Eetbaar 'schaakbord?!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Eetbaar 'schaakbord?!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:24

idd, choco en gewone cake werkt het makkelijkste. uitsteekvorm vierkant nemen en met glazuur aan elkaar plakken. van karton de schaakfiguren maken en deze met een prikkertje op het bord prikken.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:38

Of je maakt er gewoon een hele grote taart van door bij de bakker een vierkante slagroomtaart te regelen, en daarover maak je van marsepein een soort deken (net zoals het topic over boltaartje op bokt) van wit zwart wit zwart die je dan met een deegroller aan elkaar rolt en die vouw je er overheen. De poppetjes kun je misschien ook van dropjes of andere snoepjes maken, of evt de dropjes in witte/bruine chocola dippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:26

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Haha! Er zijn dus inderdaad wel meerdere mogelijkheiden.
Cake, marsepein, koekjes.. Ik zal even in de winkels kijken wat er allemaal te krijgen is en anders bestel ik wel via internet. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:48

Ik denk dat ik nou een beetje in gedachten heb wat ik wil gaan doen.

Van cake maak ik het onderbord. Die bekleed ik met marsepein.
Daarop maak ik die donkere/lichte gekleurde vierkantjes.
Van marsepein maak ik dan ook nog zo'n extra omranding.
Dan is in principe het schaakbord gedeelte af. Misschien dat ik van koekjes nog een soort schaakstukken probeer te maken.

Iemand aanvullingen? Of iemand enig idee hoeveel ik ongeveer nodig heb aan marsepein voor een schaakbord van normale grootte?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:51

mss dat je van marsepein schaakstukken kan maken?

als je dat te veel marsepein gaat vinden kan je ook nog altijd de vlakken van het schaakbord van pure en witte chokelade maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:53

De schaakstukken hoeven er van mij niet heel erg op te lijken, want dat gaat toch niet lukken. Huilen van het lachen
Maar misschien dat het wel makkelijker gaat met marsepein ja. Hoe kan ik de vlakken van chocolade dan vast maken aan de marsepein? Ben bang dat het met chocola er slorderiger uitziet oid, omdat het dan vast net niet past ofzo. Tong uitsteken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:48

Mooi idee! Je bent natuurlijk wel verplicht om hier een foto te plaatsen als het klaar is. Lachen Ja
Verder zou ik voor de vlakken inderdaad gewone cake en chocoladecake gebruiken. Succes!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:52

_Tessaa schreef:
De schaakstukken hoeven er van mij niet heel erg op te lijken, want dat gaat toch niet lukken. Huilen van het lachen
Maar misschien dat het wel makkelijker gaat met marsepein ja. Hoe kan ik de vlakken van chocolade dan vast maken aan de marsepein? Ben bang dat het met chocola er slorderiger uitziet oid, omdat het dan vast net niet past ofzo. Tong uitsteken

Er bestaat chocoladesaus.. Tong uitsteken
Kan je op de marsepein smeren ofzo? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:03

Misschien toch die vlakken van cake maken ja.. pff moeilijk moeilijk om te bedenken wat nou het handigst, lekkerst én mooist is haha.

Oh en over die chocoladesaus, dat wordt toch niet hard? Tong uitsteken

Vind het echt leuk hoe jullie allemaal zo meedenken om tot een oplossing te komen trouwens! Haha! Zoveel reacties had ik uberhaupt niet eens verwacht.
En een foto komt uiteraard. Ja

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:44

Als schaakstukken zou je eventueel wel rechthoekjes kunnen gebruiken die je beschrijft met glazuur of chocolade met de naam van het stuk wat op die plek hoort te staan. en dan de koningen koningin iets groter of hoger maken.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:48

_Tessaa schreef:
Misschien toch die vlakken van cake maken ja.. pff moeilijk moeilijk om te bedenken wat nou het handigst, lekkerst én mooist is haha.

Oh en over die chocoladesaus, dat wordt toch niet hard? Tong uitsteken

Vind het echt leuk hoe jullie allemaal zo meedenken om tot een oplossing te komen trouwens! Haha! Zoveel reacties had ik uberhaupt niet eens verwacht.
En een foto komt uiteraard. Ja

ik heb geen idee eigenlijk Clown
over bevroren slagroomsoesjes wel, maar die zijn dus koud..
ze hebben in sommige AHs ook van dat soort broodbeleg dat eigenlijk gewoon een plak choco is dat je op je brood legt.
vind t altijd maar vreemd (koop dan een reep chocola...) maar hierbij mss wel handig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:38

Oeh dat is handig ja, zo'n plak chocola. Haha!
Echt vervelend dat ik nu al een paar dagen ziek ben, kan telkens niet in de winkels kijken. Dus dan nog maar even doorgaan met brainstormen haha.

