Indo-recepten topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 00:04

Wat heerlijk, allemaal nieuwe ideeen!
Ik ga er gauw mee aan de slag.

Lielle, wat is apenhaar eigenlijk? Is dat soms Mihoen?

VDB, tauge schoonmaken is inderdaad een klusje. Als je het niet doet ziet het er niet zo mooi uit. Maar als je haast hebt sla ik het wel eens over, want dat smaakt ook goed (dat heb ik zeker niet van mijn moeder).

Lielle

Re: Indo-recepten topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:07

ik eet taugeh altijd zo, heerlijk!

Apenhaar is veel werk maar erg lekker. Runderstoofvlees eerst helemaal gaar sudderen, dan in draadjes uit elkaar trekken en koken in kokosmelk en daarna knapperig bakken in olie.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:07

VDB schreef:
mardjai schreef:
Zo dat zijn alvast 3 makkelijke gerechten,

Eetsmakelijk :-)

En jij hebt je postenaantal weer verhoogd........ :+
Kon je dat niet in 1 berichtje doen? :P

Had ik kunnen doen maar dan werdt het zo lang bericht dus vandaar per recept apart :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:09

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:10

Lielle schreef:
Apenhaar is veel werk maar erg lekker. Runderstoofvlees eerst helemaal gaar sudderen, dan in draadjes uit elkaar trekken en koken in kokosmelk en daarna knapperig bakken in olie.

Heel erg lekker maar wel veel werk idd.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:11

Lielle schreef:
    300 gram hamlappen in blokjes
    Marinade:
    ketjap
    verse knoflook
    heel fijn gesnipperd uitje
    citroensap
    boemboe sateh (conimex)
    geraspte gember uit een potje
    sherry
    oosterse roerbakolie
    sambal

satehsaus:
    2 eetlepels pindakaas
    melk

Bereidingswijze:
pers de knoflook uit en meng alle ingredienten (hoeveelheden naar eigen inzicht) voor de marinade, en proef of deze naar smaak en op sterkte. Schep het vlees erdoor en laat dit minimaal 24 uur staan (in de koelkast). Rijg vervolgens het vlees aan satehstokjes met voldoende tussenruimte, bewaar de marinade en rooster de satehs op de barbecue.
Smelt ondertussen de pindakaas met een scheutje melk in een steelpan, schenk de marinade erdoor naar smaak. Als de saus te dun is geworden, zachtjes laten doorkoken tot de dikte naar wens is. Serveren met de sateh.

Helluupp!! Kunnen we please please de grammen erbij vermelden?
Bij mij gaat het dan altijd de mist in. ;(

Dit receptje ga ik maandag maken! :j dankjewel Lielle!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:16

ik werk nooit met hoeveelheden, alleen op gevoel en ervaring. Maar om je een idee te geven, ik schat dat ik voor 300 gram hamlappen (is ong twee personen, als bijgerecht bij de nasi. op de BBQ hangt het af van de verdere hoeveelheden vlees) ongeveer 1,5 a 2 dl marinade maak, waarvan het grootste deel ketjap.

De rest moet je echt op smaak doen. Wb de satehsaus, ik begin met een hele grote eetlepel pindakaas en daar gaat de marinade door. Blijft dat te dik, kun je het verder verdunnen met melk of evt ketjap.

Maar dit zijn echt recepten die je moet leren maken.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 00:18

Lielle, wat grappig Apehaar = Abon Sapi!
Lang geleden dat ik dat gegeten heb, lekker bij een rijsttafel!

Dengdeng Sapi is ook lekker, vroeger kon dat geimporteerd worden, tegenwoordig moet je het zelf maken. Daar moet ik ineens aan denken.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 11:33

Hebben jullie nog recepten van eigen gemaakte sambal en seroendeng?

Vroeger maakte mijn oma een hele dunne sambal met veel ketjap, olie, cabe rawit (gesneden), serai (gesneden), knoflook en vast nog meer wat ik niet meer weet. Het was bruin en dunner dan de sambal die je in potjes koopt en kon heel heet worden. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Zo hadden we ook eigen gemaakte seroendeng, geler dan wat je kant en klaar kan kopen en veel lekkerder.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:43

Wat een geweldig topic dit!! Jullie maken mijn dag helemaal goed.

Maar ik heb nog wel een vraag: Waar halen jullie de ingrediënten? Ik zie namelijk dingen staan waarvan ik geen idee heb wat het is en waarvan ik vermoed dat de supermarkt het niet heeft.....

