Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:15

Goeiemorgen! Voor mij ook weer even een stipje, zit wat meer in de meeleeshoek maar doe nog steeds veel inspiratie op van jullie mooie lijstjes!

Mijn ontbijtje vandaag een chocoladebroodje (slecht!), gekookt eitje en 1,5 glas smoothie met yoghurt, kaneel, banaan, citroensap en aardbei. Zo dagje stal, op zondag eet ik nooit zoveel dus dan maar een flink ontbijt..

Fijne dag :wave:

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:24

Zondag is mijn rommeldagje vandaag. :=
Ben brak van gister hoewel ik om half twee al thuis was en geen drank op heb. Heb nog niet zo'n goede uit conditie heb na de operatie en omdat ik gister al om 7 uur begonnen ben met werken.

Net twee witte bolletjes met pindakaas gehad. Moesten op namelijk, maar vind ze niet echt lekker meer. Vreselijk klef enz.

Gister dus brandnetelthee gehad en munt thee maken we ook regelmatig. Hebben jullie ervaring met het maken van 'verse' thee dus met kruidens e.d.?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:36

Ik vind salie en muntthee erg lekker :j

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:39

Voor mij het zelfde, ik zit ook in de bijleesstand :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:00

Ik vind kamillethee erg lekker, dat zou je ook vers kunnen maken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:09

Ik drink eigenlijk nog alleen maar verse muntthee :j
Ik wilde eigenlijk weer sporten vandaag, maar heb toch een beetje teveel spierpijn!

Mijn ontbijt was een kom brinta met frambozen en hazelnoten (dat laatste was geen succes)!
Nu aan een cappucino zonder gezoete melk :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:24

jeumig, kijk 1 dagje niet, zitten we in deel drie :+

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:08

Die brandnetelthee, maak je die met brandnetels uit de tuin of gewoon met gedroogde brandnetels?

Mijn schoonmoeder heeft weer speltbrood en nu ook slankbrood. Dat is wel met tarwe maar ook met rogge, teff, quinoa en spelt. Verder helemaal geen suiker toegevoegd ofzo. Het is ook best lekker brood! Heb er alleen uiteraard weer te veel van op. Loop hier ook altijd een groente en fruit tekort op helaas. Ach morgen weer gezond :) Eet alleen wel echt veel de laatste tijd. Dat mag wel wat minder..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:17

Speltbrood is lekker! :) Ik heb hier nog krentenbrood liggen... daar ben ik ook echt helemaal dol op, maar dat is iets minder gezond :=

Vanavond weer falafel met appelmoes, mijn lievelingskostje... ik mag het van mezelf maximaal twee keer per week, anders zou ik het iedere dag eten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:49

Ik gebruik gewoon brandnetels van buiten, wel even goed kijken waar je ze vandaan haalt en goed schoonspoelen. :)

Kamille thee is ook een goed idee, ga ik vanavond eens proberen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:53

Ik meld me hier als meeleezer :)

Hoe maken jullie die smooties precies ? :o

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:07

Zo ik ben weer terug van weekendje Fontana Nieuweschans (Termaalbad) Echt heeeerlijk gehad daar.
Niet echt bijzonder op mijn eten gelet, uiteraard gewoon van het ruime ontbijt genoten (ook veel vers fruit, yoghurt en fairtrade/biologische producten en s'avonds lekker gegeten (eerste avond op de huid gebakken zalm, tweede avond stoofpotje van lamsvlees). Niet overdreven gezond of ongezond allemaal, gewoon lekker. Gister helemaal niet gelunched, alleen een loempia op de markt. Vanmiddag een heerlijk broodje zalm gehad

Heb hier steeds wel snel bijgelezen, maar niet echt gereageerd.
Morgen ga ook ik weer lekker beginnen met mijn standaard ontbijtje kwark/muesli/lijnzaad/chiazaad/rozijnen.
Lijnzaad hadden ze ook in het hotel bij het ontbijt trouwens! Vond ik wel erg grappig

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:15

Wow dat klinkt heel goed phylos! Heerlijk!

Had vanavond bij schoonouders witlofschotel uit de oven. Dus met aardappel en gesmolten kaas. Best zwaar. En als toetje ananas met gesuikerde aardbeien en nog wat ben en jerrys :o Maar ach heb er goed van genoten en kan het inmiddels wel hebben!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:54

Oeeh dat Thermaal bad is heerlijk !

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:56

Zooo, lijstje van vandaag :D

O: Grooooooot glas sojamelk macchiato... ik heb moeite met vast voedsel 's morgens.
T: Appel en stukje rijstmelkchocolade :o
M: Twee donkere meergranenbollen met purechocoladevlokken.
T: Peer
A: Falafelballetjes met appelmoes en broccoli

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:17

Klinkt goed Phylos! Is zeker ook nog iets dat ik zelf nog een keer zou willen doen, naar een spa.

