Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Kerst komt eraan + schoonmoeder HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:25

Ik zou lekker gaan gourmetten en je schoonmama een menu voor de afhaalchinees geven. Bah ze klinkt als een monster.

Sloof je alsjeblieft niet teveel uit, want waarschijnlijk zal er toch niks goed genoeg zijn. Ik heb gewoon medelijden met je Ach gut

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:26

ach en stel ze zou ergens in een restaurant gaan eten dan is daar natuurlijk ook iets niet goed.

Ik zou echt gewoon je best doen en trots op jezelf zijn wat je allemaal op de tafel gaat zetten. Het is natuurlijk ook voor jezelf leuk om te laten zien wat je kan. En ach als ze iets te klagen heeft dan gaat het er nog altijd om dat jullie zelf lekker gegeten hebben. En als ze wat teveel te klagen heeft een opmerking plaatsen dat het volgend jaar bij haar is (en dan ook opmerkingen maken)

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:27

raket schreef:
PinkyBubble schreef:
Dus ik wil gewoon 1 keer, dat ze gewoon NIETS te zijken over mij heeft.

En dat gaat je dus niet lukken. Ik ken je schoonmoeder niet, maar ik ken het prototype. Clown Clown Clown
Zulke hebben werkelijkwaar altijd wat. Je kunt haar verbazen, misschien zelfs imponeren, maar zulke laten het niet merken.

Ik zou gaan voor gerechten die ze niet kent, anders heeft ze het altijd wel ergens beter gehad. Carpaccio bijvoorbeeld, dat heb je op zoveel plaatsen, dat ga je al niet oovertreffen.

Kies een Libanese keuken of weet ik wat, als ze dat nog nooit gehad heeft kan ze het niet vergelijken. Clown Clown

dat word dan moeilijk want ze heeft 40 jaar in de horeca gewerkt. ook als kok ja

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:28

Is ze iemand die veel waarde hecht/zich laat misleiden door veel aankleding? Schijnheilig

Maak anders een middeleeuws menu Lachen Lekker basic en toch apart Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:31

Sheran schreef:
Is ze iemand die veel waarde hecht/zich laat misleiden door veel aankleding? Schijnheilig

nope helaas smijt ze dat altijd als eerste van haar bord Clown t mens is gewoon zooooooo raar.

Maargoed, we ukunne hier wel door discuseren over hoe iedereen lak aan schoonmoeders heb,maar ik zet gewoon door om een leuk menu op tafel te zetten denkend aan dat ze gewoon geen kaas eet (ben zelf ook geen kaasliefhebber) en mijn vriend allergish is voor vis.

Ook gourmet ik en me ouders met me vriend ieder jaar, en wil ik ook gewoon eens iets anders, en ook ga ik alsnog niet goumetten als mijn schoonmoeder komt,w ant dan g ik alleen maar dingen uit lopen lokken, en daar zit i kniet opt e wachten en mijn vriend al helemaal niet

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:33

Persoonlijk zou ik me niet uitsloven voor schoonmamma. Ik had het altijd makkelijk vroeger met de schoonouders we haalden gewoon iets bij de chinees Haha! Iedereen was dan tenminste blij en ze konden er ook geen opmerkingen over geven Knipoog

Sheran

Een middeleeuws menu, zoals ik al zei? Ik heb als toetje een keertje bloemen in ijswater gehad. Dat was zooooooooooooooooooooooooooooooo mooi!!!

Avenance

Catering inschakelen? (Da's toch heel sjiek Knipoog )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:34

Ga gourmetten met allemaal chique dingetjes. Dan kan ze zelf haar eten maken ROFL

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:35

Avenance schreef:
Catering inschakelen? (Da's toch heel sjiek Knipoog )

voor mijn portomonee ja,

En ik wil het graag zelf doen, zodat ik voor MIJN eigen gevoel, gewoon me best heb gedaan en dan niet eens voor haar maar ook voor mijn mannetje

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:35

Dat je vriend dan niet kan koken? (sorry, was het eerste wat bij me opkwam)
Maar als je wilt gourmetten of fonduen, dan doe je dat toch lekker? Het gaat toch om het gebaar?
Wij gaan eigenlijk ieder jaar fonduen of gourmetten en dat bevalt ons zeer goed, je kunt kletsen, ouwehoeren en tegelijkertijd ben je lekker je eigen eten aan het bereiden.
Bij m'n schonnouders eten we altijd (gebakken)aardappelen, wat groenten en kalkoen oid, we hebben liever persoonlijk dat andere, maar ja ieder mens is anders en als je bent uitgenodigd ga je een ander niet zitten afkraken.

Verder, lust ze alle kaas niet? Anders zou je bv varkenshaas in de oven kunnen doen en daar dan brie overheen laten smelten, erg lekker.
En op internet kijken, bij AH.nl

Succes

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:37

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:58

Wat banketstaaf voor je.

