De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:44

@ranna: Is het misschien een idee om je tuin in zakken/bakken te doen en dan op tafels te zetten? Dat heb ik namelijk, aangezien ik niet kan hurken, knielen of bukken (of nou ja, ik kan het wel, voor 10 seconde ofzo). Een moestuin op de grond zou voor mij niet werken, maar nu alles op tafels staat kan ik er gewoon goed bij. En bovendien een stuk minder onkruid om te wieden!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 12:18

Quir schreef:
Ibbel schreef:
Compost van de gemeente wordt gewoon gemaakt van de inhoud van de GFT-bakken. Wat zou daar in hemelsnaam in moeten zitten??
Compost is alleen geen mést. Compost is bodemverbeteraar. Als je wilt bemesten, zul je mest moeten gebruiken.

En (misschien een hele stomme vraag), als je compost maakt van mest? Moet je dan ook nog bij bemesten of is de compost dan wel voldoende?

Wil namelijk graag compostbakken maken waar de paarden mest van de beesten hier in gaat, moet er dan ook nog andere dingen bij gedaan worden?

Ik composteer de paardenmest.
Ik probeer zoveel mogelijk groen materiaal erdoor te doen. Want alleen paardenmest verteert erg langzaam. Laagje poep, laagje groenafval. Dan krijg je een hoop die in evenwicht is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:30

Antheman schreef:
Quir schreef:

En (misschien een hele stomme vraag), als je compost maakt van mest? Moet je dan ook nog bij bemesten of is de compost dan wel voldoende?

Wil namelijk graag compostbakken maken waar de paarden mest van de beesten hier in gaat, moet er dan ook nog andere dingen bij gedaan worden?

Ik composteer de paardenmest.
Ik probeer zoveel mogelijk groen materiaal erdoor te doen. Want alleen paardenmest verteert erg langzaam. Laagje poep, laagje groenafval. Dan krijg je een hoop die in evenwicht is.

En wat valt onder groen afval? Bladeren van bloemkool, aardappelschillen, etc? Of afval uit de tuin? Gemaaid gras, bladeren takken?

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:29

Ik probeer nu een compostbak te maken met aardappelschillen, groenteafval en een beetje tuinafval. Zit veel vocht onder, weet niet of dit normaal is?

Wie weet of je kruisbessen kunt stekken?

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:24

Iemand ervaring met boerenkool? Welke rassen zijn lekker?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:23

Quir schreef:
En wat valt onder groen afval? Bladeren van bloemkool, aardappelschillen, etc? Of afval uit de tuin? Gemaaid gras, bladeren takken?

Alles wat jij noemt :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 05:59

Kruisbessen kun je heel makkelijk stekken zelfs, buig een takje naar de grond toe, zet het daar vast met een ijzerdraadje en bedek het met grond, na een tijdje is het een goed geworteld stekje geworden en kun je het van de moederplant afsnijden.,

Ik heb hier inderdaad compost gegooid voor bodemverbetering, mijn moestuin is de vroegere paddock waar we jaren geleden 40 kuub plaatzand in gestort hebben.
Nadat de paarden hier weg waren is de paddock met een kraan 'omgespit', bemest en heb ik er sla e.d. op gezet.
Afgelopen winter dus de 2 karren compost, dat er met de frees doorheen gewerkt maar verder niet bemest eigenlijk......
Daar zit dus de fout :D

Zo, ik ga werken :wave:

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:22

desillies schreef:
Kruisbessen kun je heel makkelijk stekken zelfs, buig een takje naar de grond toe, zet het daar vast met een ijzerdraadje en bedek het met grond, na een tijdje is het een goed geworteld stekje geworden en kun je het van de moederplant afsnijden.,

Ik heb vorig jaar zelfs gewoon wat snoeiafval in de grond gestoken en dat werkt ook. Je moet wel wachten tot het voorjaar om te kunnen zien of het gewerkt heeft, want op een gegeven moment heeft het er alle schijn van dat je stekjes morsdood zijn. Ik was zelf verbaasd dat er in het voorjaar blaadjes aan kwamen. Taai spul, die kruisbessen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:01

meld me ook weer :-)! wist niet dat je kruisbessen zo gemakkelijk kon stekken!

hier op vakantie geweest en men buitentomatenplant is dood... ouders zijn ze vergeten water geven!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:28

