Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:36

Vandaag is de grote boom gekapte :) dat betekend dat ik vlg. week aan m'n moestuinbakken kan beginnen. Even bedenken met wat voor mengsel ik ze gaan vullen op www.makkelijkemoestuin.nl wordt er verimulciet gebruikt maar dat is lastig te krijgen.
Morgen ga ik al wat dingen verpotten. Eens kijken hoe het gaat met m'n kruiden en aardbeien.
Heb basilicum in een kweekbakje op de verwarming laten kiemen maar dat moet groter potje krijgen. Natuurlijk wel voor binnen. Baslicum houdt van warmte en vocht (maar niet op de blaadjes) en het is eenjarig ;)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:44

Ik heb vorige week spinazie en rucula gezaaid. Volgens het etiket van de spinazie zou dat nog makkelijk moeten kunnen, dus ik ben benieuwd.
Verder heb ik de aardbeien weer onder het afgevallen blad uitgehaald en bemest.
Basilicum wil bij mij ook niet echt houden. Neemt niet weg dat ik het ook dit jaar weer ga proberen :Y)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:52

Vandaar dat basilicum nooit lang goed blijft bij mij....
Nooit geweten (of eens opgezocht) dat het eenjarigen zijn. :+

Evelijn schreef:
Natuurlijk wel voor binnen. Baslicum houdt van warmte en vocht (maar niet op de blaadjes) en het is eenjarig ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:05

De basilicum in pot houdt het hier ook nooit lang vol, maar dat komt vooral doordat ik het te lekker vind en er dus niet vanaf kan blijven. :o

Vandaag heb ik eindelijk de konijnenren af gekregen. Daarna heb ik de aardbeitoren een beetje gefatsoeneerd en toen was de dag helaas ook alweer om. Morgen wat opruimen en bedenken wat ik waar wil hebben. Misschien kan ik de worteltjes en de rucola alvast gaan zaaien.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:51

@snor ik heb vorig jaar twee van die op z'n kop dingen gehad, mijn tomaat probeerde toch steeds omhoog te goeien en deed het slecht (net als al mijn andere tomaten :+ ) en mijn peper deed het er wel erg goed in (eind oktober pas :+ )

Wilde vandaag vast een tomaat, paprika en mijn wortel zaad in een bak stoppen (en wortel in de grond) maar is er niet van gekomen, morgen dagje equitana duswordt volgende week :)) Nou ja nog vroeg zat!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:32

Aankomende week ga ik er weer aan beginnen. Wil graag 2 vierkante meter tuinen aanleggen. Wat overzicht is voor mij wel handig ;-)
Ik vond ook een website met veel tips, jullie kennen hem vast?
http://www.onzevierkantemetertuin.nl/index.php

Door het lekkere weer word ik weer super enthousiast!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:25

Bij de Lidl vanaf maandag 28 maart: fruitstruiken (2,99), bloembollen (2,49) en fruitbomen (5,99). ;)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:25

ik had echt een domme actie.....
Gisteren had ik mn kleine kasje (die binnen staat) even buiten in de zon gezet (op mn vensterbank hebben ze alleen in de ochtend zon) maar vergeten weer naar binnen te halen!
Dus hebben ze de nacht (met vorst) buiten doorgebracht..... Ik hoop dat ze het overleven, maar tot nu toe zien het er nog wel redelijk uit..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:06

Vandaag radijs gezaait en weer een stukje tuin gedaan (nog 2 dagen en dan is het klaar)
Ik kwam erax=chter dat ik weer peterselie en behoorijk bieslook heb!!! leuk dat dat weer bovenkomt.
Lavas/ maggiplant komt toch ook vanzelf weer als het goed is?
Als dat zo is heb ik mijn kruidenhoekje weer compleet!
owowow wat was het lekker weer vandaag!! heerlijk even met de hond naar het bos geweest. zo leuk om haar te zien genieten van al die lekkere luchtjes!!

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:27

Ik heb vandaag in verschillende kleine potjes buiten rucola gezaaid, en een heleboel doperwtjes heb ik binnen gezet bij de spinazie en de tijm om te ontkiemen. Mijn rabarberplant is er nog niet over uit of het veilig is om weer te groeien, ze had een tijdje terug 2 kleine blaadjes, maar die vroren er af. Vandaag zag ik weer een heeel pietepeuterig blaadje bovenkomen. Ik heb m maar even bemoedigend toegesproken :=

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:42

probabeest schreef:
he leuk, zit er aan te denken om met een makkelijk moestuin te beginnen.
zo'n moestuin op een vierkante meter zeg maar, zijn er hier meer bekend mee?

