Testrecept mei: bouillon, frittata en vruchtensoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:27

Denk je niet dat er toch ook nog een scheut drank in moet Fnanne? :Y)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:29

Ja lekkere aarbeienlikeur ofzo :9 :+

Fnanne

Re: Testrecept mei: bouillon, frittata en vruchtensoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:49

Heb er gewone aardbeien in gedaan ;) voor mij momenteel geen alcohol :+ al klinkt het wel heel aantrekkelijk :))

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:51

Oja sorry :')
Ben er geloof ik niet goed bij... lees maar de helft, spijt me...
Heb je hem niet al stiekem geproeft?? Ben wel benieuwd...

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:53

Geeft niets ;)
Ik heb al even geproefd en dat is niet verkeerd moet ik zeggen; heb -omdat ik verwacht dat ik het lekker vind- een dubbele portie gemaakt; dus kan morgen ook mijn lol nog op. Ben benieuwd wat vriendlief er van gaat vinden zometeen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:44

Frittata staat in de oven. :)
Heb er een klein beetje een eigen draai aan gegeven. :oo

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 18:18

Dat was erg lekker :j

Vruchtensoep wordt wel een blijvertje bij ons denk ik. Iets aangepast recept dat wel. Vriendlief geeft het een 8, ik een 9. Komen we gemiddeld aan een 8,5.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:26

Ziet er lekker uit! :)) Ik weet alleen niet of ik de fritta ga maken, want asperges zijn hier gewoonweg onbetaalbaar. Ik kan wel volgende week eventjes kijken bij de markt hoe duur ze daar zijn. Maar het voorgerecht en het nagerecht wil ik zeker uit gaan proberen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:58

ow heey wat leuk. Ik ontdek dit dus weer nu pas, maar ik wil ook wel eens proberen of ik er wat mee kan. Als ik tijd heb.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:19

Iris82 schreef:
Frittata staat in de oven. :)
Heb er een klein beetje een eigen draai aan gegeven. :oo

Ik ben benieuwd hoe het smaakte? :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:19

Ik ga vanavond de fritta en de vruchtensoep maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:18

Dit klinkt lekker!

Ik denk dat ik het voorgerecht en de frittata ga maken, nagerecht weet ik nog niet.

Ik weet nog niet wanneer, dat moet ik even met mijn ouders overleggen. Zou het eventueel ook begin juni mogen i.v.m. examens? :P

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:58

Het is vandaag alleen het hoofdgerecht geworden, het nagerecht komt morgen als lunch ofzo. Ik heb de spullen ervoor wel al gehaald. :))

Wat betreft de fritta heb ik ipv groene asperges, de gewone witte gebruikt die deze week bij de AH in de aanbieding was. Ik had 100 g asperges en 100 g aardappeltjes meer en toen ik het eimengsel ervoorheen goot was dus niet zo heel veel bedekt. :P Ik heb dus, jawel, 8 eieren gebruikt. :D Hij was voor de rest wel goed gelukt. Ik vond em errug lekker, maar ik hou dan ook van asperges. Normaal gesproken hou ik niet zo van de combi ei en aardappels, maar door de asperges zat er een lekker smaakje aan. Van mij krijgt hij dus een 8. Mijn vriend vond het niet zo bijzonder en van hem krijgt het dus een 6,5.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:31

Ga het dit weekend eens proberen! t klinkt in ieder geval lekker!!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:56

Ik heb de vruchtensoep net als ontbijt gemaakt, jammie! :)) Ik heb alleen wel 8 pruimen gebruikt ipv 4 pruimen en 4 abrikozen, gezien de prijs van gedroogt fruit. Ook heb ik er 2 theelepels suiker in gegooid, ik hou van lekker zoet. Ik geef het een 9. :))

Weet iemand of dit in te vriezen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:16

Prachtig menuutje voor een zonnig weekeinde om lekker in de tuin te serveren, niet? Ik ga 'm morgen of zondag maken, afhankelijk van wanneer een vriendinnetje aanschuift :)

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:51

alles staat op de lijst voor de boodschappen. Dit weekend ga ik het in elkaar flansen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:46

Nou, wij hebben 'm helemaal verorberd net :P

Holten, may we have your votes please.... :D :=

De groentenbouillon:
Afbeelding
Ik heb er een bruschetta bij gegeven, vond ik leuker. Broodje is uiteraard niet beoordeeld.
Dick gaf de bouillon een 8 en vond 'm gewoon lekker, Margot gaf 'm een 6,5 en vond 'm behoorlijk zout, en ik geef 'm een 7.
Hierbij wil ik wel zeggen dat ik het bouillonblokje een beetje een zwaktebod vind in zo'n recept. Ik had nog nooit zo'n blokje gebruikt, en ik vind het héél veel minder lekker dan zelf een bouillonnetje trekken. Hij mag blijven als receptje bij mij, maar wel met 'echte' bouillon want dat verschil proef je echt.
Gemiddeld een 7+

