Wat eten met een beugel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:28

Plien91 schreef:
Kiwipitje schreef:
Ik heb wel een beugel gehad. En je kan echt wel eten de eerste week :j. Mijn twee hoektanden stonden ACHTER mijn voortanden dus aan mijn gebit moest behoorlijk wat gebeuren. Gewoon niet aanstellen en meteen eten. Hoppa :). En ja dat doet pijn, maar je gaat er niet dood aan ofzo.
Ik vind dit echt een rare reactie, alsof jij kan oordelen over de pijn van een ander.
Alsof jij kan oordelen dat het wel pijn doet dan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:30

Nee dat kan niemand voor een ander zeggen, bij de een doet het wel pijn en bij de ander kennelijk niet, of minder ;) maar om meteen te zeggen "niet aanstellen, gewoon eten" vind ik wat ver gaan. Ik kon niet gewoon eten en als je het topic leest heel veel anderen met mij ook niet, dus het kan best dat de dochter van de TS er ook erge last van heeft. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde. ;)
Ik weet van de meeste mensen dat ze er behoorlijk veel last van hebben gehad, de een meer dan de ander. :j
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-11-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Re: Wat eten met een beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:31

Maar om nou meteen te zeggen neeeeeeeeeeeeeee dat kan echt niet. Dat vind ik dan ook te ver gaan :+.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:33

Volgens mij wordt dat ook nergens gezegd? Maar misschien vielen mensen wat meer over je manier van reageren.
Natuurlijk kun je wel eten (je zult wel moeten), maar ik kon echt geen harde dingen zoals friet oid eten hoor :n wel gewoon soep en zachte dingen. Met pijn idd, maar je moet toch wat eten. Heel langzaam en heel moeizaam, maar dat moest maar. :+
Verschilt gewoon per persoon lijkt me. :j De een heeft er meer last van dan de ander.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:36

Kiwipitje schreef:
Maar om nou meteen te zeggen neeeeeeeeeeeeeee dat kan echt niet. Dat vind ik dan ook te ver gaan :+.

Ik kon écht niets eten,
maar ik heb dan ook nog een gebroken tand (bij de wortel gebroken ofzoo)
en ik heb de eerste weken alleen 's avonds soep gegeten.
verder op school wat appelmoes omdat ik anders flauwviel (ik moet 25 km per dag fietsen )
Maar ik ben een hele slecht eter (lust geen brood,dus dat eet ik niet)
maar na een week of 2 kon ik heel zachtjes weer kleine stukjes beschuit eten

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:38

Het is inderdaad gevoelig, ook elke keer als het weer strakker gezet word.
Ik heb mn beugel bijna 2 jaar, en elke maand na de ortho heb ik weer een paar dagen last van.

De eerste keer liep ik ook zo te zeuren dat alles pijn deed, maarja ik heb nu door hoe eerder je alles gewoon weer gaat eten hoe minder last je ervan krijgt!
Je gaat er namelijk echt niet dood aan hoor een beetje pijn :p
Ik zou tegen der zeggen dat ze het maar gwn eet en anders eet ze maar de rest van der beugel tijd soep!
haha!

Gewoon even doorheen bijten,
ik eet nu echt gewoon alles, kauwgom, lolly, drop, toffee, stokbrood chocola haha !

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:38

Nou, ze heeft dus gisteren gekozen voor quorn, appelmoes, sla én ...gefrituurde aardappelschijfjes. Ik had ze wat dikker gesneden zodat ze wat zachter bleven.
Op de quorn na heeft ze alles opgegeten. Ze hoefde geen soep en had ontzettende zin in frites of gefrituurde schijfjes. Ze heeft geen berg gegeten, maar toch voldoende.

(Moet zeggen dat die quorn een probeersel was om eens vegetarisch te eten, maar dat is toch niet zo'n succes vinden we allemaal. Helaas is echt vlees toch gewoonweg lekkerder. Maar dat even terzijde.)

Vanmorgen heeft ze een snee wittebrood met hagelslag gegeten en de korstjes eraf gesneden (die at ze toch al nooit, want dat lust ze niet).

