KHD arme recepten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:38

Maar die mayo is dan weer niet echt goed voor de lijn....
en je mag eigenlijk maar 4 eieren per week ivm je cholesterol.....

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 10:40

Iris1702 schreef:

Afhankelijk van welk dieet je volgt. Maar over die discussie is een ander topic en niet hier.
Hier bundelen we de recepten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:42

Iris1702 schreef:

ik volg atkins, dus mayo, (room)kaas, roomboter, (slag) room ed producten zijn toegestaan :D en ja de kilo's vliegen eraf!
Zowiezo als je low carb eet kan het geen kwaad en volgens de wetenschappers zijn 1 a 2 eitjes per dag helemaal niet schadelijk...
Zo is er ook al jaren discussie of melk nu eigenlijk wel of niet gezond is....tja de wetenschap blijft tegenstrijdig!

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:29

Als avondeten

Indische Kip
400gr kipfilet in blokjes
1 doosje champignons gesneden
35gr kokoscreme (supermarkt bij de conimexafdeling, bijv. van Go-tan)
scheutje slagroom
3 tot 4 theelepels zoute ketjep (of sojasaus)
2 tenen knoflook geperst
1 theelepel sambal oelek
1 theelepel laos (dit is een kruid, te vinden bij de kruiden in de supermarkt)
1 theelepel olie
1 ui

Verhit olijfolie in de wok (niet te heet dan verbrand de knoflook) en voeg de ui en knoflook toe. Laat even bakken en voeg sambal aan het mengsel toe. Fruit alles mooi aan

Voeg de kip toe en wok tot het bijna gaar is. Voeg dan de ketjap, laos en verse olie toe, bak nog even door.
Voeg de champignons toe en bak nog enkele minuten door.

Voeg de kokos en een scheut slagroom toe. Schep het mengsel voortdurend om totdat de kokos gesmolten is en er een mooie gladde saus ontstaat.

Lekker met sla er bij

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:48

listiglistje schreef:
Gehaktpizza

INGREDIËNTEN:
Gehakt pond
Eieren 2
(italiaanse) kruiden
Evt. tomatensaus
Kaas, ham, salami oid, tomaat, champignons, ui, afijn toppings naar keuze

BEREIDING:
Gehakt aanmaken met eieren en kruiden, bal maken, Deze in een ronde vorm platdrukken zodat er een bodem ontstaat. In de oven, ongeveer een kwartiertje Overtollig vocht afgieten Evt. besmeren met tomatensaus Toppings naar keuze erop, rijkelijk bestrooien met zelf geraspte kaas Nog weer in de oven, ongeveer kwartiertje, 20 minuten, ligt aan je oven en je smaak.

waaaaaanzinnig lekker!!

Net met zijn tweeën getest! Wat een aanrader!

Zwitsal

Re: KHD arme recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:03

die gehakt pizza klinkt echt heel goed..
zou dit ook werken met vegetarisch gehakt? (want dat is een stuk droger dus daar kun je vrees ik niet echt een bal van maken, omdat dan later weer tot een plak te verwerken)

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:25

Denk dat je dat gewoon een keer moet proberen Zwitsal. Is altijd moeilijk te zeggen met dat soort dingen.

Ik vond zaterdag bij de tuinen voedingsvezels (0 KHD) Vanochtend door m'n yoghurt gegooid. Heeft iets weg van heel fijn oud brood kruim. Toen dacht ik, misschien kan je dat wel gebruiken als KHDarm paneermeel.

Als ik het getest heb, zal ik de bevindingen hier neer zetten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:30

Gisteren als lunch:

Avocado met een lepel uitlepelen en in stukjes hakken, bakje garnalen erdoor, klein gesnipperd uitje en forse lepel creme fraiche erover, heerlijk!

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:32

Die klinkt ook heerlijk Daf!

