Tips voor kids die niet alles lekker vinden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Tips voor kids die niet alles lekker vinden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:41

Altijd welkom!
Hij eet: doperwten, worteltjes, broccoli, sperzieboontjes, peultjes, paprika, courgette, bloemkool, tomaten, komkommer. Eigenlijk best veel.
Alleen die paar dingen die ik eerder noemde niet. En laten papa en mama dat nou wel erg lekker vinden!

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:47

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar kijk eens op de site van Oprah. Er zijn meerdere afleveringen geweest van een vrouw die bijvoorbeeld groente nuggets maakt. Lijkt verdacht veel op een kipnugget maar dan met verschillende groenten er in. Leek me erg lekker en waren makkelijk te maken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:48

Anders klaarmaken kan helpen inderdaad, zoals bv spinazie flapjes.Bladerdeeg gevuld met spinazie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:54

Bij ons is het gewoon regel dat ze 1 ding mogen uitkiezen wat ze niet lusten, dat hoeven ze dan ook nooit meer te eten.
De rest is standaard 'eten wat de pot schaft' en minimaal 1 normale portie ervan eten. Ik moet zeggen dat onze kinderen (inmiddels 6,7, en bijna 10) alles eten nu. Als ze met een vies gezicht vragen 'wat is dit', dan zeggen wij 'Lekker, dus gewoon opeten'. Klinkt misschien streng, maar zo hebben wij het thuis ook geleerd en wij vinden ook eigenlijk alles lekker.

Verdere tips heb ik eigenlijk niet en het is niet helemaal wat je bedoelde in je openingspost, maar misschien heb je er toch wat aan. ;)

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:00

Ik stuur je een pb-tje met het recept :) !

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 09:11

Lante: wij krijgen van de oudste nu ook altijd de vraag "wat is dat"? En dan zeggen wij ook "Is lekker, gewoon eten". Meestal probeert hij het wel maar bij de spinazie is het echt no-way.

Die groentekoekjes ga ik zeker proberen!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:25

ik volg dit ook even. Ik heb 3 kinderen en de oudste van 8 wil alleen maar worteltjes en tomaten en voor de rest eet ze wel onder lichte dwang haar gepureerde soep op, fruit wil ze al helemaal niet. De middelste van 6 lust niet alles maar wil wel veel proeven. De jongste van 4 is een ramp lust alleen appels en ook met een lichte dwang gaat de soep erin, maar verder krijg ik er niets van groente of fruit in, ongeacht in welke vorm ik het aanbied.

Dat recept voor groentekoekjes zou ik ook wel graag willen proberen. Zou ik dit ook mogen hebben?
k Heb er trouwens nog nooit van gehoord.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:17

Linsey: PB jij bovengenoemde of misschien wil je het recept hier noteren?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:20

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:23

Ik ben ook altijd een zeikerd geweest met eten! Spruitjes vond ik toen wel lekker nu niet meer :Y)

* Presentatie = belangrijk
* Zelf mee laten helpen. Al hoewel dat ook niet altijd helpt. Mij maakte het niets uit... ik had dan al "genoeg" als ik nu zelf eten kook dan eet ik ook stukken minder dan dat mijn mams het eten heeft klaar gemaakt
* Verstoppen
* Prakken en alles door elkaar gooien, evt. met appelmoes
* Sliertjes / harde stukken / andere dingen die blijven plakken / in de keel blijven hangen was voor mij not done... en nu nog steeds. 2x een eitje gegeten met kerst waar nog een stukje schaal op zat :r nu eet ik voorlopig geen eieren meer.
* Prutje maken
* Roerbakken hier blijft de groente veel lekkerder van. Mijn moeder bakt nu de spruitjes met stukjes spek (smaak vind ik lekker structuur niet dus die geef ik weg aan mijn vader :=) knoflook, uitje en tomaat (zonder schil) en vooral NIET TE LANG KOKEN v.t.v. en het liefst kleine spruitjes ipv die grote bonken!

Ik heb mijn ouders tot waanzin gedreven... en doe dat nu nog wel eens! Maar ze weten ook dat het weinig zin heeft. Ik eet zelden mijn bord leeg. Ik hou niet echt van vlees :n De tijd dat mijn moeders horloge af ging en er gezegd werd als de grote wijzer daar staat moet je het op hebben anders krijg je het morgen als ontbijt }> is gelukkig al lang voor bij. Lijmen met j"e krijgt geen toetje" interesseerde mij geen zak :+ daar hield ik toch niet van _O-

Lastig als kinderen niet alles willen eten of na 3 happen al genoeg hebben :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 08:20

Esther: die van het horlog is ook een goede! Ik denk dat je een peuter van 3 er nog wel mee kan overtuigen. Een ouder kind niet meer...
Gisteren heb ik tortillawraps gemaakt: gehakt en paprikaatjes geroerbakt, op een wrap met wat maïs en veldsla (jawel, hij vindt dat ineens lekker!), beetje creme fraiche en het ging erin als koek. Alleen avocado vindt hij nog steeds niet lekker. Maakt niet uit, ik vind dat wel lekker dus heb ik zijn avocado opgegeten.

