'Scharrelvlees' hoe, wat, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:34

Oscar schreef:
Het vlees schijnt ook echt lekker te zijn (ook belangrijk :) ).

Ik blief geen biefstukjes meer in een gemiddeld restaurant hoor, de scharrelbiefstukjes thuis zijn echt vele malen lekkerder!

Anoniem

Re: 'Scharrelvlees' hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:41

Er zijn tegenwoordig ook heel veel restaurants te vinden die goede, uitsluitend biologische producten gebruiken :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:42

I know, maar ik heb het niet altijd zelf voor het uitkiezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:51

Vroeger hadden we met de familie zelf 3 koeien in de wei. En die hadden het goed en toch kreeg ik dat niet weg. Ik sta altijd met ze te kroelen en zag ze vaak, dat vond ik lastig. Nog steeds zijn er elk jaar 2 a 3 koeien, eind oktober worden ze geslacht.

Ik zelf haal mijn rundvlees bij de boer, van hun eigen koeien. De koe wordt bij genoeg vraag geslacht en je kunt dan een vleespakket af nemen. Varkensvlees haal ik bij de bio boer een dorp verderop, die verkoopt 2 middagen in de week aan huis. Wel van uit de diepvries, maar dat vind ik niet erg.

Verder haal ik ook wel eens bio of scharrelvlees bij de AH. Wat ik ook wel doe, is wanneer er 35% korting is, extra kopen en invriezen, hetzelfde met de reclames. AH heeft biologische runderriblappen in de aanbieding met 50% korting.

Gewoon vlees eet ik niet meer. Eieren komen van mijn zus, die heeft haar kippen op 1,5 hectaren land en bos, die eieren smaken heerlijk.

Verder eet ik geen kalf, lam of speenvarken. Wild zou ik graag eten, maar dat lust ik helaas niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:52

Ik heb vlak voor de kerst voor de eerste keer een rundvleespakket bij de boer gekocht (waar ik ook hooi en stro koop).
Voor € 8,00 per kilo heb ik een pakket van gehakt tot ossenhaas.
Het was van het ras Belgisch Blauw Wit. Dit blijkt zeer hoogwaardig vlees te zijn. En dat in combinatie met het feit dat ik weet hoe de dieren er daar erbij staan (zo veel mogelijk op wei), maakte het voor mij interessant om het eens uit te proberen.
Ik moet zeggen dat het vlees erg mager is, en niet slinkt in de pan. Er zit echter ook heel veel "draadjesvlees" in het pakket (ook veel rosbief en bieflappen), en mijn dochter houdt niet zo van draadjesvlees. Ikzelf hoef het ook niet elke week. Maar goed, daar heb je dus zelf niks aan te kiezen. Het vlees wordt eerlijk in gelijke porties verdeeld onder de mensen die zich er op hebben ingeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:57

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:23

Beste Hypofocus, ik vind je informatie nogal eenzijdig en op onderdelen niet juist. Ik ben niet tegen de biologische houderij maar vind wel dat inderdaad problemen kunnen ontstaan door de invulling van de regels van de houderij.
Hypofocus schreef:
Er worden dus standaard antibiotica en groei-hormonen gegeven.

Dat is in NL (en europa) al een heel aantal jaren verboden.

Citaat:
Bovendien zit er zo veel antibiotica in vlees (om preventief tegen ziektes te beschermen), dat mensen hierdoor langzaam resistent kunnen raken voor antibiotica, waardoor het steeds minder goed helpt als wij zelf besmet zijn met bijv. longontsteking.

Ook dit is een kleine illusie. Zodanig hoge residuen van antibiotica in het vlees dat mensen er resistentie door ontwikkelen? Dus vegetariers hebben geen resistentie tegen antibiotica? Daarnaast zijn er erg strenge regels wat de residuen betreft, met erg hoge boetes wanneer die worden aangetroffen.

