Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:17

Dat ziet er prachtig uit ja !

Ik blijf nog even bij "gewoon" voordat ik aan kunstjes begin, wil het busbrood ook met andere meelsoorten goed onder de knie krijgen en datzelfde geldt ook voor de vloerbroodjes.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:24

Kaula schreef:
Die ziet er goed uit! Bij mij verdwijnt dat mooie vlechtwerk altijd een beetje, is bij jou mooi gelukt!

Dankje. Haha sit is een van de tweede lading zegmaar. De eerste paar
Waren ook niet zo mooi gelukt.
Wat bij mij heeft geholpen is de tweede rijs minder lang (op het recept stond een uur en ik heb een half uur gedaan) en de eerste keer iets langer.

Eik

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:44

Heeft er iemand een (makkelijk) recept voor een stol? Zo een die de winkels voor het gemak voorzien van elke feestdag als naam, kerststol, paasstol etc...

Ik eet het niet veel en die 1 persoonsdingen uit de winkel vind ik niet te eten. Ik hoop dus een kleine stol zelf te kunnen maken dit jaar.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 14:57

Oh wat een fantastisch topic! Hier in huis hebben we het er nu al even over dat we het niet prettig vinden dat er zoveel (onnodige) toevoegingen aan brood worden gedaan. Alleen is het lastig om te bepalen waar te beginnen. Een broodbakmachine zou ontzettend fijn zijn want we hebben hier een klein gezin die er van eet/gaat eten. Zijn jullie begonnen met een goedkoop model van bijvoorbeeld de Lidl? Of meteen gegaan voor bijvoorbeeld Moulinex? Ik vind het lastig omdat ik nog nooit gebakken heb met een broodmachine en dus ook niet echt voorkeuren heb. Ook tips voor goede adresjes voor meel zijn welkom (webshop of in de omgeving noord Holland noord).

Wel heb ik al eerder succesvol gist en desem broden gebakken in de oven dus ben niet volledig onervaren. Maar om dat weer op te pakken om als start punt mis ik eigenlijk nog fijne bakvormen. Heb de laatste keer gietijzer gebruikt en dit is faliekant mis gegaan.

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik ze graag maar ga ook zeker terug lezen want ik vermoed dat ik dan al heel wat tips ga vinden :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:38

Geen ruimte voor extra machines eigenlijk, dus oven en ovenschaal met deksel voor brood bakken. Mijn oventje is kleiner, dus de standaard maten passen niet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:42

Ik bak m’n desembrood in een gietijzeren pan in een bakpapiertje. Nooit problemen mee gehad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:57

Die van de lidl vind ik ideaal hoef geen dure machines.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:51

Geen machine hier, heb al apparaten genoeg en zo'n gat in het brood van de kneedhaak vind ik ook gewoon niet mooi en niet praktisch.

Ik bak op een bakplaat met bakpapiertje of een busbrood in een blik.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:50

Renee schreef:
Oh wat een fantastisch topic! Hier in huis hebben we het er nu al even over dat we het niet prettig vinden dat er zoveel (onnodige) toevoegingen aan brood worden gedaan. Alleen is het lastig om te bepalen waar te beginnen. Een broodbakmachine zou ontzettend fijn zijn want we hebben hier een klein gezin die er van eet/gaat eten. Zijn jullie begonnen met een goedkoop model van bijvoorbeeld de Lidl? Of meteen gegaan voor bijvoorbeeld Moulinex? Ik vind het lastig omdat ik nog nooit gebakken heb met een broodmachine en dus ook niet echt voorkeuren heb. Ook tips voor goede adresjes voor meel zijn welkom (webshop of in de omgeving noord Holland noord).

Wel heb ik al eerder succesvol gist en desem broden gebakken in de oven dus ben niet volledig onervaren. Maar om dat weer op te pakken om als start punt mis ik eigenlijk nog fijne bakvormen. Heb de laatste keer gietijzer gebruikt en dit is faliekant mis gegaan.

