daffodil schreef:Oh heb je daar een recept van?
Bedoel je van de cheesecake?
In principe kun je ieder basisrecept voor cheesecake gebruiken. Rauw zijn ze het lekkerste bij de peertjes(dus ongebakken zeg maar). Recept heb ik zo 1,2,3 niet bij de hand want dat doe ik uit een boekje of via internet recepten.
De bodem is heel eenvoudig: Speculaasjes in een theedoek en mishandelen met een deegroller tot het kleine stukjes zijn. Boter in de magnetron smelten en bij de speculaaskruimels roeren. Het mengsel mag niet super nat zijn omdat de koekjes de boter gaan opzuigen. Als ze dan wat koude hebben gehad stolt de boter weer. Je kunt het mengsel meteen uitspreiden in een diepe, ingevette bakplaat of grote ovenschotel.
Stoofpeertjes maak ik ook altijd een beetje uit de losse pols. Stoofpeertjes in 4en en ontklokhuizen en daarna in 3en (zodat je een soort repen krijgt). Op deze manier hebben ze minder oppervlakte en garen ze sneller. Giet in een pan rode wijn en een beetje water (ongeveer 2/3e wijn en 1/3 water). Maak hiervan een boullionnetje met bruine suiker, kruidnagel, kaneel, vanillestokje (mag al een keer eerder zijn gebruikt), sinaasappel of manderijnen schilletjes en eventueel een stukje steranijs. Laat dit even koken en voeg dan de peertjes toe. De peertjes hebben ongeveer 30-45 minuten nodig, ligt aan de dikte van de peertjes. Als ze helemaal rood zijn kun je nog even proeven en extra kruiden naar smaak toevoegen. Als je makkelijke eters hebt; een klein stukje peper in de boullion is erg lekker! Geeft een subtiele kick aan het zoete van de peertjes en het zure van de cheesecake!