Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:10

Ik ben al zo'n 7 jaar vegatarier. Omgeving accepteerd het onderhand wel, maar de standaard opmerkingen blijven komen.
Ik woon op kamers, en eet niet veel vleesvervangers. Ook eet ik soms dagen veganistisch.
Laatst bijgewerkt door arans op 21-12-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:13

Mariska85 schreef:
Wat ik me nu afvraag (corrigeer me als ik fout zit,dit is ook niet aanvallend bedoeld) als niet-vegetariër waarom veel vegetariërs geen vlees eten en wel vis (en eieren, een beginsel van een kuikentje). Een vis is net zo goed een dier.

Daarom heet dat ook geen vegetariër, maar pescotariër. Jammer is alleen wel dat die mensen zichzelf vegetariër noemen. Raak daar zo geïrriteerd door :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:15

Mariska85 schreef:
Wat ik me nu afvraag (corrigeer me als ik fout zit,dit is ook niet aanvallend bedoeld) als niet-vegetariër waarom veel vegetariërs geen vlees eten en wel vis (en eieren, een beginsel van een kuikentje). Een vis is net zo goed een dier.

Omdat ze er voor kiezen pescotariër te zijn? Die keuze ise voor ieder vrijwillig. Waarom kiezen mensen er voor wel gevogelte eten, of wel wild? Of maar een paar dagen in de week vlees? Is iedereen zijn persoonlijke keuze.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:22

Rebeccaa schreef:
Mariska85 schreef:

Omdat ze er voor kiezen pescotariër te zijn? Die keuze ise voor ieder vrijwillig. Waarom kiezen mensen er voor wel gevogelte eten, of wel wild? Of maar een paar dagen in de week vlees? Is iedereen zijn persoonlijke keuze.

Ik zeg ook niet dat ze dat niet mogen doen, natuurlijk is het hun eigen keuze! Maar wat Drunksheep zegt; die mensen noemen zich wel vegetarisch. En dat is in mijn ogen helemaal geen vlees/vis eten.

Captain

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:24

Vind jij eieren vlees dan? :+

Ik ben nu 4 jaar vegetariër, bevalt prima.. :j Hoef nu echt geen vlees meer. :n

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:26

Ik ben ook vegetariër. Inmiddels zo'n 10 jaar alweer.
Mijn ouders en zusje zijn het niet, dus er wordt vaak een vleesvervanger voor mij bij gebakken, lekker!
Zo'n twee keer per week eten mijn ouders ook vegetarisch mee. Mijn lievelingsgerecht is tagliatelle met roquefort en spinazie of rauwe andijvie met camembert, paprika en walnoten. Ik ben gek op kaas!

Krijg nog steeds vaak de vraag waarom ik dan geen vis eet en wel eieren en melk drink etc.
Ik ben niet voor niets vegetariër, en geen pescotariër of semi-vegetariër of hoe dat ook mag heten :)
En daarnaast roep ik altijd dat ik het wel leuk moet houden voor mezelf, en gezond. Als ik dan geen eieren eet en geen melk drink, dan ook geen leer, geen snoep waar iets van dieren in zit, geen kaas met dierlijk stremsel etc. En dat is voor mij gewoon echt niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Anna op 21-12-11 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:28

Nee ikzelf niet maar ik kan me zo voorstellen dat mensen dat wel vinden omdat het toch het beginsel van een dier is. En ik zeg het nogmaals, mijn vraag was absoluut niet aanvallend bedoeld en is puur uit interesse!

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:28

2 of 3 jaar, bevalt me prima, ik vind het heerlijk, als die vegetarische hapjes! :))
Ik hoef ook geen vlees meer, het idee om iets doods op te eten... bah! Maar bij bijv. eieren heb ik dat dan weer niet :') .
Bij ons thuis wordt er niet moeilijk over gedaan, mijn moeder is vegetariër en mijn zus is veganist, dus tja... en mijn vader werkt doordeweeks in Brussel,
dan propt hij zich vol met vlees, en in het weekend is hij ook vegetariër :D .

