Gluten dieet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gluten dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:46

Mocht je nu glutenvrij gaan eten en over een poos een biopt krijgen dan is de kans heel erg groot dat er niks uit de test komt. Mocht je namelijk wel coeiliakie hebben, en je volgt een strikt glutenvrijdieet zullen je darmvlokken in de loop van de tijd weer gaan herstellen waardoor de biopt negatieve uitslag geeft mbt coeiliakie. Dat zou jammer zijn van de moeite.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:05

Weet ik! Maar ik ga het NU proberen want ik ben de ellende zat en mijn arts weigert nu een biopt. Dus voordat ik een biopt doe zorg ik dat ik eerst weer een paar maanden slecht gegeten heb. Ik heb er álles voor over om me beter te voelen. En god wat hoop ik dat ik gewoon prikkelbare darm heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:14

Rustig, wil alleen maar helpen.

Heb je je arts gevraagd om een verwijzing naar de diëtist? Misschien kan zij de klachten wat serieuser nemen. (geen verwijt naar je arts toe, maar merk vaker dat kennis van voeding en alle bijeenkomst niet altijd up to date zijn bij huisartsen) Desnoods vraag je een verwijzing om dat de arts denkt dat je PDS hebt, kan de dietiste aan de hand daarvan misschien meer regelen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:27

Snap ik maar ik haat het zo dat alles via het boekje moet gaan.. Ik ben serieus ineens 3 dagen klacht vrij. Misschien een placebo maar voor mij bijzonder want ik heb me nog nooit zo lang goed gevoeld. :j

Ik wil na dat ik dit dieet 1 a 2 maanden geprobeerd heb weer slecht gaan eten en daarna een biopt doen doen. En daarna maar kijken wat er uit komt. Hoop gewoon prikkelbare darm. IK haat dit dieet nu al :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:21

[MW] >> [VT]

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:23

Even update,

Ik ben waarschijnlijk allergisch voor het glutenloze brood. Ik kreeg maandag al een aanval met rode plekken en verschrikkelijk jeuk. hele week last van gehad en vandaag werd ik echt een tomaat met rood en witte vlekken en ik voelde me echt beroerd. Ik stop met het dieet, mijn dokter heeft aangegeven dat ik een onderzoek kan gaan doen. Ik wil mezelf niet helemaal ziek maken ;(

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:56

1. Vraag een verwijzing naar een allerloog. Die kunnen kijken of jij echt gevoelig (op welke manier dan ook) ben voor gluten, tarwe of andere bestanddelen. En die geeft bij het vermoedde coeliakie ook een verwijzing naar de internist.
2. Ga niet zelf experimenteren, hiermee beïnvloed je testuitslagen.
3. Coeliakie is een chronische aandoening en daar kun je niet overheen groeien
4. Coeliakie is alleen aan te tonen met een biopsie, bloedtesten zijn onbetrouwbaar!
5. Voor de mensen die (nog) wel glutenvrij eten, neem eens een kijkje op coeliakieforum, hier zijn wel ervaringen en tips te vinden om het glutenvrije dieet een stukje makkelijker te maken.

Succes met je klachten, hoop dat je er snel een oplossing voor kunt vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:21

en voor meer info over glutenvrij en coeliakie et etc
kijk eens op glutenvrij.nl ook over info over testen en biopten et

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:04

Ik vind zelf de website van glutenvrij.nl een beetje onoverzichtelijk, maar ik vind de vereniging an sich top.
Mooi informatiepakket, veel kortingsbonnen om eten te proeven, baklessen en de glutenvrije markten vind ik zelf erg prettig (dan kan je eerst proeven wat je koopt, heel fijn).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:06

hmm dank je wennie voor het uit de lucht helpen van 'fabeltjes' lol

Ik heb coeliakie, over coeliakie kun je niet heengroeien. Coeliakie kan alleen vastgesteld worden door een biopt (in combinatie met bloedtesten). Met pds kan een glutenvrij dieet helpen want een glutenvrij dieet is wat lichter verteerbaar.

Daisies, als je huisarts je niet wilt laten testen (dmv bloedtesten ism een biopt) kun je naar een andere arts gaan voor een second opinion, zeker als coeliakie al in de familie voorkomt.
Echter ga niet glutenvrij eten voor die testen zijn gedaan want dit beinvloed de uitslag.

Als je echter door wilt zetten met glutenvrij... succes het is een behoorlijke ommezwaai die je moet maken want gluten zitten ongeveer in alle kant en klaar producten en is niet zomaar een dieet wat je even volgt, je kunt het ook niet 'een beetje volgen'.

Er zijn voldoende variaties als je geen glutenvrij brood wilt eten, zelf eet ik amper gv brood (alleen als ik buiten de deur eet) omdat ik na 5 jaar nog altijd niet echt aan de smaak kan wennen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 19:16

Ik heb binnenkort een afspraak bij de internist :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:57

Annemiek80 schreef:
hmm dank je wennie voor het uit de lucht helpen van 'fabeltjes' lol

Ik heb coeliakie, over coeliakie kun je niet heengroeien. Coeliakie kan alleen vastgesteld worden door een biopt (in combinatie met bloedtesten). Met pds kan een glutenvrij dieet helpen want een glutenvrij dieet is wat lichter verteerbaar.

