Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:04

mick75 schreef:
Vriendlief weigert iets te eten dat uit de tuin komt. Weigert zowiezo iets te eten dat herkenbaar is als groente/ fruit/ vlees... Begin er dus maar niet aan.

_O- ...wil die olvarit kinderpotjes :D

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:37

Mijn stads-vriend moest wel even wennen aan het idee dat hetgeen op zijn bord ligt, een halfuur geleden nog 'groeide', maar na 1 seizoen is hij er helemaal aan gewend en ging hij uiteindelijk geheel zelfstandig bonen plukken en invriezen :Y)

Gerlin

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:44

Een groenten tuin is gaaf! Ik doe altijd zelf kruiden planten. Heerlijk verse kruiden :z

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:18

Met dit heerlijke weer beginnen de groentenkriebels bij mij helemaal op te spelen. Ik denk dat ik voor cherrytomaatjes ga dit jaar, ik kan niet al teveel tuin afzetten, vind mijn moeder niet zo grappig :D
Ook hebben we hier een hond lopen die het nogal leuk vind om omgewoelde grond + inhoud om te ploegen en er lekker in te rollen, dat vinden de tomaatjes niet leuk denk ik :P
Straks maar even op zoek naar zo'n plastic kasje en zaadjes, zodat ik kan beginnen. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:23

Ik heb een "hele border" tot mijn beschikking en ik heb ook vreselijk veel zin in aardbeitjes (vorig jaar ook heel veel uit eigen tuin gegeten) een extra appel boompje en een peren boompje erbij, cherry tomaatjes en dan denk ik dat mijn border ver vol zal zijn. Kunnen cherry tomaatjes eigenlijk zo in de grond? Ik heb geen kas oid.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:25

mick75 schreef:
Vriendlief weigert iets te eten dat uit de tuin komt. Weigert zowiezo iets te eten dat herkenbaar is als groente/ fruit/ vlees... Begin er dus maar niet aan.

Blender erop? Mijn blaaglief weigerde ook alles wat ook maar in de verte naar gezond neeg, maar die kreeg heeel veel pasta sauzen te eten :D . Van alles erdoorheen (wel zorgen dat ie het niet ziet uiteraard) en dan hup verkleinen die handel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:32

Breghje schreef:
Ik heb een "hele border" tot mijn beschikking en ik heb ook vreselijk veel zin in aardbeitjes (vorig jaar ook heel veel uit eigen tuin gegeten) een extra appel boompje en een peren boompje erbij, cherry tomaatjes en dan denk ik dat mijn border ver vol zal zijn. Kunnen cherry tomaatjes eigenlijk zo in de grond? Ik heb geen kas oid.

Leuk dat je ook gaat beginnen :D
cherry tomaatjes kun je het beste in en grote pot in de vensterbank zetten en als het straks lekker weer is buiten.
In de volle grond doen ze het stukken minder goed omdat ze heel gevoelig zijn voor kou en vocht.
Ik heb ze gezaaid en gisteren de zaailingen net in hun eigen pot gezet, nu maar wachten totdat ze gaan groeien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:50

Wildgirl schreef:
Breghje schreef:

Leuk dat je ook gaat beginnen :D
cherry tomaatjes kun je het beste in en grote pot in de vensterbank zetten en als het straks lekker weer is buiten.
In de volle grond doen ze het stukken minder goed omdat ze heel gevoelig zijn voor kou en vocht.
Ik heb ze gezaaid en gisteren de zaailingen net in hun eigen pot gezet, nu maar wachten totdat ze gaan groeien.

Dank je wel!
Dus ik kan gewoon zo'n zakje zaad halen bij de Boerenbond en dat nu zaaien?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:57

@ breghje, ja dat is het slimste om te doen.
Als de zaailingen ongeveer 5 cm hoog zijn kan je ze verpotten naar een diepere pot, hier kunnen ze dan ook in blijven staan.
Ik verpot altijd per groepje zaailingen, er gaan er namelijk altijd wel een paar dood en zo hou je de sterkste die uit kan groeien tot een mooie plant.
Ik zal zo even foto's maken van mijn stekjes.
Let erop dat je kweekbakje gaatjes heeft aan de onderkant en dat ze iedere dag een beetje water moeten hebben.
Hier staan ze boven de verwarming en had ik binnen 3 dagen al inimienieplantjes :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:03

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn mijn cherrytomaatjes zaailingen in hun pot, ze groeien bijna een halve cm per dag!! :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:06

Wat een leuke foto's zeg, het ziet er ook zo gezellig uit die jonge plantjes :j
En het groeit idd heel hard die cherrys, ik ga straks even langs de winkel voor zaadjes etc :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:09

Ja leuk he mas, ik wordt er ook helemaal blij van !
Ik ga vanmiddag omspitten als ik daar de kracht voor kan vinden hihi, wil eigenlijk dit weekend de aardbeien in de grond hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:16

