Gehakt, wat zit erin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zit er in gehakt?

Geen idee.
7 (7%)
Ik wil het niet weten.
20 (21%)
Goed vlees.
32 (35%)
Restafval.
32 (35%)

Totaal aantal stemmen: 91

Brittneyx

Re: Gehakt, wat zit erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:00

mijn papa is slager
en als hij een half varken besteld hangt er ook nog huid aan
het vlees dat tegen de huid hangt word meestal gebruikt in het gehakt !

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:03

Ik heb in een slagerij gewerkt en regelmatig rundergehakt gedraaid.
In het rundergehakt zat goed vlees, dat in zakken aankwam. Welk deel van de koe gebruikt werd durf ik niet te zeggen, maar zeker geen restafval.
In het half om half gehakt werd wel restafval gegooid qua varkensvlees.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:24

Wat zijn die harde stukjes dan in gehakt :? Zodra ik bloedstukjes of andere vieze stukjes vindt dat geld voor al het vlees dan ben ik er klaar mee...
Iemand heeft mij ooit vertelt dat er koeien ogen in friekandellen zitten :?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 17:43

Ik ben benieuwd of er echt koeienogen in frikandellen zitten. Iemand bij een frikandellenfabriek gewerkt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:51

harde stukjes duid volgens mij op slechte kwaliteit...ik heb nooit harde stukjes in het gehakt :n

maar wat betreft afval etc, afval vlees is afval, restvlees is gewoon restvlees
restvlees is gewoon het vlees wat geen lapje meer is maar gewoon wel humane voedingskwaliteit.

tegenwoordig word er trouwens wel dermate veel gehakt gegeten dat er gewoon een hoop goedkopere delen van de koe ook het gehakt in gaan (dus riblappen etc ) puur omdat het anders niet in die kwantiteiten te fabriceren is .

in frikandellen zitten geen ogen, zit zelfs weinig/geen koe in
tis een 40% kipseparatorvlees, een 5% varkens en/of paardenvlees aangevuld met paneermeel, bindmiddelen kruiden en smaakversterkers en natuurlijk water

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:54

Als je goed gehakt hebt is het volgens mij alleen vlees, heb bij een slager in de supermarkt gestaan en ben niets raars tegen gekomen. Wat er in een afhaal-gehaktbal zit wil ik denk ik niet weten..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:00

Wat maakt het nu eigenlijk uit wat er in zit.
Zolang het maar lekker is en je er niet ziek van wordt.

Wel geloof ik dat er voor de fijnproevers tussen ons verschil in smaak van gehakt kan zitten. Dit zal dan best wel te maken hebben welk vlees er gebruikt is.

Overigens niets mis met restafval.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:48

Tjinta schreef:
Wel is het zo dat er bij gehakt uit de winkel vaak kunstmatige stoffen worden toegevoegd om het langer houdbaar te maken. Het gehakt wordt anders snel grijzig van kleur.

Kunnen ze bij slagers ook doen hoor.

jury schreef:
Wel geloof ik dat er voor de fijnproevers tussen ons verschil in smaak van gehakt kan zitten. Dit zal dan best wel te maken hebben welk vlees er gebruikt is.

O, ik proef zeker verschil. Rundergehakt van AH vind ik erg vies, rundergehakt van LIDL zit nog weleens kraakbeen in.
C1000 moet je uberhaupt geen vlees kopen, daar is alles ranzig.

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:59

zuske schreef:
Ik ben benieuwd of er echt koeienogen in frikandellen zitten. Iemand bij een frikandellenfabriek gewerkt?

Niet in een frikadellen fabriek gewerkt maar mijn vriend heeft een cafetaria dus ben wel enigszins bekend met de inhoud van de frikadellen... :)

In frikadellen (en overigens in alle snacks) zit geen dergelijk slachtafval, volgens mij is het zelfs verboden in de Warenwet om dergelijk afval te gebruiken. Frikadellen bevatten voornamelijk vlees wat bij de slacht achterblijft rondom de botten van bijv. kippen, varkens en paarden (sorry! -O- ). Dit wordt eraf geschraapt en vermalen tot een soort 'puree'. Daarnaast zitten er kruiden en paneermeel etc. in. Geen zorgen dus om koeienogen, uiers en weet ik veel wat allemaal nog meer aan organen.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:01

Dat gehakt met stukjes was van de c1000 zal daar ook kraakbeen in zitten *kots*

Sinds ik vroeger dat koeien ogen verhaal heb gehoord eet ik geen friekandellen meer, zowiezo amper vlees.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:13

Dat verhaal van die frikandellen ken ik ook. Maar kraakbeen is toch ook bot? Welke gehakt van welke winkel vinden jullie het lekkerst?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:28

bloementje3 schreef:
Sinds ik vroeger dat koeien ogen verhaal heb gehoord eet ik geen friekandellen meer, zowiezo amper vlees.