Daisies, als je huisarts je niet wilt laten testen (dmv bloedtesten ism een biopt) kun je naar een andere arts gaan voor een second opinion, zeker als coeliakie al in de familie voorkomt.
Echter ga niet glutenvrij eten voor die testen zijn gedaan want dit beinvloed de uitslag.

Als je echter door wilt zetten met glutenvrij... succes het is een behoorlijke ommezwaai die je moet maken want gluten zitten ongeveer in alle kant en klaar producten en is niet zomaar een dieet wat je even volgt, je kunt het ook niet 'een beetje volgen'.

Er zijn voldoende variaties als je geen glutenvrij brood wilt eten, zelf eet ik amper gv brood (alleen als ik buiten de deur eet) omdat ik na 5 jaar nog altijd niet echt aan de smaak kan wennen

haha volgens mij is dit een veel voorkomend probleem. Kan aan alles wennen maar dat brood nee dat blijft nog steeds niets :P

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:13

Ik vind zelf het brood van Fria wel lekker om te eten, maar daar zit glutenvrij tarwezetmeel in. Ik kan zelf kleine hoeveelheden daarvan hebben, dus ik kan het af en toe eten.
En voor de rest ben ik blij met mijn spongebobtostiapperaat die de schar broodjes eetbaar maakt :P

Ik vind t altijd vervelend om misverstanden te lezen over coeliakie of het glutenvrije dieet dus dan ga ik meestal maar wat wijsneuserig doen :P

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:19

Ik ben héel kieskeurig qua eten maar als ik dat brood geroosterd had vond ik het prima eetbaar. Alleen ik ben er allergisch voor

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:21

wennie schreef:
Ik vind t altijd vervelend om misverstanden te lezen over coeliakie of het glutenvrije dieet dus dan ga ik meestal maar wat wijsneuserig doen :P

Same here :)

Sommige afbakbroodjes vind ik wel ok hoor, maar als ik dagelijks afbakbroodjes ga eten (en ik ben wat mager dus het zou niet bij 1 a 2 broodjes blijven) loopt het financieel wel snel op, want tja, glutenvrij is nu niet bepaald goedkoop te noemen
*moppert over een zakje kruidnoten van 4 euro*

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 17:24

Je krijgt toch een kleine tegemoetkoming als het bewezen is dat je het hebt? Ik hoop dat ik gewoon PDS heb. Mijn klachten zijn sinds een week ook heel apart veranderd

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:06

Die tegemoetkoming (van de belastingdienst) dekt niet alle kosten en is nog onzeker voor volgend jaar (meen ik).

T kost idd best wat geld, ik heb in mijn budget extra geld opzij gezet om wel brood te kunnen kopen.

Morgen naar Bussum, daar heb ik 2 weken geleden goddelijke (zachte!!) stroopwafels gevonden en daar ga ik mijzelf op trakteren.
Kruidnootjes laat ik aan mij voorbij gaan, ik ga los op de marsepein.

Even voor de duidelijkheid; ik doe dus glutenvrij brood in mijn spongebob.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:51

hmm sorry voor hijaking your thread Daisies.

Waar wennie? lol, zachte stroopwafels klinkt als muziek in mijn oren :)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:20

Van pure and free. Weet niet welke regio jij woont, maar ik haal ze bij de natuurwinkel in Bussum (NH) (waar ze vandaag verdorie uitverkocht waren! Dus heb genoegen moeten nemen met kaneelvingers, ook lekker.. maar toch).

Ik ben nu braaf rozijnen brood aan t bakken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:05

Ik eet op dit moment bijna helemaal geen granen.
Ben intolerant voor zo goed als ieder graan, behalve amaranth (en daar valt weinig mee te bakken).
(Dat is lastiger dan alleen maar coeliakie, want met coeliakie heb je een legio aan mogelijkheden... boekweit, rijst.. en het assortiment glutenvrije producten is echt immens)

Vis en vlees, en veel vet vult goed.
Misschien wat voor jou? Bijv kippenpootjes?
Of eieren, als je die mag.
Je kunt ook van rijstemeel pannekoeken bakken.
En als je dan bijv rijstwafels eet, gewoon flink dik smeren met pindakaas bijv?
Dan zit je na 2 van die dingen echt wel vol.

Wat waren je klachten dan dat je na 3 dagen al minder last hebt?

Misschien ben je wel intolerant voor gluten ipc coeliakie, en allerlei andere voedingsmiddelen.
Dat kun je laten testen door een uitgebreide IgG/IgG4 test.

PDS is vaak terug te voeren op intoleranties.. dus je hebt genoeg mogelijkheden om je klachten te doen verdwijnen hoor.