Koken ?! GEEN TIJD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:23

Ik vind voor mijzelf koken echt heerlijk! Ik kook ook vrij gevarieerd en neem er de tijd voor. Zo komt het geregeld voor dat ik pas om 9 uur kan eten, omdat ik pas rond 7 uur thuis ben. Maar toch vind ik het dan nog leuk om voor mijzelf te koken :D

BelgenGek

Re: Koken ?! GEEN TIJD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:28

@ Unwritten, ja dat herken ik, als ik voor mezelf moet koken dan maak ik er ook echt wat van hoor :)

*op de vorige pagina las ik van mensen die wel veel kant en klaar spul eten en aangeven daar geen last van te hebben,
daar wilde ik nog ff op reageren,

ik heb ook een tijdje veel kant klaar gegeten en had daar toen ook geen last van en voelde me prima toen
maar toen ik hier bij mn vriend kwam wonen en veel beter ging eten voelde ik me Nog beter !
Als ik nu kant en klaar eet Of afhaal ed dan heb ik Of buikpijn na de tijd Of ik heb na een paar uur weer zin in eten..
ik denk dat het ook verschil maakt wat je gewend bent hoor..

Grtjss

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:31

BelgenGek schreef:
@XmdX: Lijkt me erg leuke opleiding! ik was laatst ergens op een site en dat was een restaurant waar mensen met een beperking werkten (met begeleiding) zoiets is dan net wat voor jou!
zelf kan ik slecht binnen zitten, ben een buitenmens,
heb zelf de dierverzorging & spw gedaan en ben op een zorgboerderij terecht gekomen, (h)eerlijk & dankbaar werk!

Grtjss

Nee dat is niks voor mij :P
Ben bang voor mensen met een verstandelijke beperking.... :o
Mijn moeder en zus werken ermee.. ben er 2x geweest en 2x is er iemand ophol geslagen wat ik echt eng vind!
Ik wil met kinderen van 0 tot 10 jaar iets doen..
Weet alleen nog niet wat, maar dan zie ik het wel!
Als ik niet binnezit ben ik meestal wel buiten te vinden ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:34

Eten halen doe ik nooit, ik zondig alleen met de magnetronmaaltijden van de AH (die hier om de hoek zit). Zal best dat daar hele nare dingen inzitten, maar ze zijn wel goed te eten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:37

Ik vind het heerlijk om te koken, ook voor mij alleen.
Ben altijd 18.15 - 18.30 thuis, dus vrij 'laat'.
Meestal kook ik dan wel iets snels, half uurtje ofzo.
Vaak pasta, spaggetti (met groentensaus en zelfgedraaide gehaktballen), dingen uit de oven...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:38

1 x per week eten wij wel iets kant en klaars maar verder word er elke dag vers gekookt bij ons thuis :j wij hechten beide veel waarde aan een goede gezonde maaltijd.
Soms sta ik s'morgens (met tegenzin) eerder op om het e.e.a. voortebereiden. Patat zullen wij echter zelden tot nooit eten, misschien 2 tot 3 keer per jaar := vooral mijn vriend vind het van groot belang van ma t/m vrij gezond en vetarm te eten, op zaterdag wil hij nog wel eens iets zondigen en op zondag haalt hij de broekriem al weer aan :=

Je hebt genoeg gezonde maaltijden die je binnen een half uur op tafel kunt hebben, wat is dan een half uur :?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:39

Ook als ik weinig tijd heb maak ik in no time een gezonde maaltijd.
Wokgroenten uit de diepvies, hup in de wok. Rijst koken & in een kwartier heb je een gezonde maaltijd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:58

hier ook meestal zelf koken met 1 keer in de week (afbak)pizza of frietjes bakken...
ik heb ook een hele flinek tik wat betreft eten en koken en weten wat ik eet etc :=

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:59

Aardappelen een dag eerder al schillen en dan in het water zetten is ook niet zo gezond. trekken alle vitamientjes eruit

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:00

Vetarm is niet per definitie gezond... :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:10

idd, je hebt vet nodig , een aantal vitaminen hebben vet nodig om door het lichaam getransporteerd te worden etc , maar je krijgt de benodigde hoeveelheid vet al snel binnen hoor :)

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:24

Wat een ontzettend leuk topic.