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:32

spinazie doen we hier als stamppot met veel gehakt erdoor. dus gehakt rullen, spinazie en aardappelen erdoor stampen. vinden de kids hier heerlijk, is het enige wat ze altijd eten. aardappelpuree wil ook wel goed gaan, veel extra kruiden erdoor heen dan krijgen ze genoeg voedingstoffen binnen. mijn kids zijn momenteel ook lastig met eten. ga ze niet dwingen, worden ze alleen maar dwarser van en dan eten ze hier helemaal niet meer.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 08:41

Dwingen heeft inderdaad geen zin, we zijn nu wel zover dat als meneertje zijn bord helemaal niet leeg eet, hij ook geen toetje krijgt. Hij moet op zijn minst zijn groente opeten, dan krijgt hij ook gewoon een toetje. Aardappels mogen dan blijven liggen. Vlees/vis eet hij toch altijd als eerste op.
Vanavond wordt het spaghetti carbonara met een salade van veldsla, komkommer en tomaatjes.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:08

karijn schreef:
Lante: wij krijgen van de oudste nu ook altijd de vraag "wat is dat"? En dan zeggen wij ook "Is lekker, gewoon eten". Meestal probeert hij het wel maar bij de spinazie is het echt no-way.

Die groentekoekjes ga ik zeker proberen!

Nou, als spinazie het enige is wat hij niet lust, dan kook je toch een potje andere groente erbij als je spinazie op het menu hebt staan? :)
Als hij de rest wel goed eet, dan zou ik er geen probleem van maken.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:15

Pb is ook verstuurd naar 3timesmom.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:21

Witlof gebakken in honing en bier (alcohol verdampt)
Erg lekker! En kids zijn er dol op.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:22

Dank je Linsey1

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:44

....ik doe eigenlijk niet zo moeilijk met eten, op voorwaarde dat ze het wel proeven..gisteren cili con carne gemaakt..vinden ze natuurlijk er vies uit zien...en dat zeg ik gewoon dat ze eens een hapje moeten proberen met hun oogjes dicht en kijken of ze het dan nog vies vinden....en in dit geval dus niet!..ze hebben lekker gegeten!..maar dwingen of erin proppen doe ik niet...als ze na het eten honger hebben, is dat hun pech en niet de mijne!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:50

Lante: ik maak er ook geen drama van, ik ben alleen op zoek naar ideeën/tips voor een aantal groenten waaronder spinazie, om hem dat ook aan het eten te krijgen. Het is geen kwestie van moeten maar een kwestie van proberen...Door verschillende variaties te maken op broccoli bijvoorbeeld, eet hij nu wel graag broccoli. Ik zoek dus iets voor bijvoorbeeld spinazie, andijvie, witlof, boerenkool en andere "slappe" groente. Ik vind afwisseling in groenten wel erg prettig, dan eten we niet elke week hetzelfde.
Annebe: die witlof met bier/honing klinkt goed. Wat voor bier gebruik je hiervoor?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:47

Pastinaak al geprobeerd met honing en boter uit de oven. Het ziet er uit als een witte wortel. Het heeft een zachte structuur dat lijkt wel een beetje op aardappel! Je zou er evt. Frietjes van kunnen snijden. Het heeft een zoetige smaak :9

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:26

Ik zou gewoon alles blijven aanbieden en niet allerlei trucjes gaan uithalen. Smaken wennen uiteindelijk.

Waar mijn zoonje heel gek op is, is avocado. Wij eten af en toe nachos met guacamole en salsa. Uk vind de nacho´s niets aan dus eet dan kidneybonen met guacamole :+

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 08:09

Ook lekker, Odetteke! Ik kook graag en probeer graag diverse variaties te maken. Juist door verschillende variaties te maken op bijvoorbeeld broccoli, eet hij nu graag broccoli, met of zonder iets erbij. Gisteren heeft hij gewoon naast zijn spaghetti carbonara broccoli gegeten, hoefde niet door de saus heen, gewoon zo aan de vork geprikt en naar binnen... De beste truc was nog altijd door er stukjes tomaat bij te doen.
Pastinaak hebben we nog nooit op, is ook een optie.
Onze jongste is net aan de groentehap begonnen, die vindt het tot nu toe nog allemaal prima. Als het maar niet te warm is.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:12

Mijn uk is ook gek op pasta met spinazie en paprika :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 08:22

We zijn nu in de fase dat we pasta met andere sauzen dan de standaard "rode" saus aan het aanbieden zijn.
Carbonara, pesto, mascarpone (heel klein beetje aangezien dat erg vet is)...De eerste keer vond hij carbonara niet lekker, nu eet hij het wel.
Zo vond hij eieren ook niet lekker, tot ik het een keer op een bord had gedaan met een cherrytomaatje en augurk, maïs en paprika. Sindsdien eet hij graag eieren.
Ook zo iets: bospeentjes en worteltjes vindt hij lekker maar winterpeen... :n

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:25

Kinderen moeten ook echt aan smaken wennen.
Eerst vond onze oudste(12 jaar) sla in welke vorm dan ook vreselijk, maar nu kan ik hem er zoooo blij mee maken.
Ik heb wel een hele duidelijke regel in huis. Je eet gewoon mee en proeft alles tenzij je het echt echt echt niet lust mag je de rest laten staan.
Voordeel... het zijn bijna alles eters