Testrecept oktober - Chilli con carne.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:51

Mbt laagdrempelig recept : de laatste recepten (muv die van afgelopen maand) waren alleen maar laagdrempelig... :+ En natuurlijk is een experiment ook een optie, maar zet dat dan gelijk even in de beginpost neer, dat het nu niet de bedoeling is om precies het recept te volgen, maar met je eigen suggesties te komen. Zo is het duidelijk voor iedereen :)

Heb het trouwens even nagezocht of mijn gevoel met de werkelijkheid klopte. Drie keer een salade achter elkaar. (mei, juli en augustus). Waarvan in augustus zelfs een recept met aardbeien terwijl dat seizoen toen echt voorbij was :+ Juni was een simpel toetje. April was op zich wel een echt recept (ovenschotel). Maart daarentegen was ook hartstikke simpel (Hamburgers). Jan (kip pesto) en Feb (makreelschotel) was ook wel wat. Maar allemaal ongeveer dezelfde maaltijden. Of een salade of een ovenschotel. Vorig jaar november (melktert) moest er voor het laatst iets gebakken worden. Dat zou op zich ook wel een leuke optie zijn, gezien hoe iedereen momenteel bezig is met cupcakes en boltaartjes?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:52

Tja,voor de diehard koks is chiliconcarne misschien te saai voor woorden...Maar ik vind het goed dat er ook aan de beginnende koks gedacht wordt.
Eerlijk gezegd laat ik al die technische kookstandjes meestal aan mij voorbij gaan,wat is er mis met iets simpels??
Er zijn zat studenten/jonge mensen/thuiswonenden die eigenlijk nooit koken... voor die mensen is het toch ook leuk als ze af en toe mee kunnen doen?
Maargoed,dat is dan weer mijn mening. :)

Ik heb dan wel tortillachips en wat cremefraiche op mijn chili gedaan, voor het oog,maar het recept wordt er niet heel anders van.

Anoniem

Re: Testrecept oktober - Chilli con carne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:54

Wij zijn nu ook verandering aan het aanbrengen in hoe het de laatste maanden gegaan is. Sinds vorige maand zijn er twee nieuwe moderators op voedertijd gekomen, die weer een net iets andere manier hanteren met het kiezen van testrecepten. Er vindt goed overleg plaats etc. En jullie bijdragen zijn welkom, stuur complete recepten via PB en wij nemen ze mee in een archief.

Ik zal het even in de OP zetten, dat deze maand experimenteer maand is. Goed punt Maya :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:06

Maya schreef:
Unwritten schreef:
Juist omdat chili ook veel variaties biedt, kan het een uitdagend testrecept zijn. Laat maar eens zien hoe creatief jullie zijn.

Maar de opzet van alle testrecepten was altijd om juist zo precies mogelijk het origineel te volgen en niet met eigen variaties etc. te komen. Anders heeft het geen zin om een recept te testen, want je wilt kijken hoe een bepaald recept met verschillende deelnemers uitvalt, wat zij ervan vinden qua hoe je het moet maken en hoe het smaakt als iedereen hetzelfde doet.

Als het nu tegenwoordig de bedoeling is dat er juist allemaal varianten etc. op komt : is het dan niet beter om dat gelijk in de beginpost duidelijk te stellen?

Ik mis om eerlijk te zijn idd de laatste tijd nogal de uitdaging. Dit is zo'n standaard recept, en gewoon wat bij elkaar mieteren, elke noob kan dit in elkaar flansen.

Precies, dat bedoel ik. Als iedereen maar wat raak gaat testen heeft het eindresultaat niets meer met het orgineel te maken; "ik heb de bruine bonen weg gelaten, een scheutje balsamico toegevoegd, en het met pasta geserveerd!" Ook prima, maar hang daar dan geen cijfer aan, daar heeft iemand die het BBB leest niet aan. Als het de bedoeling is dat iedereen zomaar wat chili con carne gaat maken zoals het hem uitkomt kan je er beter een receptenwedstrijd van maken: de beste chili con carne, de beste stamppot etc.

Dit recept is best een redelijke BASIS voor chili con carne, maar het recept is nog niet af. Bij een recept dat af is krijgt men niet gelijk de neiging om aan het recept te gaan sleutelen, dat nodigt uit tot maken zoals het er staat. Het feit dat de bedenker van het recept het blijbaar nodig vindt om er bij te vermelden dat zij het nodig vond om het op te leuken met chilisaus van calve geeft gewoon al aan dat er blijkbaar wat smaakmakers missen in het recept.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:12

Trouwens,ik vond dit in de BBB:

Eline schreef:
[VT] Testrecept oktober - Chilli con carne. Wij dagen jullie uit om met dit recept lekker te varieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:40

Ik heb dit recept gisteren gemaakt, en het krijgt een 8 :D had er een kruidenmix voor chili con carne doorheen gemikt, dat scheelde gehannes met kruiden. En ipv gewone tomatensaus, een pakje tomato frito van Heinz met rode paprika erin. Het was errug lekker :9