Moet bekennen dat ik en mijn vriend eigenlijk amper koken voor onszelf. Wij zijn typisch zo een stel dat het te druk heeft (hoewel wij dat ook echt hebben in mijn ogen, gezien bijv. alleen al de reistijd naar kantoor elke dag á 2/3 uur heen én terug zelfde tijd :o)

Maar goed aan de andere kant eten wij veel bij de Italiaan of een ander leuk tentje hier bij ons in het dorp en dus niet echt ongezond. Hoewel een Maccie ook altijd wel érg goed smaakt ;).

Hebben mensen hier niet misschien lekkere snelle recepten? Misschien leuk om te delen :j (of is dit topic daar niet voor?)
Wij moeten er inderdaad ook wat beter mee omgaan. Ga is wat lekkere recepten zoeken op internet.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:33

Sonja_vR schreef:
idd, je hebt vet nodig , een aantal vitaminen hebben vet nodig om door het lichaam getransporteerd te worden etc , maar je krijgt de benodigde hoeveelheid vet al snel binnen hoor :)

Tuurlijk, je hebt ook je vet nodig :j echter wel gezonde vetten ;)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:35

@ Caroline : op de vorige pagina noemde ik wat dingen
waarbij je de oven t werk kan laten doen..

smulweb gebruik ik vaak voor leuke en snelle recepten

en Ja dit topic is ook voor tips etc bedoeld hooer ;)

Grtjss

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:18

Ik maak vrijwel alles dagelijks zelf, op één dag in de week friet na dan...

Ook ivm borstvoeding vind ik dit toch wel belangrijk. Daarbij is zelf maken altijd nog goedkoper dan het kant en klare spul.
En ik vind het ook niet erg om te koken :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:26

Ik hecht er ook wel waarde aan om gezond te eten, maar ook wij hebben 1 (heel soms 2) dag dat we makkelijk doen!

Gisteren had ik in 15min eten op tafel staan. Pasta koken, broccoli koken, alles afgieten, in 1 pan gooien, gerookte zalmsnippers erbij, half potje Boursin en klaar.... Vind het knap als je binnen 15 minuten naar de chinees rijdt, wacht en weer terug moet rijden hoor!

Wat we over hebben zit in de diepvries, is niet genoeg om met z'n 2-en nog een keer volledig van te eten, maar met een soepje vooraf/erbij kan het weer prima, dus dat wordt ook weer een snelle dag!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:11

BelgenGek schreef:
voor de mensen die echt geen tijd hebben door de week
je zou int weekend een paar gezonde maaltijden kunnen maken en deze kunnen invriezen, dan heb je toch een paar keer per week iets gezonds binnen..

:j Doe ik ook. Ik werk 4 dagen en ga na mijn werk of direct door naar mijn paard of naar de uni (studeer nog in de avond). Als je om zeven uur de deur uit gaat s ochtends en pas om zeven uur s avonds weer thuis komt heb je niet altijd zin om nog een uur te gaan staan koken :+ Wat uit de vriezer trekken wat er vers in is gegaan is dan makkelijker :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:14

Remember schreef:
Ik hecht er ook wel waarde aan om gezond te eten, maar ook wij hebben 1 (heel soms 2) dag dat we makkelijk doen!

Gisteren had ik in 15min eten op tafel staan. Pasta koken, broccoli koken, alles afgieten, in 1 pan gooien, gerookte zalmsnippers erbij, half potje Boursin en klaar.... Vind het knap als je binnen 15 minuten naar de chinees rijdt, wacht en weer terug moet rijden hoor!

Wat we over hebben zit in de diepvries, is niet genoeg om met z'n 2-en nog een keer volledig van te eten, maar met een soepje vooraf/erbij kan het weer prima, dus dat wordt ook weer een snelle dag!

Maakt toch ook niet uit of het snel is?
Wij eten ook vaak kliekjes met een soepje! Prima toch?