Gisteravond heb ik de courgettes in het gras laten liggen. Ik had ze net van de plant gesneden. Ik hoop dat ze niet zijn opgevreten, wilde er koekjes van maken, met feta, die zijn zoooo lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:48

ik blijf hier tomaten snoeien...
het blijft in de kas te vochtig, dus moeten de tomatenplanten zo luchtig mogelijk zijn, anders is het smeken om schimmel...
en ik ben helemaal niet van het dieven etc :n

volgend jaar gaan alle tomaten buiten onder afdak, dan waaien ze in ieder geval lekker door tussen de buien door :+ de planten die nu buiten onder afdak staan zijn veel groener dan de binnenplanten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:03

Lalidan schreef:
@ranna: Is het misschien een idee om je tuin in zakken/bakken te doen en dan op tafels te zetten? Dat heb ik namelijk, aangezien ik niet kan hurken, knielen of bukken (of nou ja, ik kan het wel, voor 10 seconde ofzo). Een moestuin op de grond zou voor mij niet werken, maar nu alles op tafels staat kan ik er gewoon goed bij. En bovendien een stuk minder onkruid om te wieden!

Das best een goed idee. Heb alleen wel een behoorlijk groot oppervlak als tuin.
Heb verhoogde plantenbedden zodat ik niet helemaal tot op de grond hoef te bukken maar niettemin lukt dat nu niet.
Maar dank je voor je idee. Als m'n rug vervelend blijft doen er zeker mee aan de slag gaan.
Heb jij erg diepe bakken? Anders droogt het zo snel uit lijkt me.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:56

Antheman schreef:
Gisteravond heb ik de courgettes in het gras laten liggen. Ik had ze net van de plant gesneden. Ik hoop dat ze niet zijn opgevreten, wilde er koekjes van maken, met feta, die zijn zoooo lekker.

hoe maak je die? lijkt me best wel leuk om die ook eens te maken!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:36

ik ben ook benieuwd naar het recept van de courgette koekjes met feta :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:37

Ik ook, want ik kom om in de courgettes. :P

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:02

desillies schreef:

Ik heb hier inderdaad compost gegooid voor bodemverbetering, mijn moestuin is de vroegere paddock waar we jaren geleden 40 kuub plaatzand in gestort hebben.
Nadat de paarden hier weg waren is de paddock met een kraan 'omgespit', bemest en heb ik er sla e.d. op gezet.
Afgelopen winter dus de 2 karren compost, dat er met de frees doorheen gewerkt maar verder niet bemest eigenlijk......
Daar zit dus de fout :D

Zo, ik ga werken :wave:

Dat is makkelijk! Heb gisteren net een geworteld stukje weggegooid. Had ik dus beter niet kunnen doen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:08

Charlot schreef:
Antheman schreef:

hoe maak je die? lijkt me best wel leuk om die ook eens te maken!

Is ooit testrecept geweest. Ik zal ff zoeken. ;)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:10

leuk! ik ben benieuwd! mijn buitentomatenplant heeft het toch gered na een overdosis water! ook al een paar gegeten! lekker!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:11

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:17

furious schreef:
Ik ben wel benieuwd voor de gene die bramen in de tuin hebben staan hoe die er uit zien. Hier zijn er nog veel groen of iets naar het roze toe.

Dat is normaal hoor. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:18

Cyntje schreef:
furious schreef:
Ik ben wel benieuwd voor de gene die bramen in de tuin hebben staan hoe die er uit zien. Hier zijn er nog veel groen of iets naar het roze toe.

Hier ook nog groen :P

Pas in aug-sept zijn die klaar hoor :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:18

Die courgettekoekjes wil ik wel eens gaan proberen!
Hoewel ik wel courgettes zal gaan moeten kopen denk ik |( . Ik had vijf planten en tot nu toe maar 1 piepkleine courgette in wording. De bloemen groeien op steeltjes zonder vrucht te vormen en breken dan gewoon af. Ik snap er niets van...ik heb al zo vaak courgettes geplant die allemaal heel veel opleverden :?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:19

Die koekjes vond ik maar vies.
Je kan er ook moussaka mee maken ipv aubergine. Ben je er weer 2 kwijt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:31

mirim schreef:
De bloemen groeien op steeltjes zonder vrucht te vormen en breken dan gewoon af. Ik snap er niets van...

Bloemen op steeltjes zijn mannetjes. Vrouwelijke bloemen hebben een bolletje als basis.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:32

oke ga ik eens proberen die koekjes