Citaat:
Standaard medicijnen en groeihormonen in het voer toevoegen, zoals bij normaal vee wordt gedaan, is bij biologisch vee dus verboden. En dat is juist een heel positief punt.

Je herhaalt een onjuistheid.

Citaat:
Bovendien mag bij biologisch vee ook niet onverdoofd gecastreerd worden, en het knippen van staarten, tanden en snavels mag ook niet als daar geen medische grond voor is. Terwijl dat bij normaal veel wél gedaan wordt.

Aan het onverdooft castreren van biggen wordt nogal veel onderzoek gedaan en wordt teruggedrongen. De laatste stand van zaken op dit moment daar ben ik niet precies van op de hoogte.
Het niet mogen kappen van snavels houdt onder meer in dat er veel meer kippen rondlopen die door hun hokgenoten verwondt worden, aangezien de ruimte waarin ze worden gehouden (volgens de regels in de biologische houderij!) nog steeds niet groot genoeg is. Is dat dan beter dan het kappen van snavels?

Citaat:
Ook aan huisvesting worden strenge eisen gesteld. De dieren moeten een droge, tochtvrije stal hebben met voldoende daglicht, uitloop mogelijkheden en genoeng ruimte.

Iedere soort houderij heeft strenge eisen met betrekking tot huisvesting. Dat is niet alleen in de biologische houderij zo.
Een van de gevolgen van de regelgeving in de biologische houderij is dat er bij onder pasgeboren biggen meer worden doodgelegen door de zeug dan in de scharrel- en intensieve houderij.

Citaat:
En zelfs het transport richting slachthuis is aan eisen gebonden.
Het laden moet rustig verlopen, zodat de dieren niet te veel stress hebben. En de reis moet kort zijn.
Ieder veetransport is aan regels en eisen gebonden, wederom is gelden die niet alleen voor de biologische houderij.

Wat ik wil zeggen: het is heel makkelijk om oppervlakkig te kijken en dan te roepen: biologisch is altijd beter, want het is biologisch. Ik vind alleen dat men wat dieper moet kijken want wanneer je kijkt naar de invulling van de regels en de uitwerking ervan dan zie je dat biologisch niet automatisch betekent dat het beter is. :)
Laat het wel duidelijk zijn dat ik ook absoluut geen voorstander ben van intensieve veehouderij en het graag anders zie. Maar het is een illusie dat biologische houderij dan maar meteen het beste is. Het hangt er nogal van af hoe je het beste definieert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:50

Ook jouw verhaal is op een aantal punten niet helemaal juist ;)

Maar goed... Het ging mij er gewoon ff om, dat er wat uitleg kwam over de verschillen. Niet dat ieder stukje wetgeving, dat per maand al kan veranderen, 100% correct is op de huidige markt.

Ik heb mijn opleiding 7 jaar geleden gedaan. En destijds waren dat de aktuele situaties ;)
Dus daar ben ik vanuit gegaan.

Er zal ondertussen redelijk wat aangepast en aangescherpt zijn.

En ja, er wordt nog steeds zeer regelmatig antibiotica gebruikt. Heb daar net nog wat over gelezen, en dat was een artikel van de IKB op 1 januari 2010 over kuikenhouderij.

Iedere manier van veehouderij kent zijn voordelen en nadelen.
Daar kun je namelijk óók genuanceerder in zijn.

