Mayonaise of Fritesaus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Re: Mayonaise of Fritesaus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:38

ik vind fritessaus ook lekkerder :j

die zure mayo brrr en nog een caloriebom ook

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:40

MoonChloe schreef:
Ik geloof dat het mayonaise is.

toch benieuwd wat ze ermee doen, dat het zoveel lekkerder is dan 'onze' mayo :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:42

Ik lust geen mayo maar wel fritessaus. Vind mayo zo naar ei smaken. Echt niet lekker.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:43

Mayonaise bevat veel meer olie. Maar olie is rijk aan onverzadigd vet, en onverzadigd vet is "gezond" vet!!
Fritessaus is minder vet, maar het "gevaar" in ons voedsel is niet het vet (en zeker niet het onverzadigd vet!!), maar de suiker / koolhydraten! Een frietje met mayo is dus een stuk gezonder dan een frietje met fritessaus of tomatenketchup (wat dat zit allebei boordevol suiker).

De Belgische mayo bevat ook citroen: is ook in NL te koop b.v. bij de Jumpo of bij de Plus.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:46

aha...citroen dus! Dank je, anneve.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:48

Fritessaus is minder vet inderdaad. Heb mometeel de Fritessaus van Gouda's Glorie in huis. Deze is minder vet dan de halfvolle Mayo-lijn van Calvè :Y)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:55

Onverzadigd vet is goed voor je.
Foutje van de voedingsdeskundigen, ze hebben ons onterecht bang gemaakt voor vet, terwijl het gevaar van de koolhydraten komt: onze voorouders aten veeeeeeeeellll vetter, maar ze hadden veeeeeeeeellll minder diabetes en ze waren (gemiddeld genomen) slanker.
In heel veel light producten is vet vervangen door koolhydraten, helaas zijn ze daardoor een stuk ongezonder geworden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:57

Fritesaus.
Daar zitten toch van die groene kwubbeltjes doorheen? :')

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:18

upendo schreef:
Fritesaus.

Mijn vent zou nu met een wijze kop zeggen: "Dat is groente dus da's hartstikke gezond" :=

Fritessaus vind ik zachter van structuur, mayonaise is 'hoekiger' van smaak.
Het allerlekkerst bij patat is slasaus, da's net even wat zuurder :P

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:19

Ingmar_ schreef:
Zelf vind ik mayonaise ook lekkerder. Volgens mij had ik het ook wel op de flessen kunnen zien staan, maar goed. :+

Ja mee eens!

Mayonaise is vaak een potje, fritesaus heb ik alleen nog maar in flesvariant gezien. Ik eet trouwens alles hoor :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:21

Fritessaus zit ook wel in van die emmertjes. En mayo is er ook in knijpflessen of tubes, je kijkt je ogen uit bij de Appie :=

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:22

upendo schreef:
Fritesaus.

Volgens mij is dat die amerikaanse die ze ook bij de Mac hebben ??

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:55

Haha, van de Calvé heb je wel fritessaus met van die 'groene kwubbeltjes' zoals Upendo zegt, tenminste ik denk dat je die zwarte/groene stippies bedoeld? :Y)

Ik ga voor de fritessaus, niet omdat het 'minder vet' is maar gewoon omdat ik het lekkerder vind, mayo is me té vet, tenminste zo proeft het. Maar als het moet eet ik dat ook wel hoor. Ach beide is niet gezond.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:54

Ik vind fritessaus ook veel lekkerder dan Mayo. Dat is echt zo vet vind ik persoonlijk.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:49

Ik vind fritessaus ook lekkerder! :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:42

@anneve: ja, onverzadigd vet is goed voor je, maar vet bevat wel heel veel meer kcal als koolhydraten per gram, dus toch gewoon matig met vetten hoor...
En dat je van veel suiker diabetes kan krijgen, is toch echt een fabeltje :) Diabetes (althans, type II) krijg je door overgewicht, en dan maakt het helemaal niets uit of je dat hebt door teveel suiker of teveel vet. Dus dat onze voorouders minder diabetes hadden klopt wel, want overgewicht was toen nog geen probleem zoals nu. Niet doordat ze meer vet en minder koolhydraten aten, maar gewoon doordat ze meer actief werk deden en minder ongezonde hap aten :)