Ik zou als toetje chocolademousse maken. En dan opdienen in de vorm van een drol

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:07

lezen jullie dan heleaal niet wat ik zelf zeg?? Verdrietig

Vind het een beetje flauwe opmerkingen met chocolade moes in de vorm van een drol, ik vraag hier om hulp met het samenstellen van een menu, ik weet NU wel dat ik schijt aan haar moet hebben, maar dat KAN ik niet! en dat doe ik ook niet, ik ga geen dingen uit lopen lokken die niet nodig zijn.

IK wil gewoon voor nit alleen dat wijf, maar ook voor MIJN mannetje, wat speciaals maken, IK wil NIET gourmetten of fonduuen omdat ik weet wat er van gaat komen, en iIK wil gewoon voor MIJZELF het gevoel hebben dat ik ook eens iets goed heb gedaan.

Dus gelieve weer ONTOPOC met de tips, en de menutjes graag, vind de opmerkingen soms wel grappig, maar zo kunnen we wel 6 bladzijden volschijten over haar.

ik heb nu nog maar 5 ideen voorbij zien komen, en de rest is allemaal over hoeveel schijt ik wel niet aan ha rmoet hebben.

sorry het is ech tniet boos bedoeld, maar begrijp mijn frustratie

Mijn vriend KAN NIET koken

Xx_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:24

Wat dacht je van iets van gemarineerde zalm op verschillende soorten sla met was balsilicummayonaise als voorgerecht?
En als hoofdgerecht gegrilde of gesauteerde eendelborst met sinasappelsaus met een torentje van aubergines wat gebakken (peterselie) aardappeltjes. En als nagerecht lekker sorbetijs met vers fruit en wat mint? Misschien kun je bij het hoofdgerecht een schaal salade serveren met bijv. een rode port dressing.
Succes !

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:25

een lekkere stoofpot? genoeg recepten op AH.nl
Met lekkere zelfgemaakte aardappelpuree en iets van groenten en een salade.

En ik hoop dat je schoonmonster niet op bokt meeleest Clown

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:26

Wij (mijn zus en ik) kookten ieder jaar voor onze ouders onder het mom van "we halen het restaurant naar huis"
(mijn pa kon door ziekten niet naar een restaurant)

Zo hebben we aardig wat menu's samengesteld.

Bij ons deed Meloen en Mango met Parmaham (of andere gedroogde ham) het altijd wel heel goed als voorgerecht.

We hebben een keer als voorgerecht roerei met zalm (en voor de niet viseters met ham) gedaan en dan toast erbij.

Beide simpel maar wel lekker.

Oeh we hebben een keer een salade gemaakt met gemarineerde kip. Die was ook errug lekker.

Soep doet het ook altijd wel goed en is ook vrij simpel om te maken.
Zo hadden wij een keer een bospaddestoelen soep op het menu staan.

Als hoofdgerechten hebben we Rosbief gehad.

En wat ook erg lekker was, was Varkenshaas met Abrikozen.

Voor toetje hebben we een keer Speculaas ijs gemaakt. (roomijs nemen, Zacht laten worden en dan Speculaas erdoorheen prakken en weer terug in de vriezer zetten)

En een Kerst Triffle.
Dat is een uit laagjes bestaand dessert.
met chocolade cake, slagroom en vruchten (in ons geval kersen)
en de Cake word dan in een beetje drank gelegen. (weer even niet meer welke drank het was)
Die was ontzettend lekker en in een glazen schaal zag het er ook heel mooi uit.

Dit is wat ik zo snel kon bedenken. We hebben het jaren gedaan namelijk.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:39

Je hebt ook van die gemuse setjes waar je zelf allerlei kleine hapjes op kunt maken.
Daarnaast een lekker (gebonden)soepje
http://www.devlamindepan.nl/index.html?kerst.htm hier staan ook superlekkere dingen op.

Verder kun je bv bij de makro uit de vriezer van die kleine toetjes halen. Zitten verpakt in van die plastic glaasjes, maar ziet er heel chiq uit.
En als slagroom zou ik gaan voor de hollandia slagroom, deze is lekker stevig en vol van smaak, wordt ook in bijna alle restaurants gebruikt

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:51

Amuse: Bruchetta met tomaat-basilicumsalsa. Koop een molenbrood (of een ander stevig brood), snijd in plakjes, even grillen in de oven, met een knoflookteentje er overheen, salsa van tomaat, sjalotje, basilicum erop en klaar.

Voorgerecht:Zelfgemaakte mosterdsoep of salade met vijgen en parmaham. Mosterdsoep: dit is een heel eenvoudig maar erg lekker recept: mosterdsoep op smulweb. Voor een lekkere salade neem je een wat apartere slasoort, geen ijsbergsla maar veldsla of eikenbladsla. Buffelmozzarella, parmaham en vijgen (in de punt in vieren ingesneden) erover, balsamicodressing, klaar.

