Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:43

@ Marijkjuh: Ik eet ook nog genoeg E-nummers inderdaad. Vooral omdat ze inderdaad nagenoeg overal inzitten...
Dat vind ik dus ook altijd :j Beter een banaan dan een sultana. Rauwe groentes hou ik niet zo van := Ik doe wel heel vaak tomaat/komkommer op brood. Maar verder...

Wat melk betreft ben ik wel van mening dat dat voor kalfjes is en niet voor mensen :P Vind 't ook eigenlijk helemaal niet lekker om zo te drinken. Hooguit met cruesli erbij mja dat is weer suikers met 1 vezel :') Gebruik melk dan ook hooguit om eens chocolademelk of pannekoeken te maken.

@ MightyJoe: Er bestaat een boekje over E-nummers en je hebt er ook apps van. Dan kun je zo zien of 't een rood/oranje/groen E-nummer is. Rood is dan heel slecht, oranje mwah en groen kun je eten.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:49

Hier nog iemand die zich meld, en die gezonder moet eten. Door medicijnen die ik slik, word ik er dik van. Dus moet je wel op je eten letten. Ook al ik het zo krom als wat, want als ik gezonde dingen eet, word ik net zo dik, als dat ik ongezond eet. Alleen voor je gevoel, lijkt het zo, van nou ik eet gezond maar dat is voor mij dus allemaal blabla. Ik moet mezelf er wel meer toezetten, om gezond te eten, en te blijven eten maar de aanhouder wint.

RubyRed

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:55

Ik doe ook mijn best om zo gezond mogelijk te eten. Vooral veel fruit en groente enzo, en 'ongezonde' tussendoortjes laten staan. Koken uit pakjes doe ik al niet ivm tarweallergie.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:00

Marijkjuh schreef:
E-nummers vind ik vrij lastig om te ontwijken, die zitten echt zowat overal in := Fruit is gezond, maar sommige soorten fruit zijn gezonder dan anderen. Toch lijkt het mij dat je beter fruit als tussendoortje kan pakken dan bijv. iets van een sultana. Rauwe groentes voor tussendoor zijn trouwens echt een aanrader. De nieuwsberichten over dat zuivelproducten slecht zouden zijn heb ik ook gelezen, hoe kan je daar nou niet van in de war raken :') Wij hebben thuis gelukkig melk van onze eigen koeien, veel lekkerder en niet bewerkt :) Ook hebben we eieren van onze kippen, die zijn ook veel lekkerder dan eieren uit de winkel :) Ik ben nou trouwens ook aan het zoeken naar gezonde vegetarische lunchgerechten waar ik groentes in kan verwerken, zonder dat je er lang voor in de keuken hoeft te staan, mocht iemand nog tips hebben :)

@Mara: Hoe ziet jou eetlijstje er ongeveer uit? Als je je zoveel beter voelt door alleen al gezonder te eten ben ik wel erg benieuwd wat je dan precies eet :)

Ik ben niet zo'n fan van rauwe groentes, maar ik denk dat dat ook een kwestie van wennen is. En over mijn eetlijstjes, hmm ik eet zoveel verschillende dingen. Het is meer dat ik echt veel meer fruit eet en heel veel plezier en voldoening haal uit het bereiden van maaltijden met verse groenten. Ik weet niet of ik echt zoveel 'beter' ben geworden qua gezondheid, misschien is het iets meer psychologisch. Maar op gemak naar de markt, al die verse groentes te zien liggen, bedenkt wat ik er allemaal wel niet van lekkere dingen kan bereiden. En dan s'avonds in de keuken, zonder pakjes en rare toevoegingen van e-nummers te koken. Ik geniet ook meer van het eten en eet dus meer en zit voller en snack minder. Ik had laatst bij een vriendin een knorr Kofta op, maar men o men, wat zout! En eigenlijk smaakte alles hetzelfde, at dus met minder plezier en voelde me er niet vol van en ook gewoon minder 'gezond'/beter.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:01

Hoi, ik meld me ook!

Ik eet al zo'n 2 jaar gezond nu. (met tussenpozen iets minder :o maar ik doe mn best) Ik eet zo min mogelijk suiker, zo min mogelijk zoetstoffen en zo min mogelijk E-nrs. Bij alles wat ik koop kijk ik eerst achter op de verpakking wat er allemaal in zit.

