maand over de datum?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nijntje01

Re: maand over de datum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:55

Zeker mogen ze dat wel Knipoog Is de nieuwe regel sinds kort. Ik let eigenlijk nooit op de datum bij het kopen, maar thuis zie ik echt heel veel dingen die over datum zijn die ik net gekocht heb. En het smaakt me er niet minder om Clown[/quote]

Sinds wanneer geld die regel dan?
Ik werk al heel wat jaren in een (grote) supermarkt maar hier heb ik nog niks over gehoord.

Met de smaak is ook vaak niks mis .... ligt er wel aan wat voor product je hebt. Haha!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:57

Bij ons was dat ook uit den boze, maar ik werk al 2 jaar niet meer in een supermarkt, dus durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat dat niet gebeurd.
Ik kan me niet voorstellen dat dat mag, want na verstrijken van de houdbaarheidsdatum kan de fabrikant de optimale kwaliteit van het product niet meer garanderen. Ik kan me dus niet voorstellen dat die producten dan nog verkocht mogen worden (tenzij met dikke vette korting misschien).

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:02

Ik dacht dat het tegenwoordig niet meer in de schappen mag liggen als het over de datum is ?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:04

Ik moest altijd heel goed FIFO'en, en dan eens in de zoveel weken een extra controle op over de datum spul. Dat ging allemaal regelrecht de vuilnis in! Best zonde eigenlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:08

nijntje01 schreef:
Zeker mogen ze dat wel Knipoog Is de nieuwe regel sinds kort. Ik let eigenlijk nooit op de datum bij het kopen, maar thuis zie ik echt heel veel dingen die over datum zijn die ik net gekocht heb. En het smaakt me er niet minder om Clown

Sinds wanneer geld die regel dan?
Ik werk al heel wat jaren in een (grote) supermarkt maar hier heb ik nog niks over gehoord.

Met de smaak is ook vaak niks mis .... ligt er wel aan wat voor product je hebt. Haha![/quote]

Ow, ik dacht dat daar een tijdje terug sprake van was, dat ze dat gingen invoeren/ingevoerd is Bloos Of dat de datum veranderd mocht worden... Misschien heb ik iets verkeerd begrepen Vork
Anyway; het interesseert me eigenlijk ook niks. Als een product nog goed is, is het goed. Daar kan een datum niet veel aan veranderen Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:09

Ik weet dat danone producten (en waarschijnlijk alle zuivel producten) zelfs drie dagen voor de einddatum uit de rekken gehaald moest worden. Knipoog

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:14

Melkproducten mogen op de dag zelf nog verkocht worden.
Wat mensen dan thuis ermee doen moeten ze zelf weten. Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:21

nijntje01 schreef:

Hoe het met andere zuivel zit weet ik niet Knipoog maar danone producten worden hier in Belgie drie dagen voor de einddatum eruit gehaald Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:22

Hier in NL mag zuivel die nog niet over datum is gewoon verkocht worden, dus ook op de THT-datum. Vaak gebeurt dat tegen gereduceerde prijs. Zodra het over datum is, moet het uit het schap.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:17

op mijn werk moeten we vaak veel weggooien. hele bakjes salades, toetjes, alles. zonde hoor, maarja, er moet kwaliteitszorg geleverd worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:20

Ik wou gisteren een zak popcorn kopen die over de datum was, maar ik kreeg 'm toch niet mee. Clown

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:23

me broertje zat laatst mayo te eten bij sn friet en dat was een tube mac donalds mayo..
Die had iets langer op de plank gestaan in de kast dan we d88..
Die was van dec 2007.. Tong uitsteken
Maar hij leeft nog Tong uitsteken
haha

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:26

bij ons ind e supermarkt geld t dat als het product nog 1 dag goed is of niet meer dan mag de klant het gratis mee nemen..
of 1 hetselfde product ervoor in de plaats meenemen
Is dus soort straf voor de winkel dat we beter hadden moeten opletten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:04

[LZP] > [VT]

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:39

pharagirlke schreef:
nijntje01 schreef:

Hoe het met andere zuivel zit weet ik niet Knipoog maar danone producten worden hier in Belgie drie dagen voor de einddatum eruit gehaald Clown

