Wie weet een lekkere!!! veganistische kaas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Wie weet een lekkere!!! veganistische kaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:59

ga je dan niet van je stokje van de honger op een gegeven moment? dat vult toch niet of wel?

Melk ben ik al jaren mee gestopt, vlees heel zelden.

Maar ik zou niet weten hoe ik brood zou moeten vervangen in de middagpauze. :?

Eigenlijk is het ook wel logisch, net als met paarden voor hen is suiker en zetmeel ook gif. De mens eet van nature ook geen bakken zetmeel. Want dat was er vroeger eenvoudig weg niet. De mens leefte van noten, zaden en vruchten en af en toe een diertje of visje.

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:04

Over dat er een verslavende stof in zuivel zit: Ja, dat klopt. Het stofje valt onder de opiaten, en is - als ik me niet vergis - zelfs opgenomen op de opiumlijst.

En nu on topic: De lekkerste vegan kaas vind ik tot nu toe de Mozarella slices van Tofutti. De boursin-achtige Better-Than-Cream-Cheese van hetzelfde merk is ook zeer goed te doen, zeker als je er zelf nog het eea aan kruiden doorheen gooit.
De Redwood Farm CHEEZLY ben ik lekker gaan vinden, maar volgens mij smaakt het niet echt naar "normale" zuivel kaas.

Met edelgist kan je trouwens ook een hoop kaas achtige dingen maken, vooral de kaassaus gaat er hier (ook onder de niet-veganisten) zeer goed in.

Ik moet wel zeggen dat ik kaas met de jaren steeds minder ben gaan missen. Ik ben er nu na ruim zes jaar overheen en bij mijn vriend ging het veel sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:18

Arabesk schreef:
ga je dan niet van je stokje van de honger op een gegeven moment? dat vult toch niet of wel?

Melk ben ik al jaren mee gestopt, vlees heel zelden.

Maar ik zou niet weten hoe ik brood zou moeten vervangen in de middagpauze. :?

Eigenlijk is het ook wel logisch, net als met paarden voor hen is suiker en zetmeel ook gif. De mens eet van nature ook geen bakken zetmeel. Want dat was er vroeger eenvoudig weg niet. De mens leefte van noten, zaden en vruchten en af en toe een diertje of visje.

Je kan je broodmaaltijd vervangen door yoghurt, maar dan zonder muesli, maar bv met zelfgemaakte nauwelijks gezoete jam als je niet van zuur houdt, rijstcrackers met tonijn uit een blikje, geitenkaas, cottagecheese, banaan, appel, peer, roggebrood met geitenkaas, (roggebrood vult heel erg en is goed voor de vezels), glas vruchtensap er bij en je hebt zeker genoeg. Ik verving brood door rijstcrackers met lekker veel gezond beleg, dus ook geen goudse kaas, oude kaas, e.d. ivm de melkprodukten en zout.

Ik heb het dieet gedaan omdat ik kruidentabletten gebruikte die een opschoning maken tegen bacterien en schimmels in je lijf en door te zorgen dat je een wat zure produkten eet, haal je de voedingsbodem weg voor de schimmels en hou je je darmflora beter op pijl. Ik ben mij beter gaan voelen, meer energie, over een maand ga ik het weer doen.

Ik heb zoveel afvalstoffen gekregen dat ik een week ziek ben geweest en ik verwacht nog wel meer bende ik mijn lijf te hebben van die ongein, zeker nu ik weer in een kantoorpand zit met een luchtverfrissingssysteem wat regelmatig niet goed werkt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:30

@Arabesk, nee ik heb zelden honger. Dat is juist het leuke aan deze manier van eten. Het is géén dieet trouwens, wil ik even benadrukken.
Omdat je heel basic eet en geen geraffineerde dingen kan je lichaam alle dingen die je het geeft heel goed gebruiken. Het zijn stoffen in de natuurlijk vorm dat je cellen direct voedt.

De westerse manier van eten veroorzaakt een heel zuur lichaam wat een voedingsbron is voor allerlei ziektes. Om die verzuring pogen op te lossen worden mineralen uit de voeding gebruikt. Deze worden dus niet gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn nl voeding voor de cellen. Als je zorgt dat je lichaam meer alkalisch wordt oftewel base, worden de mineralen in je lichaam niet gebruikt om de verzuring tegen te gaan maar worden gebruikt om je cellen te voeden. Daardoor ga je je beter voelen en voedt je lichaam echt.
Moet ik wel zeggen dat ik alles ekologisch koop. Geen gif op mijn eten. Ik wil echt zuiver voedsel hebben.