Maar waarom? Als je frikandellen vies vind is wat anders, maar het is toch fijn dat zowat alles gebruikt kan worden?
Heb liever dat er niks weggegooid wordt.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:58

F_Orumster schreef:
bloementje3 schreef:

Maar waarom? Als je frikandellen vies vind is wat anders, maar het is toch fijn dat zowat alles gebruikt kan worden?
Heb liever dat er niks weggegooid wordt.

Ik ben zowiezo nooit zo van de friekandellen geweest, maar daarna al helemaal niet.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:00

Het is goed vlees wat er in zit, maar dan wel restvlees, de mooie stukken gaan zo over de toonbank, de restjes in de gehakt. Maar om het nou restafval te noemen is het vlees te goed. Er gaan overigens ook geen organen in.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:28

Kraakbeen is geen bot :) kraakbeen is.. Kraakbeen. Tja joe leg je dat nou uit. De helft van je neus (de punt zeg maar) is kraakbeen, andere helft (t begin, wat tegen je schedel aanzit) is bot. Voel t verschil maar eens.. Bot is echt hard (dat merk je wek hoor als dat in gehakt zit, daar breek je zowat je kiezen op als je niet uitkijkt), kraakbeen is stevig maar wat meer 'gummy achtig', wat flexibeler.
Als je een kippenpootje eet kun je ook goed t verschil zien, moet je maar eens aan de uiteinden van de botjes kijken op de plek waar t gewricht zou zitten. Daar zit ook een laag kraakbeen omheen (wat je meestal makkelijk van t bot af kan halen).

Wat ik me altijd afvraag.. Als je zo'n goedkope kant en klare lasagne in de winkel koopt. Dan zitten in dat 'gehakt' sausje vaan van die 'flubbertjes', geen harde stukjes (kraakbeen is echt harder), maar ook niet zo zacht als vet oid. Soort van elastisch iets. Vaak een beetje wittig van kleur volgens mij. Wat is dat dan? Is dat ook kraakbeen maar dan heel klein en gekookt oid. Of is t wat anders?
(Sinds ik die flubbertjes heb ontdekt eet ik namelijk geen kant en klare lasagne meer :p zo smerig die gummy stukjes!)

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:56

Zijn dat geen pezen ofzo? Of spiertjes?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:18

Nee pezen herken ik de structuur wel van. En spieren.. Waar denk je dat gehakt van gemaakt is :p het vlees wat wij eten zijn juist de spieren :p

Zal dan haast wel kraakbeen moeten zijn denk ik..
Na spier, bot, pees, kraakbeen hou je niet veel over wat t zou kunnen zijn..
Maar t heeft zo'n rare structuur..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:58

kraakbeen valt wel onder bot.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 07:58

bloementje3 schreef:
Zijn dat geen pezen ofzo? Of spiertjes?

Wat denk je dat vlees dan is... De stukjes karbonade, kipfilet, biefstuk e.d. zijn allemaal spieren ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:03

Ik eet altijd op mijn werk, een boer die een eigen koe naar de slager brengt en het dan in grote bakken terug krijgt. Nou echt, wat een verschil proef je dan met slagervlees en helemaal met supermarkt vlees.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:08

Hangt denk ik ervan af waar je je gehakt vandaan haalt. Wij draaien het zelf van stukken sucadevlees en heel soms van riblappen. De gehaktballen die de pan ingaan zijn even groot als die eruit komen. Ik heb wel het idee hoe goedkoper het gehakt hoe meer troep.

Vaak zit er ook conserveermiddel of kleurstof in als je pech hebt en je echte troep treft. Van commercieel gehakt krijg ik heel erge last (voedselallergie) dus er moeten andere dingen inzitten dan vlees.

De harde stukjes kunnen zenuwen zijn, dat zijn die wittige kabels die wat taaier zijn die je soms in vlees ziet zitten. Tenzij er schraapvlees tot gehakt wordt verwerkt dan kan het stukjes bot zijn die zijn meegekomen met eraf schrapen.