Zit in kaas vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:55

griziyr schreef:
Ik ben alleen een beetje allergisch voor vegetariers die vlees eten wel zielig vinden maar de rest niet erg vinden (meestal door onwetendheid)

Inderdaad. Ben ik ook allergisch voor. Maar zo was ik eerst ook, onwetend. Eerst denk je: die kippen leggen toch eieren, of die koeien moeten toch gemolken worden, en ze lopen allemaal lekker buiten, etc. Maar de werkelijkheid is veel harder. Toen ik dat wist werd ik al snel veganist.
Eigenlijk vind ik het minder erg als mensen vlees eten dan eieren (dit geldt natuurlijk niet voor mensen die gezellig wat kipjes vrij hebben lopen in de tuin en daar de eieren van eten). Ik vind het allebei verschrikkelijk, maar voor eieren moeten de dieren wel veel langer lijden, zeker in legbatterij of scharrel, en ze worden uiteindelijk toch allemaal op dezelfde manier geslacht...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:58

[LZP] > [VT]

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:01

griziyr schreef:
HorsesWoman schreef:
vinden jullie dat ik gewoon kaas moet eten?

Ik snoep niet ,
geen taart en koeken.
En als ik snoep neem ik meestal rozijnen of chips.

Moet je wat mij betreft helemaal zelf weten.
Ik vind het ook zielig dat er voor mij kalfjes moeten worden geboren omdat ik graag melkproducten gebruik. Die kalfjes kunnen dus soms daardoor niet bij hun moeder drinken en groeien dus niet onder natuurlijke omstandigheden op.
Daarnaast omdat er voor melk en melkprducten dus jonge dieren moeten worden geboren, worden er dus ook meer dieren geslacht. Anders komen er teveel dieren.
En dus komt er stremsel, kalfsvlees en leer op de markt als AFVALproduct van mijn wens om melkproducten te gebruiken.

En dus eet ik alles maar dan met mate!
Dus van mij geen oordeel.
Ik ben alleen een beetje allergisch voor vegetariers die vlees eten wel zielig vinden maar de rest niet erg vinden (meestal door onwetendheid)

Ik ben zeer goed op de hoogte van hoe en wat. Ik heb er bewust voor gekozen mijn gezondheid niet op het spel te zetten. Daarom gebruik ik wel bijprodukten en geen HOOFD produkten.

Het kalfje word hoe dan ook geslacht. Vind ik ook verschrikkelijk, absoluut. Maar het gebeurd toch. Kom je niet onderuit.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:01

Fitch schreef:
Een echte vegetariër eet alleen vegetarische kaas en veel snoep en bijv. gelatinepudding ook niet (anders is 't geen vegetariër! 'Vegetarische' kaasgerechten in restaurants kun je dus meestal ook niet eten). In vrijwel alle kaas zit inderdaad stremsel uit de maag van zeer jonge kalfjes (paar dagen oud).

:? Ik heb respect voor vegetariërs, maar ben zelf er absoluut geen een. Ieder zo zijn eigen principes. ;) Maar we moeten wel even correct blijven met onze informatie. Er worden in Nederland geen jonge kalfjes van een paar dagen oud geslacht hoor. Ook niet voor de stremsel uit de maag. In Nederland zijn zo'n beetje de jongste kalfjes die geslacht worden een half jaar oud. Kun je nog erg jong vinden, daar kun je dus over discussieren, maar dat er kalfjes van een paar dagen oud geslacht worden, is klinkklare onzin.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:03

Als je trouwens iets wilt maken met een gelatine vervanger
gebruikt dan Agar-Agar, wordt van zeewier geloof ik gemaaakt......

ps... kijk een op Vega topia via google gevonden.....misschien heb je daar wat aan......
Laatst bijgewerkt door kally op 28-01-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:04

Fitch schreef:
griziyr schreef:

Inderdaad. Ben ik ook allergisch voor. Maar zo was ik eerst ook, onwetend. Eerst denk je: die kippen leggen toch eieren, of die koeien moeten toch gemolken worden, en ze lopen allemaal lekker buiten, etc. Maar de werkelijkheid is veel harder. Toen ik dat wist werd ik al snel veganist.
Eigenlijk vind ik het minder erg als mensen vlees eten dan eieren (dit geldt natuurlijk niet voor mensen die gezellig wat kipjes vrij hebben lopen in de tuin en daar de eieren van eten). Ik vind het allebei verschrikkelijk, maar voor eieren moeten de dieren wel veel langer lijden, zeker in legbatterij of scharrel, en ze worden uiteindelijk toch allemaal op dezelfde manier geslacht...