Dan was de supermarkt waar ik vakantiewerk deed toch een uitzondering Clown
De avond voor vervaldag tegen sluitingstijd deden we de ronde en alle dingen die de dag erop over datum zouden gaan ging in een apart hoekje "vandaag te verbruiken & aan de helft van de prijs"

Zou eigenlijk niet weten waarom supermarkten opeens wel dingen over datum mogen gaan verkopen? Wat is dan nog het nut van die datum? Kan je er evengoed niks op zetten.
Je kan het natuurlijk zelf wel even in de gaten houden, maar met dingen als minuut soep of andere poederproducten of blikproducten komt het meestal niet zo nauw met de datum.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:46

als ik iets koop dat overdatum is dan gaat het echt wel terug hoor.. ik moet dat niet.. Mijn vriend haalde gister pads voor in de senseo van de chocolade melk.. die was ook iets van twee maanden over datum echt niet dat we dat nog willen.. mensen willen toch ook geen bos verlepte bloemen kopen etc

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:26

Supermarkten mogen hoe dan ook géén producten verkopen die over de THT datum zijn. Ik werk zelf in een supermarkt, en weet de procedures van alle afdelingen. Die THT datum is niet voor niets, al zal het product niet direct groen en harig zijn als het eigenlijk tot gisteren goed was.
Verse producten, zoals vlees, voor gesneden groente, vleeswaren/kaas worden allemaal afgeprijsd, meestal een dag van tevoren.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als het 'codeboek', hiermee check je met een handterminal de codes die in het systeem staan, om zo producten die over de THT datum zijn uit te sluiten.

Als je dus een product vind in de winkel wat over de THT is, dan wordt het zeker gewaardeerd als je dat even aangeeft.

Wat betreft het poeder.. volg je eigen ogen en neus Knipoog beestjes in poeder komen snel voor, hoewel ik me afvraag of dat ook zo snel gaat in plastic/glas. Maar in kartonnen meel verpakkingen heb ik ze regelmatig zitten Ja Die gaan dan ook mooi met een boog de vuilnisbak in. Ik blief mijn cake niet met beestjes *LOL*

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:41

Verschil zit hem hier in UHT en THT. Mijn pappa is keurmeester bij de keuringsdienst, dus we eten hier regelmatig over de datum. Knipoog

Even in het kort:

THT: Tenminste Houdbaar Tot (dus daarna ook eetbaar, maar geen garantie)

UHT: Uiterst Houdbaar Tot (na die datum niet opeten!)

Meel, suiker, rijst, pasta, flessen fris, thee, koffie, ingeblikte dingen en dingen in glazen potten, in feite alle DKW (droge kruidenierswaren) zijn jaren na de THT nog goed te eten, MITS bewaard in een llicht- en luchtdichte verpakking i.v.m beestjes enzo. De smaak zal er bij zaken zoals thee en koffie wel op achteruit gaan... Als je er op gaat letten zie je ook dat dit soort producten een THT ipv een UHT hebben.

Cake, koekjes, chocola, sausjes, jam, pindakaas, chips enz, hebben soms een UHT en soms een THT, ligt een beetje aan de ingredienten. Ook hiervoor geldt, zolang ze in orginele, gesloten verpakking zitten blijven ze lang goed. Wel zelf op blijven letten! Eetbaar van een maand tot een jaar over de datum, pak um beet. Ook hier kan smaakverlies optreden. Ik heb wel eens chocola van een jaar over de datum gegeten, niks mis mee! Na opening wel goed opletten op kruisbesmetting (mes aflikken en terug in de jam...), hiermee verspreid je bacterien die lekker gaan vermenigvuldigen, en kan ook voor schimmel zorgen.

Producten uit de koeling: vlees, melk, vis, eieren. Allemaal een UHT. Daarna ook NIET gebruiken. Op de dag zelf of een dag erna is een twijfelgeval, vooral bij vleeswaren goed opletten! Deze producten goed koel bewaren en opletten met kruisbesmetting (met je blote vingers de ham of een blok kaas aanpakken bvb)! Bij deze producten goed op blijven letten en liever te vroeg weggooien dan te laat...

