bladerdeeg inspiratie!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepelJarig

Re: bladerdeeg inspiratie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:49

risolles!!!

Haha!
en dan de buitenkant van bladerdeeg in plaats van gewoon deeg .

recept:
1kg rundergehakt
2 uien, fijngehakt
2 winterpenen, fijngehakt
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 klein blikje doperwten
1 klein bosje selderij, fijngehakt
1 blokje vleesbouillon
zout, peper, nootmuskaat

Ingrediënten voor het bakken:

zonnebloemolie
1 pak paneermeel
1 ei
beetje bloem en wat water(voor een meelpapje)

Bereidingswijze:

Rundergehakt fruiten met de fijngehakte uien, knoflook.
Voeg de fijngehakte wortel toe en roerbak het geheel klaar.
Dan de selderij en doperwtjes erbij doen, goed door elkaar mengen, beetje laten meebakken.
Zout, peper en nootmuskaat naar smaak toevoegen. De vulling is nu klaar.
Vuur uitdoen en even laten afkoelen.
Voordat je de risolles gaat bakken, eerst een meelpapje maken van wat bloem en water. Dit dient als plakmiddel voor de flensjes.
Leg op elk flensje één eetlepel vulling en vouw ze daarna dicht. Met het meelpapje en een kwastje goed dichtplakken. Wentel de risolles door losgeklopt ei, daarna door paneermeel. Frituur of bak ze in ruim olie in de koekepan.

maar van risolles zijn meer recepten, even zoeken via google werkt wel

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:53

Wat ik weleens maak (lekker en vooral snel):
gehakt rulbakken, daardoorheen verschillende soorten groenten wokken (bijvoorbeeld een macaronipakket, of roerbakpakket, maakt niks uit wat voor) en afhankelijk van of je van lekker pittig houdt, of juist van niet zo pittig doe ik er zelf tegenwoordig een flesje roerbaksaus zoet-zuur doorheen, voor pittig kun je chilisaus gebruiken (zo'n grote fles met van die pitjes erin jammie). Dat in een schaal en bladerdeeg eroverheen en in de oven.
Als het klaar is doe ik op mijn bord nog chilisaus erbij om het lekker pittig te maken.

Wat mij zwager een keer heeft gemaakt: zelf ragout maken met shoarmavlees erin en dat in bladerdeeg vouwen. Een ragoutflap zeg maar. Heeeeeeerlijk, heb me er zo'n beetje ziek in gegeten.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:37

Oeh! Ik hou van bladerdeeg hapjes!

Ik prop er altijd van alles in. Net wat ik in huis heb.
Het lekkerst vind ik gewoon aardappelblokjes gemengt met groente (wat maakt me niet uit, van bloemkoolroosjes tot boontjes) en dan vlees in blokjes gesneden.
Het soort vlees kijk ik ook gewoon wat ik in huis heb. Mijn vriend houd meer van geruld gehakt, ik vind kleine blokjes kip erg lekker. Of uitgeplozen gekookte kip.
Zorgen dat alles net niet gaar is, dan laten afkoelen en dan in flapjes vouwen. Afbakken in de oven en klaar.

En ik heb ook een worstebroodjes verslaving gehad.

Knakworstjes in bladerdeeg rollen. Die insmeren met mosterd, en daarover wat geraspte kaas strooien.
Ook weer afbakken in de oven.

Vriend vind ingepakte frikandellen inderdaad ook erg lekker.!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:44

Fruitgebakje:

Leg wat appelpartjes in het midden van een plak bladerdeeg, in een klein rondje. Bestrijk de randen met ei en suiker. Bak dit in ongveer 10 minuten op 180 graden (even zelf bijblijven).

Schil wat rijpe kiwi en snij ze in plakjes, open een blik ananas en halve perzikken op siroop. Snij de perzik ook in partjes, net als de ananas.

Laat de bladerdeeg bakjes afkoelen (dan zakken de apperltjes naar beneden) en beleg ze mooi met het fruit.

Bestrijk de gebakjes voor serveren met passie/mangojam van Hero.

Echt heeeeerlijk!!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:49

ook heel erg lekker met kersen!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:51

Bladerdeeg vullen met gehakt en groente heeeeerlijk!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:09

Vingers aflikken Heerlijk!
Ik maak ook altijd bladerdeeg met knakworstjes, en doe er dan ook altijd wat met kaas. Wat ook lekker is is een soort bakjes vouwen van bladerdeeg en dan je overige geklutste ei erin gooien, evt met ham en kaas erbij, krijg je heeeeeerlijke omelet hapjes Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:13

Worden die risolles niet heeeeeel vet? Bladerdeeg is van zichzelf nogal vettig, dus ik zou het niet durven te frituren Bloos

Loempia's zijn echt lekkerder als je die maakt met loempiavellen van de toko. Scheurt veel minder snel dan filodeeg en ik had er laatst 40 voor 2 euro gehaald Clown

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:14

Plakjes bladerdeeg insmeren met losgeklopt ei
Even in de oven tot het broodjes zijn.

Dan opensnijden, besmeren met kruidenboter, plakken zalm erop en wat verse bieslook en eet smakelijK!