De pijn aan haar tanden is gelukkig aan het minderen. Ze vind het alleen nog erg moeilijk om fatsoendelijk met de beugel te eten. Gisteren zat ze moeilijk met haar mond open te eten, omdat ze hem niet dicht kreeg of haar lippen niet op elkaar kreeg.
Maar ze doet haar best om toch weer gewoon te eten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:10

Nou, fijn dat ze toch redelijk wat kan eten :j het went vanzelf wel, ook het lastige eten (alleen vond ik rijst altijd vreselijk, dat ging overal tussen zitten :+ ). Over een paar jaar als hij eruit mag vindt ze het weer raar dat hij weg is. :D

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:57

Fiffill schreef:
Nou, fijn dat ze toch redelijk wat kan eten :j het went vanzelf wel, ook het lastige eten (alleen vond ik rijst altijd vreselijk, dat ging overal tussen zitten :+ ). Over een paar jaar als hij eruit mag vindt ze het weer raar dat hij weg is. :D

Spinazie is ook verschrikkelijk,daar kun je drie dagen later nog van genieten :+

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:00

Hier nog iemand met blokjes! Ik vind het echt vreselijk.
Iedereen is anders he, sommige hebben maanden last en ik zat na een maand al dingen met karamel te eten.
Fijn dat het al beter gaat! Ik moest in het begin brood pletten met mijn tong om het dan te kunnen doorslikken. Gewoon eten komt nog wel.
Wat ik alleen jammer vind aan blokjes, dat ik daar zo'n dikke lippen van gekregen heb. Maar ja, je hebt wat over voor een mooi gebit

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:50

SammyFloor schreef:
Hier nog iemand met blokjes! Ik vind het echt vreselijk.
Iedereen is anders he, sommige hebben maanden last en ik zat na een maand al dingen met karamel te eten. pas na een maand? ik at na een week al kauwgom en alles wat de ortho verbood :P , idd je ziet wat een verschil!Fijn dat het al beter gaat! Ik moest in het begin brood pletten met mijn tong om het dan te kunnen doorslikken. Gewoon eten komt nog wel.
Wat ik alleen jammer vind aan blokjes, dat ik daar zo'n dikke lippen van gekregen heb. Maar ja, je hebt wat over voor een mooi gebit

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:55

Toen ik me beugel kreeg, had ik tijdens het eten ook gigantische pijn aan me tanden. Over een frikandeltje deed ik een half uur... Miere kleine stukjes gesneden, maar na een weekje was bij mij de pijn weer weg.. Alleen met aandraaien had ik weer last van gevoelige tanden.. Voor de rest gewoon alles gegeten alleen wat langzamer!

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:04

Ow ja, toen ik ze 2 dagen had heb ik een hele namiddag gedaan tot ik een pakje paprikka chips ophad

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:16

Stamppot at ik toen ik net een beugel had, maar na dag of 2 ben ik eigenlijk alles gewoon weer gaan eten. :)

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:10

Jetje wat een kinderachtige reacties hier.
Pijn is nu eenmaal voor iedereen anders!!

Ik heb een kaakoperatie gehad en sinds kort ook een plaatjes beugel en nog een bonded hyrax in mn mond (ga maar lekker plaatjes googelen :P) en bij mij is t ook echt geen pretje met eten.

Mijn tips:
Aardappelpuree met andijvie
Stamppot
Soep eventueel broodje erbij en dit in de sope weken, geeft toch iets meer vulling
Spaghetti of andere pasta en dan lekker gaar koken
Frietjes in saus bijv goulash ofzo "weken" daarna kun je ze enigzins opeten.
"Zachte" groente bijv gekookte witlof, of alles heel klein snijden zodat je het alleen maar hoeft af te slikken.
Vlees is voor mij ook lastig omdat mn boven en onder kiezen gewoonweg niet op elkaar komen nu en doet ook pijn. Dit heb ik dus een hele tijd gelaten want je kunt best zonder vlees, en begin nu langzaam met heeeel kleine stukjes.
Fruit, gewoon alles uitpersen of in de blender, krijg je toch iets binnen van vitamines en anders zolang wat vitamine pilletjes "bijvoeren" haha ;)
Babypotten !! ideaal, beetje zout en peper erbij en opwarmen maar
Zachte koekjes
Chips in een plastic zakje doen (niet afsluiten) en helemaal fijn stampen