Aardbeien lopen hier ook al weer uit, zwarte bes heeft al weer beetje blaadjes. Rest is bloemen en mos. Wil dit jaar de boel aanpakken en ook flink aan de kruiden, etc. al wil ik niet teveel hoeven schoffelen en elk jaar opnieuw moeten beginnen, dus vaste planten en wat verder voor zichzelf kan zorgen en eetbaar is heeft de voorkeur.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:17

Ja ik ga ook weer aan de slag!!!
Heb al van alles voor gezaaid (div. soorten tomaten, paprika's, courgettes en aubergine)
Ik heb een hele grote moestuin die door mijn 3 varkentjes nu onkruid vrij gemaakt word en over een paar weken geploegd en geëgd door een buurman en dan kan ik aan de gang.

Alles (nu ja bijna dan) wat in een moestuin kan gaat er in.
Pompoenen, meloenen, topinamboer, div. bonen, radijs (rood en wit) rode, witte, boeren en chineze kool.
Brocoli en bloemkool. Sla en spinazie en natuurlijk spruitjes.
Prei en uien en misschien dit jaar knoflook.Ik vergeet vast van alles.

Mijn man at bijna geen groenten tot ik de moestuin begon en nu kan ik koken wat ik wil en hij eet het!

Ik probeer genoeg te verbouwen zo dat wij 's winter ook nog veel uit eigen tuin kunnen eten :9 Het is zoveel lekkerder.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:20

ja jij bofkont, zuid frankrijk daar wil het wel groeien haha
Ik ben van de paprika's afgestapt omdat dat hier zonder goede kas bijna geen doen is....
*is jaloers, héél erg jaloers op jou my_angels :D *

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:28

Maar het kan hier ook te warm/heet zijn hoor en dan een grote tuin doen is niet grappig.
En als er geen buurman geweest was die voor mij kwam ploegen dan was de tuin een stuk kleiner.
Dit is trouwens het eerste jaar dat ik bijna alles zelf voor zaai hier voor kocht ik kant en klaar.
De kinderen vinden het prachtig! Die pakken er de centimeter bij om te kijken of iets al ge groeit is :D

Die plantjes van jouw zien er al goed uit ik moet de eerste nog verpotten.
Maar heb beloofd dat de oudste mocht helpen dus nog even wachten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:35

Leuke foto's Wildgirl! Alleen dat elke dag water geven... ik heb niet eens planten in huis omdat ik ze steevast óf verzuip of laat verdrogen :o .... triest toch?

In mijn tuin wil het dan nog wel eens lukken en per ongeluk kom ik achter leuke dingen zoals dat mieren niet van pepermuntplanten houden, als die onder je appelboom groeien dan heb je geen luis *\o/* . Me luuuuvs pepermunt!! :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:36

My_Angel, heeeeerlijk!! Dat zou ik ook heel erg graag willen maar dan moet ik ook verkassen vermoed ik..

*is ook jaloers*

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:41

Heb vandaag weer 2 perenboompjes gekocht.
Afbeelding
Hier komen kruiden in, bieslook, basilicum enz.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:21

Wat leuk kavama, zo met dat hoogteverschil!
En dat peosje erbij, wat een schatje(lijkt op die van mij, zie profiel :D )
Maar, duurt het niet een paar jaar voordat er vruchten aankomen?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:19

Ik heb zojuist bij de Gamma van die starterssetjes gekocht voor Lavendel, keukenkruiden (bieslook, tijm, basilicum, selderij en nog 2) tomaat en pompoem.

Gelijk even geplant en ben benieuwd! :D

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:51

Wildgirl schreef:
Wat leuk kavama, zo met dat hoogteverschil!
En dat peosje erbij, wat een schatje(lijkt op die van mij, zie profiel :D )
Maar, duurt het niet een paar jaar voordat er vruchten aankomen?

Ja jouw kat lijkt idd op de onze, Mimosh.
Geen idee hoelang dat duurt met die vruchtjes, hoop natuurlijk niet al te lang.

Ja en die kruidenslak is erg hip hier in Duitsland.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:02

wij hebben in de tuin al appels, peren en walnoten. Vooral walnoten wil ik zelf nog wel eens eten (nadat ze echt een paar maanden zijn gedroogd)
Ook willen we dit jaar weer aardappels, snijbonen, slabonen, rode bietjes, sla en aardbeien gaan verbouwen.

Ik heb zelf al 1 knoflook plantje op me kamer, gewoon om te kijken hoe het groeit.
Ook wil ik paprika's binnen laten groeien, en eventueel iets als komkommers ofzo.

erg leuk :D (en vaak ook lekkerder uit eigen tuin!)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:06

Knoflookplantje klinkt ook goed,.. koop je die als plantje of zaadjes ??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 22:59

knoflook lijkt mij ook leuk idd.
Ik heb vandaag deel 1 omgespit en graszoden gestoken, wat een ****werk zeg....en moet nog 3/4 moestuin :D