Ik denk dat E-nrs niet totaal te mijden zijn, vaak worden ze ook genoemd onder de naam ipv het nummer. Nr E621 is bijv natriumglutamaat (=smaakversterker).

Ik moet ook altijd alleen voor mezelf koken, maar ik kook altijd voor 2 dagen. Ik warm het wel altijd op in de magnetron, wat eigenlijk weer niet goed is ivm straling van de magnetron.

Verder probeer ik zoveel mogelijk granen af te wisselen. Heb een tarwe- en maisintolerantie, dus neem alle andere granen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:21

Mara, ik zie dat jij ook best vaak bakt en ik lees ook altijd mee in het bak topic. Maar wat doe jij met al dat bak eten? Ik bedoel ik kan er zo moeilijk van af blijven! En ik zou toch graag wat willen afvallen...

Ik ga zo ff flink zondigen.. Naar de mc donalds. Maar dat had ik mijzelf beloofd :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:23

EsBianc schreef:
Hoi, ik meld me ook!

Ik eet al zo'n 2 jaar gezond nu. (met tussenpozen iets minder :o maar ik doe mn best) Ik eet zo min mogelijk suiker, zo min mogelijk zoetstoffen en zo min mogelijk E-nrs. Bij alles wat ik koop kijk ik eerst achter op de verpakking wat er allemaal in zit.

Ik denk dat E-nrs niet totaal te mijden zijn, vaak worden ze ook genoemd onder de naam ipv het nummer. Nr E621 is bijv natriumglutamaat (=smaakversterker).

Ik moet ook altijd alleen voor mezelf koken, maar ik kook altijd voor 2 dagen. Ik warm het wel altijd op in de magnetron, wat eigenlijk weer niet goed is ivm straling van de magnetron.

Verder probeer ik zoveel mogelijk granen af te wisselen. Heb een tarwe- en maisintolerantie, dus neem alle andere granen.

Die E621 is er wel een die ik echt niet wil eten. Zelfs producten met gistextract eet ik liever niet :n

MightyJoe schreef:
Mara, ik zie dat jij ook best vaak bakt en ik lees ook altijd mee in het bak topic. Maar wat doe jij met al dat bak eten? Ik bedoel ik kan er zo moeilijk van af blijven! En ik zou toch graag wat willen afvallen...

Ik ga zo ff flink zondigen.. Naar de mc donalds. Maar dat had ik mijzelf beloofd :)

Moet soms kunnen toch :) Vind ik iig :P

Kwa bakken haal ik veel recepten van de bakparade (http://debakparade.blogspot.com/p/recepten.html)

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:25

Wat een gaaf paard heb jij trouwens Mighty Joe

En E621 eet ik idd liever niet, krijg er buikpijn en hoofdpijn van.

Bakken doe ik ook nooit, dan moet ik alles alleen opeten.. (wat jammer :Y) )

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:26

En E621 zit veel in pakjes sauzen toch??
Wil het erg graag. Moet alleen wel ff kijken hoe ik dat ga doen hier in huis. Ik kan wel elke dag koken maa rhet moet dus wel lekker zijn.. Mijn ouders en broer en zijn vriendin zijn helemaal trots als ze iets gemaakt hebben met honig 8)7 Oh wat kan ik goed koken zo zitten ze dan :Y)

Esbianc, dankje! :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:27

@ EsBiacn: Van die site die ik net noemde kun je bv de vetvrije volkoren chocolade brownies en de pindakaas banaan blondies in de vriezer bewaren. Dat scheelt al een hoop :j Ik vries ze dan in porties in en neem er iedere dag 1tje mee naar stage als tussendoortje.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:27

MightyJoe schreef:

Uhm.. opeten. :') Haha, nee ik heb lieve huisgenootjes en vriendinnetjes die graag komen meesmikkelen. Zo had ik laatst bananenbrood gebakken (gewoon een soort cake in principe) heb denk de helft van de cake in me eentje opgegeten en de andere helft meegenomen naar vriendinnen. Maar ik heb die ene helft ongeveer over 3/4 dagen verspreid gegeten, iedere dag 2 plakjes ofzo. Moet kunnen lijkt me. Maar ik let dan ook veel minder op de lijn, eigenlijk niet aangezien ik amper aankom. Misschien een ander verhaal als je wel wilt afvallen. :P