Maar je zou bijvoorbeeld ook een lekkere grote salade meenemen naar het werk.

@Russel; brood vervangen door yoghurt gaat niet voor veganisten ;)
Je zou dan wel sojavla of dingen kunnen gebruiken maar ook dat is heel geraffineerd en probeer ik te mijden.
Een goede vervanger van kaas zal ook uit soja gemaakt zijn maar zal ik ook niet veel gebruiken dus daar maak ik dan een kleine uitzondering voor :)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:05

ranna schreef:
Haha, de vraag over wat ik nou eigenlijk eet krijg ik vaker :)

Ik eet hoofdzakelijk noten, zaden, pitten, groente en fruit. Puur mijn eigen keus hoor. Koolhydraten (zoals bijv. aardappelen en brood) worden door je lichaam omgezet in suiker wat weer zorgt voor pieken in je bloedsuiker.

Als ik 's morgens zou ontbijten met brood, zoals ik ben opgevoed en wie niet, krijg ik een 30 á 40 minuten daarna een vreselijke dip in mijn bloedsuiker. Wordt echt heel beroerd, lijkbleek en voel me errug poedersuiker.

's Morgens ontbijt ik met óf heel fruit wat ik dan vaak in de blender gooi óf ik bewaar groente/fruitsap van de vorige dag en drink dat op.
's Middags vaak een soep met veel groente, tussendoor noten, pitten en zaden en 's avonds gekookte groenten met salades.

Maar in fruit en groenten zitten toch ook suiker/koolhydraten? En in een meer geraffineerde vorm (met name fruit dan). Heb je het ook met volkorenbrood?

Arabesk, het menselijk lichaam is heel flexibel. Het kan aanleren om bepaalde stoffen te verteren. Zo heb je bv vlees. Mensen aten in het begin helemaal geen vlees, ze aten noten en planten die ze verzamelden. Pas toen ze meer naar het noorden en minder dichtbegroeide gebieden trokken, begonnen ze noodgedwongen vlees te eten.

Salades, smoothies etc. Je eerste zin, deels vraag ik het me af, deels kan ik het begrijpen. Zelf heb ik ook een heel laag metabolisme. Ik eet op een dag ongeveer de helft van een normaal mens, en ik sport daarbij nog vrij veel. Toch heb ik bijna nooit honger. Of het gezond is, weet ik niet, maar ik zou liever wel wat meer verbruiken. Je lichaam gaat besparen op zijn energieverbruik, dus een klein beetje meer eten volstaat al om bij te komen.

Nightfall: vond je de eerste keer dat je edelgist gebruikte niet dat het enorm stonk? Ik deed dat pak open en ik durfde het al bijna niet meer gebruiken. :+ Maar ik ga het nog niet direct aan vrienden of familie voorschotelen, het wordt vaak nogal sceptisch ontvangen.

ranna, daar ben ik het volledig mee eens. Het westers dieet is veel te zuur. Als ik een paar dagen koffie drink, dan merk ik direct dat mijn lichaam vervuild wordt. Ik probeer ook zo zuiver mogelijk te eten, maar zo ver als jij zal ik toch nooit gaan.
Je moet trouwens niet denken dat er geen enkel spoor van GMO's in je voedsel zit, door de luchtvervuiling ed. zal er altijd wel een beetje op je eten zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:24

De reden dat ik niet 100% vegetariër ben is dat ik vanwege mijn melkallergie meteen veganistisch zou moeten worden, omdat ik ook niet tegen yoghurt en kaas kan.

Ik ga het eens een weekje proberen denk ik :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:34

@Nightfall, die Cheezly ga ik zeker eens proberen, van edelgist heb ik nog nooit gehoord maar ga ik ook es wat over opzoeken. Tnx ;)

@Leonie, ja in groente en fruit zitten ook kh's maar in helemaal balans met andere stoffen die je lichaam nodig heeft en het zijn geen snelle kh's. Ze laten je bloedsuiker dus niet flipperen. De suikers zijn ze niet geraffineerd want zijn in hun natuurlijk vorm. Alle mineralen zitten er nog in.
De gewone suiker die mensen gebruiken is geheel ontdaan van mineralen. Om dat te kunnen verwerken zijn echter mineralen nodig en omdat die niet in de suiker zitten moet je lichaam ze uit eigen onderdelen halen. Dat is ook het grote gevaar met gewone (lees: geraffineerde) suiker. Het demineraliseert je lichaam.

