recepten n.a.v. eet jezelf mooi, slank en gelukkig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:45

Lielle schreef:
herkenbaar Noor :j (ikdacht even dat ik in een ander topic zat ;) ) Ik hanteer idd ook die uitgangspunten (veel groente, matig eiwit, weinig/geen koolhydraten uit granen, geen suiker, weinig zuivel), en probeer zo biologisch mogelijk te eten (als de portemonnee het toelaat) en het heeft mij enorm geholpen.

Maar wat ik me dan afvraag, als je zo min mogelijk granen (brood) en zuivel wilt eten, wat eet je dan als ontbijt en lunch?

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:50

Hee, dat is grappig.. Dit dieet lijkt heel veel op een dieet wat ik voor de migraine heb gehad. Toen hebben ze dmv elektrische acupunctuur getest waar ik niet tegen kon en daar een dieet op gemaakt. Toen mocht ik geen geraffineerde suikers. En natuurlijke suikers met mate, 2 st fruit pd. Bijna geen melkproducten. Geen tarwe, en alleen 'bruine' producten (bruin brood, zilvervliesrijst). Geen E-nummers. Geen kant en klaar producten. Geen varkensvlees. Dus wel een beetje in diezelfde richting. Heb het bijna een half jaar volgehouden en ben 23 kilo kwijt. Wil nu graag weer een paar kilo kwijt, dus misschien bestel ik dit boek wel. Die recepten op de site zijn ook grotendeels tarwevrij, dat is wel leuk :)
Wat word er eigenlijk bedoeld met wit vlees?
Mag je eigenlijk wel gewoon aardappels en brood blijven eten?

zo maakte ik mn suikervrije/bruine pasta altijd:
Kamutspaghetti
Blikje tomatenpuree
Blikje tomatenblokjes in saus
Ui
Knoflook
Gehakt
Olijven

Diaantjev

Re: recepten n.a.v. eet jezelf mooi, slank en gelukkig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:27

Over welk boek hebben we het nu??

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:31

Het boek: eet jezelf mooi, slank en gelukkig. Van Amber Albarda

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:40

Mareska schreef:
Lielle schreef:
herkenbaar Noor :j (ikdacht even dat ik in een ander topic zat ;) ) Ik hanteer idd ook die uitgangspunten (veel groente, matig eiwit, weinig/geen koolhydraten uit granen, geen suiker, weinig zuivel), en probeer zo biologisch mogelijk te eten (als de portemonnee het toelaat) en het heeft mij enorm geholpen.

Maar wat ik me dan afvraag, als je zo min mogelijk granen (brood) en zuivel wilt eten, wat eet je dan als ontbijt en lunch?

Ik eet sinds een maand ook zoveel mogelijk op deze manier en moet zeggen dat ik er me er echt veel beter bij voel.
Als ontbijt eet ik een bakje naturel yoghurt met vers fruit, een eetlepel lijnzaad en evt een klein handje (gehakte) nootjes of rozijnen of geraspte kokos oid erdoor. Eigenlijk kan alles er wel door. Tussen de midden eet ik meestal een volkoren roggebroodje en iets van fruit. Of dit geheel volgens de regels is weet ik niet :P ik heb het boek nog niet geheel gelezen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:43

Met lijnzaad bedoel je de korreltjes? En kun je die er zo doorheen doen en waar koop je dat? Bij de natuur of biowinkel?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:08

Ja ik koop het bij de natuurwinkel maar van Zonnatura schijnt t ook gewoon in de AH te liggen.. Je hebt het zowel heel als gebroken, de hele kun je zelf even in de vijzel doen of gewoon goed kauwen.. Lees op internet verschillende wijsheden over wat nou het beste is, weet niet wat nou de waarheid is..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 05:47

Hoioi, kom gerust ook eens langs in de huskamertopic de koolhydraatarme bokkers. Gemidddld eten wij 40gr khd op een dag en zaken als brood etc vaarwel gezegd. Ook komen er baksels voorbij, bv een muffin van lijnzaad dat met een minuut klaar is :)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:31

Quidou schreef:
Mareska schreef:

Ik eet sinds een maand ook zoveel mogelijk op deze manier en moet zeggen dat ik er me er echt veel beter bij voel.
Als ontbijt eet ik een bakje naturel yoghurt met vers fruit, een eetlepel lijnzaad en evt een klein handje (gehakte) nootjes of rozijnen of geraspte kokos oid erdoor. Eigenlijk kan alles er wel door. Tussen de midden eet ik meestal een volkoren roggebroodje en iets van fruit. Of dit geheel volgens de regels is weet ik niet :P ik heb het boek nog niet geheel gelezen.

