Intolerantie voor gluten, melk en ei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:21

Vleeswaren vind ik erg moeilijk omdat er naast melk ook vaak ei in zit. Vandaar mijn vraag.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:22

Maris schreef:
Vleeswaren vind ik erg moeilijk omdat er naast melk ook vaak ei in zit. Vandaar mijn vraag.

En iets van pure hagelslag? (of zit daar ook ei in?) ik ben namelijk niet bekend met ei intolerantie. Of iets van lactosevrije kaas? (of proppen ze daar ook al ei in?).
Vleeswaren vind ik zelf met melk inderdaad al erg lastig. Durf ook nooit paar keer achter elkaar zelfde vleeswaren te pakken zonder ingrediënten te kijken. Heb al vaak genoeg meegemaakt dat ze recept veranderd hebben van 1 op andere dag en dat er opeens wel melk inzit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:23

melkproducten vallen helemaal af, ook lactose vrije ( geloof ik ).
Pure hagelslag bevat volgens mij wel melk.

Azmay

Re: Intolerantie voor gluten, melk en ei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:27

Hier ook een gluten, koemelk en ei "gevoeligheid". De crackers van de wasa zijn erg prettig als vervanging van een broodmaaltijd en verder bak ik nu zo nu en dan bananenbrood. Het is goed te doen maar wel continu nadenken en niet te makkelijk willen doen want kant en klaar is heel vaak fout.. -O-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:30

Azmay, en welk beleg gebruik je dan ?

Dit staat bij de AH hagelslag :

In­gre­di­ën­ten: sui­ker, 20% ma­ge­re ca­cao­poe­der, ca­cao­bo­ter, ca­cao­mas­sa, emul­ga­tor (le­ci­thi­ne). Ca­cao­be­stand­de­len ten min­ste 32%.

Allergie-informatie
Melk.

Dus toch melk erin ??

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:38

Maris schreef:

In­gre­di­ën­ten: sui­ker, 20% ma­ge­re ca­cao­poe­der, ca­cao­bo­ter, ca­cao­mas­sa, emul­ga­tor (le­ci­thi­ne). Ca­cao­be­stand­de­len ten min­ste 32%.

Allergie-informatie
Melk.

Dus toch melk erin ??

Hmm de jumbo had laatst wel zonder melk (ik eet alsnog geen hagelslag, maar viel me toen op zelfde geldt voor de pure vlokken). Ik eet ook wel vaak broodjes met tomaat en komkommer, zodat ik zeker weet dat er niks inzit :) En valt melkproducten bij jullie onder koemelk of onder lactose? Want das ook een verschil nog haha :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:40

Iemand ervaring met deze "kaas" ? http://www.wilmersburger.de/nl
Alhoewel de mensen die lactose intolerant zijn gewoon wel kaas kunnen eten natuurlijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:02

Maris schreef:

Allergie-informatie
Melk.

Dus toch melk erin ??

Pindakaas, pure hagelslag, chocopasta, vleeswaren, jam..

Er is zat te vinden, eventjes de ingredienten lezen en je weer het. De allergenen info is niet van toepassing omdat dat echt om sporen gaat, dat er in dezelfde fabriek melkchocolade word gemaakt zal mij worst wezen :Y)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:43

Maris schreef:
En de kosten van zo'n Igg test ? Ik begreep dat die test toch niet 100% betrouwbaar is omdat je dan enkel de antistoffen van je lichaam test. En dat het feit dat je antistoffen ergens tegen hebt niet hoeft in te houden dat je er dan intolerant of allergisch voor bent ?

Wat eten jullie als ontbijt en tussen de middag ?

Je reacties worden onderverdeeld in 5 categorieën (0 t/m 4) en van de categorieën 1 t/m 4 krijg je dan ook nog een soort reactie score, je kan dus exact aflezen hoe groot je reactie is. Als je iets in categorie 3 en 4 hebt zitten, kun je er wel ja en amen op zeggen dat je daar problemen van hebt. Dus tuurlijk zal je antistoffen hebben waar je niet echt iets van merkt ook al heb je er boven gemiddeld veel, maar daarmee val je dan waarschijnlijk in categorie 1 of 2. Zoals ik zei heb ik in cat. 1 en 2 ook nog 15 reacties zitten maar hier doe ik niets mee, alleen met de drie van cat. 3 en 4 en ik merk echt heel veel verschil en hoor veel goede verhalen.
Kosten liggen heel erg aan waar je de test laat afnemen, consultkosten etc.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:24

Dank je wel voor de uitleg. Kan je iets van een prijsindicatie geven, mag ook per pb hoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:24

Met veel intoleranties is het vaak gewoon koken en bakken per dag.
Voor de lunch op het werk een Tupperware bakje met een thuis gemaakte salade of gekookt prutje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:21

Oa de plus pure en dubbel hagelslag, en de spar eigen merk pure hagelslag zijn melk vrij. Beiden wel in een fabriek gemaakt waar ook melk gebruikt wordt dis kan wel sporen bevatten van melk. De ah hagelslag is idd een vreemde maar meer van ah is raar staat er dan niet op maar bij de allergenen wel vermeld opeens.

Maar hagelslag is dacht ik niet glutenvrij meestal, lecithine kan tarwelecithine zijn of van zonnebloem of soja oid.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:07

karuna schreef:
Oa de plus pure en dubbel hagelslag, en de spar eigen merk pure hagelslag zijn melk vrij. Beiden wel in een fabriek gemaakt waar ook melk gebruikt wordt dis kan wel sporen bevatten van melk. De ah hagelslag is idd een vreemde maar meer van ah is raar staat er dan niet op maar bij de allergenen wel vermeld opeens.

