Ei, ei, ei, wat doen we deze maand met eieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Ei, ei, ei, wat doen we deze maand met eieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:33

jij bent toch de gevulde eieren goeroe?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:43

Nou, ik ben vooral van het HEEL VEEL eieren vullen :D
Die heb ik trouwens afgelopen weekend nog gemaakt, maar ik hou ze meestal heel simpel omdat ik dat zelf het lekkerst vind. Ik ben niet zo van de tierlantijntjes en dan krijg je al weer snel zo'n boerenreceptje waar verder niemand op zit te wachten :))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:46

gezien de regelmatig terugkerende vraag naar recepten voor gevulde eieren waag ik dat laatste te betwijfelen ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:15

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:31

Ik heb wel een leuk eirecept, maar nog geen tijd gehad (nauwelijks thuis geweest).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 16:32

ik ga vanavond eens wat knutselen met eieren en wat we verder in huis hebben. Ben benieuwd :j

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:43

Oke, dan ga ik voor de gevulde eieren :))
Helaas is mijn garneerspuit afgelopen weekend gecrashd, dus dat zullen geen mooie foto's gaan worden van gevulde eitjes :n

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:50

ik heb net idd iets creatiefs met ei gedaan, maar dat is eigenlijk geen foto waard. Spekjes uitbakken, eetlepel tomatentapenade erbij en 300 gr spinazie, en dat laten slinken. Wat geraspte kaas erdoor, vier eieren loskloppen, erover gieten en laten stollen.

Omeletvariant voor twee personen, met een stukje brood een aardige en snelle maaltijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:18

Heb je dat recept ook voor 1 persoon Lielle?
Hahahahaha

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:22

Inderdaad jammer dat het een tweepersoons gerecht is :D

Het klinkt trouwens wel goed, dat wil ik ook weleens proberen. Jammer dat ik nu alleen thuis ben :))
Maar zonder dol: die vulling (spekjes, tomatentapenade, spinazie) is ook erg lekker om aan te vullen met wat verkruimelde fetakaas en dan in een stukje bladerdeeg :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:28

Jullie zijn slecht! ik dacht het alleen maar, wilde het niet opschrijven :oo

Dat klinkt ook lekker Mo!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:06

Eieren in kokossaus met gesmoorde sperziebonen (Sambal goreng telor met toemis boontjes).
Hoofdgerecht 4 personen

Voor de sambal goreng telor:
3 el arachideolie (of zonnebloem)
8 eieren, hard gekookt en gepeld
1 ui gesnipperd
2 teentjes knoflook, gesnipperd
2-3 tl sambal oelek
2 laurierblaadjes
stukje (2cm) gemberwortel, geschild en geraspt
1 el bruine basterdsuiker
1 blikje/pakje kokosmelk (165ml) of 1/2 santenblok aangelengd met heet water tot 200ml
1 potje gefrituurde uitjes

Voor de gesmoorde sperzieboontjes
2 el zonnebloemolie
1 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, gesnipperd
500g sperziebonen, afgehaald en gehalveerd
1tl gemberpoeder (djahé)
3 el ketjap manis
1 tl sambal oelek
150ml water

Bereiden
Verhit voor de sambal goreng telor 2 el olie en bak hierin de gekookte eieren totdat er een lichtbruin velletje ontstaat. Schep ze uit de pan en zet ze apart. Verhit de rest van de olie en fruit hierin de ui, knoflook en sambal oelek. Voeg de laurierblaadjes, gember, suiker, kokosmelk toe en breng de saus al roerend aan de kook. Haal de laurierblaadjes eruit.
Voeg de eieren, eventueel gehalveerd, toe en haal het gerecht van de warmtebron. Verhit intussen voor de toemis boontjes 2 eetlepels zonnebloemolie en fruit hierin de ui en knoflook 3 minuten. Voeg de boontjes, gemberpoeder, ketjap manis, sammbal oelek en water toe en kook de boontjes in ca 12 minuten beetgaar. Bestrooi de sambal goreng telor met de gefrituurde uitjes en serveer met de toemis boontjes.