Mijn avondeten a la asperges was gelukt! Heb ze 3 minuten gekookt en toen 15 minuten laten nagaren. 1.5 kilo was trouwens wel errug veel voor 3 personen, denk dat we nu ongeveer een kilo gebruikt hebben. De rest heb ik geschild en ingevroren en alle schillen en steeltjes liggen in een zak in de vriezer om over een paar weken aspergesoep van te maken. :) We hadden er zalm uit de oven bij en gewone gekookte aardappelen, dus aardig luxe weer. Vind het wel echt heel leuk wat 'uitgebreider', luxer koken en eten. Ben alweer druk bezig aan me 'plakboek'. Alle recepten die ik verzamelt heb uit de Allerhande, de Boodschappen, de NRC Next etc. opgeplakt op een a4tje en in een map, gerangschikt op voor-hoofd-na-bij zodat ik er op gemak doorheen kan bladeren en opzoek kan naar iets nieuws. :)

Voor de rest ook wel relatief gezond dagje gehad, wel wat paaseitjes tussendoor, maar het snoepen tussendoor wordt alweer minder. Heb echt gemerkt met die negerzoenen dat ik zulk soort dingen niet in huis moet halen, dan krijg ik toch een schuldgevoel en denk ik dat het dan maar zo snel mogelijk op moet want dan ben ik er maar van af. Natuurlijk ook niet de bedoeling. Dus gewoon niet in huis halen en als ik toch wat lekkers wil, zelf bakken! Dan kan ik precies bepalen hoeveel suiker en andere dingen erin gaan en kan ik zelf ervoor kiezen en zorgen om het 'gezonder' te maken. Welterusten alvast allemaal!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:23

Ja Mara het is echt een aanrader zo'n spa. Was voor mij ook de eerste keer!
Via vakantieveilingen kun je ook nog wel eens goedkoop iets vinden zag ik vanavond.

Wow jou avondeten klinkt ook weer super. Ik wil donderdag (als ik tijd heb) ook aspergers gaan eten. Heb ze ook nog nooit gemaakt en nog maar één keer gegeten. Ik wil ze maken zoals het receptje van de AH eerder geplaatst. In combi met zalm lijkt me inderdaad ook erg lekker, maar voor mij in Groningen iets te prijzig. Ik laat het dan bij de ham/ei/tomaat combi denk ik. En een gekookt aardappeltje erbij

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:35

Ja in de nieuwe Allerhande staat een recept voor het koken van asperges, maar het ligt ook enorm aan de dikte van je asperges. De mijne waren niet extreem dik dus hoefde echt niet zo lang, heb ze echt maar 3 minuutjes laten koken en voor de rest met deksel op de pan laten rusten. De zalm kwam trouwens gewoon uit de vriezer van de appie, geloof rond de 3 euro voor 2 stukken zalm, vind ik nog wel prima te doen. Moet wel zeggen dat er misschien niet heel veel smaak aan zat, kan natuurlijk ook aan onze 'seasoning' liggen. Maar het is gewone gekweekte zalm uit Noorwegen, geen wilde zalm en er moet bijgezegd worden dat het de 1e keer in me leven was dat ik zalm at. Moet zeggen dat ik nog niet overtuigd ben, het is niet vies, maar echt lekker, mwah. Maar ik denk dat het toch voornamelijk aan onze bereiding zal liggen, misschien dit weekend eens aan me stiefvader vragen of die zalm wil bereiden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:09

Mara, ik kan tegenwordig ook geen pond asperges meer op.... Vroeger was dit geen enkel probleem :+
Zalm uit de supermarkt of van de visboer is een verschil van dag en nacht :)
Ik zou dat eerst proberen voor je zalm helemaal afschrijft.

Mijn lijstje voor vandaag :)
O: kom brinta met frambozen
T: waldorfsalade met danish blue kaas
L: nog geen idee, iets van salade waarschijnlijk
T: banaan voor het sporten
A: ik denk een ei en kippensoep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:49

Ga van de week eens kijken op de markt voor asperges, of ze daar wat goedkoper zijn. Bij ons zijn ze nog steeds ruim drie euro voor een pond. Wij eten makkelijk 2 kilo op met zijn alle.

Lijstje voor vandaag :
O: Glas klei en banaan
O: Havermout met water, kaneel, rozijnen, lijnzaad en appel. + Verse brandnetelthee.
T:- ivm vroege lunch en twee x ontbijt
L: Twee grofvolk. boterhammen met hummus en paprika + een stuk komkommer.
T: Rijstwafel + verse muntthee.
A: Gok op roerbakgroenten met een ei of soep.

Heb net al gesport, vandaar dat ik mijn ontbijt heb gesplitst. Zo naar school, dan gelijk daar naar stal thuis even eten en vanavond met vriendje naar een gospelconcert. Druk genoeg dus voor de eerste dag na de vakantie. :+

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:55

Wow! Gewoon de opening van het nieuwe topic gemist :oo
Ik heb wel een gezond weekend gehad, alleen gister een shoarmaschotel thuis laten bezorgen :o
Ik ben zaterdag hard van een paard gevallen en vond mezelf vanmorgen zo ontzettend zielig (enorm dikke en blauwe knie) dat ik geen zin had een salade en fruit klaar te maken. Nu zit ik op werk en baal ik ervan natuurlijk :Y)

O: glas warm water, brinta.
T: banaan en speltboterham met kaas.
L: maar even een salade halen
T: fruitje
A: ?? Roerbak met couscous oid denk ik.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:14

Zo we gaan weer in het gareel vandaag
O: magere kwark/muesli/rozijnen/chia+lijnzaad
T: banaan
L: 3 boterhammen. kaas, ham, grillworst
T: appel en rijstwafel
A: ? op de vereniging
T: -

Om 10.00 eerst weer met de trein naar Groningen, werken en vanmiddag symposium over ADHD. Lijkt me erg interessant

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:17

Noor, Wilde vriendje het niet voor je klaarmaken ;)
Vind jij couscous lekker, ik vind dat echt niet te eten qua structuur en smaak!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:22

Vriendje gaat op maandag om half 6 de deur uit, dus euh nee. Denk het niet :D
Ik maak het klaar met een bouillonblokje, laatst voor het eerst gehad en verrassend genoeg ook goedgekeurd door vriendje!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:24

Ik doe het snijwerk van mijn salades al de avond ervoor... Dan hoef ik alleen nog alles bij elkaar te gooien en te husselen :) 's Ochtends heb ik nooit zin om eerder op te staan!