Testrecept februari: Guiso gallego met knoflookbrood.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Re: Testrecept februari: Guiso gallego met knoflookbrood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:08

Count me in :D Ik heb de ingredienten al in huis en ga het morgen maken, ben benieuwd! Het toetje doe ik er niet bij, wij zijn niet zo van de toetjes :)

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:54

Nou het is hier eindelijk bijna klaar :))
Was helaas later thuis dan gepland, maar wilde het toch perse vandaag maken, anders komt het er weer niet van...

Heb ook tussendoor wat foto's gemaakt en zometeen dus even van het eindresultaat. Het ruikt iig al erg lekker ;) en nu hebben we hongerrrrrr

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:58

Oh super! Ben erg benieuwd!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:46

Nou het heeft ons iig goed gesmaakt :j

Ik was wel de wortels kwijt in het recept, stond iig nergens wanneer ze erbij moesten :+ Heb ze er maar samen met de aardappelen erbij gedaan. Mijn aardappelen had ik denk ik nog iets te groot gelaten, want het moest wel wat langer dan 15 minuutjes pruttelen voordat ze gaar waren. Heb me verder precies aan het recept gehouden, ik kon alleen geen nootmuskaat vinden. Het heeft uiteindelijk 2,5 uur geprutteld, vlees was wel lekker mals & ik vond de chorizo ook lekker pittig erbij!

Wat ons betreft een erg lekker wintergerecht :j wellicht doen we de volgende keer de aardappelen er niet bij in partjes, maar maken we er een aardappelpuree bij of helemaal geen aardappelen en lekker met een stokbroodje. Jammere vind ik altijd bij stoofschotels dat je wel bij elke hap eigenlijk dezelfde smaak in je mond hebt :D Vriendje vond de witte bonen beetje teveel, maar dat is een kwestie van smaak, ik vond het zelf wel lekker. Beide geven we het een 7.5, voor herhaling vatbaar!

Vanavond zal ik de foto's er even op zetten, had ik gisteren geen puf meer voor :+

Stokbrood ga ik me van het weekend eens aan wagen en wellicht het ijs ook. Maar daar had ik gisteren geen tijd meer voor.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:46

Ik ga het vanavond maken! Ga er vanuit dat er vastkokende aardappelen voor gebruikt moeten worden? En de doperwtjes verse diepvries? Uit een potje zijn nooit zo smakelijk...

Toetje ga ik niet maken, houd niet van ijs, niet van kokos en sowieso niet van toetjes :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:53

Diepvries erwtjes zijn goed te eten!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:29

Hij staat bij mij al 1,5 uur te pruttelen :D Ben benieuwd!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:11

Helaas, hij viel érg tegen hier...

Het vlees was, ondanks 3,5 - 4 uur pruttelen niet zo zacht zoals hij hoort te zijn. Aardappelen heb ik ook een stuk langer mee moeten laten koken en de witte kool vond ik wat te veel. De chorizo was wel lekker.

Wij gaven het gerecht gemiddeld een 5, jammer, want ik had er meer van verwacht.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:58

Hierbij de foto's van gisteren :)

Alle ingredienten:
Afbeelding

Bokt erbij voor het recept :D
Afbeelding

En in de borden:
Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:43

Super, hartstikke bedankt voor de foto's! Gaan wij ook een keer proberen, maar dan als broertje en zusje niet thuis zijn, want die lusten dit toch niet :+

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:42

Wij vonden m errug lekker! De aardappels moeten wel echt veel langer als je het vuur niet op kan stoken (dan wordt je vlees een schoenzool...) en de kool moet ook wel een minuut of 20 pruttelen. Hij is zeker voor herhaling vatbaar, van ons krijgt het een 7,5.