Dat een lichaam zich kan aanpassen geld maar tot zover. Het kan een tijdlang dingen compenseren die wij tekort in onze voeding hebben maar vroeg of laat zal die 'organreserve' zoals ze dat in het engels zo mooi noemen, uitgeput zijn en krijg je ziekteverschijnselen.

Wij kunnen een bepaalde hoeveelheid vlees, zuivel of geraffineerd voedsel eten maar je lichaam is er niet blij mee. Zolang het niet overdreven wordt kan het dingen opvangen maar het probleem hier is dat we helemaal niet meer wéten wat ons lichaam nodig is. We worden van 's morgensvroeg tot 's avondslaat gebombardeert met reclame en heel veel verwarrende berichtgeving en zijn verder afgedwaalt van de natuur dan ooit.
Vandaar ook de vele ziektes. Mensen die steeds vaker op jonge leeftijd de meest vreemde ziektes krijgen en tegenwoordig zijn dingen als kanker en botontkalking om niet te vergeten zwaarlijvigheid heel normaal.
Wij concentreren ons op ziektes en vertrouwen helemaal op de farmaceutische industrie om met de juiste pil te komen zodat wij toch maar alsjeblieft kunnen doorgaan met ons lichaam te misbruiken - vaak uit onwetendheid maar ook deels uit desinteresse.

We zouden ons juist moeten concentreren op gezondheid. De natuur biedt dingen niet voor niets aan zoals ze dat doet. Dat is complete voeding wat ze ons geeft.
En wat doen wij ermee? We halen de vezels eruit, halen het vet eruit want dat is immers slecht, ter compensatie stoppen we er weer suiker in om er toch nog wat smaak aan te geven.
Tel daar 4000 kleur-, geur- en smaakstoffen bij en vertel mij dan nog eens dat je het zo raar vindt dat onze ziektekostenpremies de pan uitrijzen.

@Leonie, ja onze voeding veroorzaakt een veel te zuur lichaam. Narigheid is dat de meeste dingen die zuur zijn voor ons lichaam, zoet smaken op de tong en andersom. Een aangezien de mens een voorliefde heeft voor zoetigheid is het voor veel mensen moeilijk om daarvan af te blijven. Daargelaten dat suiker bijzonder verslavend is zoals we al eerder noemden en het overal ingepleurd wordt. Lees de ingrediëntenlijstjes op de boodschappen maar eens.

Ik verdiep me al jaren in de effecten van onze leef- en eetgewoontes op onze gezondheid en ben momenteel aan het lezen in een boek van Joel Fuhrman - Eat to live. En dát is precies wat ik doe. Eten is voor mij geen sociale bezigheid of anderswat. Daarom vind ik een laag metabolisme juist niet erg. Mijn bloedsuiker blijft mooi constant en je hoeft niet veel te eten. Ook niet voor niets trouwens - het is weer erg uitgekookt van moeder natuur om dat zo te regelen. Als je immers weinig voedsel nodig bent heb je meer kans een periode van schaarste te overleven :)*

GMO's zijn idd niet te ontwijken, net zo min als pesticiden. Zelfs op noord- en zuidpool zijn pesticiden gevonden ;(
Van GMO's is het bekend dat ze toxische effecten op lever en nieren hebben, maar de lobbyisten van Monsanto e.d. roepen harder en hebben meer geld dan moeder natuur. Wij moeten het weer eens van eigen ervaring hebben en dat betekent - jarenlang gebruik totdat de problemen zo omvangrijk worden dat we er niet meer onderuit kunnen .
Maar goed, dat alles is nog geen reden om het zelf niet actief te nuttigen en er met een grote boog omheen te lopen.

Zo, een heel verhaal geworden, was niet de bedoeling :o.

Laat ik besluiten met de opmerking dat de mens niet echt het slimste wezen is.

@Arabesk, wat ga je een weekje proberen? Veganistisch?