Sperziebonen zijn te vervangen door paksoi of chinese kool.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 29-03-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:09

Gepocheerde eieren wil ik ook eens proberen, alleen houd ik er niet van dat dat gele nog vloeibaar is.
Om de techniek wil ik het weleens gedaan hebben :D dus ga jullie tips ns opvolgen.

Tip om makkelijk te pellen: maak je eierschaal rondom kapot en houd het dan onder de koude kraan. Laat het water tussen de schil en het ei komen en je hebt de schil er zo vanaf.

Gevulde eieren vind ik ook lekker als het simpel is. Ik leng het aan met mayo, beetje curry/ketchup, vooral lekker wat kerrie, paprikapoeder, peper, zout.

Bieslook vind ik snel te sterk.

Pesto kan ook lekker zijn.

Doperwten meepureren en dan een krokantje van uitgebakken spek of bacon erover leggen is ook lekker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:10

ik las de titel en dacht "ik stop ze onder een kip, zo krijg ik kuikens en kunnen we over een paar maand bespreken wat we allemaal met kippevlees kunnen doen"
maar ik begrijp dat dat verkeerd gedacht was :o

ik lees mee, want eieren genoeg en altijd leuk om te weten wat je er mee kan doen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:10

En als dessert met ei in de hoofdrol natuurlijk een sabayon?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:41

In the flavor bible (food pairing) staat ook redelijk wat opgesomd over het ei. Bij belangstelling kan ik het wel scannen denk ik?

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:54

Met de pasen vast prik chokoladepaaseierentaart. met veel ei chocola en versiert met snoepeitjes. De kinderen zijn er dol op. Hij is super slecht maar 1 keer per jaar mag dat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:49

Foe Yong Ts'ai (vega), 4 personen

1 zeer fijngesnipperd preitje
1 kleine fijngesnipperde ui
4el fijngehakte peterselie
200g fijngeschaafde groene kook/savooiekool of bamboespruiten
25g kleingeknipte taugé
4 eieren
1 el soja
peper

Was de prei, ui, peterselie, kool en tauge en laat de groenten goed uitlekken.
Fruit de groenten ongeveer 5 minuten maar laat ze niet bruin bakken.

Klop de eieren los met de sojasaus, zout, peper. Schep de groenten uit de pan en roer deze door de eieren en laat het ei stollen.

Foe Yong Hai-saus, 4 pers
2dl bouillon
4el pikante tomatenketchup (of zelfmaak: gezeefde tomaten met wat gembersiroop en sambal)
1/2 el azijn of citroensap
3el aardappelmeel
peper, zout, suiker

Breng de bouillon aan de kook. Maak van de ketchup en azijn/citroensap met het aardappelmeel een papje en bind daarmee de bouillon. Laat deze even doorkoken.

Voeg naar smaak eper, suiker, zout toe en giet over de foe yong hai of geef deze er apart bij.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:56

Kaber Kebèrtoe, 4 pers, 30 minuten

6 eieren
tl ketjap asin
peper
1 kleine zeer fijngesnipperde ui
1/2 zeer fijngesnipperde lombok
1 vingerlengte fijngeknipte sereh (citroengras)
1/2 el trassie (garnalenpasta)
1/2 tl ketoembar (gemalen korianderzaad)
1/2 tl koenjit (kurkuma)
1/2 tl peper
200-250g kippenvlees of gehakt
3el santen

Klop de eieren los met 4el water, ketjap en peper. Schep ui, lombok, sereh, trassie, ketoembar, koenjit en peper door elkaar. Snijd het kippenvlees klein of maak het gehakt rul. Schep het groente en kruidenmengsel door het vlees en voeg de santen toe. Bak het vleesmengsel onder geregeld omscheppen mooi van kleur, laat het gehakt even gaar worden.