Gisteravond nog 2 mogelijkheden uitgewerkt:
Manier 1:
- Springvorm van 30x30 (of een andere vierkante maat).
- Deze bekleden met koekjes/taartdeeg, zowel bodem als zijkanten. Dit in de oven tot het hard is.
- Bodem vullen met dun laagje cake (kant en klaar kopen, in langwerpige plakken snijden).
- Laagje vulling (aardbeienvulling, chocoladevulling, banketbakkersroomvulling, slagroomvulling – tal van mogelijkheden)
- Weer dun laagje cake erbovenop.
- Hierover botercrème, zodat de marsepein blijft plakken.
- Bovenkant en eventueel zijkant bekleden met blanke marsepein (kijken wat het mooist uitkomt).
- Mal van 3,75x3,75 maken (bij 30x30 – zorgt voor 64 vierkantjes).
- Marsepein zwart kleuren met kleurstof.
- Uit zwarte marsepein 32 vierkantjes halen, deze erop plakken zoals bij een schaakbord.
- Eventueel garnering in plaats van schaakstukken.
- Eventueel omranding aan de bovenkant of zijkant van in elkaar gestrengeld overgebleven marsepein.

Manier 2:
- Cake in langwerpige plakken snijden, hiervan een bodem van 30x30 (of een andere vierkante maat) maken.
- Laagje vulling (aardbeienvulling, chocoladevulling, banketbakkersroomvulling, slagroomvulling – tal van mogelijkheden)
- Weer dun laagje cake erbovenop.
- Over het geheel botercrème, zodat de marsepein blijft plakken.
- Geheel bekleden met blanke marsepein (ook de onderkant, zodat de cake één geheel wordt).
- Mal van 3,75x3,75 maken (bij 30x30 – zorgt voor 64 vierkantjes).
- Marsepein zwart kleuren met kleurstof.
- Uit zwarte marsepein 32 vierkantjes halen, deze erop plakken zoals bij een schaakbord.
- Eventueel garnering in plaats van schaakstukken.
- Eventueel omranding aan de bovenkant of zijkant van in elkaar gestrengeld overgebleven marsepein.

Manier 1 lijkt mij het mooist en lekkerst, maar waar-o-waar vind ik een betaalbare vierkante springvorm?!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:01

die bestaan niet. Je zou wel naar een siliconenvorm kunnen kijken, of een lasagne schaal oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:13

Nou ze bestaan zeker weten wel. Knipoog Maar ben alleen nog maar vrij dure tegen gekomen, of met hoge verzendkosten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:16

ovenschaal nemen idd of anders een platte maken mbv je ovenplaat?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:20

Juist die opstaande rand lijkt me handig.. We hebben wel ovenschalen maar die zijn volgens mij allemaal rechthoekig.
En we hebben een pizzaplaat, maar die is zo huge. Huilen van het lachen
Word nog even improviseren dus..

@ Benangelique, bedankt voor opzoeken! Schrok alleen wel beetje van de verzendkosten.. Nagelbijten / Gniffelen
Maar ja, ze bestaan dus in ieder geval dus ik zoek nog wel vrolijk even rond haha.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:26

Schaakbord heeft toch zwart/witte vlakjes? misschien kan je daar de engelse drop voor gebruiken? dat je de witte/zwarte vlakjes lostrekt. Mss een stom idee hoor! maar dat kwam in me op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:28

Dat is ook nog eens geniaaaaal. Serieus, rechtere vierkantjes kan bijna niet haha. En mijn pa houdt van drop!
Die houd ik even in gedachten Haha!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:59

Je hebt ook Engelse drop die aan één kant bruin is. Dan gebruik je die voor de donkere vierkantjes en de witte kant voor de witte vierkantjes. Ik weet alleen niet hoeveel zakken je dan nodig hebt om genoeg je vierkantje vol te krijgen.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:00

dat is een klus zeg Bloos!

weer wat geleerd trouwens, een vierkante springvorm *LOL*

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:01

Bloos haha ik dacht nu zeg ik iets doms, maarja idd dan zijn ze wel mooi recht! en lekker makkelijk ook Lachen als je dan van die vormpjes kan regelen dat je leuke schaakstukken krijgt Lachen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:08

Alleeen.. in zo'n zak zitten toch ook heel veel andere kleurtjes? Huilen van het lachen
Dan heb ik volgens mij vet veel zakken nodig. ROFL

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:25

Haha, tòevallig heb ik een donatiefondds opgericht voor afgedankte engelse dropjes Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:32

Wees niet bang, het komt hier ook wel op. Vingers aflikken

Óf, ik bekleed het geheel met zwarte marsepein, en doe er dan witte vierkantjes van Engelse drop op. Die zitten er namelijk veel meer in. Haha!