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:04

Mij moet je in ieder geval niet overtuigen, ik kan me volledig vinden in wat jij hier allemaal zegt. Toch kan ik diezelfde levensstijl niet helemaal overnemen. Dan zou ik zelfs niet eens een stukje cake kunnen eten dat een vriendin gemaakt heeft. Bovendien heb ik ook nog huisgenoten om mee rekening te houden, en ik ga niet twee keer koken. Mijn grootmoeder denkt nu trouwens al dat ik orthorexia heb. :roll:

Met dat laatste ben ik het wel niet eens. Ik denk persoonlijk dat de mens de opdracht gekregen heeft om voor de aarde te zorgen. Helaas liggen de prioriteiten voor velen ergens anders. Nu spelen we gewoon dictatortje over de wereld.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:14

Interessante theorie waar ik me wel in kan vinden.
Ik ga niet zo ver als jij, ik eet streng vegetarisch & eet geen zuivel, maar bijv wel de vleesvervangers uit de supermarkt.
Zou me wel zwaar vallen denk ik, geen brood eten.

Even ontopic, vega kaas is volgens mij ontzettend moeilijk.
Heb nog nooit van iemand gehoord dat ze een echt lekkere kaas hebben gevonden!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:55

@Leonie, wilde je niet overtuigen hoor ;) maar kan gewoon me niet voorstellen dat mensen maar roepen dat de ziektekostenpremie zo hoog wordt, iedereen ziek, zwak en misselijk is maar er maar zo weinig mensen op het idee komen dat er iets fundamenteels fout is met onze voeding en onze leefwijze in het algemeen.
Dan draaf ik soms wat door :oo

Trouwens, ik denk dat je grootmoeder denkt dat je anorexia hebt :D

@YankeeBoy, is meer dan een theorie :)
Kan me best voorstellen dat iemand anders niet zover gaat want je ontzegt je zelf wel veel maar het leuke is weer. Als je lichaam(scellen) de juiste stoffen krijgen heb je het idee helemaal niet dat je jezelf dingen ontzegt want je 'trek' in allerlei dingen verdwijnt dan gewoon.
Die 'trek' is niets meer dan je lichaam die óf vraagt om een stof waaraan het verslaafd is óf vraagt om een stof die het nodig is wat niet of onvoldoende in je voeding zit en waar het meer van moet hebben.

Vegakaas lijkt idd een moeilijk verhaal te worden maar ik ga gewoon eens wat uitproberen wat hier is genoemd. Het is altijd beter de ervaringen te horen van iemand anders dan zelf ....tig merken/soorten te moeten proberen.
Toch handig, zo'n forum :Y)

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:46

ranna schreef:
@Annehoe, hoe bedoel je met niet duurder omdat het in kleinere verpakkingen zit?

Ik heb even een link van de uitzending geplaatst
http://www.eo.nl/programma/jong/2009-20 ... d=10819431

zij verteld dat het eten van veganistische voedsel niet duurder is
dan het eten van 'normaal' voedsel
ze legt uit dat dit komt omdat in de supermakt alles vaak in groot verpakkingen zitten.
ik vond dit persoonlijk een vreemde motivatie want dit verschilt per supermarkt.
mijn vraag is dan ook is veganistische eten duurder?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:13

Ik heb er eigelijk nog nooit van gehoord, jou levens stijl ranna, maar het klinkt erg interesant.

ik leef vegatarisch, en eet eigelijk ook geen ei.ik volg nu een dieet (sonja bakker), maar oh wat is dat weinig zeg. En nu merk ik idd wel dat je verslaafd bent aan bepaalde voedingsmiddelen. Vooral die gene met veel suikers erin. En brood laten staan, moet je dan ook de crackers, bischuitjes en alle deeg waren laten staan? Dat zou ik namelijk echt niet kunnen.

maar zitten er dan niet veel suren in suikers. Teminste daar waarschuwd de tandarts altijd voor. Dat je niet te veel spajes moet drinken, omdat dat te zuur is voor je tanden :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 11:21

@Annehoe, de link laadt bij mij niet helaas.
Of het duurder,goedkoper of net zo duur is weet ik niet. Ik denk zelf dat het niet veel verschil is eigenlijk maar ik eet veel dingen niet die een veganist wel eet zoals brood, pasta en aardappelen.
Daarentegen is alles wel Eko dus wat duurder, dus ik zou denken dat het om het even is.

@Arans, ja pas als je dingen gaat laten staan merk je hoe verslaafd je bent :j
Als je eet zoals ik eet hoef je geen dieet te volgen en/of calloriën te tellen. Onder geraffineerde dingen horen idd ook de crackers, beschuiten en alle deegwaren. Die groeien immers niet aan de boom maar worden samengesteld en gebakken door ons ;)

Zoals ik eerder schreef: zo ongeveer alles wat zoet is voor onze tong is zuur voor ons lichaam en dat geldt ook zeker voor suiker.
Groente en fruit bevatten ook suikers maar die zijn niet geraffineerd (bewerkt) en nog volledig intakt en bovendien bevatten groente en fruit het hele pakket aan voedingsmiddelen en zijn daarom alkalisch voor het lichaam oftewel, niet zuur.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:48

YankeeBoy schreef:
Interessante theorie waar ik me wel in kan vinden.
Ik ga niet zo ver als jij, ik eet streng vegetarisch & eet geen zuivel, maar bijv wel de vleesvervangers uit de supermarkt.
Zou me wel zwaar vallen denk ik, geen brood eten.