Dan de frittata, waarbij mijn disgenoten een beetje moesten gniffelen om het 'restjes-verhaal' uit de oorsprong van de frittata, want hij lag lekker vol met goddelijke groene asperges, niet echt een restproduktje :D
Overigens heb ik er wat Turks brood en wat zelfgemaakte kruidenboter bij gegeven. Ik vind frittata zonder brood te kaal.
De frittata zelf heb ik verrijkt met een jullienne van gekookte ham. ('k Had een vent aan tafel dus dan moet er VLEES zijn anders heb je niet gegeten he ;) )
Afbeelding
Dick vond 'm met ham een 7 maar zonder was het een 6 geweest, dan had hij 'm te vlak van smaak gevonden. Margot gaf 'm met ham een 7,5 en zonder een 6,5 Zij denkt dat 'ie zonder ham wat flauw was geweest. Hij had nu ook al iets pittiger gemogen van haar. Ik geef 'm een 7 met, en een 6 zonder ham. Voor een volgende keer denk ik dat het lekkerder is om hier blokjes lekkere beenham in te doen, dan krijgt het recept net even wat meer bite.
Gemiddeld naar het originele recept een 6+ en met toegevoegde ham een 7+

Dan het toetje, daar heb ik wat aanpassingen moeten doen.
Afbeelding
Dubbeldrank kers/aardbei is hier niet te koop. Ik heb Appelsientje Bosvruchtensap genomen, dacht dat dat het meest in de buurt zou komen. Ook een losse sinaasappel bleek een struikelblokje. Ik moest meteen een heel net van 2 kilo kopen, en wij eten verder geen sinaasappels. En om de buurvrouw nou een net sinaasappels voor haar verjaardag (nog in januari overigens :D ) te geven vond ik ook raar :=
Daarvoor in de plaats heb ik een rode grapefruit genomen. Leek me ook wel lekker fris. Ding was alleen wel zo knoertig groot dat ik een halve genomen heb, was bang dat 'ie anders zou gaan overheersen.
De Griekse yoghurt die ik gebruikt heb heb ik opgeleukt door er wat zoetstof en een flinke eetlepel kaneel doorheen te roeren.
Dick vond er een bitter smaakje aan zitten en dat vond 'ie niet lekker (da's de grapefruit... Sorryyyyyy... Y;( Hij geeft daarom een 6 en hoeft 'm niet heel nodig nog een keertje te eten.
Margot was (ondanks ook geen liefhebber van grapefruit) een stuk enthousiaster met haar 8,5. Ze denkt dat 'ie met sinaasappel een 9 verdiend zou hebben. En ik vond 'm helemaal super. Heerlijk met de kaneel als verbindend element tussen de soep en de yoghurt, lekkere bite door de stukjes fruit, lekker zoet als basis en het zuurtje van de grapefruit erbij, echt Yummie met een hoofdletter :) Een 9 van mij.
Gemiddeld een 8- dus.

Het toetje is een blijvertje (voor dinnetje en mij in ieder geval) en we kijken al uit naar alle variaties die we op dit recept kunnen maken! Scheutje likeur zou ook geen kwaad kunnen denk ik :P De frittata is natuurlijk een heerlijke klassieker die nog wel vaker langskomt, en het bouillonnetje doen we nog wel eens, maar dan in wat culinairdere versie.

En na zo'n koningsmaaltje tref je hier de hele familie ongeveer zo aan:
Afbeelding
Lekker uitbuiken :D

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:02

Morgen zal ik een nieuw testrecept openen en de resultaten uit dit topic verwerken :)
Als er mensen nog aanvullingen hebben voor dit topic dan kan dat nu nog, als er mensen zijn met suggesties voor het nieuwe testrecept: be my guest :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:05

Volgens mij wordt het tijd voor een recept met beschuit met muisjes Fnanne ;)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:07

Goed idee, da's iig snel klaar :)) . Ik ben er niet aan toe gekomen om het recept van afgelopen maand te maken helaas.

Enne Fnanne, sterkte met de laatste loodjes!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:32

Dankjulliewel :)
Beschuit met muisjes is wel euh...
Laten we zeggen; daar zit wat weinig uitdaging in :=

Ik ga eens even op zoek... :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:33

dit keer ook een niet-vegetarisch hoofdgerecht?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 10:37

Ik weet nog niet Lielle, heb je voorkeur voor iets? :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:38

Jammer dat ik er deze maand niet aan toe ben gekomen...
Maar ik ga dit recept zeker nog een keer maken :)