Gelukkig trekt de pijn na een tijdje ook weg en gaat het steeds beter (ik kan nu wel een big mac opeten :D)
Wel heb ik nu best vaak last van mn maag aangezien ik dingen dus nog niet echt goed kan kauwen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:37

Ik moet zeggen dat ze nu heel veel yoghurt tussendoor eet. Voorheen snaaide ze zich vaker tussendoor een zakje paprikachips of een kleine reep chocola (zo'n dunne van de Aldi), maar dat heb ik haar tot nu niet nog niet zien doen.

Ik heb deze week wel tot 3 keer toe 2 blikken knakworstjes gekocht :P :Y) . Daar zijn er dus 5 van opengegaan. Ze heeft ze niet helemaal zelf opgegeten, maar toch wel het merendeel :D .
Was ik even blij dat deze week de knakworstjes bij de C1000 voor de helft van het geld waren :D .

Vanavond heeft ze een fricandel gegeten (want de hele malse kogelbief kreeg ze niet gebeten) en erwtjes met worteltjes. Ze vroeg eigenlijk om een pizza, maar die had ik niet....en of dat nou zo'n goed idee zou zijn geweest weet ik ook niet.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:39

Pizza is idd relatief hard/taai, ik heb daar nu nog wel moeite mee.
Gelukkig kan ze wel een beetje eten, anders wordt je gauw zo flauw en duizelig

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:48

Na het net aandraaien en plaatsen voelde het inderdaad of al je tanden los zaten.
Maar ik hou dermate van eten, dat me dat niet echt kon deren :o .
Kijk een winterwortel of een appel (kan wel als je hem in stukjes snijdt) eten,
dat werd lastig, dan sloop je de bedrading,
maar volgens mij heb ik verder zo ongeveer alles gegeten,
ook alles wat verboden was. :D
Soms wel strategisch kleine stukjes snijden voordat je het kon eten
(dan hoef je niets af te bijten alleen te kauwen met je kiezen),
maar ach dat had ik wel over voor iets lekkers.

Tip is dus, klein snijden, zodat je niets hoeft af te bijten, maar het meteen tussen je kiezen kunt stoppen.

Alleen spareribs of zo afkluiven ging niet, maar dat ging ervoor ook al niet met dat schots en scheve
gebit en nu ook niet, aangezien het bijna weer net zo scheef staat.
Nutteloze actie geweest die beugel :( Binnen half jaar was het weer een bende, tegenwoodig krijg je
dan vaak draadje aan achterkant, dat was toen nog niet.)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:28

Sjolvir schreef:
Nutteloze actie geweest die beugel :( Binnen half jaar was het weer een bende, tegenwoodig krijg je
dan vaak draadje aan achterkant, dat was toen nog niet.)

Ik ken het. Ik heb het rond mijn 22ste over kunnen doen.

Mijn tweede ortho kwam er helaas heel snel achter als ik dingen at die niet hoorde.
Kaiserbroodjes, spareribs en dat soort harde dingen werden mij ten zeerste afgeraden.
(niet dat ik mij daar helemaal aan heb gehouden natuurlijk)

Het rottigste was dat ik nog steeds een melkkies heb.
Zat geen kies onder, dus word er ook niet uitgedrukt.
Die is veel kleiner, dus daar liep de draad even ene stukje in het luchtledige :+
Als ik dan op hardere dingen kauwde, verboog ik de draad en regelmatig brak die op dat punt.
Niet handig dus.

Nu heb ik dat draadje achter mijn tanden zitten, maar die kan er dus ook af met harde dingen.....
Dus pas wel een beetje op, maar niet zo erg meer als met mijn beugel.