Want ja... kippen met gekapte snavels kunnen elkaar wellicht minder fysiek verwonden. Maar ik denk dat de psychologische klap en de stress, die ze door de zeer grote populatie druk in de niet-biologische industrie toch wel een wat grotere rol speelt, dan de wondjes die ze wellicht oplopen in de biologische teelt.
Sterker nog; bij wat gevoeligere dieren, die ook op grote schaal geproduceerd worden, is het zo dat ze zich zelfs letterlijk dood stressen.
Als een kalkoenen boer (intensieve teelt) zomaar een wildvreemde z'n stallen in laat lopen. Dan kunnen de kalkoenen daar zo'n stress van krijgen, dat ze gewoon letterlijk ter plekke sterven. En dan heb ik het niet over 10 dieren op een populatie van 10.000... Maar over zo'n 50% van alle aanwezige dieren, die dan ter plekke 't loodje legt. Dat is iets dat ik persoonlijk enkele keren heb meegemaakt.
Tja, dan liever een paar wondjes, dan zulke enorme levels van stress ;)
Verwondingen van pikorde lopen ze in de natuur net zo goed op...

De biologische regelgeving zal nog niet perfect zijn. Dat is logisch... het is een proces dat zich continu ontwikkeld.

Maar het gaat wél de goede kant op.

En ik vind dat je zéker kunt stellen dat een biologisch dier een beter leven heeft gehad dan een niet-biologisch dier.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:58

Ik kan jullie messchien aanraden om de documantaire "mens dier en vlees" eens te bekijken.
Ik eet bijna geen vlees omdat ik dus tegen de bio industrie ben. Helaas willen ze hier thuis niet over op biologisch vlees, goedkoop vlees is ook goed vind mijn moeder. (helaas, niet zo'n dierenvrienden hier in huis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:03

Ik weet dat biologische varkens bijvoorbeeld bij het slachthuis voorrang krijgen, daar is bijna tot geen wachttijd.
Ik heb dat gelezen bij oa groene weg slagerijen.
Het is ons ook verteld op de bio boerderij.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:08

Interessant topic! Mijn goede voornemen voor 2009 was alleen nog maar biologisch vlees kopen. Dat is, op een enkele uitzondering na, gelukt!

het is dan wel wat duurder, maar ik voel me er veel prettiger bij :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:09

Laat je niet misleiden door het woord 'scharrel'. Ik ben ooit ergens geweest waar ze scharrelkippen hadden en dan mogen er 9 kippen op een vierkante meter en ik kan je zeggen dat ook dat niet echt plezierig is voor die beestjes.
Sindsdien kopen wij veel biologisch vlees/vrije uitloop kippen, is zeker wel duurder maar dan eet je toch gewoon iets minder?

Zelf eet ik een stuk minder vlees als dat ik vroeger deed, eet vaak vleesvervangers of gewoon geen vlees.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 12:10

Ik ben er inmiddels ook achter dat scharrelvlees niet echt was wat ik bedoel(de). Maar ik wist niet zo goed hoe ik het moest noemen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:15

En het idee achter biologisch vlees is dus niet alleen dat het vaak beter is voor de dieren.
Maar óók voor het milieu.

Ze krijgen namelijk grootendeels ook biologisch geteeld voer. Duurzaam dus.

En ook de verwerking van mest gebeurd bewust en milieuvriendelijk. Omdat er niet zo veel populatie druk is, kan de boer met zijn eigen mest ook zijn eigen land bemesten en daar evt. zelf zijn vee voer op verbouwen.
Zonder mest overschot.
Een mooie gesloten keten dus.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:31

Ik zou persoonlijk als ik een gezin heb later zeg maar (ik eet zelf geen vlees en vis) ... het liefst gewoon mn eigen vee hebben. 1 koe .. paar kippen etc. Je weet precies hie ze leven en hoe ze aan hun einde komen. Veel beter dan vlees uit de supermarkt.
Daarnaast zelf je vis vangen en wild jagen.lijkt mij geweldig

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:01

Nee dat zou ik dus niet kunnen, mijn eigen dieren eten...stom he!
Ik moet er ook niet te hard over nadenken welke koe het zou zijn geweest bij de boer. Misschien wel die lieve witte met zwart gerande oortjes? Die liet zich altijd door mijn dochter tussen de hoorns kriebelen. Oww, ik moet er niet over nadenken, anders ligt dat vlees zometeen nog een jaar in de vriezer :+