Maar hagelslag is dacht ik niet glutenvrij meestal, lecithine kan tarwelecithine zijn of van zonnebloem of soja oid.

Oeps ik wist niet dat daar ook een tarwe variant van is.. misschien verklaard dat mijn buikpijn die ik toch geregeld heb, ga eens erop letten of dat toevallig ook op mijn eten staat etc.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:28

Al zou het erop moeten staan als de lecithine van tarwe gemaakt is!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:35

Er zit veel verborgen tarwe in producten, zoals in sauzen bv.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:40

marleen_usar schreef:
Er zit veel verborgen tarwe in producten, zoals in sauzen bv.

Klopt ik koop ook nooit kant en klare sausen, maak altijd alles zelf.

Taartje schreef:
Al zou het erop moeten staan als de lecithine van tarwe gemaakt is!

Helaas nog niet altijd, maar goed ik ga der nu zelf even goed op letten. Net zoals lactose ook niet altijd aangegeven wordt..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:13

Hallo allemaal
Iemand ervaring met een goede gluten allergie test?

Ik vermoedt een tarwe allergie te hebben, kan daar in ieder geval niet tegen. Spelt lijkt ok, mits er geen tarwe enzym in zit. Als ik tarwe eet wordt ik zo moe dat ik alleen maar wil liggen. Voel me een soort van ziek.

Glutenvrij eten geeft me energie, maar voordat ik helemaal glutenvrij ga, zou ik het graag echt willen weten. Geeft veel rompslomp, al is alleen tarwe allergie misschien ook net zo lastig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:58

Ik geloof niet dat de thuis test ivm glutenallergie zo betrouwbaar is. Dus dan zal je naar de huisarts moeten.
Misschien is gewoon een tijd geen tarwe eten een gemakkelijkere methode... Als je al zegt dat je geen tarwe kan verdragen, dan gewoon niet doen toch ?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:56

Nee klopt, alleen weet ik niet goed of het nou tarwe of gluten is.
Zou het wel fijn vinden om een test te doen, ik kan tegen meer dingen niet en het is super lastig het allemaal te elimineren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:49

Freya6 schreef:
Zou het wel fijn vinden om een test te doen, ik kan tegen meer dingen niet en het is super lastig het allemaal te elimineren.

Ja, dat elimineren ben ik ook mee bezig. Maar volgens huisarts gaat dat echt het beste door zelf te proberen met eten en drinken. Voor vaststellen van coeliakie is er volgens mij een biobt van je darmen nodig ( dacht ik ) om het met zekerheid vast te kunnen stellen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:39

Zandkoekjes vrij van ei, melk en gluten
Ingrediënten

100 gram boekweitmeel
100 gram rijstemeel
100 gram witte basterdsuiker
150 gram margarine
Informatie

12 personen
30+ minuten
nagerecht
Bereiding

Doe de meelsoorten met de basterdsuiker en de margarine in een kom.
Snijd de margarine met 2 messen in kleine stukjes. Kneed er snel een samenhangend deeg van of laat het deeg in de keukenmachine kneden.
Laat het deeg afgedekt in de koelkast minimaal een ½ uur opstijven.
Warm de oven voor op 175° C.
Rol het deeg op een met rijstebloem bestoven aanrecht uit tot een dunne lap van ca. ½ cm dik.
Steek er met een uitsteekvormpje of een glas figuurtjes of rondjes uit.
Leg de koekjes op de bakplaat.
Kneed van de resten een bal en rol dit weer uit. Steek er koekjes uit. Maak zo het deeg op.
Bak de koekjes in het midden van de hete oven in 12-15 minuten gaar en lichtbruin.
Neem de koekjes van de bakplaat en laat ze op het aanrecht afkoelen.
Verwerk het deeg tot een deegbodem of koekjes.
Menusuggestie

Gebruik het deeg voor een taartbodem met een diameter van 22-24 cm.
Meng 50 gram gemalen noten door het deeg
Bestrijk de afgekoelde koekjes met glazuur

Extra informatie

Allergie info:
Voor het gebruik van margarine raadpleeg uw merkartikelenlijst of kijk op het etiket.

Dit heb ik gevonden, alleen het zijn koekjes Dus geen diner.

Blax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 14:43

Hey,

Ik ben vegan en eet dus helemaal geen dierproducten. (Alhoewel ik soms wel vis eet :D ) Een van mijn favourite sites is http://ohsheglows.com/ Misschien ook behulpzaam voor jou? Je kan natuurlijk ook gewoon vlees en vis bij de recepten toevoegen als je dat wilt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:10

Blax schreef:
Hey,

Ik ben vegan en eet dus helemaal geen dierproducten. (Alhoewel ik soms wel vis eet :D ) Een van mijn favourite sites is http://ohsheglows.com/ Misschien ook behulpzaam voor jou? Je kan natuurlijk ook gewoon vlees en vis bij de recepten toevoegen als je dat wilt.

Leuke tip!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:37

Maris schreef:
Freya6 schreef:

Ja, dat elimineren ben ik ook mee bezig. Maar volgens huisarts gaat dat echt het beste door zelf te proberen met eten en drinken. Voor vaststellen van coeliakie is er volgens mij een biobt van je darmen nodig ( dacht ik ) om het met zekerheid vast te kunnen stellen.

Klopt en die biopt doen ze niet zomaar :) Je krijgt dan waarschijnlijk eerst een bloedtest en vanuit daar kijken ze verder. :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:55