Ter voorbeeld uit het recept voor pepesan:

salam-blad (1 per moot)
djeroek poeroet-blad (2 per moot)
schijfje laos (Laos ken ik wel in poedervorm, maar anders niet)
sereh-stengel (5cm)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:45

Even de vertalingen zoeken, dat scheelt al. Sereh is bv citroengras, dat heeft jumbo vaak. Een van die eerste is volgens mij laurier. En verder de lokale toko.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:49

Ik ga af en toe eens naar een toko om in te slaan. Gewoon even Googelen: http://www.google.nl/search?source=ig&h ... d&aq=f&oq=
Maar je zal nog staan te kijken wat sommige supermarkten allemaal in huis hebben.

In Nederland is het niet moeilijk om aan Indonesische ingredienten te komen. Ik ken Indo's in Belgie en in Duitsland, die gaan hiervoor speciaal even de grens over.
Laatst bijgewerkt door Myca op 28-11-10 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:50

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 11:56

:o Dat had ik zelf ook kunnen vinden :o Mijn excuses, ben nog niet zo helder.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:00

Wie o wie heeft voor mij het recept van Lumper en van Bapao ? Dan niet zo van internet maar dat je het zelf hebt gemaakt en mij kan vertellen hoe ? Ben ook een leek daarin. Mijn familie is ook indisch en mijn oma deed altijd lekker koken maar helaas is die ook te vroeg overleden.

Zelf maak ik wel een rottikoekus ( geen idee of je het zo goed schrijft. )
Wat ik altijd doe is ;
300 gram zelfrijzend bakmeel
150 gram suiker
2 zakjes vaniele suiker
4 eieren. ( eerst deed ik 2 dooiers en 2 hele eieren maar heb het een keer zo gedaan en smaakt precies hetzelfde )
en een half glas 7 up erin.
Goed mengen , zelf doe ik het mengsel in een theedoek en dan in een vergiet. Die afdekken met een deksel en theedoek dichtknopen. Dan op een pan met heet water en heel zachtjes doorlaten koken. Ongeveer 3 kwartier lang. Kan iets korter. Maar hij moet goed droog zijn. Daar kom je achter door een keer in de rottikoekus te prikken met een breinaald oid. Even af laten koelen en dan heerlijk eten met een beetje boter. Vriendlief eet het altijd zonder boter.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:03

Ohw wat een lekkere dingen staan ertussen zeg. Wel recepten die veel tijd of veel ingredienten vragen. Zelf ben ik van de makkelijk en snel klaar (suddertijd niet meegerekend) Dus ik maak veel met de kant en klare boemboes van de TOKO (koningsvogel is het merk van de boemboe) bij de Jumbo hebben ze ook een aardig assortiment.

Wat ik altijd lekker vind als bijgerecht zijn de maiskoekjes, volgens mij zelf verzonnen door mijn oma

men neme:

Blikje, uitgelekte mais
Uitje, goed fijn gesneden
Goede schep sambal (naar smaak he)
Bloem en water om er een papje van te maken.

Hiervan maak je een prutje en je bakt ze als een soort van koekjes in de koekenpan aan 2 kanten gaar.

Frietjes met Ketjap

Frietjes van verse aardappelen (bij voorkeur heel fijn gesneden) voorbakken, gaar, maar niet te gaar.
Uitje heel fijn snijden
Uitje fruiten, aardappeltjes erbij en dan vervolgens een flinke hoeveelheid ketjap manis (wij hebben altijd ketjap A) erbij en de boel lekker gaar, plakkerig en krokant laten worden.

Dit zijn hele simpele bijgerechtjes, maar bij een rijsttafel doen ze het altijd erg goed.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:01

Fluwelige kippenmaissoep (meer chinees dan Indonesisch)

Ingredienten:
1 soepkip
kippebouillonblokjes (1 per halve liter)
1 blik mais
2 geklutste eieren
1 eetlepel maizena met een beetje water aangemaakt
1 plak fijngehakte ham

Bereiding
Kook de soepkip minstens een uur in een pan kokend water met 1 bouillonblokje per halve liter.
Maak de kip schoon (valt inmiddels bijna spontaan van het bot af)
Breng het geheel weer aan de kook
Voeg een blikje mais toe
Verdik de soep met aangelengde maizena zodra de soep weer kookt en laat het 5 minuutjes doorsudderen
Doe de geklutste eieren er bij
Als de eieren sliertjes beginnen te worden neem dan de pan van het vuur en maak de soep af met zout, peper, vetsin en een mespuntje suiker.
Strooi dan gehakte ham in de soep en hij is klaar om geserveerd te worden

