Waar vlees-van-de-boer-zelf kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:22

Marije_jiplover schreef:
Misschien eens een vleespakket bestellen bij bijv. Free Nature? http://www.freenature.nl/free/p000068/wildernisvlees/
Dit zijn wel grote pakketten, minimaal 5 kg, maar misschien kun je wel iets samendoen met collega's, vrienden of familie. Wij willen binnenkort ook een keer wat bestellen hiervan.
Er zijn volgens mij wel meer mogelijkheden om zoiets te kopen, maar dan moet je even verder googlen.

Voordeel is dat je zeker weet dat die dieren een leven in vrijheid hebben gehad, geen rotzooi gegeten hebben en niet zijn volgepompt met bijv. antibiotica.

Ik kom regelmatig op een kleinschalig slachthuis waar ze oa ook voor Free Nature slachten en inderdaad, die dieren moeten eerst naar het slachthuis getransporteerd worden ja, maar de dieren van Free Nature die op dat slachthuis geslacht worden, komen uit natuurgebieden daar kort bij, ca 30 minuten rijden maximaal.

Vervoer blijft toch noodzakelijk, want zoals hierboven al gemeld, thuis slachten is verboden.

Wat goed die link! Mijn moeder wilt er in ieder geval naar kijken! :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:50

Anoniem

Re: Waar vlees-van-de-boer-zelf kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:11

Ik vind de rit naar het slachthuis niet een heet hangijzer, dat is maar even. Die link van dat free nature ziet er goed uit!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:22

Miryamk schreef:
http://www.schotsehooglanders.nl/
Nog een site waar je 'goed' vlees kan bestellen (mocht je eens zin hebben in iets anders :D )

Wat super die linkjes!

Mijn moeder heeft gister gelijk 15 kilo besteld bij free nature :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:47

Idee! Dit ga ik (laten) aanschaffen voor de kerstgourmet :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:55

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:37

Bij ons op stal worden vleespakketten verkocht van 6 en 8 kilo. Deze pakketten vlees zijn van onze eigen stalkoeien en staan hier ook lekker (biologisch) op het land. Het is heerlijk vlees!

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:32

Prima idee :) !

Heb zelf alleen niet echt een positieve ervaring met 'vlees van de boer'. Deze beste man noemt zichzelf een biologische dynamische(?) boer. Nou, ik weet niet hoor, maar die arme koeien stonden letterlijk tot hun buik in hun eigen mest en kwamen zelden buiten. Was er weer eens een beestje ziek, belde de boer doodleuk nog snel even de slager voordat de koe dood zou gaan.

Dus voor mij voorlopig gewoon even uit de supermarkt/rechtstreeks van het slachthuis! Al kan ik me heel goed voorstellen dat je vlees van de boer een goed alternatief vind hoor :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 12:41

Nu ja, als je het rechtstreeks bij de boer haalt weet je dus van dat soort situaties en weet je dat je daar niet moet wezen :) Maar bij een supermarkt weet je het helemaal niet zeker...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:45

Ow en ik ken ook een landwinkel in Mijdrecht die zijn eigen vlees heeft. Wij gaan daar vaak een kaasplankje eten. Allemaal producten uit de streek! We hebben zelfs een keer een rondleiding gehad van de boer toen we daar waren, ziet er allemaal piccobello uit! Ze brengen de koeien zelfs twee dagen voor de slacht naar de "slager" zodat de koeien daar op adem kunnen komen en niet met stress in hun lijf de slacht in gaan. Daar wordt het vlees taai van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 12:49

Hmm, klinkt ook goed allemaal :)
Is Mijdrecht in de buurt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:50

Wij hebben het eerst bij een boer gehaald die verkoopt aan huis, limousine vlees dat in de oostvaardersplassen stond. Daarna meerdere adressen geprobeert maar geen lekker vlees meer gevonden. Nu wel weer, de vorige koe was via een andere stalhouder en nu hebben we een flink stuk lakenvelder stier in de vriezer liggen van stal. Gevoerd van eigen land en heel stressvrij opgegroeid en snel en ontspannen geslacht gelukkig. Anders willen we ook niet meer.