Er zijn echt geen vegetariers die legbatterij eieren eten.
En je kunt mij niet wijsmaken dat je nooit een snoepje of mars eet.

Ken vegetariers die volledig zelfvoorzienend zijn. Maar zo nu en dan toch een snoepje of stukje taart nemen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:05

Ik mag van mijn ouders niet veder gaan dan
gewoon vegatarisch ,
ik woon bij hun en eet wat hun koken ,
en ze zeggen dat ik al blij moet zijn dat ze apart koken,
en daar hebben ze wel gelijk in vind ik.
Ik denk dat ik gewoon geen kaas zo meer eet ,
en snoepen doe ik al niet meer ,
en dan drink ik wel gewoon melk ,
want anders vinden ze het te bont worden.
Eieren eet ik alleen als het ergens door heen zit ,
verder ook niet hoor!
Als ik later wel kook dan kan ik hier ook rekening meer houden,
maar nu hou ik het hier eventjes bij.
( ik denk dat het later ook zeker geen probleem word,
ik ben heel erg gek op groenten en fruit :+: . )

Dus op dit moment is het gewoon niet haalbaar en gezond om alles te ontmijden,
zielig vind ik het zeker , snap ook niet hoe mensen vlees kunnen eten,
maar op dit moment kan ik niet meer doen.
Legbatterij eieren eet ik nooit, en dat heb ik ook nooit gegeten,
mijn moeder vind dat ook erg zielig , dus we als het door het eten moet ,
zijn te scharrel eieren of bio eieren

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:06

hoe doen de veganisten het dan met hun hobby paardrijden: een kunsstof zadel en kunsstofhoofdstel? geen leren laarzen of handschoenen? daar ben ik dan wel benieuwd naar....
of rijden ze helemaal geen paard omdat het beoefenen van sport met dieren ook onder noemer ´niets van dieren gebruiken´ valt?

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:11

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:12

Legbatterij-eieren zijn niet eens meer te koop. Deze worden nog wel verwerkt in koekjes enzo. Eet je een ei, dan is het een scharrelei, eet je iets van koek, dan zitten daar legbatterij-eieren in. Maar dit wordt steeds minder. Legbatterijen zijn ook over een paar jaar (weet even het jaartal niet) verboden.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:14

Duke schreef:
Fitch schreef:
Een echte vegetariër eet alleen vegetarische kaas en veel snoep en bijv. gelatinepudding ook niet (anders is 't geen vegetariër! 'Vegetarische' kaasgerechten in restaurants kun je dus meestal ook niet eten). In vrijwel alle kaas zit inderdaad stremsel uit de maag van zeer jonge kalfjes (paar dagen oud).

:? Ik heb respect voor vegetariërs, maar ben zelf er absoluut geen een. Ieder zo zijn eigen principes. ;) Maar we moeten wel even correct blijven met onze informatie. Er worden in Nederland geen jonge kalfjes van een paar dagen oud geslacht hoor. Ook niet voor de stremsel uit de maag. In Nederland zijn zo'n beetje de jongste kalfjes die geslacht worden een half jaar oud. Kun je nog erg jong vinden, daar kun je dus over discussieren, maar dat er kalfjes van een paar dagen oud geslacht worden, is klinkklare onzin.

In de VS wel. En raad eens waar veel van onze (goedkope, dus niet die reusachtige stukken die nog versneden moeten worden) kaas vandaan komt?

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:14

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:19

griziyr schreef:
Duke schreef:
Maar we moeten wel even correct blijven met onze informatie. Er worden in Nederland geen jonge kalfjes van een paar dagen oud geslacht hoor. Ook niet voor de stremsel uit de maag. In Nederland zijn zo'n beetje de jongste kalfjes die geslacht worden een half jaar oud. Kun je nog erg jong vinden, daar kun je dus over discussieren, maar dat er kalfjes van een paar dagen oud geslacht worden, is klinkklare onzin.

Ik weet dat er geen kalfjes worden geslacht van een paar dagen oud.

Maar er moeten dus voor alle melkproducten kalfjes worden geboren!!!
Er is anders uberhaupt geen melk en als de kalfjes bij de moeder mogen blijven blijft er ook geen melk over.
En die kalfjes hebben soms (dus niet altijd!!) dat half jaar een slecht leven voordat ze als overtollig worden geslacht!!! En nee als ze dan toch geslacht worden maakt het mij niet uit persoonlijk of dat vlees, die huid, die botten of dat stremsel wordt gebruikt.

