Minderen met suiker, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Minderen met suiker, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:40

Je moet gewoon doen waar jij je lekker bij voelt! Zo houdt je het immers ook het langste vol.

Dankzijn dit topic ben ik ook maar weer wat strenger geworden en ik moet zeggen; geen snoep, fruit en gewoon gezond eten werkt toch echt lekker Lachen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:43

helaal mee eens, wat je ook kan proberen is het south beach dieet, Daar kick je in 2 weken helemaal af van je suikerverslaving. Als je je er echt aan houd heb je na die twee weken ook helemaal geen behoefte meer aan suiker. Je mag in die eerste wken helemaal geen vorm van glucose hebben, dus ook geen brood. Je dieet bestaat dan echt helemaal uit eiwitten / proteinen en vetten. Omdat het maar voor twee weken is is het niet schadelijk en dan is je lijf niet meer afhankelijk van suikers. er is op internet voldoende info te vinden, maar het handigste is toch echt: boek kopen, knop opm, aan de slag. Als je het echt wilt kun je het!!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:06

Aanvulling: in de bibliotheek kun je boeken lenen, dat is een stuk goedkoper. Vooral omdat diëten vaak zo tijdelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:34

Ik dieet niet, ik hoef niet perse af te vallen. Ik wil een blijvend gezonder eetpatroon omdat mijn lichaam dat aangeeft, en daar hoort mijn dagelijkse warme maaltijd en lunch bij. Het moeilijke vind ik dat ik niet weet hoe ik minder suikers moet eten, omdat inderdaad alle voeding tegenwoordig volgepropt wordt met suikers, zout en E nummers.
Ik wil gewoon normaal eten koken zonder er ziek, beroerd, moe en vet van te worden omdat er zoveel toevoegingen inzitten.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:02

[***] schreef:
<knip> Daarbij, ik woon op Terschelling, die aparte broodsoorten, rare kwark en veel van het fruit wat er in genoemd wordt is hier niet te koop, als ik het al zou lustten. Biologische groenten ook niet te krijgen.
Ook op Terschelling is biologische groente verkrijgbaar in een wekelijks variërend pakket van Odin (http://www.odin.nl):
Plaats: MIDSLAND,TERSCHELLING
Naam: 't Pieter Peit's Winkeltje
Postcode: 8891 GA
Adres: Oosterburen 23
Tel: 0562-448501
Afhaaldag(en): woensdag

Dit is wel een 'abonnement', dan staat wekelijks je tas met groente voor je klaar. Ook is er een pakket met biologisch fruit verkrijgbaar. Wat groentepakket betreft, ik had een tijdje het klein groente abo, dit is voor 2 personen (net) genoeg voor 3-4 maaltijden en kost 7,95. Het groot groente abo kost 3 euro meer en daar heb je met z'n tweeën echt heel ruim groente aan voor de héle week (is voor 4 personen bedoeld maar wij gooien er niets van weg, eten veel groente). Misschien een idee?

Ik vind trouwens dat je al heel goed bezig bent door bijvoorbeeld je koffie en thee zonder suiker te drinken, geen frisdrank, en erop te letten waar allemaal suiker in zit *LOL* Ik denk trouwens (maar dat is persoonlijk en ik ben geen voedingsdeskundige) dat je je niet ál teveel moet aantrekken van welk fruit (bijv) wel en niet "mag"... je eet het niet per kilo en er zitten verder zoveel gezonde stoffen in dat dat volgens mij ruim opweegt tegen de suiker. Het moet toch ook geen heksenjacht worden op élk korreltje suiker, heb je straks nog dat je gezondheid wordt ondermijnd door stress Knipoog

Veel succes met je gezonde eetpatroon!

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:10

Missschien kun je eens een dietist bezoeken. Die kan je vast verder helpen.
In heel veel gezonde voedingsmiddelen zit suiker (koolhydraten) als je dit allemaal weglaat mis je ook veel belangrijke vitamines/mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:30

Pretletter: ik heb eens een blik in zo'n tas geworpen, maar toen zag het er niet uitnodigend uit. Dat komt mss doordat er helemaal niks wordt gebruikt om het er mooi uit te laten zien. Ik kan eens vragen of ik het niet een maand kan proberen. Een nadeel van zo'n pakket vind ik dat je niet je eigen eten kan bepalen. En als ik minder aardappels zou moeten eten, dan weet ik weer niet wat ik met al die groente aan moet.