Bak de omelet op middelvuur tot de bovenkant droog is en de onderzijde goudbruin van kleur is. Schik de vulling in het midden over de breedte van de omelet en sla dicht.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:02

Ik ben zowiezo van het ei :Y) ik ben deze week ook bezig met het eierdieet...voor diegene die zich afvraagt waarom eieren ...het helpt je bij het afvallen :j wetenschappenlijk bewezen!

http://www.happynews.nl/2010/03/09/een-ei-per-dag-is-supergezond-en-helpt-afvallen/

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/56462-afvallen-met-eieren.html

In navolging van mijn net naar binnen gewerkte overheelijke zachtgekookte eitjes, hieronder 10 variaties voor gevulde eitjes :Y)

Eieren koken,pellen en halveren en de dooiers eruit halen. Eigeel fijnprakken met mayonaise.de gewenste ingredienten toevoegen en op smaak brengen met peper en zout.Koud wegzetten.

Vullingen:
1 Met tonijn en olijven: 50 gr.gepureerde tonijn door eimengsel mengen en met een plakjes olijf garneren.
2 Met ansjovis: 4 fijngehakte ansjovisfilets met 1 eetlepel kappertjes door het eimengsel doen.Garneer met een opgerolde stukje ansjovis.
3 Met garnalen: 50 gr.grofgehakte garnalen door eimengsel en mengen met 1 theelepel dille en een beetje citroensap.Met een garnaal garneren.
4 Met rauwe ham: 50 gr.fijngehakte ham en 1 eetlepel gesnipperde bieslook door het eimengsel doen.Met aspergepunten garneren.
5 Met gorgonzola: 50 gr.gorgonzola fijnprakken en met eimengsel mengen.Versier het met een reepje tomaat.
6 Met kruiden: 2 eetlepels gehakte kruiden (maak niet uit wat als het maar heel fijn is),1 eetlepel zeer fijngesneden sjalotje en wat mosterd door het eimengsel mengen.Versier het met kervel.
7 Met parmesaanse kaas en tomaat: 1 eetlepel geraspte kaas en een eetlepel ontvelde en fijngesneden tomaat met eimengsel mengen.Garneer met basilicum.
8 Met gerookte forel: 50 gr.gerookte forel fijnprakken en door het eimengsel mengen.Garneer met peterselie.
9 Met gerookte zalm: 50 gr.gerookte zalm fijnsnijden en samen met citroensap en dille bij het eimengsel doen.Garneer met tuinkers.
10 Met kaviaar:het basisrecept in het ei spuiten en garneren met (imitatie)kaviaar.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:09

Aardig wat visvullingen, da lust ik nie :D

Hoeveel eieren krijg je dan in een week binnen met dat dieet?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:10

28 tot 30 stuks :+ je mag het maar 1 week doen...maar normaal werk ik ook wel 1 doos eieren in de week weg als onbijt en door recepten! Heerlijk :Y)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:12

Wat een hoop! Moet er niet aan denken.
Wat een vreselijke kermis smileys toch :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:19

1 week is wel vol te houden en met eieren kun je van alles doen!
Ik ga een dezer dagen voor de Foe Yong Hai, ik heb nog zakjes amoy groenten, die erdoor kunnen.

ja echt vreselijk die smiley's :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:40

F_orumster : Is het niet leuker als je gewoon direct het verslag plaatst van het recept wat je gemaakt hebt nav hoe je je hebt laten inspireren door het thema van deze maand? Dus het recept, je verslag van het maken van dat recept, eventueel met foto's, je bemerkingen erop en wat je de volgende keer anders zou doen, of wat niet gelukt is? Nu plaats je lukraak een aantal recepten heb ik het idee die toevallig met eieren te maken hebben, en dat snap ik niet precies ?

Het 'oude' testrecept / thema van de mods af, daar was het de bedoeling voor om recepten te verzamelen, maar in dit topic / deze stijl niet echt.

Of begrijp ik het verkeerd en ga jij deze twee recepten komende maand maken, en plaats je nog uitgebreid verslag daarvan?