Testrecept maart: hartige taart met crea toetje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Testrecept maart: hartige taart met crea toetje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:14

Ik heb hem gisteren gemaakt, foto's volgen :D !!

Alleerst even welke wijzigingen ik heb gedaan in het recept:

-Provinciaalse kruiden ipv tijm
-Gebakken kipblokjes toegevoegd
-Zachte geitenkaas ipv harde
-Sla bij de komkommersalade

Al met al kost de bereiding behoorlijk veel tijd, zeker als het daarna nog ruim een half uur in de oven moet :+
Het rijzen van het deeg lijkt me een beetje gebakken lucht, haha, zag niet echt verschil.

Maargoed, het eindresultaat: voor de taart een 8 en de salade een 7.

Ben zelf toch niet helemaal weg van de dille in de salade.
De taart was heerlijk, super combi tussen de champ/honing/geitenkaas/deeg.
Wel iets aan de droge kant, maar dat kan ook door de kip komen :D

Zeker voor herhalig vatbaar, als ik tijd genoeg heb :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:35

Ik heb net alles in huis gehaald en ga zo de quiche en de salade maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:05

De quiche was lekker joh! Ik had wel wat dingetjes aangepast naar eigen smaak:
- verse geitenkaas
- wilde paddenstoelen (kast. champignons waren op)
- meer honing
Maar hij was heerlijk! Ga 'm volgende week weer maken, krijg dan vegetarische eters.

De salade was ook lekker. Heb wel iets meer dille gebruikt maar daardoor smaakte het juist goed.

De quiche krijgt van mij een 7,5 en de salade een 8-.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:00

nou, alles staat in koelkast/oven en ik ben benieuwd. Alvast de wijzigingen:

Paddestoelentaart
2 courgettes ipv paddestoelen
uitgebakken spekjes erbij
zachte geitenkaas ipv geraspte
hartige taartendeeg uit de vriezer
provencaalse kruiden ipv tijm

Oftewel een heel eigen recept ervan gemaakt. Ik heb trouwens truffelhoning genomen, dat leek me erg lekker erbij.

Komkommer met dilleroom
Dubbele portie zure room genomen, ik vond een half bakje erg weinig voor twee personen.

Pepermuntbavarois
Keurig recept gevolgd, alleen anijsextract genomen ipv pepermuntolie, die ik niet te pakken heb gekregen. Lijkt me ook een goede combi met drop.

Dropsiroop
stukjes zoethout ipv zoethoutpoeder, dat ik ook niet kon vinden. Zeven werkt prima. Dan drie lakrisal dropjes erin bij de basterdsuiker, en laten inkoken. Op smaak gebracht met salmiakpoeder, de zoete variant omdat ik de zoute niet kon vinden.

Kortom, toch wel aardig eigen initiatief :))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:43

salade is aardig, maar niet heel erg bijzonder. Persoonlijk vind ik tzatziki lekkerder, en ik zou de komkommer even laten uitlekken voor het serveren, nu werd het wat waterig. Het selderijzout vond ik niet zoveel toevoegen.
Echtgenoot had ook liever tzatziki.
Resultaat 6

Taart viel eigenlijk tegen. Wat vlak van smaak, en die sausmix vond ik eigenlijk helemaal niet lekker. Ik werk altijd met gewoon melk en wat eieren, en dat had ik nu ook beter kunnen doen. Kortom, geen mislukking maar ook niet iets dat ik snel een tweede keer zal maken.

Toetje was lekker. Ik had trouwens in de bavarois nog een kleine wijziging gedaan, de overgebleven eiwitten stijf geklopt en ook door de slagroom geschept. Bavarois was mooi gelukt, niet te zwaar, al had er iets meer anijs in gemogen. Combinatie met dropsiroop was echt geslaagd, alleen was de siroop iets te veel ingekookt waardoor het meer pasta was. Maar die was wel erg lekker.
Resultaat 7

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:08

Net een restje taart voor de lunch gegeten en die was nu erg lekker.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:25

Ook ik heb het recept gemaakt!! Mijn bevindingen:

Championtaart met geitenkaas en honing:
Wijzigingen: Quiche heb ik ruim een uur in de oven gehad, voor deze echt netjes bruin en gaar was.
Resultaat: Erg lekker, de volgende keer wil ik wel meer tijm en honing toevoegen voor net wat meer smaak.

Komkommersalade met dilleroom:
Wijzigingen: Zure room vervangen door magere yoghurt
Resultaat: Zeer voor herhaling vatbaar!

Pepermuntbavarois met dropsaus:
Wijzigingen: Geen
Resultaat: Drapje, iets niet goed gegaan, drapje was wel lekker, maar zag er niet uit.

Taart: 8, Salade: 8, Toetje: 4.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:08

Wat een wisselende reacties op de recepten, leuk om te lezen hoe er gevarieerd wordt :)
Ik heb de resultaten inmiddels in de OP verwerkt. Mis nog het cijfer van Lielle voor de taart??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:08

daar kan ik geen cijfer voor geven, dat was zo'n volkomen ander recept geworden dat het niet te vergelijken valt.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:10

Oké :) dan laat ik die achterwege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:32

ik weet niet of ik ook gewoon mag reageren..

ik wil de taart gaan proberen,ik gok dat het alleen nog even duurt want vriendlief lust geen champignons >;)
het klinkt zalig.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:56

Ik ga het proberen!!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:05

Yucca schreef:
Ik heb hem gisteren gemaakt, foto's volgen :D !!