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:29

Ik ben nu zo'n 10 jaar vegatariër. Bevalt prima, het is soms wat lastig. Maar mijn omgeving vind het prima en iedereen houdt er rekening mee :j

Ben vorige week voor het eerst naar de vegetarische slager in Den Haag geweest. Heb nog niet echt veel geproefd, dus ben nog steeds erg benieuwd naar de rest van de vleesvervangers. :D

Mijn ouders en zus eten overigens wel gewoon vlees. Mijn moeder kookt apart voor mij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:29

Maar dat is zó dom.. :') 'Eieren zijn ook vlees' nee dus, een ei wat niet bevrucht is is gewoon een ei.. Wij zijn toch ook niet elke maand zwanger? _O-

Dit is ook niet aanvallend terug bedoeld hoor maar sommige mensen zijn zo dom.. Die denken volgens mij ook dat de melk niet van een koe komt maar uit de supermarkt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:30

@Mariska85 een gewoon scharrelui uit de winkel is nooit het beginsel van een kuikentje, er komt geen haan in de buurt van die kippen, dus er zit geen embryo in. Alleen bij eieren van eigen kippen of eieren van kleine boerderijen (waar dus wel hanen bij de kippen lopen) heb je kans op een bevrucht ei. Maar die eieren komen niet in de supermarkt dus als je daar je eieren koopt eet je wel een door dieren geproduceerd product, maar geen beginsel van een kuiken.

Ik wil graag alle dagen vegetarisch eten, maar mijn grote probleem is dat ik geen kaas mag. Ook geen roomkaas of mozarella etc., dan valt al een hele hoop van wat je als vleesvervanger kan eten weg. In bijna alle vegetarische gerechten zit kaas verwerkt (zeker als je in restaurants naar de vegetarische gerechten kijkt). Nu eet ik noodgedwongen in een restaurant etc. dus vaak toch iets met vis ofzo, maar het liefst zou ik natuurlijk helemaal zonder willen :j.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:32

superleuk dat er eens aandacht aan wordt besteed !

Ik ben als zo'n ruim 7,5 jaar vega. Mijn ouders eten meerdere keren in de week vegetarisch en zo'n 3 á 4 keer vlees. Mijn moeder kookt altijd apart,en dat vindt ze helemaal niet erg :) En de keren datb ze wel vlees eten is het biologisch. Daar zijn ze ook behoorlijk strikt in :)

Het liefst heb ik de javaanse schijf :D

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:38

Ik ben nu zo'n drie jaar vegetariër. Voornamelijk omdat ik niet echt van vlees houdt, kan net zo makkelijk zonder. Ik eet ook geen vis, ten eerste omdat ik het echt niet lekker vind, en inderdaad een vis is ook een dier en die wordt er ook voor dood gemaakt. Mijn beweegreden nummer 2. Eieren eet ik wel (biologisch), omdat die ook worden gelegd als er geen haan bij de kippen loopt.
Mijn man eet trouwens wel gewoon vlees, maar als hij thuis is ook niet. Dan eet hij gewoon met mij mee.
Dat gaat trouwens nog wel een dilemma worden als we kinderen hebben... Hij wil dat ons kind gewoon vlees eet en ik liever niet. Uiteraard mag hij of zij naar verloop van tijd zijn of haar eigen keuze maken, als hij of zij daar oud genoeg voor is.
Dus als er hier vega mamma's zijn met niet vega pappa's, hoe doen jullie dat?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:39

Ik ben ook vegetariër :)
Heb er toen ik 5/6 jaar oud was zelf voor gekozen en daarna ook nooit meer iets gehad, ik ben nog steeds blij met de keuze!
Mijn moeder kookt niet apart, ze houd alleen het vlees apart en verder doet ze er af en toe een vleesvervanger bij.. Ik heb meestal toch al genoeg aan al de groenten enzo :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:42

Hier nog iemand! Inmiddels ruim 10/11 jaar :)
Moeders was er eerst niet zo blij mee ivm koken maar dat was snel bijgedraaid gelukkig.

Redenen: alles wat hier al is genoemd, emotionele redenen/mileu-overwegingen/niet-lusten.

Misschien een leuk idee om hier ook recepten/hapjes te delen (met de kerst in het vooruitzicht)? Ik heb sinds kort een ontzettend leuk vegetarisch kookboek waardoor ik helemaal enthousiast ben geworden. Mijn tante houd ook van koken en pikt dus regelmatige de lekkere vegetarische recepten er tussenuit voor mij :).

Mijn favoriet momenteel: De linzencurry uit de Allerhande, heeerlijk :9

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:44

Ik ben ook vegetarische al vanaf van 6-7 jaar dus nu inmiddels bijna 18 jaar! Ik eet geen vlees en geen vis. Vroeger vond ik het zielig en nu vind ik het vooral niet nodig. Mijn vriend is niet vegetarische maar is geen grote vlees eter. Eet alleen vlees met uit eten gaan of met snacken :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:45