Dus misschien is het wel beter om helemaal geen melkproducten te nemen!
En gewoon wel met mate vlees eten omdat er nu één keer altijd wel dieren worden geslacht.

Dat is zo. Kalfjes worden vaak binnen 24 uur van hun moeder gescheiden en krijgen vaak nog wel de biest. Maar na enkele dagen krijgen ze of melk van de koeien of kunstmelk. Na 14 dagen gaan ze naar de kalveropfok en krijgen ze kunstmelk en later ruwvoer. Zo gaat dat wel. En zo slecht is dat leven niet wat ze krijgen, maar dat is persoonlijk. Ieder heeft daar zijn mening over en dat mag ook. De eisen voor kalveropvang worden steeds strenger en welzijnsvriendelijker (denk aan groepshuisvesting), maar het is niet het ideaalbeeld wat veel zouden willen zien: bij de koe blijven en op de wei lopen. Nee, dat is niet zo en dat zal ook nooit gebeuren, behalve bij zoogkoeien (koeien die alleen voor het vlees gehouden worden en niet voor de melk). Daar lopen de kalveren wel gewoon bij de moeder. Dit zijn ook vaak de vleeskalveren.

En als je daar inderdaad principieel niets mee te maken wilt hebben, is de keuze om geen kalfsproducten te consumeren (dus geen vlees, kalfsleer, of gerelateerde producten zoals zuivel).

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:19

smokey17 schreef:
Er zijn echt geen vegetariers die legbatterij eieren eten.
En je kunt mij niet wijsmaken dat je nooit een snoepje of mars eet.

Ken vegetariers die volledig zelfvoorzienend zijn. Maar zo nu en dan toch een snoepje of stukje taart nemen.

Een Mars vind ik toch het vieste wat er is. Dat zou ik NOOIT eten. Veel te vet, zoet. Word je alleen maar dik van, en het dierenleed (ei, melk, varkensvet, schildluisvloeistof) en de genetische manipulatie druipt er letterlijk van af. Ik eet heus wel eens snoep, maar NIET met gelatine, schildluisvloeistof of bijenwas. En als je dat niet wilt geloven... tsja, dan ben ik bang dat er weinig meer te discussiëren valt.

Als vegetariërs met ei-verrijkte producten eten (wat de meeste dus doen) eten ze wel legbatterij-eieren. Verreweg de meeste eieren in je leven krijg je binnen door producten met ei zoals koekjes, snoepjes, snacks, kant en klaar pannenkoekenmeel, eiersalade, paneermeel, cakemix... en de meeste restaurants gebruiken ook nog legbatterij-eieren. Als vegetariërs hier aan mee doen steunen ze dus een aanzienlijk deel van de legbatterij-industrie. Maar legbatterij of niet. Ei = dierenleed, sowieso, behalve als je wat kippen vrij in de tuin hebt lopen, tot hun dood.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:20

Fitch schreef:
In de VS wel. En raad eens waar veel van onze (goedkope, dus niet die reusachtige stukken die nog versneden moeten worden) kaas vandaan komt?

Is dat zo? Dat is nieuwe informatie voor mij. Dus ik ga hier geen uitspraken over doen, want dit zou ik zelf ook even na moeten vragen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:22

@Fitch: Wat ik dus ook schreef:
Duke schreef:
Legbatterij-eieren zijn niet eens meer te koop. Deze worden nog wel verwerkt in koekjes enzo. Eet je een ei, dan is het een scharrelei, eet je iets van koek, dan zitten daar legbatterij-eieren in. Maar dit wordt steeds minder. Legbatterijen zijn ook over een paar jaar (weet even het jaartal niet) verboden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:22

griziyr schreef:
smokey17 schreef:
[Ik ben zeer goed op de hoogte van hoe en wat. Ik heb er bewust voor gekozen mijn gezondheid niet op het spel te zetten. Daarom gebruik ik wel bijprodukten en geen HOOFD produkten.

Het kalfje word hoe dan ook geslacht. Vind ik ook verschrikkelijk, absoluut. Maar het gebeurd toch. Kom je niet onderuit.