Ik vind dat ieder het voor zich moet weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:49

Remember schreef:
Vind het knap als je binnen 15 minuten naar de chinees rijdt, wacht en weer terug moet rijden hoor!

Dat kan makkelijk hoor, onderweg de chinees al bellen (of pizza, of thai of wat dan ook) zo'n half uur voor je thuis bent :+
En er dan langsrijden óf voor de bezorgoptie kiezen en de bel horen gaan als je net je jas uittrekt :D

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:01

Cyntje schreef:
Remember schreef:

Maakt toch ook niet uit of het snel is?
Wij eten ook vaak kliekjes met een soepje! Prima toch?

Ik vind dat ieder het voor zich moet weten :)

Dat was meer bedoeld omdat de TS aangeeft dat mensen zeggen dat ze geen tijd hebben om te koken. Het hoeft echt niet lang te duren om wat lekkers op tafel te zetten, en kliekjesdag kost helemaal weinig tijd :j!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:08

Zo begreep ik het ook ;)
Ik kan er niet wakker van liggen wat een ander eet.

En kliekjes zijn idd ook zo gemaakt :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:34

Cyntje schreef:
Ik kan er niet wakker van liggen wat een ander eet.

Ik lig er niet wakker van, maar ik vind het wel jammer dat ik soms echt zulke buitengewoon grote porties voorbij zie komen :o Ik zou graag zien dat er wat geconsuminderd wordt met vlees.

Verder is koken ook een kwestie van plannen. Ik kook vaak vooruit, als ik weet dat op een bepaalde dag het me niet gaat lukken om te koken.

En als we toch bezig zijn :D Ik vind het ook erg jammer dat zoveel eten wordt weggegooid. Hier thuis kookt mijn hubbie wel, maar ik moet hem zowat dwingen om de groenten die er liggen, te gebruiken. Ik heb soms ook wel zin in wat anders, maar dan moeten de boontjes op. Dan maak ik dus boontjes klaar. Of een enkele keer blancheer ik ze en vries ze in. Maar ik gooi ze in geen geval weg.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:15

Hier wordt zelden eten weggegooid hoor of eigenlijk vrijwel nooit ;)

Maar ongewoon grote porties? Hoe kun jij dat zien vanaf een beeldscherm :+

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:40

Ook hier wordt zoveel mogelijk vers en gezond gegeten, liefst nog biologisch ook als het even kan. Zo een keer in de zoveel tijd (3 a 4 weken) halen we weleens chinees of italiaans en af en toe als we met of bij (mijn of zijn) ouders eten, staat er patat op tafel, maar dat is maximaal 1x per twee weken en er zit ook altijd wel iets gezonds bij. Salade, boontjes, broccoli.

We hebben een aantal standaard snelle gerechten die regelmatig voorbij komen, zoals pasta met courgette en cashewnootjes, rijst met gestoomde broccoli (en een verse gemaakte dressing met o.a rode peper, knoflook en soja saus) en pasta met doperwtjes en creme fraiche. Allemaal binnen een half uur op tafel.

In het weekend koken we wel graag uitgebreider en proberen we nieuwe dingen uit. Ook vroeg thuis komen, is een goed excuus. Als we een erg drukke week hebben, bereiden we vaak ook wel het een en ander voor. Alvast aardappels schillen en onder water zetten, groente snijden bijvoorbeeld.

Het is jammer dat mensen vaak bezuinigen op hun voeding, zowel in tijd als financieel. Is die breedbeeld tv echt zoveel belangrijker dan je gezondheid?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:08

Cyntje schreef:
Hier wordt zelden eten weggegooid hoor of eigenlijk vrijwel nooit ;)

Maar ongewoon grote porties? Hoe kun jij dat zien vanaf een beeldscherm :+

Jij hoeft je toch niet aangesproken te voelen?

Ik het eet topic lees ik heel vaak dat veel mensen echt iedere dag vlees eten. Of ik lees hoeveel vlees iemand klaarmaakt, gewoon in kiloos. Dat zijn dingen waar ik moeite mee heb ;)