Opmerking
Voor de fast-food variant kan je 1,5l kant in klare kippebouillon gebruiken ipv een hele soepkip gaar koken.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:50

Hier halve indo maar niet zo'n eter. Wel soto maar dan tig keer makelijker. Gewoon boemboe van de toko of xenos heeft ze ook. Kipfilet kan ook en makkelijker dan een hele kip. En dan prei, taugee, ei en gebakken uitjes en chips natuurlijk!

frietjes in ketjap ook heerlijk als snac maar ook zeker bij rijst. Wij hebben alstijd de chipsfrietjes naturel en dan inderdaad uitje heel fijn snipperen en wat eetlepels zoete ketjap erbij en dan lekker bakken.

er is ook zo'n toetje die ik heerlijk vind met zwarte rijst en kokosmelk, maar nog nooit gemaakt.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:37

Ik kreeg deze site nog als tip mee, kent iemand deze:
http://www.kokkieblanda.nl/indonesian

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar misschien zitten hier ook lekkere dingen tussen.

@Peaches, bedoel je dit soms?
Ook van deze site en wat aangepast:

Buhun injn (zwarte rijst pudding)

Ingredienten:
250gr. ketan hitam, een nacht in water geweekt.
om te koken +/- 1½ ltr. water
250 gr. palmsuiker of gula jawah
2 pandan blaadjes
beetje zout

Bereidingswijze:
Laat de geweekte ketan hitam uitlekken en kook het in de 1½ ltr water + mespuntje zout + 2 pandan blaadjes gaar.
Los de palmsuiker op in een beetje gekookt water en doe dat bij de gare ketan hitam, blijf roeren tot het geheel opgenomen is en de ketan hitam dik en kleverig.

Intussen de 350 cc kokosmelk verwarmen met een beetje zout en 2 pandanblaadjes, even laten trekken tot de smaak van de pandan er in zit.

Serveren:
De ketan hitam in een kommetje doen p.p. en de dikke santen/kokosmelk er overheen doen.

Andere versie:
Ketan hitam idem als boven maar dan koken met de santen i.p.v. de palmsuiker
Als het klaar is op een bordje doen en er geraspte verse kokos of geweekte geraspte kokos uit een zakje bij doen en overgieten met gesmolten palmsuiker.
Laatst bijgewerkt door Flying_Indo op 28-11-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:45

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:27

ja dat flying_indo misschien toch maar een keertje maken. Heerlijk!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:36

Vandaag ben ik in de lengte door de langste file ooit geweest. 4 Uur rijden over iets wat ook in een uur kan. Maar thuis stond Babi Ketjap op tafel, wat heb ik toch een goede man. <3

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:00

Heeft iemand een recept voor Rendang?

Ik vind dat zooo lekker. Ik gebruik alleen altijd een boemboe, maar het lijkt me zo leuk om het helemaal zelf te kunnen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:31

Ik ga eerst deze balletjes maken. Da's lekker makkelijk! (hoop ik :o )
Voor mij is het allemaal nieuw maar mijn zus kan behoorlijk indisch koken en het groots aanpakken (met hulp van een echte Indo)
Is het een probleem als ik ze in boter zou bakken in plaats van olie?
Deze balletjes kunnen toch ook gewoon in de vriezer?

Nu wat boodschapjes doen en vanavond plaats ik foto van deze balletjes.
Doen jullie dan wel de geur-knop van je pc aan? :-)

Lielle schreef:
KETJAPGEHAKTBALLETJES
Ingrediënten

500 gr half om half gehakt
    1 ei
    sateh kruiden naar smaak
    ketjap manis naar smaak
    gedroogde kokos naar smaak
    3 teentjes knoflook, uitgeperst
    evt 2 fijn gesnipperde uien

Bereidingswijze
Meng het gehakt met alle ingrediënten, gebruik niet al te veel kokos omdat het vlees dan erg droog wordt. Draai er kleine balletjes van en bak ze in olie rondom bruin.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:01

Sjonge jonge.... Onze C1000 heeft niet eens de gedroogde kokos en satehkruiden (meer?) op voorraad.... %)

Heb wel besteld. Ze vroegen van welk merk ik de sateh kruiden wil hebben. Die vraag kon ik niet beantwoorden. Hebben jullie een voorkeur voor merk van de satehkruiden?