Als er geen of minder melkproducten nodig zouden zijn, zou er ook alleen gefokt hoeven worden ter vervanging van de ouderdieren en dan zouden er heel veel minder kalfjes geboren hoeven te worden en dan zouden er dus heel veel minder kalfjes geslacht hoeven worden.

En de ouderdieren veel vroeger, omdat ze toch geen melk meer hoeven te geven :(:)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:24

Duke schreef:
Fitch schreef:

Dat klopt ze gaan of een paar maand de wei op. Of een paar maand in een kist. Maar dat word steeds minder.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:26

Duke schreef:

Alleen in Europa. Er mogen dan nog steeds legbatterij-eieren uit bijv. Azië of de VS komen. Ze moeten dus over de hele wereld verboden worden, anders schieten we er weinig mee op. Maar Europa is een zeer goed begin. Hoewel scharrelkippen ook niet zo gelukkig zijn. Voor de nieuwsgierigen: interessant verhaal, over vrij-uitloop kippen (let op: dit zou dus 'diervriendelijker' moeten zijn dan scharrel- en legbatterijkippen), dat laat zien dat ook de kippen in de meest diervriendelijke stallen er NIET goed aan toe zijn. http://www.biteback.be/action/e_action_detail.php?actid=4032.

En hier nog wat info over de eier-industrie: http://www.waardelozehaantjes.tk. Dan weet je tenminste wat de invloed is van je keuze om eieren te eten...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:28

Duke schreef:
Fitch schreef:

Is dat zo? Dat is nieuwe informatie voor mij. Dus ik ga hier geen uitspraken over doen, want dit zou ik zelf ook even na moeten vragen.

Ja... ik heb in CA gewoond en ben wel eens op een reusachtige dairy farm geweest. Daar werden soms de moeders geslacht en de kalfjes werden uit de moeder gesneden. Voor suede en stremsel. :r

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:29

Mystica schreef:
Als er geen of minder melkproducten nodig zouden zijn, zou er ook alleen gefokt hoeven worden ter vervanging van de ouderdieren en dan zouden er heel veel minder kalfjes geboren hoeven te worden en dan zouden er dus heel veel minder kalfjes geslacht hoeven worden.

Citaat:
En de ouderdieren veel vroeger, omdat ze toch geen melk meer hoeven te geven :(:)

Kuch. Het zijn niet zozeer de melkkoeienkalfjes die worden gegeten maar de vleeskoeienkalfjes.

Gut wat zijn we goed op de hoogte.

Melkkoeienstieren worden vaak geslacht zonder opgegeten te worden. Of anders verwerkt tot diervoer. De koe word gebruikt als melkkoe.

Stremsel komt ook meestal van een vleeskalf. Niet van een melkkalf. Omdat het een bijprodukt is uit een orgaan dat niet voor cosumptie gebruikt word.

Ik zie liever de vleeskoeien verdwijnen dan de melkkoeien. Melkkoeien hebben over het algemeen een aangenaam leven. En worden pas geslacht en tot leerverwerkt als ze echt op zijn. En soms dan mogen ze nog op de boerderij blijven.
hebben ze lekker de hele zomer op het land gelopen. Tja de kalvertijd is zielig.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 28-01-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:30

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:31

Hoe zit het met geitenkaas?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:31

smokey17 schreef:
Dat klopt ze gaan of een paar maand de wei op. Of een paar maand in een kist. Maar dat word steeds minder.

In Nederland is de kist al meer dan 10 jaar verboden geloof ik, en groepshuisvesting al bijna verplicht. En de leeftijd wordt juist hoger. Ook al vanwege de maatschappelijke druk. En de hele discussie rondom blank kalfsvlees. Ik denk dat de Nederlandse kalverhouderij juist goede stappen vooruit maakt, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd. Ik denk trouwens dat de meeste hier in dit topic, de vegetariërs enzo altijd zullen vinden dat de kalverhouderij ongewenst is. En je hoort mij niet zeggen dat ze dat niet mogen vinden. Zoals ik al zei: ik respecteer ieder zijn principe en mening. We denken niet allemaal het hetzelfde en kijken vanuit andere perspectieven. Maar waar ik niet tegen kan is als er leugens verteld worden en feiten worden verdraaid, of hele oude, achterhaalde informatie wordt verteld en vertoond (is Wakker Dier een kei in) om maar te bewijzen hoe erg het is. Mensen hebben wel recht op de waarheid en kunnen dan pas een correcte mening vormen.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:32

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:00, in het totaal 3 keer bewerkt