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:37

hmm intresant topc, zou iemand mij wat meer uit kunnen leggen over enummers?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:43

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:44

Voedingscentrum heb ik ook niks mee idd :n

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:50

Ik geloof eigenlijk bijna niemand meer :+
Het is net of alle onderzoeken gesponsord zijn door belanghebbenden. :x

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:51

Miryamk schreef:
Ik geloof eigenlijk bijna niemand meer :+
Het is net of alle onderzoeken gesponsord zijn door belanghebbenden. :x

Erg is dat he... Zelfs als ik dan wel eens een boek lees over, naar mijn mening, gezonde voeding. Twijfel ik er soms nog aan :P

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:52

Leuk topic! Zelf ben ik vooral gezonder gaan eten door mijn vriend. Zijn ouders eten alleen maar biologische, vegetarische en natuurlijke dingen.

Merk ook dat ik me vaak niet zo goed voel als ik veel suiker op heb o.i.d. Fruit vind ik ook heerlijk om te eten, rauwe groenten trekken mij ook niet zo. ;) E-nummers probeer ik altijd wel op te letten, maar toch lastig te vermijden!
Wel eet ik nog vaak een chocolaatje o.i.d., maar (pure) chocola is ook best gezond toch. :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:53

Pure chocola is niks mis mee :j Vult ook veel meer. Van een zak m&ms bv blijf ik eten. Terwijl een reep pure chocola, die krijg ik niet eens op :n

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:59

Leuke topic, deze volg ik even mee
Laatst bijgewerkt door sporten op 01-02-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:59

Ik neem 's avonds in mijn KH-uur ook vaak een stukje pure chocolade, is goed voor de bloedvaten ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:00

Dit is inderdaad een leuk topic! :D

Ik wil mijn gezonde ontbijt waar ik erg gelukkig mee ben wel met jullie delen. :D <3

- Soja melk
- Havermout (38 cent bij de c1000!)
- Tutti frutti (geweekt in water in de koelkast)
- Rozijnen
- Gebroken lijnzaadpitjes

Ik doe altijd de tutti frutti in een mok met water en dan minstens 24 uur laten weken in de koelkast. Dan pak ik een diep bord 's ochtends en leg er zo'n 3 á 4 stukjes van dat fruit op en snij het in stukjes.
Dan pak ik een klein pannetje, en doe daar een laag soja melk in, het is persoonlijk hoeveel je daarvan wil, en ik gooi er een handje rozijnen bij.
Dan zet ik het gas aan en gewoon af en toe even voelen, en als het dan goed warm is gooi je er een scheut havermout door en roer je het met een houten lepel (oid), ook even kijken hoeveel je daarvan in doet, het wordt naarmate je het langer kookt dikker, dus niet te veel erin doen. Als het gaat koken zet je het vuur op z'n laagst en blijf je nog een paar minuten door roeren, tot dat het dik genoeg is dat je lepel er in blijft staan (behalve als je een hele lange lepel hebt, ik gebruik zelf een klein gourmet-spateltje). Dan gas uit en op je bord kwakken, en zorgen dat de tutti frutti er onder ligt, zodat dat ook warm wordt, want koud vind ik het niet zo lekker. En dan pak je tussen duim en wijsvinger wat lijnzaad pitjes en gooi je die er op. En dan héél goed je pannetje gelijk afwassen, anders krijg je het er met geen mogelijkheid meer af. :') Dan het eten even door elkaar roeren en eten. Zo lekker en het vult goed. :j

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:00

En je wordt blij van chocolade :D

Dat klinkt lekker Sodeletuut, Tutti Frutti ken ik trouwens helemaal niet, even google'n.
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 01-02-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:02

Mijn ontbijt bestaat uit walnoten, anti-oxidantje om de dag mee te beginnen.
Ik hoef dan voor 12u ook niks meer :n

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:03

Ook belangrijk! Haha.

Ik zag gister bij de Selexyz ook een boekje over e-nummers, e=eetbaar ofzo heette het: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html Leek me wel interessant, maar ik heb even een verbod op boeken kopen. :P

Mijn ontbijt is echt slecht vergeleken met jullie, altijd 2 boterhammen met hagelslag. :+

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:04

Mijn boekje is veel goedkoper O:)