Ja ik heb er een :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:44

Vandaag heb ik even een aantal aardbeienplantjes gekocht en geplant :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:03

Basilicum moet ik hier ook steeds opnieuw kopen. Ik heb t ook wel gezaaid in de vensterbank, maar was geen succes.
Toch heb ik op een antroposofische boerderij gewerkt, en daar kweekten ze basilicum en daar ging t heel goed.

De gecomposteerde paardenmest heb ik vandaag over de wei uitgestrooid, veeeeel werk.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:48

Ik heb in het vorige deel ooit eens gereageerd geloof ik :P maar meld me nu weer even. Toendertijd had ik geen "echt" dakterras, dus er kon weinig gewicht op qua zware potten, nu wel.. ben maar voorzichtig begonnen met 1 grote pot waarin ik tomaten heb gezaaid en een kleinere waarin radijs moet opkomen. (geen idee of radijs in zo'n kleine pot kan hoor, maar dat zie ik wel..)

En verder wil ik heel graag lathyrus tegen de muur laten groeien maar moet even uitzoeken of dat ook middels een langwerpige plantenbak kan..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:00

Hier zijn de worteltjes gezaaid en de aardbeien toegedekt met hooi.
Morgen weer verder met onkruid wieden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:07

Ik ga ook aan de slag met het makkelijke moestuin principe. Het is nu nog niet klaar maar het idee is dat ik 4 bakken van 1.20 x 1.20 komen en dan nog een kleiner bakje tegen de schutting 1.20 x 90. Het hout voor de bakken is inmiddels binnen en had van de week even neergezet hoe het straks moet worden. Kijk :) het gras wat je ziet is ook net nieuw, vorig weekend gelegd.
Afbeelding

Tussen moestuinbakken en het gras komt nog een border, en daarin staan twee perenboompjes. Het duurt nog even voordat het allemaal echt klaar is maar het wordt wel wat.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:42

Kunnen jullie eigenlijk ook veel eten uit jullie moestuin? Of is het maar af en toe een hapje? Vorig jaar heb ik niet echt uit de tuin kunnen eten, hopelijk dit jaar wel!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:46

Ik meld me hier ook weer, anders kan ik het topic niet terug vinden! :D

Ik heb nog niets gezaaid/geplant/gepoot, ik wacht tot in april! Twijfel of ik dit jaar boontjes zal zaaien....

@Snot: vooral courgette en wortel uit eigen tuin eet ik veel! De peultjes, aardbeien en kool af en toe een hapje inderdaad, maar heb dan ook geen gigantische moestuin.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:55

Vorig jaar had ik weinig moestuin... paar bloempotten en ieniminie stukje kruidentuin. Maar de courgette deed het als een speer. Wel 10 stuks van 1 plant gehaald. De tomaatjes deden vorig jaar maar weinig. Maar je moet echt behoorlijke moestuin hebben als je echt uit je tuin wilt eten. (en goed van tevoren weten welke groente je eet... en zorgen dat niet alles tegelijk klaar is... dan kan je er niet tegenop eten)
Maar verse kruiden is wel lekkerder dan uit een potje. Dit jaar ga ik dus wel proberen om veel meer te kunnen eten uit de moestuin.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:35

ziet er goed uit evelijn

ik kreeg hier [HTT] Wat koop jij bij de Action? de tip om bij de 100 nieuwste producten te kijken
ik ga voor deze mini-kweekkas
Afbeelding een iniminigroentetuin :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:48

Ziet er schattig uit Zidore. Ben benieuwd of de ieniminiegroenten ook lukken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:16

Mooi strak Evelijn!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:41

Snor schreef:
Kunnen jullie eigenlijk ook veel eten uit jullie moestuin? Of is het maar af en toe een hapje? Vorig jaar heb ik niet echt uit de tuin kunnen eten, hopelijk dit jaar wel!

sla :') jeetje daar hebben we ons (5 persoons gezin) bijna dood aan gegeten := ik had drie van die stroken van 1 of 2 m? van de aldi, waar het zaad al in zon strook zit die je alleen in de grond stopt.. er was niet tegenaan te eten.

en rode bieten hadden we ook veel!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:00

Snor schreef:

Ik heb geen moestuin, maar links en rechts wat potten en bakken staan ;) Meer voor de leuk dus :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:06

Zidore schreef:
ziet er goed uit evelijn

ik kreeg hier [HTT] Wat koop jij bij de Action? de tip om bij de 100 nieuwste producten te kijken
ik ga voor deze mini-kweekkas
Afbeelding een iniminigroentetuin :D

let wel op dat de zaden erin zitten! Ik heb er vorig jaar een aantal gekocht (en geruild) en in allemaal zaten geen zaden!!!