Nu pas tijd voor stamppot? Ik ben gewoon niet gestopt met stamppotten eten. Ik eet al de hele zomer (en lente ) hutspot en andijvie. De tijd voor de boerenkool komt er nu wel weer aan en nog beter: ik heb de eerste koolraap alweer gescoord
suuzepuus
Geplaatst: 08-09-10 16:30
F_Orumster schreef:
Ben niet zo'n stamppotten-fan, maar heb wel 3 lekkere aparte stamps: spitskoolstamppot met chorizo, tomaat en bieslook rode uienstamppot met pruimen en gember rode bietenstamppot met saucijs, appel en kaas
wil je wat meer vertellen over de spitskoolstamppot?
dropje2
Geplaatst: 08-09-10 16:41
Niet echt stamppot, maar wel een heerlijke winterse maaltijd, bruine bonen met tomaat!
Nodig: 1 blik/pot bruine bonen met vocht 1 pond gehakt naar keuze 1 bouillonblok( bv tomaten od groentebouillonblokje) 2 uien, fijngesnipperd bakje spekblokjes groot blik gepelde tomaten of 2 kleine blikjes peper-zout, 4 kruidnagels, bosje peterselie, 1 eetlepel kerrie ( naar keuze)
Bak de spekblokjes op een zacht pitje uit, doe de uistukjes erbij en laat zachtjes gaar worden. Roer het gehakt er door heen en breng op smaak met peper/zout/kerrie en eventuele kruiden naar keuze. Los het bouillon blokje op in een beetje heet water en giet dat bij het gehaktmengsel. Doe de gepelde tomaten en de kruidnagels erbij en laat zo'n 20 minuten pruttelen.
Snij de peterselie fijn, roer dit door het megsel en voeg als laatste het blik bruine bonen toe.
Laat alles goed heet worden, maar niet koken, anders koken je bruine bonen stuk
Je kunt er naar keuze rijst bij geven, welke soort je maar lekker vindt of aardappels of puree. Let wel even op dat je de kruidnagels niet opeet
Het is een heel makkelijk recept wat je heel goed een dag van te voren kan maken. Doe dan op de dag van gebruik de bruine bonen erbij de je zit met 10 minuten aan tafel
Eet smakelijk en laat even weten wat jullie ervan vonden!
F_Orumster
Geplaatst: 08-09-10 16:43
suuzepuus schreef:
wil je wat meer vertellen over de spitskoolstamppot?
Even uit mijn hoofd: Aardappelen met spitskool erbovenop 20 minuten koken (zouten naar smaak, maar houd rekening met de chorizo, deze is al redelijk zout). Chorizo met een uitje fruiten. Aardappelen afgieten en pureren (evt naar smaak scheutje melk/room, nootmuskaat toevoegen zoals je blieft van puree). Chorizo met ui toevoegen, tomaten naar smaak snijden en samen met bieslook erdoor roeren.
Laura82
Geplaatst: 08-09-10 17:03
Heerlijk! Ik ben gek op boerenkoolstamppot, eindelijk komt de goede tijd er weer aan. Boerenkool en aardappelen koken, daarna stampen met een scheutje melk, wat boter, peper en een klein scheutje azijn. Spekjes uitbakken, uitje even meebakken, en op het laatst een teentje knoflook erbij. Dit door de stamppot roeren. Heerlijk Lekker met een goede rookworst erbij, en een flinke schep piccalilly
Stamppot rauwe andijvie is het hele jaar lekker, met een speklapje of gehaktbal.
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 08-09-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
marielle231
Geplaatst: 08-09-10 17:06
Ik eet in de zomer zelfs nog stampot Andijviestampot met spekkies en kaas erdoorheen
Stamppot rauwe andijvie met ananasblokjes en granny smit stukjes er door heen, jammie. Niet met spekkies maar met hamblokjes of kalkoenblokjes er doorheen. Heerlijk!!!
Goed idee ga mn moeder bellen dit wil ik wel komen eten.
avaluna
Geplaatst: 08-09-10 17:14
Hahaha, ga toevallig zo andijviestamppot maken met heel veel spekjes en gehaktballen met jus, ookal is het 20 graden en schijnt de zon. Dochterlief eet dit niet graag, nou ja het vlees wel , maar die eet vanavond bij oma, dus....
OOeeeehhhhhhh lekkere recepten allemaal zeg. Ik maak wel eens een vegetarische boerenkoolstamp (ben niet vegetarisch, maar vind het wel lekker af en toe). Gewoon boerenkoolstamp maken zoals gewoonlijk, op het laatst ongezouten cashewnoten erdoor roeren. Het geheel in een ovenschaal en daar plakjes camembert overheen. Vervolgens in de oven op 180 graden de kaas laten smelten.
Ik weet het, erg slecht voor de lijn, maar wel eeerrrrrrrug lekker
Wij hebben gister stamppot andijvie gegeten, met champignons, ui, paprika, kaas en spekjes er door heen Was in het kader van restjes opmaken, maar het was wel erg lekker
Aardappels koken met wat zout, afgieten, melk erbij en stampen. Andijvie er door heen doen De spekjes kan je uitbakken en van het gehakt gehaktballen maken
Ja, t is echt zo makkelijk! Eventueel kan je nog n uitje mee bakken met de spekjes, en naar smaak wat peper en zout toevoegen als je alles gemixed hebt
x_Rebecca
Geplaatst: 11-09-10 21:02
Ik maak altijd eerst puree (gewoon aardappeltjes, melk, beetje boter, veeeel peper door elkaar mixen) en dan de andijvie erdoorheen stampen. Smaakt net even anders en toch lekker. Het is zelfs zo erg dat ik 'gewoon' gestampte stamppot niet lust. Zelfde geldt voor hutspot (En aangezien ik vegetarier ben eet ik er geen spekjes ed bij, dat kan natuurlijk wel gewoon )