Ik had gisteravond trouwens een suikergemisaanval geloof ik. Alle kasten omgekeerd of er iets te snaaien was (nee) en toen maar een sinasappel genomen met een bakje thee. Normaal eet ik niet meer s'avonds.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:47

Je bent goed bezig hoor Lachen
Eigenlijk eet ik al jaren zo goed als suikervrij. Behalve toen we aan het verbouwen waren, toen leefden we ongeveer op magnetronmaaltijden en dat is echt niet te doen.
Belangrijk om op te letten: suikers staan echt in allerlei vormen op de verpakking. Kant en klaar eten kun je vergeten. En let vooral ook op zetmelen. Dat zijn in feite ook suikers. Vandaar dat optimel producten ook onzin zijn. Bevatten officieel geen suiker, maar stikken helaas van de zetmelen.
Ik lees hier toch een aantal dingen waar ik me niet in kan vinden, gaan me teveel richting de heftige low-carb dieten zoals atkins. Met muesli en allerlei andere volkorenproducten is niks mis, maar je moet ze inderdaad niet te veel eten.
Maar het is stukken beter dan het alternatief zoals gewoon bruin brood of spullen met suiker erin.

Wat ik op een normale dag eet:
- smorgens brinta met magere melk en een druppeltje zoetstof
- smiddags 3 volkoren boterhammen met mager beleg
- savonds vaak een stuk vlees of vis met groente (en voor mijn vriend aardappeltjes erbij).
Cafeine is idd erg belangrijk om vanaf te blijven, dat beinvloedt je bloedsuikerspiegel enorm.
Probeer verder gewoon zo weinig mogelijk bewerkte producten te kopen: dus een gewoon stukje rundvlees kan weinig kwaad, een schnitzel met een lekker krokant korstje is eigenlijk hartstikke fout.

Pasta met rode saus maken zonder pakjes is trouwens heel simpel. Wat je nodig heb is tomatenpuree, zout, peper en italiaanse kruiden. Thats it Haha!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:04

Op deze site vind je ook erg veel informatie en tips over een suikervrij dieet en wat suiker met je lichaam doet. Ik heb er veel aan gehad toen ik een periode suikervrij moest eten en zit er door dit topic aan te denken om het weer een tijdje te doen. Ja

http://voeding.pilliewillie.nl/voeding- ... suiker.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:19

Bedankt allemaal.
Wat een hoop info en veel site's eigenlijk. Je zou toch gaan verwachten dat de markt op een gegeven moment gaat vragen naar meer suikervrije produkten.

Wat zit er in bruin brood dat niet goed is? Ik koop altijd gewoon volkoren of waldkorn. En ik vind krentenbollen erg lekker...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:26

In veel brood soorten zit suiker. Ik heb als kind zuikervrij gegeten een tijd en toen bakte mijn moeder zelf mijn brood, ivm de toegevoegde suikers in het gekochte brood.

Suikervrij verkoopt niet goed genoeg, veel mensen zijn van jongs af aan gewend aan de zoete smaak (immers kinderen vinden zoet het lekkerste) en komen er daardoor later moeilijk vanaf.

Mijn zus bakt overigens ook wel eens wafels zonder suiker, ze gebruikt dan abrikozen ipv suiker. Het recept is gewoon van de vanillewafels, alleen dan zonder suiker.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:51

En vergeet de gisten niet die in gewoon brood zitten, daarom eet ik zuurdesembrood.
Vloeibare bakboter en gewone boter op je brood mag inderdaad echt niet, maar echte boter mag daarintegen wel. Nu zul je denken, dat is toch hardstikke ongezond? Dat is het dus niet, omdat er níets aan is toegevoegd. Bij margarine/halvarine/vloeibare bakboter zijn allerlei stoffen toegevoegd die slecht zijn voor je lichaam, echte boter is gewoon puur.
Ik merk na anderhalve week dat ik al veel minder zin heb in suiker, voel me veel fitter.