Kieffer, wat voor vlees had je gebruikt?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:24

Ik had magere runderlappen genomen :)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:43

hoe vetter de runderlappen hoe malser vaak :)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:50

Wat is tomate frito? Soort tomatenpuree ofzo?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:25

Jellie op mijn eerste foto zie je een rood pakje staan, dat is 't :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:43

Onze test stond voor afgelopen weekend op het programma, maar daar kwam wat tussen, dus hopen we komend weekend een poding te wagen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:56

Ik heb riblappen genomen; de stukjes die echt te vet waren hebben we apart bij het vlees gedaan, ik heb zelf al vet genoeg 8-) . Mijn braadpan zit nu al helemaal vol (oké, is vrij kleine pan), en de chorizo, de aardappels, de erwten en de kool moeten er nog bij := . Als het vlees gaar is doen we alles in een grote soeppan om de boel af te werken en gaar te koken, voor die ene keer dat ik dat ding gebruik vind ik het wat te duur om zo'n grote braadpan aan te schaffen.

We wortelen hebben we er trouwens in het begin meteen bij gedaan, dat leek ons het beste moment.

Het cocostoetje hebben we ook gemaakt, maar het is een enorme hoeveelheid, goed voor minstens 8 personen, en volgens ons zou het veel beter zijn geweest als er slechts 200 tot 250 gr. cocos en en dan ook 100 gr. suiker in zou zitten. Luchtig is het allerminst, de verhouding eiwit klopt van geen kanten tot het cocosprutje. De essence voegt vermoedelijk niet veel toe, de cocos zelf smaakt sterk genoeg. We hebben het in een kleine cakevorm gedaan en in de vriezer gezet. Aangezien wij wel erg van cocos houden zit het met de smaak wel goed, denk ik.

Omdat het potje nog een uur of 2 of 2½ uur op moet staan maken we dadelijk eerst het brood als voorgerechtje.

Annick werkt onze bevindingen nog uit met foto's :j .

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:00

Kieffer schreef:
Ik had magere runderlappen genomen :)

Sorry, was topic even uit het og verloren...Dus geen riblappen? Die zijn hier het meest geschikt voor en dan een goed doorregen stuk vlees kiezen, hoe magerder het vlees, des te droger wordt het. Doordat het zo lang opstaat, heeft het vlees het vet nodig om mals te blijven/worden.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:24

Wij hebben de test gedaan en morgen zal ik er even voor gaan zitten om het tussentijdse verslagje van Gwen aan te vullen, compleet met foto's. Een ding kan ik wel vast verklappen, we waren tot tranen geroerd door het toetje.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:11

Van ontroering of van het lachen? :+

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:40

Nou, het was alsof je een homp kouwe cocos tussen je kiezen had. De smaak van cocos met cocos, afgemaakt met een vleugje (vleug zeg maar gerust) cocos.

Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het oorsponkelijke recept verkeerd vertaald is en dat er zo'n blok cocos (zanten) die je kunt smelten bedoeld werd, in plaats van 4 zakken geraspte cocos. Nu leek het in de verste verte niet op ijs, echt totaal niet. Annick zal morgen het echte Spaanse recept even door de vertaalmachine gooien, dan krijg je heel wat anders, veel beter :j .

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:16

De stoofpot

Algemene beoordeling erg lekkere, stevige stoofpot, een recept waar je zelf niet zo snel op zou komen en zeker voor herhaling vatbaar.

We hadden nu vastkokende aardappelen gebruikt en die waren ondanks een langere kooktijd dan in het recept aangegeven toch nog aan de stevige kant. Bij een volgende keer gebruiken we kruimige aardappels. Gwen had voorgesneden kool gehaald, 3 zaken en uiteindelijk hebben we er 2 zakken (bijna 600 gram) in gedaan. De kool hebben we ook langer laten garen en de doperwten hadden volgens de zak 8-10 minuten nodig ipv de in het recept genoemde 5 minuten. Ales bij elkaar heeft de stoofpot een kleinde 3 uur staan pruttelen.

De wortelen missen in de beschrijving van de bereidingswijze en in de ingredientenlijst ontbreken peper en zout.