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:54

Ik heb me wel aan het recept gehouden.
Ik vond m niet zo, mn vriend ook niet. Vanons krijgt ie een 6.
Miste de pittige smaak eraan.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:54

De champignons hebben we weg gelaten en ipv paprika poeder hebben we hela curry gebruikt.
Ik vond hem vrij pittig en geef het een 7. :)
Jammer dat dit zo'n ''gewoon'' recept was...Misschien is het een idee om voortaan een beginners en een gevorderden testrecept te plaatsen? Of een wat moeilijker toetje als nagerecht? Zo komen de ´ervaren´ koks ook beter aan hun trekken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:09

Ja, dat vind ik ook een goed idee! Dan kun je het simpel houden, maar je kunt je ook helemaal uitleven. Goed plan!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:51

Ook ik vind het jammer dat het steeds zulke makkelijke recepten zijn.
Ik zou veel liever iets moeilijkers zien om het zo maar te zeggen.
Bijvoorbeeld mijn chocolade slagroom truffels naar recept van herman den blijker. Een spannend toetje, of eens iets anders als anders als hoofdgerecht.
Deze maand wordt het dus ook helaas niet voor mij. Ik wacht met spanning af wat er met de tips gebeurd :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:57

Ik ga met Maya mee, ik voel me het hele jaar al niet echt geroepen om mee te doen met het test recept, ik zie de uitdaging niet :n
Vroegah was het eerst wat ik deed op de eerste van de maand, hup, kijken wat het test recept was en aan de slag, dus verzin maar weer eens iets spannends :P

Ik vind Chilli btw heerlijk hoor, daar niet van :Y)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:19

Voor mij is dit ok niet echt van "test-recept-waarde" helaas.

Ik gooi er trouwens altijd wat prei doorheen (en laat de champignons weg), ook erg lekker.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:23

Mjamm! Dit is heerlijk!
Heb het al heel vaak op, ga dadelijk eens vragen of mn moeder het snel weer klaar wil maken :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:35

Nou, ik heb het recept gemaakt, maar dus met de nodige aanpassingen :+
Ik heb 2 in plaats van 5 uien genomen (ik vond 5 wel erg veel), vegetarisch gehakt in plaats van gewoon gehakt, 2 blikken tomatenstukjes in plaats van tomatenpuree, blikje mais extra toegevoegd, koriander, oregano, komijn (veel!), jalapenopepers, cacaopoeder en vlak voor het opdienen een avocado in stukjes er doorheen geroerd. Kortom, een heel ander recept en ik vind het een 8 :+

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:37

Nou,dan toch maar mijn lang beloofde foto.
Goed,beetje amateuristisch maargoed, het is iig iets :+
Afbeelding

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:23

Ffortuna schreef:
Met kapucijners ipv bruine bonen is dit veel lekkerder, en heb je ook minder kans op bekende bij-effecten van het gerecht :+ da's een tip voor de afwisseling.

Ik vind het ook wel wat 'simpel' maar dat geeft niet, ben wel benieuwd of iemand de variatie met kapucijners heeft geprobeerd?
Ik eet namelijk nooit kapucijners := maar vind het wel een leuk idee.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:40

Vandaag weer gemaakt en het smaakte ons weer supergoed. 8,5 :D

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:25

ik doe m ook nog met spekjes en ananas, beetje sambal, en zweten maar :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:26

Het testrecept loopt nog even door. Testrecept komt voortaan aan bod in de nieuwe bokt nieuwsbrief :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:10

Tot wanneer loopt dit recept dan door UW?

Kan het nieuwe recept van de maand niet gewoon al beginnen? Bespreek je die in de daaropvolgende Bokt nieuwsbrief...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:18

Beetje jammer dit allemaal, hoopte op EINDELIJK eens een echt recept en dan laat je dit (waar duidelijk weinig animo voor is!) langer doorlopen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:21

Caira schreef:
Beetje jammer dit allemaal, hoopte op EINDELIJK eens een echt recept en dan laat je dit (waar duidelijk weinig animo voor is!) langer doorlopen.

De bokt nieuwsbrief is volgende maand toch pas weer? :?
Ik vind het ook jammer, had me eerlijk gezegd best verheugd op een moeilijk(er) testrecept...
Dus hier ook de vraag of jullie voor de maand november toch nog een ander testrecept willen presenteren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:22

Maya schreef:
Tot wanneer loopt dit recept dan door UW?

Kan het nieuwe recept van de maand niet gewoon al beginnen? Bespreek je die in de daaropvolgende Bokt nieuwsbrief...

Waarschijnlijk nog een paar dagen. We zijn nu achter de schermen ook druk in overleg hoe we het testrecept willen gaan aanpakken aan de hand van alle input die we gedurende de afgelopen maand hebben gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:24

We gaan dit recept evalueren en er een conclusie van schrijven. En voor nu ga ik het nieuwe november recept, nog op deze manier, plaatsen. Een echt herfst - winter overgangsrecept.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:25

Oh een paar dagen dat valt best mee.
Goed dat jullie er mee bezig zijn, ben benieuwd wat eruit komt. :)
Oh ik zie nu dat ik in de war ben met BBB (die is net nieuw) en de nieuwsbrief.