Het wildernis vlees van gelders landschap is smakelijk, maar helaas niet de buurt. Kijk eens bij staatsbosbeheer of natuurmonumenten of zij online verkopen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:54

Gimme_Spurs schreef:
Ow en ik ken ook een landwinkel in Mijdrecht die zijn eigen vlees heeft. Wij gaan daar vaak een kaasplankje eten. Allemaal producten uit de streek! We hebben zelfs een keer een rondleiding gehad van de boer toen we daar waren, ziet er allemaal piccobello uit! Ze brengen de koeien zelfs twee dagen voor de slacht naar de "slager" zodat de koeien daar op adem kunnen komen en niet met stress in hun lijf de slacht in gaan. Daar wordt het vlees taai van.

Dat is super!

Mijn moeder vertelde laatst ook over dat ze vroeger ook altijd bij de boer zelf haalde, hij liep elke ochtend met zijn koeien langs de slager om ze aan de geur e.d. te wennen, en als het dan tijd was waren ze niet angstig e.d. Alle koeien kende ze gewoon en hadden ook namen e.d. :P Ze wist dus gewoon welke koe op hun bord lag en hoe hij geleefd had.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:56

Magrathea schreef:
Hmm, klinkt ook goed allemaal :)
Is Mijdrecht in de buurt?

Foutje, niet in Mijdrecht maar in De Hoef! Dat ligt in het Groene Hart, maar ik ben bang dat jij er wel een uurtje voor moet rijden. Maar ik zou zeggen, maak er een dagje uit van! Het is een prachtig gebied om doorheen te crossen, en je kan dus in de landwinkel ontzettende lekkere Hollandse kazen eten en kopen!

http://delindenhorst.landwinkel.nl/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:57

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:59

Dat wilde ik net ook posten! Lekker en dichtbij!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:59

bij de boer kun je een dier kopen en laten slachten dan kan het in de vriezer! mijn schoonouders haden vlees stieren dus altijd vers vlees!verschil kwa smaak ik erg groot ikluste nooit vlees!en bij mijn schoonmoeder schep ik een 2e keer op!
ook zit hier in de buurt "het vlees winkeltje "eenboer die zijn eigen dieren verkoopt in kleine porties dus voor idereen eetbaar! erg lekker groot verschil met de supermarkt en zelfs nog met de keur slager!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:01

Ik was eerst. :+

Varkensvlees halen we inmiddels ook bij een boer rechtstreeks vandaan. Die heeft een klein winkeltje met heerlijke producten. Helaas geen vrije uitloop varken maar in ieder geval veel ruimte en liefde en kleinschalig, vrije uitloop is wel in de buurt maar die hebben nagenoeg geen plek voor nieuwe klanten. Daar zoeken we dus nog voor door. Maar voor nu een goed alternatief voor ophokvarken. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-12-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:01

En ik denk dat al die winkels een beetje hetzelfde zijn. Allemaal biologisch en lekkere kaas enzo.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:09

Zijn er in Overijssel ook van die natuurboeren? Ik betaal me scheel aan biologisch vlees uit de supermarkt. Helaas is mijn vriend een echte vleeseter, dus best duur om dan biologisch te eten. Maar wel beter als die met water volgespoten kipfilets van een paar euro.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:10

Trouwens rund eet ik gewoon uit de supermarkt, ook het goedkopere vlees. Varkens en kippen hebben naar mijn idee pas echt een slecht leven. Hier in Overijssel komen de koeien gewoon buiten, of hebben ze een mooie loopstal met stro of matten in de ligboxen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:12

In De Achterhoek kan ik je wel wat adressen geven van vleesverkooppunten. Oa van hereford koeien. Maar die vinden we niet lekker meer na de limousine en lakenvelder gegeten te hebben. :o

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:58

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:10

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 16:21

Ja die is al genoemd :D