Even ontopic, vega kaas is volgens mij ontzettend moeilijk.
Heb nog nooit van iemand gehoord dat ze een echt lekkere kaas hebben gevonden!

Vegakaas is prima te doen, goed te vinden en vaak erg lekker! Vegankaas wordt echter heel moeilijk ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:54

ja, dat bedoelde ik, Odetteke;)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:00

Ranna, ik bedoel wel degelijk orthorexia.

Vriendinnen en familie verklaren mij voor gek als ik geen stuk taart, frieten of suikerwafel od. wil. "Ik snap niet dat je dat niet lust, het is toch heel lekkerr?" zeggen ze dan. Ik moet dan altijd onderdrukken te zeggen "Je bent wat je eet. En ik eet liever geen rotzooi."

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 11:50

Heb ik nog nooit van gehoord. *zoekt op wat dat is*

*heeft gelezen waar dat voor staat*
O griezel! Nou ja zeg, is daar óók al een benaming en hokje voor?!
Sinds wanneer is het een ziekte als je gezond wilt eten? Belachelijk zeg.
Moet je nagaan. Jezelf ziek eten is zo normaal dat als je daar niet aan mee wilt doen je afwijkend bent - sjongejonge :n

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:01

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:54

ranna schreef:
Heb ik nog nooit van gehoord. *zoekt op wat dat is*

*heeft gelezen waar dat voor staat*
O griezel! Nou ja zeg, is daar óók al een benaming en hokje voor?!
Sinds wanneer is het een ziekte als je gezond wilt eten? Belachelijk zeg.
Moet je nagaan. Jezelf ziek eten is zo normaal dat als je daar niet aan mee wilt doen je afwijkend bent - sjongejonge :n

Idd, vind ik ook. Net alsof je rotzooi moét eten. Ik bedoel maar, vroeger bestond er toch ook niet zoiets als koek en snoep? Of waren er toen wafelbomen en ijsjesstruiken? :+

(nu ja, ik heb pas ook gehoord over het bestaan van rozijnenbomen. :') )

Brrr, eng. Die jongen lijkt me slim, maar echt zo gebrainwashed. :oo

Nu, als je rauw eet, wilt dat niet per sé zeggen dat je orthorexia hebt. Ik denk dat het hier wel een beetje negatief wordt voorgesteld.
http://gliving.com/category/greenchefs/rawrecipes/

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:15

Er stond in NRC handelsblad een artikel over hoe lang de mens al zijn eten kookt. Dat blijkt al 1,5 miljoen jaar te zijn!

Onze darmen zijn kort en onze tanden klein, wat betekent dat we ons ingesteld hebben op het verteren van gekookt voedsel. Dankzij het koken konden we ook ons energieverslindende brein onderhouden.

Aldus het artikel.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:42

zou je anders eens willen bijhouden wat je allemaal eet op een dag? Ik vind het naemlijk wel interesant. Maar hier zouden ze me voor gek verklaren, als ik zo begon te eten. :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 17:54

@Odetteke, heb de docu bekeken. Had er wel al over gehoord toen ze in een tv programma waren maar de docu nog niet gezien.

De vrouw weet heel goed wat ze doet, dat is duidelijk. Ik heb bewondering voor haar dat ze haar eigen overtuiging volgt en niet zwicht voor de druk van familie en buitenwacht.
Waar ik wel wat moeite mee heb en het jongetje zo passend onder woorden brengt is: je moet het een ander niet opleggen.
Het moet een keus zijn van jezelf hoe je wilt eten.
Er zijn verschillende momenten in de docu waar het jongetje om zijn mening wordt gevraagd en de moeder hem probeert dingen in de mond te leggen waar hij heel dapper niet aan meewerkt overigens.
Tevens denk ik dat het heel moeilijk is als je zo'n overtuiging hebt als de moeder en je je kind dan moet toestaan 'fout' voedsel te eten.
Toch zou ik proberen het kind van beide dingen te laten genieten. Zowel rauw als gekookt en hem zelf zijn weg laten vinden en mening laten vormen.