Citaat:
Van de site:
Vermijd

Suikervervangers: honing, druivensuiker, vruchtensuiker, glucose, sorbitol neem ik ook niet, maar wat is vruchtensuiker?

Volgens mij is vruchtensuiker zoiets als druivensuiker.

Citaat:
Geraffineerde koolhydraten: witte bloem, witte rijst, witte macaroni en alle kant en klaarproducten (koekjes, gebak, diepvries- en koelkastmaaltijden, pizza's enzovoort) ik haal altijd volkoren en zilvervliesrijst. Ik eet wel eens koekjes bij de koffie, daar zou ik wel een gezonde en lekkere vervanging voor willen hebben

Ik eet op dit moment helemaal niets van koekjes oid, in plaats daarvan pak ik wat walnoten, ook heerlijk Ja .
Citaat:
Alle light-producten (daarin zijn de vetten vervangen door koolhydraten - foute boel) ik koop nooit iets light, onzin

Je mag als light product wel 1 glas 7-up per dag, omdat daar geen kleurstoffen aan toegevoegd zijn.
Citaat:
Margarine, halvarine of vloeibare bak- en braad spullen (bevatten transvetten - ook foute boel) ik heb altijd vloeibaar, is dat niet goed? Waar moet je dan een biefstukje in bakken of jus van maken?

Zoals ik hierboven al aangaf, die vloeibare bakproducten zijn echt slecht, beste is om echte boter te gebruiken, ook op je brood.
Citaat:
Beperk

Granen, volkorenbrood, zilvervliesrijst, gierst, grutten, havervlokken, volkoren macaroni, muesli, enzovoort ik dacht serieus dat dit allemaal gezond was

Volgens mij zit er in bovenstaande producten toch vaak geraffineerde suikers en gist.
Citaat:
Melkproducten: yoghurt, melk, kwark, kaas

Als vervanger voor yoghurt kun je Biogarde roer of Biogarde stand nemen, dat is met rechtsdraaiend melkzuur. Als alternatief voor koeienmelk kun je in matige hoeveelheid geitenmelk nemen (en dat is echt heerlijk vind ik Vingers aflikken ). Héééle jonge kaas mag je hebben, liefst dan nog geitenkaas.
Citaat:
Gebruik

Noten en zaden: walnoten, zonnebloempitten, sesamzaad enzovoort wat moet je daar dan mee? Als tussendoortje of wat is de bedoeling?

Je kunt noten inderdaad gewoon als tussendoortje eten, maar je kunt ze ook door een salade mixen Lachen .
Citaat:
Vis, vlees, peulvruchten, soja
Veel olijfolie en omega 3 olie
Roomboter
de rest van dit rijtje zit wel snor, maar als je geen melkprodukten mag, vraag ik me wel af of ik wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijg

Als je rechtsdraaiende Biogarde pakt, of geitenmelk dan kom je niks te kort hoor Lachen .
Ik eet nu meer dan eerst, heb een voldaan gevoel en nooit meer honger, toch val ik rustig wat af, echt super Lachen .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:53

Bruin brood is eigenlijk vergelijkbaar met wit brood. Veel brood met pitten trouwens ook... daar is namelijk caramel gebruikt om het een donker kleurtje te geven omdat mensen denken dat brood met die kleur gezond is.

Suikervrij verkoopt idd niet goed genoeg in Nederland. In Duitsland gek genoeg een stuk beter. Dus als je de kans hebt moet je voor de gein eens een supermarkt in Duitsland in lopen. Dan sla je toch wel steil achterover van de producten die je daar zo kunt krijgen waar in NL echt niet aan te komen is.
Ik heb ook een tijdje mijn eigen brood gebakken trouwens, maar dat doe ik niet meer.