Oke, dus je eet het wel, maar minder zoals ik het begrijp? Maar wat doe je dan als je honger krijgt? Want dit zijn voor mij echt rantsoenporties..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:33

ik eet het dus niet. Ik ontbijt met wat vruchten/groentensap en evt een boekweitcracker (is geen graan) met een of ander (marmite, tapenade, etc). Lunch is salade of soep en avondmaaltijd is gewoon wat ik anders maakte maar dan zonder rijst/granen/aardappel

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:05

Lielle schreef:
ik eet het dus niet. Ik ontbijt met wat vruchten/groentensap en evt een boekweitcracker (is geen graan) met een of ander (marmite, tapenade, etc). Lunch is salade of soep en avondmaaltijd is gewoon wat ik anders maakte maar dan zonder rijst/granen/aardappel

Koop je die bij de natuurwinkel? Ik ken wel (volkoren)speltcrackers die zijn ook heel lekker! :)

Wat ook heel lekker is op een cracker (of als 'salade') is wortel met avocado in de keukenmachine, beetje citroensap erbij, zout, wat olijfolie om het smeuig te maken en bijvoorbeeld dille of bieslook naar smaak.

@Mareska, wat ik eet als ik honger krijg? Ehm meestal iets van groente, stukje komkommer / tomaat / glas groentesap of een appel ofzo. Ik moet zeggen dat ik het zeker met wat ik nu als ontbijt eet echt heel goed volhoud. Heb veel minder honger dan toen ik nog 'gewoon' een boterham at 's ochtends.. :)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:40

Quido, serieus ja? Want ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in deze 'way of life', maar ik ben nogal een veelvraat. En een appel krijg ik vaak alleen maar meer honger van. Maar het zou ook kunnen dat dit juist komt omdat mijn lichaam gewend is aan het soort eten dat ik mezelf nu dagelijks voorschotel.

Maar ik mis hierbij toch de praktische kant, recepten die mij lekker in de oren klinken en goedkoop zijn. En dat weerhoudt me ervan om die ommekeer te maken.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:47

Ja misschien is dat het wel, ik ben nooit een brood liefhebber geweest en mis dat dus absoluut niet. Ik hou van groente en avondeten van alleen groente past mij ook prima, aardappels lust ik sowieso niet, nooit lekker gevonden. Eet al een jaar of 4 nauwelijks tot geen vlees, af en toe een stukje vis vind ik wel lekker en is ook gezond. Ik eet ook nog wel volkoren(spelt)pasta en zilvervliesrijst, hiermee kan je dus ook nog een hoop maaltijden gewoon blijven eten. Dus eigenlijk is dit voor mij geen grote omschakeling ofzo, behalve dat ik echt geen koekjes en snoep en dat soort dingen meer eet.

Misschien hebben anderen nog tips voor gezonde tussendoortjes waardoor je toch een vol gevoel hebt! :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:41

Pasta en rijst valt ook nog prima te vervangen door resp courgette(slierten) en geraspte bloemkool :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:43

Wat een heerlijk inspirerend topic!

Ik drink veel Icetea (huismerk AH is mijn favoriet), er gaat sowieso één pak per dag doorheen en twee of drie is ook niet bijzonder. Maar ik merk wel dat ik alsnog heel veel dorst heb. Moet dus ook eens overstappen op water, maar misschien dat jullie een beetje met me mee kunnen denken hoe dat nou komt. Misschien de hoeveelheid suiker?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:26

Dat klopt inderdaad, door de grote hoeveelheden suiker die jij binnen krijgt krijg je alleen nog maar meer dorst. Google maar is op hypertone sportdrank, dit is ook absoluut niet dorstlessend.

Hier wordt het wel duidelijk uitgelegd: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3628