By the way: toen Tom bij zijn vriendje at die friet en wat voor zooi verder allemaal at zou ik ten allen tijde voor Tom maaltijd gaan met die heerlijke vruchten e.d. :+

@Leonie - haha, ja rozijnen groeien idd aan struiken - lol!

@Arabesk - onze darmen kort??? Onze darmen zijn heel lang in vergelijking tot een vleeseter als een leeuw. Dat heb ik vroegah op school al geleerd. Reden daarvoor zou zijn omdat plantaardig voedsel langer tijd nodig heeft om te verteren en vlees snel verrot en zodoende snel het lichaam uitmoet en daarom de vleeseters een kort darmstelsel hebben.

@Arans, aan wie is je vraag? Die heb ik een paar post terug geloof ik nl al beantwoord - voor het geval de vraag aan mij is ;)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:45

Citaat:
Tevens denk ik dat het heel moeilijk is als je zo'n overtuiging hebt als de moeder en je je kind dan moet toestaan 'fout' voedsel te eten.

I agree. Hetzelfde is het met vlees eten. Als ik kinderen zou hebben, zou ik er nog niet eens aan denken om het vlees of vis te laten eten. Mijn partner mag dan doen en laten wat ie wilt, ik geef mijn kind geen vlees.
Toevallig heb ik nu een vriend die totaal het tegengestelde is van mij qua eetgewoonten: eet veel te veel vlees, drinkt ca 1,5 l cola per dag, eet veel geraffineerde en vetrijke producten etc. Hij ziet niet in dat hij zijn lichaam gewoon aan het vergiftigen is. Ik zou het geweldig vinden, mocht hij daar verandering in brengen, maar ik vrees ervoor.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:50

Ik kan me voorstellen dat het erg lastig is, maar ik vind het niet fair om als moeder je kind in zo'n positie te brengen. Ik ben een erg strenge vegetarier, mijn zoontje eet ook geen vlees, maar ik doe bij hem niet moeilijk over dierlijk stremsel en gelatine. Ik zou het zelf nooit kopen voor hem, maar als hij het ergens anders krijgt zal ik er niet snel tussen springen omdat hij het niet mag (behalve bij echt vlees dus). Door je kind zulke strenge eetregels als de vrouw uit die docu op te leggen beperk je je kind enorm. Het kind mag zelfs geen brood eten, geen tractaties op school, geen zuivel, kan nooit normaal bij een vriendje blijven eten. Ik vind dat je het kind hierdoor beperkt in zijn sociale contacten. Het kind zal zich altijd een buitenbeentje voelen. En wanneer je gezond eten plaats boven de sociale ontwikkeling van je kind (tenzij het kind dus een allergie heeft) vind ik het toch niet heel gezond klinken :o

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 10:37

Oei Leonie, ik zou het erg moeilijk vinden te zien dat mijn partner zo ongezond at, maar aan de andere kant, zoals eerder gezegd, je kunt het een ander niet opleggen.
Toch ben ik wel heel blij dat mijn partner daarin anders is. Hij is veel bewuster geworden van onze eet- en leefgewoontes en de schadelijke gevolgen daarvan omdat ik er mee bezig ben. Automatisch praat je dan ook over dingen en wissel je meningen of verbazingen uit :)
Hij eet wel brood en pasta's e.d. maar dan wel de meergranen versies maar frisdrank komt hij bijna niet aan en cola al zeker niet.
Dat jouw partner zijn lichaam vergiftigt zal denk ik niet eerder doordringen dan dat hij er klachten door gaat krijgen. En dan is het de vraag of hij dat aan zijn eetgewoontes linkt of gewoon naar de dokter gaat om een pilletje te halen.

V.w.b. dat laatste: mijn man had maagklachten en veel last van maagzuur. Hij heeft de koffie laten staan en zijn zuivel en suikerinname beperkt en toen ging het een stuk beter.
Een kennis van ons stond versteld: 'maar dan moet je gewoon dat-en-dat pilletje nemen! Dan kun je gewoon koffie blijven drinken'. Dát soort reacties van mensen zal ik nooit snappen.
Waarom medicijnen nemen (met alle risico's van dien) als je iets zo simpel kunt oplossen door je eetgewoontes te veranderen?

Odetteke, je moet idd schipperen vind ik ook. Het kind zal uiteindelijk zelf moeten kiezen voor wat hij wil.