@rinske: jij hebt het over een candida dieet of niet? Dat is imho toch echt iets anders, nog wel wat veel omvattender dan alleen suikervrij...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:40

Klopt, ik heb het over een candidadieet, maar ik had vooral veel last van vermoeidheid (en wel eens wat niet thuishorende schimmeltjes zeg maar Tong uitsteken ) door de suikers. Vandaar dat ik het dit voedingspatroon aan ben gaan houden.
Dus om dezelfde reden eigenlijk als [***], tevens heeft het mogen eten van producten veel overeenkomsten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:52

Genoeg mensen die ook opknappen van alleen minder suiker, zonder alle aanvullende dingen zoals rondom melkproducten, granen etc. Met name wat je zegt over de granen klopt niet. Als je bijvoorbeeld een niet krokante muesli hebt met zo weinig mogelijk gekke dingen er doorheen zitten er praktisch geen geraffineerde suikers in. Volkoren macaroni is hetzelfde verhaal.
Hoe ingewikkelder je het maakt, hoe minder mensen het echt vol gaan houden....
Ik snap dat gist funest is voor mensen met candida, maar lang niet voor iedereen die last heeft van vermoeidheidsklachten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:11

Ik had laatst ook een schimmelinfectie. Toen heb ik het candida dieet bekeken, maar dat vond ik helemaal ingewikkeld.
Ik let nu al een paar weken op mijn suikerinname maar voel me nog niet echt anders. Misschien is een weekje south beach niet eens een slecht idee om te ontgiften van suiker. Ik ben van 't weekend uit eten geweest dus daar vast wel wat suiker binnengekregen, maar dat is onvermijdelijk volgens mij.

Ik heb trouwens wel een broodbakmachine, maar ik doe het altijd met kant en klare mix. Zonder gist brood bakken kan niet zeker?
Zuurdesembrood is hier niet te koop. Geitenmelk wel, ga ik proeven.
En over noten: die worden toch ook niet echt biologisch geteeld of wel? Mijn zus heeft een walnotenboom, ik zal vragen of ze nog wat over heeft.

Wat is er precies tegen op melk en melkprodukten?
En op varkensvlees?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:12

Zonder gist brood bakken kan wel, maar dan moet je dus aan zuurdesem zien te komen. In duitsland is dat dus kan en klaar te koop, maar het schijnt dat je het ook wel zelf kunt maken. Maar vraag me even niet hoe Knipoog

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:35

Naja, dat ga ik dan niet dagelijks doen vrees ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:04

Ik eet al meer dan 10 jaar suikervrij ivm een voedselintolerantie voor riet en bietsuiker, honing, glucose, dextrose en in mindere mate geraffineerde fructose. Ik vond het vooral heel moeilijk in het begin om uit te zoeken wat ik nu wel en niet kon eten maar leerde verkeerd kiezen al snel af doordat ik gewoon heel ziek word als ik iets met suiker eet of drink. Ik weet nu prima wat ik wel en niet moet kopen, en bij welke winkel(s) ik dit moet halen. Als je suiker uit je dieet wilt schrappen zul je in het begin veel etiketten moeten lezen omdat in de gekste dingen suiker zit verstopt, en ben je waarschijnlijk net als ik aangewezen op boodschappen doen in meerdere winkels omdat ze gewoonweg niet alles wat je mag hebben in 1 winkel verkopen. Om een voorbeeld te geven, de diepvriesspinazie die ik hier bij de AH kan kopen, zit suiker in. De diepvriesspinazie van de C 1000 is suikervrij.
Het is trouwens een fabeltje dat je geen kant en klaar producten meer kunt gebruiken als je suikervrij wilt eten. Ik maak nog steeds saus uit een pakje maar ook hier geldt dat je goed moet lezen wat er in zit. De macaronimix van Knorr bijvoorbeeld zit geen toegevoegde suiker in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:47

SusanH schreef:
De macaronimix van Knorr bijvoorbeeld zit geen toegevoegde suiker in.

Heb je nog meer van zulke tips? Dat scheelt veel zoekwerk!