Uitzonderingen: Aangezuurde zuivel. Dus bvb karnemelk en yoghurt. Deze worden alleen maar zuurder. Ze bederven niet, de melkzuurbacterie is exact dezelfde als waarmee het aangezuurd is. Yoghurt van 2 weken over de datum kan je rustig opeten, alleen even een extra schepje suiker erbij doen...

Verse fruit en groente is een kwestie van uit je doppen kijken Knipoog

Invriezen is een goede manier om producten langer houdbaar te maken, zolang je vriezer goed koud staat, minimaal -7, liefst -18. Vlees dat je invriest wanneer het nog een week kan, en een jaar later ontdooit en opeet, is niks mis mee.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:34

Berdien schreef:
Supermarkten mogen hoe dan ook géén producten verkopen die over de THT datum zijn. Ik werk zelf in een supermarkt, en weet de procedures van alle afdelingen. Die THT datum is niet voor niets, al zal het product niet direct groen en harig zijn als het eigenlijk tot gisteren goed was.
Verse producten, zoals vlees, voor gesneden groente, vleeswaren/kaas worden allemaal afgeprijsd, meestal een dag van tevoren.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als het 'codeboek', hiermee check je met een handterminal de codes die in het systeem staan, om zo producten die over de THT datum zijn uit te sluiten.
Als je dus een product vind in de winkel wat over de THT is, dan wordt het zeker gewaardeerd als je dat even aangeeft.

Wat betreft het poeder.. volg je eigen ogen en neus Knipoog beestjes in poeder komen snel voor, hoewel ik me afvraag of dat ook zo snel gaat in plastic/glas. Maar in kartonnen meel verpakkingen heb ik ze regelmatig zitten Ja Die gaan dan ook mooi met een boog de vuilnisbak in. Ik blief mijn cake niet met beestjes *LOL*

Dan moet het personeel van de supermarkt nog wel tijd hebben om dat codeboek te lopen. Ging bij ons in de supermarkt nog wel eens fout. Je moest eens weten wat er met zakken snoep e.d die over de datum zijn gebeurt. Die ging bij ons in de C1000 gewoon de kantine in, of in het magazijn!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:34

Haarbal schreef:
Invriezen is een goede manier om producten langer houdbaar te maken, zolang je vriezer goed koud staat, minimaal -7, liefst -18. Vlees dat je invriest wanneer het nog een week kan, en een jaar later ontdooit en opeet, is niks mis mee.

hier evne op ingehaakt, dit is niet waar.
Vlees wat veel vet bevat word na een (relatief korte) periode rans, maar ook ander vlees is na een tijdje niet meer goed. Het is vaak moeilijk in te schatten hoe lang het goed is. Meestal een paar maanden, maar soms wel een half jaar of langer! (met name mager vlees kan echt heel lang goed blijven)
Ook in de vriezer verloopt de datum, alleen gaat dit een stuk langzamer als in de koelkast. Brood wat je lang in de vriezer legt en dan ontdooit zal ook niet meer vers smaken, en vaak laat bijvoorbeeld de korst los op bepaalde plekken.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:36

Ik eet zelfs vleesbeleg uit de vriezer wat anderhalf jaar over de datum is. Krijg je niks van Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:42

Wij moesten bij het kruidvat zelfs de vitaminepillen die over de datum waren weggooien. Ik trok ze uit het schap van meer dan 2 jaar over de datum...

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:44

Opeten of verkopen verschilt nog al idd. Volgens mij mag je THT-producten nog wel verkopen, als je er maar bijvermeldt wat er mis mee is Knipoog
Ik denk dat de meeste winkels dit echter niet willen ivm imago Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:49

Nope, THT-producten die over de datum zijn mogen wij ook niet meer verkopen.
Code-boek gebeurt bij ons wel dagelijks Ja zowel handmatig (vers gesneden kaas en groente) als met een terminal.

Interessant Haarbal! Ja

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:10

lijkt me niet dat producten over de datum nog verkocht mogen worden, tht of uht....
Dat je het thuis wel over de datum opeet moet ieder voor zich weten maar ik neem aan dat winkels zich wel aan de datum moeten houden....
ik koop in elk geval niets wat over de datum is