Beetje offtopic, maar wilde deze reactie toch even nuanceren...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:45

Groene kwubbetjes :') _O-

Ik heb geen van beiden, ik gebruik altijd de yoghonaise van het AH huismerk (of van de Calvé als die in de aanbieding en dus goedkoper is :+ ).
Ben geen fan van zowel mayonaise als fritesaus. Gebruik alleen echte mayonaise (uit een tubetje :)) ) op een toastje ei :9

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:51

ik vind de meeste fritesauzen wat zuurder of zoeter smaken dan mayo
mayo vind ik veel lekkerder

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:04

secricible schreef:
@anneve: ja, onverzadigd vet is goed voor je, maar vet bevat wel heel veel meer kcal als koolhydraten per gram, dus toch gewoon matig met vetten hoor...
En dat je van veel suiker diabetes kan krijgen, is toch echt een fabeltje :) Diabetes (althans, type II) krijg je door overgewicht, en dan maakt het helemaal niets uit of je dat hebt door teveel suiker of teveel vet. Dus dat onze voorouders minder diabetes hadden klopt wel, want overgewicht was toen nog geen probleem zoals nu. Niet doordat ze meer vet en minder koolhydraten aten, maar gewoon doordat ze meer actief werk deden en minder ongezonde hap aten :)

Beetje offtopic, maar wilde deze reactie toch even nuanceren...

Inderdaad sorry voor de off-topic, maar alleen van koolhydraten krijg je hoge insulinespiegels in het bloed, en van voortdurend hoge insulinespiegels krijg je insulineresistentie en insulineresistentie = type II diabetes.

Van het eten van vet krijg je geen verhoogde insulinespiegels in het bloed!!!!

Diabetes type II krijg je dus niet van overgewicht maar van koolhydraten.

Helaas maakt het wel degelijk uit waar de calorieën vandaan komen!!! Helaas is de informatie naar de consument op dat gebied vaak verkeerd!!

Ik zou als tip dit artikel willen aanbevelen:
http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/07FAT.html
Diabetes is niet alleen een kwestie van calorieën, het is een kwestie van je insuline in toom houden.
Laatst bijgewerkt door anneve op 07-09-10 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:06

Misschien scheelt het nog per merk, maar ik vind fritsaus veel zoeter dan mayonaise :Y)
Je zal mij dat ook nooit zien nemen, geef mij maar de (blijkbaar vettigere?) mayo *D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:08

AaronYve schreef:
Ik lust geen mayo maar wel fritessaus. Vind mayo zo naar ei smaken. Echt niet lekker.

Je hebt (waarschijnlijk wel nóg meer) 2 soorten mayo; die gemaakt met eieren, en die gemaakt met citroen :Y)
Misschien had jij toen toevallig die met eieren? Ik vind het ook een erg groot verschil, maar mijn voorkeur gaat dan weer naar die met eieren :9

Edit: oeps, wissel ik ze zelf nog om

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:33

er zit toch altijd ei in mayo? Dat er later nog citroen bij gedaan is oke, maar mayo is gemaakt van olie en ei...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:30

Ik ga ook veel liever voor de fritesaus, vooral die van Remia vind ik erg lekker.
Mayo gemaakt van eieren vind ik helemaal niet lekker, erg olie-achtig. Mayo gemaakt van citroen vind ik veel te zuur. Fritesaus vind ik lekker zoet en minder vettig smaken vandaar dat ik daarin altijd voor Remia fritesaus ga.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:39

Ik vind fritessaus lekkerder dan mayo. Mayo is vaak wat zuurder. Al is die ene die in tubes zit wel lekker in de buggles of hoe die dingen heten, niet bij de friet.