Hoofdgerecht: Lamsbout uit de oven. Ook niet moeilijk, en vooral makkelijk omdat t geen ruimte op je fornuis kost. Koop bij de slager een lamsbout met been (meer smaak), maak een marinade van olie, tijm, honing, knoflook en sinaasappelrasp en smeer de lamsbout in. Vraag je slager hoe lang een bout van het gewicht dat je gekocht hebt in de oven moet, (braad kort aan indien gewenst en) zet in de oven. Op af en toe bedruipen na geen omkijken meer naar. Lekker met seizoensgroenten.

Nagerecht: Roomijs met mango en gegrillde ananas. Schil de mango, stop het vruchtvlees in een blender zodat je echt gepureerde mango overhoudt. Snijd de verse ananas in stukken, bestrooi met poedersuiker en leg op de grillpan tot ie warm is en mooie grillstreepjes heeft. De suiker zorgt voor een zoet caramelachtig laagje.

Succes! Lachen

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:54

Sorry Pinky. Ik weet wat voor heksen schoonmoeders kunnen zijn, dus wilde even een grappige noot tussendoor plaatsen Ach gut
Ik heb wel met je te doen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:16

die meloen en mango met ham lijkt me wel wat ja..

Vorige kerst had ik een rollade met cranberries gemaakt, dat was ook wel heel lekker,.. msschien dat ik dat wel doe voor hoofdgerecht, ik heb nu toch eindelijk mijn combi magnetron

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:20

Dit soort schoonmoeders is mij ook wel bekend.. Ik zou in dit geval gaan voor een Traditionele Kerst! Dat verwacht ze vast niet. Thuis dus een kerstboom neerzetten met voor iedereen een kado eronder, hoeft niet veel te kosten trouwens want het is een lief gebaar en dat zal zij vast ook vinden. Ontvang haar met een klein gebakje en koffie. Daarna lekker Triviant spelen, hoef je ook geen suf gesprek met 'r te voeren. Glaasje nepchampagne rond 4 uur met een bakje luxe kerstzoutjes (AH excellent). Geen tafel vol toast en chips, less is more!

Geen amuse doen, kost je veel geld en werk en past ook niet in een traditioneel kerstmenu.

Wel kaarsen aansteken op tafel. Kan water op tafel met citroenschijf erin, iedereen een waterglaasje naast z'n bord.

Begin met een heldere bospaddestoelensoep met zelfgemaakte bladerdeegcroutons (steek met kerstboomvormpjes figuurtjes uit bladerdeeg en bak deze in de oven, evt beetje eigeel erover strijken voor het bakken). Bospaddestoelen verkopen ze gewoon bij de AH, vooral de shi-takes zijn lekker. Ook gedroogde paddestoelen erdoor voor een intense smaak. Recept staat vast op internet.

Hoofdgerecht is een hele kalkoen uit de oven! Breng het ook echt als de klapper van de avond, vindt ze vast leuk. Vul 'm met stukken sinaasappel en citroen bijvoorbeeld. Heel regelmatig de jus erover lepelen in de oven voorkomt dat hij droog wordt. Bestel hem op tijd bij je poelier en vraag aan hem hoe te bereiden.
Erbij serveer je aardappel/kastanjepuree (3kwart aardappel en 1kwart kastanjepuree ONgezoet uit blik). Kleine spruitjes met halve druiven erdoor gemengt (vlak voor het opdienen toevoegen) en zelfgemaakje appelmoes (die maak je een dag van te voren lekker met kaneel erdoor, voor het opdienen even in de magnetron en doorroeren). Verder crandberrycompote voor bij de kip en misschien nog een groente erbij.

Als toetje kun je een echte engelse pudding maken maar je kunt ook gaan voor iets makkelijks zoals Haagen Dasz ijs (zal ze ook zeker waarderen).
Als laatste gang serveer je The Complet, hiervoor haal je de allerlekkerste bonbons met harde vulling (zacht houdt ze vast niet van) en schenk je naast de koffie of thee piepkleine borrelglaasjes met Grand Marnier, Tia Maria of iets anders wat je lekker vindt. Beetje slagroom in of naast de koffie is dan wel lekker.

Je schenkt het hele diner rode wijn, laat je adviseren bij de wijnwinkel dan zit je altijd goed.

Veel succes en plezier! Ik vind het knap dat je je niet gek laat maken en gewoon een leuke avond gaat verzorgen voor je schoonmoeder, heel sterk!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:21

Een kalkoen is wel riskant als je het nog nooit eerder hebt gemaakt. Heb je dat?

*ziet scenario's voor zich van een kalkoen die maar niet gaar wordt en daarna inzakt*

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:22

Dat nagerecht van Maik79 is ook een goeie Vingers aflikken

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:23

Een kalkoen is heel makkelijk, echt waar! En zal zeker niet inzakken Clown