Alleerst even welke wijzigingen ik heb gedaan in het recept:

-Provinciaalse kruiden ipv tijm
-Gebakken kipblokjes toegevoegd
-Zachte geitenkaas ipv harde
-Sla bij de komkommersalade

Al met al kost de bereiding behoorlijk veel tijd, zeker als het daarna nog ruim een half uur in de oven moet :+
Het rijzen van het deeg lijkt me een beetje gebakken lucht, haha, zag niet echt verschil.

Maargoed, het eindresultaat: voor de taart een 8 en de salade een 7.

Ben zelf toch niet helemaal weg van de dille in de salade.
De taart was heerlijk, super combi tussen de champ/honing/geitenkaas/deeg.
Wel iets aan de droge kant, maar dat kan ook door de kip komen :D

Zeker voor herhalig vatbaar, als ik tijd genoeg heb :D

Foto's!

Zo kwam de taart uit de oven:

Afbeelding

En zo lag hij naast de salade op het bordje :D :

Afbeelding

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:35

Wij hebben de taart en de salade vandaag gemaakt en gegeten (lees: ik heb de boodschappen gehaald en tussendoor afgewassen en Annick heeft het kookwerk gedaan, verschil moet er zijn :)) ). Annick zal onze bevindingen uitwerken, maar het was iig lekker.

De salade vond ik een beetje saai, het selderijzout voegde niet veel toe, een 6 als beoordeling is genoeg.

De taart hebben we bijna helemaal volgens recept gedaan, de belangrijkste toevoeging die we gedaan hebben is prei. Anders was het wel erg weinig groente, en prei geeft net wat meer bite. De honing en tijm heb ik niet geproeft trouwens, de volgende keer doen we er een beetje meer van in. De rest zal Annick in haar verslagje zetten :j .

Foto's hebben we deze keer niet, het fototoestel is nog aan het bekomen van het recept van vorige keer 8-) .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:07

Ja, hier is de dame met het briefje met de aantekeningen. Zoals Gwen al schreef, hebben we als extra groente een prei in de vulling gedaan, anders was het denk ik ook wel vrij weinig vulling geweest. Verder hebben we ook wat meer geitenkaas gebruikt en we hebben paneermeel op de bodem gestrooid alvorens er de vulling in te doen.

De taart was een prima maaltijd, maar wij misten wel wat pit. De geitenkaas is heel zacht van smaak i.t.t. bijvoorbeeld belegen gewone kaas, dus wij hadden graag nog peper, cayennepeper, chilipoeder oid in de ingrediëntenlijst gezien. We hebben het er nu niet zelf aan toegevoegd, omdat we niet wisten hoe de saus uit het pakje zou uitpakken. Verder misten we de honing en tijm idd, misschien had ik er wat meer door moeten doen ivm de prei en

Verder zou ik, voor een betere verdeling van vulling en saus beide met elkaar mengen en dan ook een deel van de kaas er doorheen. Nu was het onderin een laag vulling, dan een laagje kaas, dan de saus, die wel iets naar onder was gezakt en dan nog een laagje kaas.

Het deeg was prima, hebben wij gemaakt met vloeibare blue band en dan heb je toch wat minder nodig, dus ik heb er wat extra bloem bij gedaan. Gaf niet, springvorm had toch een doorsnede van 26 cm. Denk overigens dat het doel van die 10 minuten afgedekt wegzetten niet het rijzen is, maar meer om het deeg even te laten rusten alvorens het uit te rollen. Het deeg werd niet keihard in de oven, maar wel lekker krokant. Hij heeft 40 minuten op 175 graden in de hetenluchtoven gestaan, maar daarna hebben we 'm tijdens het afkoelen van de oven nog een tijdje laten staan.

Cijfers:
Gwen: 7 ondanks dat ze niet zo van geitenkaas houdt
Vriend: 8-
Annick: 7,5
Gemiddeld: 7,4

Moet wel zeggen dat als de prei er niet in had gezeten, de cijfers waarschijnlijk lager zouden zijn uitgevallen.

De komkommersalade vond ik ook niet heel bijzonder, een variant hierop maak ik zelf meestal gewoon met magere yoghurt. We hebben de komkommer ook gewoon in een schaaltje gemixt met de dressing ipv het over 2 borden te verdelen. Krijgt van mij ook een 6-je

Het dessert hebben we niet gemaakt. Misschien komt dat nog wel eens, maar we hadden er vandaag geen tijd voor.

Edit: in de ingredientenlijst staat 75 gram boter/margarine en in de uitwerking 50 gram. Die 50 gram klopt met het pakje van Koopmans en om de vorm in te smeren heb je geen 25 gram extra nodig. Ik doe sowieso altijd bakpapier op de bodem en smeer alleen de ring in met boter of olie en bestrooi dat met bloem.

Djuukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:12

Zeg, wanneer komt het nieuwe testrecept :D ?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:57

Inmiddels is het half april, en nog steeds geen nieuw testrecept -O- Jammer, kijk elke dag of er eindelijk een staat. Daar moet ik maar mee stoppen.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:58

Excuses daarvoor; Unwritten is druk met haar scriptie en ikzelf ben druk met een kleine op komst. Zal proberen er vaart achter te zetten :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:00

Zooo da's snel reactie :wow: Dat zijn wel goede redenen, in dat geval moeten we gewoon ff geduld hebben dus :)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:01

We doen ons best :j :)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 22:42