De ingredienten van stoofpot en knoflookbrood.
Afbeelding

Halverwege...de pan is te klein :+ .
Afbeelding

Grotere pan met de rest van de ingrediënten:
Afbeelding

Drie bordjes vol:
Afbeelding

Close-up:
Afbeelding

Cijfers:
Gwen:8-
Vriend van Gwen (VvG): 8-
Annick: 8-

Gemiddeld: 8-

Het knoflookbrood

Gwen had 3 losse ciabatta's gemaakt die we gevold hebben met de knoflookolie en de mix van kaas en kruiden. Wij hebben de broodjes als voorafje gegeten, omdat we nog een tijdje moesten wachten op de stoofpot. Broodjes waren lekker. Wij zijn echter van menig dat ze bij de stoofpot, die zelf al veel smaak heeft, beter neutraal (stok)brood kunt serveren. De stoofpot is ook al machtig en de broodjes ook wel.

Afbeelding

Cijfers:
Gwen: 7
VvG: 8
Annick: 7,5

Gemiddeld: 7,5

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:26

Het cocosijs

Het kortst samen te vatten als een fiasco dat on flink op de lachspieren heeft gewerkt, zowel bij het maken als bij het eten. Het recept klopt voor geen meter, zodra je deze hoeveelheid cocosrasp bij de slagroom met suiker gooit, wordt het een dikke massa en het eindresultaat lijkt meer op een zeer kleffe bevroren cocosmakroon zonder korstje, ofwel mer room en ei bij elkaar geplakte cocosrasp dan op lekker, romig ijs. We hebben plaatjes gezocht op internet en het leek voor geen meter. Zelfs na een uurtje of 4 in de vriezer was het zeker geen mooi, stevig ijs.

Ik ben voor de grap thuis nog eens op internet gaan zoeken en vond een Spaans recept waarin 75 gram geraspte cocos werd gebruikt op 5 dl melk en 2,5 dl slagroom....lijken mij betere verhoudingen. En we kwamen ook een recept tegen waar waarschijnlijk met een blok santen oid in gewerkt werd en met cocosmelk/room. Verder misten wij iets van een simpel sausje bv. Chocoladesausje of warme boerenjongens/boeren meisjes.

In de ingrediëntenlijst van het recept ontbreekt de melk en we hebbben er uiteindelijk meer melk bij gedaan en het 4de eiwit ook gebruikt in de hoop nog iets te kunnen reden, maar gelet op het op internet gevonden recept, had er dan extreem veel melk bij gemoeten. Verder denk ik dat je de eidooiers niet licht moet kloppen, maar met een deel van suiker tot een luchtig geheel moet kloppen, anders krijg je een nogal gelig eindresultaat met weinig volume.

Conclusie: lijkt nergens op, niet lekker, smaakt naar cocos, cocos en nog meer cocos. Als je deze hoeveelheid met 4 personen moet opeten, ben je daarna flink misselijk en je krijgt er erge dorst van en het werkt stevig op de lachspieren.

De massa van slagroom, suiker en geraspte cocos...hoe je dit aan de kook moet brengen????
Afbeelding

Eidooiers er bij
Afbeelding

Cocosmix en eiwit mengen
Afbeelding

Alle ingredienten bij elkaar, dit had een redelijk gladde, luchtige mix moeten zijn
Afbeelding

In het cakeblik klaar voor de vriezer
Afbeelding

Net uit de vriezer
Afbeelding

Op het bordje, rare textuur duidelijk zichtbaar
Afbeelding

VvG vond het echt niet lekker....
Afbeelding

De vuilnisbak lust alles... :+
Afbeelding

Cijfer:
Gwen: 3
VvG: 1
Annick: 2

Gemiddeld: 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:50

Die foto van het toetje lijkt meer op cocoscake :+ :=

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:38

Unwritten schreef:
Die foto van het toetje lijkt meer op cocoscake :+ :=

Ik denk dat als we het in de oven hadden gezet en er een knapperig korstje op hadden laten komen, het ook nog een stuk beter had gesmaak :D .