Zojuist als tussendoortje

Griekse yoghurt
beetje nepsuiker
scheut light siroop AH (0,4 gr KDH)
Smaakt precies als de optimel kwark

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:35

Diner

500gr gehakt
500gr spinazie (diepvries)
1 of 2 bollen mozerella
Peper, zout, andere kruiden naar eigen smaak

Kruidt het gehakt, rul het gehakt in de pan en doe dat in een ovenschaal
Ontdooi de spinazie in de pan en doe dat bovenop het gehakt in de schaal
Bedek de spinazie met plakken mozerella
Even in de oven tot de mozerella gesmolten is

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:30

Beertje1983 schreef:
Diner

500gr gehakt
500gr spinazie (diepvries)
1 of 2 bollen mozerella
Peper, zout, andere kruiden naar eigen smaak

Kruidt het gehakt, rul het gehakt in de pan en doe dat in een ovenschaal
Ontdooi de spinazie in de pan en doe dat bovenop het gehakt in de schaal
Bedek de spinazie met plakken mozerella
Even in de oven tot de mozerella gesmolten is

oe lekker!
ik hou van spinazie (L)

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:48

Kipnuggets

Kipfilet (in stukjes, niet te klein)
1 ei
voedingvezels (verkrijgbaar bij De Tuinen)
peper en zout

Klop het ei los in een bakje
Doe wat vezels op een (diep) bord
Doe daar wat peper en zout bij en meng dat goed door elkaar
Haal de stukjes kip 1 voor 1 eerst door het ei en rol de kip vervolgens door de vezels totdat het hele stukje kip bedekt is.
Bak ze in voldoende boter zachtjes in de koekenpan (op een laag vuur anders verbrandt het korstje)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:56

Ik maak even een quote van iets wat ik onlangs nog in het VT-topic genoemd heb :)

Oscar schreef:
Het is een Italiaanse omelet en je kunt het als lunchgerecht nemen maar je kunt het ook gebruiken om er kleinere hapjes van te maken. Leuk als je een feestje hebt ofzo!

Je hebt een wok of koekepan nodig. Hierin bak je een zak Italiaanse roerbakgroentes, of je maakt zelf een samenstelling van verschillende groentes (bijv. uien, paprika, prei, champignons, tauge etc.).
Even de groenten lichtjes bakken/wokken zodat ze iets gaar zijn.
Je neemt een flink aantal eieren en die roer je door elkaar. Aan het eiermengsel voeg je Italiaanse kruiden en wat peper en zout toe.
Ik doe er zelf ook altijd blokjes salami of ham doorheen.

Als je voor een omelet gaat, dan doe je het eiermengsel bij de groenten en dan laat je de omelet garen.

Als je graag de hapjes wilt maken, dan kun je het beste een vierkante ovenschaal of bakplaat met een opstaande rand gebruiken. De ovenschaal/bakplaat even invetten.
Om het straks makkelijk te kunnen snijden, begin je met een laagje eiermengsel. Dit zet je een minuut of 5 in de oven zodat de onderlaag iets stolt.
Afbeelding

Daarop doe je een laagje groenten. De randjes laat je iets vrij, anders valt je eiermengsel uit elkaar als je gaat snijden.
Afbeelding

Daarna doe je nog een flinke laag eiermengsel over de groenten. Je zet het ca. 30 minuten in de oven op ca. 200 graden. Even een keer prikken om te kijken of alles gaar is.
Daarna kun je er blokjes van snijden en dan heb je een leuk borrelhapje!

Zo ziet het eindresultaat eruit:
Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 10:09

Overal vandaag getoverd.... vooral bij Daffodil :P

Kokoskoek
125 gram boter 125 gram kokos
4 eieren
200 ml slagroom
zoetstof voor 250 gram suiker
snufje zout
1/2 zakje bakpoeder

Smelt de boter en mix alles door elkaar behalve de bakpoeder. Laat de kokos 15 minuten wellen. Klop de bakpoeder er door, doe het beslag in een ingevette boterkoek- of springvorm en bak 15-20 minuten op maximaal 160 graden.

Bak 'm vooral niet te lang, de koek mag niet uitdrogen.

