven en verse spinazie echt lekker.. Verder ben ik echt een slechte kok dus zelf verzinnen is nog niet zo makkelijk..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:03

appalin schreef:

Ik heb meestal 3 opties voor mijn ontbijt :)) Volle yoghurt met appel/kaneel/muesli/lijnzaad/rozijnen, havermout met appelstroop (en als je wilt nog rozijntjes etc) of 2 speltboterhammen met roerei (komt uit het boek van Amber). Maar op den duur gaat dat waarschijnlijk ook wel weer vervelen, dus nieuwe suggesties zijn bij mij ook erg welkom!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:09

Ik ben op haar site wezen kijken en ben toch wel enthousiast geraakt, heb behoorlijk overgewicht
en dat mag best iets minder. *\o/*

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:09

Ik had vandaag een smoothie gemaakt met mango en volle yoghurt en chiazaadjes.
Verder doe ik nog wel eens een roggebroodje met huttekase, tomaat en basicilum of met honing (niet te vaak) of met bio appelstroop. Of een volkoren of speltcracker met pindakaas.

Roerei kun je 'oppimpen' met zalm. En ik heb afgelopen weekend als lunch de eierflensjes uit het boek gemaakt en gevuld met beetje sla, tomaat, komkommer en geitenkaas.Heerlijk!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:38

Ik vind houmous (zelfgemaakt) trouwens ook erg lekker op een zuurdesem / spelt boterham, met wat tomaat of een paar velletjes witlof. Opzich is t ook wel wat langer houdbaar dus je kunt t van te voren maken als je t goed opbergt. Weet niet of t volledig amber proof is maar t is wel gezond en lekker. Volgens mij mis je dan alleen de eiwitten maar goed daar kan je een eitje voor eten.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:40

Ja humus is zeker amberproof! Staat ook een recept in haar (kook)boek als ik me niet vergis :)

Edit: typo

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:41

Ja dat klopt (al heb ik m een beetje aangepast) maar ik bedoelde meer op of t een goeie complete maaltijd is, volgens mij namelijk niet omdat t eiwitten mist?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:48

Oooh zo bedoel je :o
Nee, dat dan niet. Ik zou het dan (bijvoorbeeld voor lunch) een cracker humus met iets van rauwkost en een cracker met ei ofzo doen :j

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:07

Ik ga vanavond een eigen variatie op de pasta maken: namelijk met eigengemaakte tomaten-tonijn saus. Ben benieuwd! Heb speltmaceroni, heerlijk!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:29

Ik heb haar boeken ook en maak geregeld een van de recepten.
Ik vind het leuk om met gezond (en lekker!) eten bezig te zijn. Ik merk inderdaad ook dat je je pas opgedane kennis beter niet ongevraagd met je omgeving kunt delen. Ik heb een tijdje gehad dat mijn huisgenootje bij elk snoepje wat ze nam zei: "Kijk, ik eet suiker, nu ga ik dood" :+ Dus houd nu mijn ideeen lekker voor me en mijn vriendinnen krijgen vaak gewoon een Amber proof maaltijd voorgeschoteld en over het algemeen worden ze ook door hen zeer op prijs gesteld :))

Ik ben vooral gek op mijn ontbijtje: Havervlokken met warme amandelmelk, een appel en kaneel :9 genieten.
Toevallig heb ik net de boodschappen gedaan voor een gezonde pizza uit het boek, die ga ik morgen proberen te maken.

Ik ben erg benieuwd naar een nieuw receptenboek, want ik kan wel wat nieuwe inspiratie gebruiken!

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:49

_Noor schreef:
Ja humus is zeker amberproof! Staat ook een recept in haar (kook)boek als ik me niet vergis :)

Edit: typo

Ik heb geen recept gevonden in haar boeken, maar als je er één hebt hou ik me aanbevolen! Ik koop nu humus van de natuurwinkel, ook prima, maar zou het ook nog wel eens zelf willen maken. En inderdaad, je 'Food IQ' kennis vooral niet te pas en te onpas rondstrooien, want daar voelen mensen zich soms enorm door aangevallen *door schade en schande wijs geworden* ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:20

Ja idd, die ervaring heb ik ook. Ik kan het gelukkig wel kwijt bij mijn moeder en mijn zus, die zijn ook bewust qua eten en waarderen het zeer als ik iets gezonds noem of met een artikel of een bepaald product kom.
Maar als ik bij mijn schoonouders ben gruwel ik altijd van dat eten, ze is wel enigzins bewust wat ze eet qua vlees (bv geen varken) maar met bv vet en bakken heeft ze weer geen idee.
Jullie willen helemaal niet weten hoe zij jus maakt :') :r

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:24

wil nu al een tijdje een boek van haar in huis halen , eerdaags eerst eens bestellen :j

en de rest van de ingredienten in huis halen voor ene paar recepten op de site.. wil er al weer een tijdje sowieso 3 uitproberen , ook eerst op de to do en de boodschappen lijst zetten

Annelies, iets met een zakje/potje/knijpfles?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:28

was het maar met een zakje, dan zou het nog ergens naar smaken.
Nee ze gooit het vlees in de pan en meteen een halve fles bak&braad erbij en laat het vlees daarin gaar sudderen en thats it.
Gaat niet eens water bij of iets qua smaakmaker en omdat het vlees niet de kans heeft gehad te bakken krijg je ook geen vleessap of baksels erin.
Je zit dus gewoon puur vet te vreten, zo ranzig :r

Maar ze is ook niet zo'n beste kok dus ik kan het haar ook niet heel erg kwalijk nemen :(:)
Er zijn wel meer dingen aan haar kookkunst waar ik niet blij van wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:32

-O-