Hier ook vegetariër. Soms wel lastig bij verjaardagen/bbq's, al die mensen die je aankijken en zeggen dat ze dat nooit zouden kunnen of vragen waarom ik het zielig vind. Ik ben vegetarisch gaan eten omdat ik het niet zo lekker meer vond en daarom geen meerwaarde zag aan vlees, dus waarom zou een dier dan voor mij moeten sterven? Heb er vanaf de eerste dag geen spijt van gehad en mis het vlees ook helemaal niet.
Mijn moeder was het al gewend om voor mij apart te koken (lust niks). Nu eten mn ouders en broertje door mij ook wel vaak vegetarisch en anders altijd biologisch.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:47

Ik ben nu ongeveer 7 jaar vegetarier, vanaf mijn 8e dus, mijn zus is denk ik nu ook ca. 7 jaar vegetarier. Het is bij mij vooral het niet-lusten, en ik vind het ook gewoon een vies idee :+ Een stukkie vlees wat ooit een koe oid was gaat er bij mij niet in :')
Vis eet ik ook niet, zelfde verhaal :=

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:48

Mariska85 schreef:

Dat heb ik hetzelfde bij; Melk/Kaas/etc. Als de reden om vegetariër te zijn is, de bio-industrie/het zielig vinden voor de dieren etc.

Denken jullie dat de koeien die melk geven het beter hebben dan de vlees koeien?

Ik vraag me dat namelijk af, het is niet bedoeld als kritiek, je moet immers doen waar je je goed bij voelt, maar waarom maak je de keus om geen vlees te eten maar wel zuivel?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:49

suusje26 schreef:
Mariska85 schreef:

Dat heb ik hetzelfde bij; Melk/Kaas/etc. Als de reden om vegetariër te zijn is, de bio-industrie/het zielig vinden voor de dieren etc.

Denken jullie dat de koeien die melk geven het beter hebben dan de vlees koeien?

Ik vraag me dat namelijk af, het is niet bedoeld als kritiek, je moet immers doen waar je je goed bij voelt, maar waarom maak je de keus om geen vlees te eten maar wel zuivel?

Omdat vlees een stuk makkelijker te 'ontwijken' is dan zuivel. In heel veel producten zit melk of andere zuivel, en dat kun je gewoon heel lastig niet eten, vind ik.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:50

Suusje, ik maak de keuze voor mijn eigen gevoel. Ik had nu best met biologisch vlees kunnen leven denk ik. Maar toen ik besloot vegetariër te worden was dat er gewoon nog niet, of nog niet heel veel. En dus heb ik besloten helemaal geen vlees meer te eten.
Daar hou ik me nu aan vast, puur omdat ik absoluut niet de behoefte heb om vlees (of vis) te eten.
En zoals ik al aangaf, ik ben van mening dat ik het ook leuk moet houden voor mezelf en niet alles moet laten :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:50

Er bestaat ook vegetarische kaas.
Zuivel is idd ook bio industrie, althans in mijn optiek. Maar ik eet toch wel eens een stukje kaas stiekem..

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:51

Anna schreef:
Suusje, ik maak de keuze voor mijn eigen gevoel. Ik had nu best met biologisch vlees kunnen leven denk ik. Maar toen ik besloot vegetariër te worden was dat er gewoon nog niet, of nog niet heel veel. En dus heb ik besloten helemaal geen vlees meer te eten.
Daar hou ik me nu aan vast, puur omdat ik absoluut niet de behoefte heb om vlees (of vis) te eten.
En zoals ik al aangaf, ik ben van mening dat ik het ook leuk moet houden voor mezelf en niet alles moet laten :)[

Helemaal mee eens!

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:52

Captain schreef:
Maar dat is zó dom.. :') 'Eieren zijn ook vlees' nee dus, een ei wat niet bevrucht is is gewoon een ei.. Wij zijn toch ook niet elke maand zwanger? _O-

Dit is ook niet aanvallend terug bedoeld hoor maar sommige mensen zijn zo dom.. Die denken volgens mij ook dat de melk niet van een koe komt maar uit de supermarkt.

En als je mijn post goed gelezen heb zie je dat ik eieren ook geen vlees vind! Ik laat me niet zomaar voor dom uitmaken hier.

Donna_

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:55

Hoe interessant ik de discussies soms ook vind; kunnen we ze gewoon niet eens een keertje achterwege laten?
Dit topic is geopend voor iedereen die vegetarisch is, en ik neem aan om ervaringen te delen. Vragen van niet-vegetariërs zijn imo dan hier niet op de juiste plaats, hier zijn genoeg andere topic voor geopend.

Kan zijn dat ik een verkeerde opvatting heb van dit topic hoor, maar als dat zo is maak ik me snel weer uit te voeten... een topic om gezellig te kletsen met andere vegetariërs lijkt me ontzettend leuk, een topic vol vragen van niet-vegetariërs niet.