Chocolate Cheesecake
Ingredienten: 4 eieren snufje zout 5 ml natrena (of naar smaak) 1/2 dopje vanille of rum essence (of allebei) 100 gr roomkaas 2 el cacao amandelschaafsel
Alle ingredienten schuimig mixen: in een siliconen bakvorm schenken, strooi wat amandelschaafsel eroverheen. 50 minuten in de oven op 180c in de oven laten afkoelen. in stukjes snijden. Variatie: zonder cacao, maar met citroenessence en kaneel=cheesecacke

Kwarktaart (4 porties)
Ingrediënten:Kwark 200 gram Natrena vloeibaar gelijk aan 60 gram suiker Citroensap ½ eetlepel Slagroom 200 ml Gelatine blaadjes wit 6 Water Springvorm of puddingvorm
Laat de kwark op kamertemperatuur komen. Bedek de bakvorm met bakpapier, of vet hem licht in met een beetje olie. Bij gebruik van Tupperware puddingvorm alleen spoelen met koud water. Laat de gelatine weken in koud water. Klop de de kwark tot gladde pasta in een schaal. Voeg zoetstof, citroensap en slagroom en de uitgeknepen gelatine één voor één toe en roer het na elke toevoeging goed door. Laat het mengsel op een laag vuurtje goed samen smelten, en blijf steeds roeren totdat de gelatine goed opgelost is. Giet dan het kwarkmengsel in de bakvorm en laat het minstens een paar uur opstijven.

Brownies
Ingrediënten: Roomkaas 60 gram Amandelpasta 1 eetlepel Boter 1 eetlepel Ei 1 Vanille-extract 1 theelepel natrena vloeibaar 1/2 maatdopje Cacao 1 eetlepel
Roer de eerste 3 ingredienten goed, als het te stijf is dan even wat zachter laten worden in de magnetron daarna rest van de ingredienten erbij doen, goed roeren tot het romig is Doe het in een ingevet magnetronschaaltje, bedek met magnetronfolie en zet het 2 minuten op de hoogste stand. Keer om op een bord, strooi er wat gehakte walnoten, chocoladesaus, hagelslag of andere topping naar keuze over.

Noten cake
Ingrediënten: Hazelnoten en amandelen 2 ons gemalen Eieren 4 zoetstof ±10mlBoter 150gr gesmolten Snuf zout
Klop de eieren met de zoetstof en het zout heel lang. Tot het er crème kleurig uitziet d.w.z. heet schuimig (voor een luchtige cake.) Doe een stukje bakpapier op de bodem van je cake blik (blik van 2 liter inh.) Dit omdat hij er anders niet heel uitkomt (randen los snijden) Roer de noten ende boter voorzichtig door de eieren . Doe alles in het bakblik. Bakken op ±150 graden 45 min bakken.

Choccoladecake
400 gram notenmeel ik pak meestal 200gram hazelnootmeel en 200gram amandelmeel 1 bakje roomkaas 200gram boter 4 eieren cacao poeder en zoetstof naar smaak
je mikt alles bij elkaar en zit dit ongeveer 45 minuten in de oven op 180 graden

Boterkoek
Ingredienten 3/4 kop boter zoetstof naar smaak 1 geklopt ei 1-1/2 kop amandelmeel
Mix boter, zoetstof, en ei. Meng amandelmeel erdoorheen. Mix goed en spreid het over een ingevette taartvorm. Bak het op 150 graden tot de randjes bruin zijn.

Cheesecake

6 eieren 800 gram cottage cheese 100 gram Creme fraiche 2 eetlepels citroen 4 theelepels olijfolie heel veel zoetstof naar eigen smaak vanilleextract
Verwarm de oven voor op 175 graden. Doe alle ingredienten behalve de cheese in een mixer, mix tot ze goed zijn vermengd. Voeg vervolgens geleidelijk de cottage cheese bij het mengsel en mix tot het mooi glad is. Doe het in een cakevorm (een lange smalle). Bestrooi met kaneel. Bak ongeveer in 45 minuten in de oven, tot de cake stevig geworden is. Zet de oven uit en laat de kaascake een uur in de oven staan met de ovendeur open. Haal de cake uit de oven en laat hem verder afkoelen. wanneer je de cake een nacht in de ijskast zet voordat je hem gebruikt, word hij lekkerder.