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:34

Ik neem aan dat er met een suikervrij dieet géén extra toegevoegde suikers wordt bedoeld? Het lijkt mij niet verstandig om alle suikers te schrappen, dan kan je vrijwel niets meer eten. Daarnaast heeft een mens suikers nodig.
Ik las dat je veel vlees eet? Daar zijn ook vaak suikers aan toegevoegd. In een natuurwinkel kan je goede pure producten kopen, maar is wel duur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:12

Ik neem ook aan dat TS de toegevoegde suiker(s) bedoelt.

Janne, sorry ik heb geen lijst voorhanden. Er is helaas voor suikervrije producten ook geen merkenlijst zoals je bij gluten of eiwotvrij eten wel hebt omdat suiker geen allergeen is. Helaas kun je er, zoals ik, wel intolerant voor zijn. Veel weet ik doordat ik al zolang etiketten lees.
Waar bijna altijd suiker aan is toegevoegd zijn producten als sauzen (mayonaise, ketchup, slasaus, saus uit een pakje, ketjap manis ed) groenten uit potje en uit blik en ook veel diepvriesgroenten (denk aan rode kool). Aan bijna alle magnetronmaaltijden is suiker toegevoegd. In huzarensalade en alles wat hier op lijkt zit suiker (ivm de grote hoeveelheid mayo die erin zit). In marinades op vlees zit vaak ook suiker of dextrose. In veel soorten brood zit suiker, dextrose of glucosestroop. Je kunt het vragen aan de bakker maar mijn ervaring is helaas dat bakkers zelf het ook niet altijd zeker weten (dan denk ik, wie bakt hier nu het brood?). Ik heb gelukkig 1 warme bakker gevonden die geen suiker toevoegt aan het brood en gooi eens per week de vriezer vol. In bijna alle gerechten van de chinees zit suiker (denk aan de sausjes!) ik neem altijd tjap tjoy, omdat daar geen suiker aan is toegevoegd. Sowieso met uit eten neem ik uit voorzorg nooit iets een sausje, 9 van de 10 keer zit er namelijk suiker in. Helaas zijn er weinig restaurants die suikervrije desserts hebben dus zit ik meestal aan de koffie als de rest een toetje heeft. En natuurlijk, maar dat is logisch, in alle snoep, koek, toetjes waar niet expliciet op staat vermeld dat het suikervrij is zit ook gewoon suiker.

Ik koop als ik koekjes, drop , chocola, of zoet broodbeleg wil dit altijd bij de natuurvoedingswinkel (ik kan je bijvoorbeeld Ukkie hazelnootpaste aanbevelen, erg lekker). Hier zijn producten bijvoorbeeld gezoet met maismoutstroop.Toetjes koop ik optimel, danoontje (gezoet met vruchtensuiker) of gewone yoghurt waar ik diksap in doe. Qua drinken is er wel veel light te koop maar ik gebruik liever niet teveel chemische zoetstoffen dus neem het liefst roosvicee 50/50 of diksap.

Ik hoop dat ik je zo iets meer op weg heb kunnen helpen. Je mag me PB'en als je nog meer vragen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:59

Dank je wel Susan
Ik heb van de week wel een keer chinees gehad, dus dan heb ik zonder het te weten gezondigd Bloos
Ik koop wel geregeld diepvriesgroenten of een potje omdat ik maar 1 x in de week boodschappen doe. Ik zal eens etikketten lezen wat er in boontjes, spinazie enzo uit de vriezer zit.
Brood eten ga ik niet schrappen, mijn ontbijt is echt de belangrijkste maaltijd van de dag.
Danoontjes Vingers aflikken

Ik heb roosvicee in de koelkast staan maar ik dacht dat daar ook veel suiker inzat? Of zijn dat dan goede suikers?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:25

Als je roosvicee lekker vindt lust je diksap vast ook wel en daar zit gegarandeerd geen toevoegde suiker in, en staat bijna in hetzelfde schap van de supermarkt. AH heeft veel verschillende smaakjes. In roosvicee zit helaas wel suiker. Brood hoef je niet te schrappen informeer alleen of er dextrose oid aan is toegevoegd. Als je brood met een etiketje hebt kun je het natuurlijk zelf lezen.