Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wendy schreef:@shiloh: ik had jou dus expres niet gequote... want ik wilde het niet alleen toespitsen op jou. Natuurlijk was mijn reactie wel een reactie op hetgeen jij schreef, maar het was niet gericht aan jou persoonlijk. Mijn bedoeling was om het algemener te trekken en dat is dus blijkbaar niet gelukt. Sorry.
Verder kan ik overigens prima lezen en bovengemiddeld nadenken naar het schijnt.
anneve schreef:Om toch nog wat smaak aan producten te geven is het vet in vetarme producten vaak vervangen door koolhydraten. Ons voedsel bevat door de gigantische loby van de voedseldeskundigen inmiddels veel minder vet en meer koolhydraten dan vroeger. Het resultaat is dat we met zijn allen dikker worden en veel vaker diabetes krijgen.
anneve schreef:phormicola schreef:Je het eiwitten nodig. Je hebt vetten nodig. Je hebt KH nodig. Er moet gewoon een balans zijn.
Er zijn ook genoeg studies die aanwijzen dat high protein diets funest KUNNEN zijn. Bij het Atkins dieet moet je vezels en vitamine pillen slikken. Je gaat mij niet wijs maken dat dat een zinnig dieet is.
Hoezo moet er gewoon een balans zijn? Dat is iets wat de voedingsdeskundigen zeggen, maar waarop is dat gebaseerd? Mensen eten pas een paar honderd jaar koolhydraten. Geraffineerde suikers eten we nog helemaal niet zo lang. We hebben het daarvoor altijd op vet en eiwitten gedaan. Dat kan prima. Die balans waar jij het over hebt heeft iemand ooit verzonnen en sindsdien wordt dat door iedereen nagepapagaaid. Een onderbouwing daarvoor heb ik niet kunnen vinden.
Kun je mij de studies aanwijzen waaruit bleek dat high protein diets funest kunnen zijn? Ik heb maar één geval van acidose gevonden in een vrouw die diabetes bleek te hebben. Zij deed trouwens niet mee in een studie, maar was zelf iets gaan doen. Zelf op dieet gaan als je al diabetes hebt (die vrouw wist dat niet) is inderdaad gevaarlijk.
Onze voorouders aten geen light producten en hadden minder diabetes dan wij. Het is eigenlijk gewoon heel simpel: als je koolhydraten opneemt maak je insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat we koolhydraten = energie in de cel kunnen gebruiken (en dus ook op kunnen slaan in vetcellen). Als je vet of eiwit eet maak je geen insuline aan. Diabetes type 2 is geen tekort aan insuline (zoals diabetes type 1) maar niets meer dan insulineresistentie. Insulineresistentie kun je alleen maar krijgen als je vaak hoge insuline spiegels hebt. Je lichaam reageert daar op den duur niet meer op. Je hebt steeds meer insuline nodig voor hetzelfde effect. Je kunt dus geen diabetes type 2 krijgen van het eten van vet of eiwit, want daar krijg je geen hoge insuline spiegels van.
Onze voedingsdeskundigen zijn er al jaren voor aan het zorgen dat het vet in ons voedsel wordt verlaagd en het effect is dat sindsdien het aantal mensen met diabetes type 2 de pan uit rijst. Volkomen logisch. Lees voor meer uitleg het volledige artikel in de link die ik hierboven heb geplaatst maar eens even na.
F_Orumster schreef:Deze theorie vind ik heel erg aannemelijk, maar ipv brood vettige dingen eten, dat vind ik ook haast geen doen.
Vooral dit is gewoon een feitanneve schreef:Om toch nog wat smaak aan producten te geven is het vet in vetarme producten vaak vervangen door koolhydraten. Ons voedsel bevat door de gigantische loby van de voedseldeskundigen inmiddels veel minder vet en meer koolhydraten dan vroeger. Het resultaat is dat we met zijn allen dikker worden en veel vaker diabetes krijgen.
Maar de uitvoering... 's avonds eet ik al weinig pasta/rijst (40gram) maar de hele dag geen brood... wat moet je dan eten steeds?
anneve schreef:Er blijft nog genoeg over, maar het is een beetje zoeken in het begin. Als tussendoortjes kun je b.v. nemen, een stukje kaas, komkommer, noten, tomaat, kwark, ei.
Lunch of ontbijt: alle soorten groenten, kaas, vlees, vis, eieren.
Avondmaal: hetzelfde als normaal, maar dan zonder de aardappelen, rijst of pasta.
Ik beperk de koolhydraten maar ik eet wel af en toe koolhydraatarm brood, b.v. als ik ga sporten en ik neem ook een paar keer per week fruit (als tussendoortje b.v).
anneve schreef:Als je er koolhydraten bij doet krijg je zeker nog eerder honger! Eiwit geeft de meest langdurige verzadiging. Na 3 uur mag je ook wel weer wat eten.
( Je bedoeld toch geen pinda's als je het over noten hebt. Noten zijn echte noten, b.v. cashew noten, walnoten, hazelnoten etc., die vullen echt heel goed.)
anneve schreef:Als je geen koolhydraten eet mag je zoveel eten als je wilt. (Alleen van koolhydraten krijg je verhoogde insuline en insuline heb je nodig om energie in vetweefsel op te kunnen slaan.) Dus van vetten en eiwitten kom je niet aan, maakt niet uit hoe veel je er van eet. Maar ik weet niet of jij wil/moet afvallen?
Veel soorten yoghurt bevatten wel koolhydraten trouwens. Als je wil afvallen beperk je het beste de koolhydraten tot maar enkele tientallen grammen per dag. Dat is heel weinig, want dat haal je al uit groenten. Als je op het goede gewicht bent eet je net zoveel koolhydraten als je kunt eten zonder aan te komen. Kom je aan, dan ga je dus weer minder koolhydraten eten.
Hermelijn schreef:Het probleem met die koolhydraatvrije/arme diëten is dat ik écht niet zou weten wat je zou moeten eten; voor 's avonds een salade of groenten met vlees, daar kom ik nog wel uit, maar voor het ontbijt en de lunch?