Pannenkoek
anderhalf eetlepel haverzemelen,
anderhalf eetlepel Yoghurt of magere kwark,
het eiwit van een ei,
een eetlepel zoetstof ( aspartaam)
of een klein beetje zout voor als je hem hartig wil hebben...

Dit meng je door elkaar en gooit het in een koekenpan die ingevet is met 2 druppeltjes olie en die verspreidt is met een doekje.. En bak het dan als een pannenkoek.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:58

Haha Zooist de keukenprinses! Ik zie een hoop recepten van South Beach, die zijn allemaal lekker! Ik ga me van de week eens wagen aan de cocoskoek (of de cheesecake...).

ik heb een supersimpel, maar o zo handig recept voor kh-loze crackers.

Je hebt alleen rookkaas nodig en een magnetron. Les 1 of 2 plakken rookkaas op een velletje bakpapier en zet de mag op de maximale stand voor plm 1 minuut. De kaas gaat bubbelen, roken en stinken. Als de crackers na 1 minuut nog te zacht zijn doe je het wat langer, maar pas op dat ze niet verbranden. het resultaat is een heerlijke crackers die je kunt beleggen met bv filet americain. Ik die ze altijd in een tupperware bakje en zo blijven ze heel erg lang goed.
Het eindresultaat is per merk rookkaas anders. Ik heb gemerkt dat de voorcerpakte rookkaas van de Super (geen idee welk merk dat is) het beste resultaat geeft. Verbrand niet en heeft geen overheersende kaassmaak meer na het bakken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:24

Ik lees hier even mee, zie lekkere dingen voorbij komen, die we as week even gaan uitproberen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:17

heb net de gehakt pizza op (met gewoon gehakt). was erg lekker! maar vulde wel enorm zeg, jeetje!
Met vega gehakt is het niet te maken denk ik, dan krijg je geen bodem maar gewoon los gehakt. dat 'plakt' niet aan elkaar

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:20

Ja lekker hè?

Ik heb het recept voor de kokoscake aangepast. Heb er in plaats van kokos een kop amandelmeel ingedaan en een hand pistache noten. Hij is heeeeerlijk!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:28

oei, ziet er allemaal goed uit, goed idee-topic! :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 15:37

Tip voor de kwarktaart. Ik had nog wat boterkoek over. Dat heb ik verkruimeld over de bodem gestrooid van het bakblik. Daarover de kwark gegoten. Laten opstijven in de koelkast en nu heb ik toch een soort van bodem. Hij is heerlijk!

Ik heb het wel over de KHD arme boterkoek uit dit topic :P

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:42

Die gehaktpizza is echt super lekker!

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:30

Attitude schreef:
Die gehaktpizza is echt super lekker!

Ik ga 'm morgen maken ( als vriendlief niet al het gehakt opvreet....) Ik ben benieuwd!

In het GOK boek staan trouwens nog twee varianten op de pizzabodem:

300 gr. rundergehakt
1 ei
4 el. gebroken lijnzaad
flinke el. italiaanse kruiden
peper en zout.

of

100 gr. amandelmeel
50 gr. roomkaas
4 eieren
1 tl oregano
1 tl knoflookpoeder
snufje zout
alles door elkaar mengen en 20 min op 180 graden bakken.
( trouwens, voor een taartbodem vervang je de oregano en de knoflookpoeder door een halve theelepel kokos- of vanille essence en zoetstof naar smaak)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:57

De GOK-varianten lijken me niet lekker, eerlijk gezegd... Ik ga de volgende keer een Mexicaanse variant maken met veel mexicaanse kruiden door het gehakt en een topping van paprika, jalapeno peper, mais (is geloof ik niet 'toegestaan'), cheddarkaas en avocadoprutje :~

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:02

Ik ga zondag weer eens wat spaanse hapjes maken, dat moet ook aardig KHD-arm/oerdieetproof kunnen.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:02

Pannekoeken

75 gr sojameel
2 eieren
125 ml water
snufje zout

Mix alles door elkaar en bakken maar :D