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik ze graag maar ga ook zeker terug lezen want ik vermoed dat ik dan al heel wat tips ga vinden :))

Ik gebruik ook gietijzer (le creuset). Nooit probelemen mee gehad. En ik vind dit echt veel fijner dan een broodbak machine

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:29

Mijn le creuset is echt vernageld door mijn zuurdesem avontuur. Had als “anti aanbak” de gietijzeren pan in geolied. Misschien dat bakpapier een beter idee was geweest. Nu moet ik zeggen dat mijn huidige oven echt een hekel heeft aan brood. Zelfs afbakbroodjes hebben het zwaar (snel bruin worden zelfs met de temperatuur lager en de tijd korter dan op de verpakking staat aangegeven).

Het nadeel wat ik zelf verwacht van een broodbakmachine is dat je niet zo makkelijk knapperig brood krijgt. Dus als dat echt zou tegen vallen dan is het fijn als je het deeg eruit kan halen na het rijzen. Maakt het proces in ieder geval minder arbeidsintensief.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:33

Ah pijnlijk en zo zonde. Ik gebruik altijd bakpapier inderdaad.
Haha en een van de leukste redenen van brood bakken zijn het maken van figuurtjes enzo in brood. Kan kan met een bakmachine niet.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:37

Het proces in een broodbakmachine is natuurlijk wel veel simpeler en makkelijker. Alles erin en draaien maar tot die pling zegt :D
Ik vind het zelf niet zulk lekker brood, al helemaal niet als het langer dan een paar uur ligt.

Pijnlijk van je Le Creuset ;( Ik doe inderdaad altijd bakpapier in mijn gietijzeren pan. Ik hoor ook wel eens mensen die er rijst met bakpapier in doen, maar in welke volgorde weet ik niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:47

Afbeelding
Zo ligt die bij mij.
Op een bakplaat met bakpapier met een braadslede onderin de oven met water erin.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:13

Renee schreef:
Mijn le creuset is echt vernageld door mijn zuurdesem avontuur. Had als “anti aanbak” de gietijzeren pan in geolied. Misschien dat bakpapier een beter idee was geweest. Nu moet ik zeggen dat mijn huidige oven echt een hekel heeft aan brood. Zelfs afbakbroodjes hebben het zwaar (snel bruin worden zelfs met de temperatuur lager en de tijd korter dan op de verpakking staat aangegeven).

Het nadeel wat ik zelf verwacht van een broodbakmachine is dat je niet zo makkelijk knapperig brood krijgt. Dus als dat echt zou tegen vallen dan is het fijn als je het deeg eruit kan halen na het rijzen. Maakt het proces in ieder geval minder arbeidsintensief.

:oo dat is erg zonde zeg!
Maar zo te lezen wordt je oven heel erg heet, dat is weer gunstig voor bakken van een desembrood in een gietijzeren pan.
Ik heb wel een tijdje geleden een vierkante steen gekocht, moet dat toch ook eens gaan proberen. Doe je nog iets op de steen van meel of bloem? Tarwebloem lijkt me veel te bruin worden namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:32

Ik gebruik boekweit meel ipv bakpapier in mijn ovenschaal met deksel voor brood, blijft gewoon wit ook al kleurt brood aardig donker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:38

Trouwens broodbakmachine gebruik ik voor mengen, kneden en rijzen. Bakken doe ik gewoon in de oven in een schaal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:46

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 07:54

PSvanLot schreef:
https://oktoberdots.com/pompoen-brood/

Ik wil deze graag maken... zou me dat lukken met letterlijk 0 ervaring? ga maar niet hardop zeggen dat ik uit een bakkersgezin kom...

Tuurlijk lukt dat. Precies het recept volgen. Het is een gistdeeg dus (althans is mijn ervaring) minder bewerkelijk dan een desemdeeg. Laat je het resultaat zien?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 23:00

Chrispy chilli-kaas brood. Smaak is heerlijk en het brood is zacht. Maar hij is helaas wat ik al dacht compact gebleven. Deeg was ook plakkerig.
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:01

Net Zweedse saffraanbroodjes gebakken, maar zonder saffraan want dat heb ik niet in huis :D

Afbeelding

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:31

Ze zien er zo ook heel lekker uit!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 00:11

Mijn braadpan heeft ook zeer zeer zwaar te lijden onder mn bak avonturen. In mijn geval heb ik m helemaal schoon geschrobd en gebruik ik m enkel met een siliconen bakmat en verder niet voor andere gerechten.

Nou de pan piept en kraakt en lijkt te roesten ofzo? Geen idee wat er aan de hand is. Ik was juist weer van plan om te gaan oliën om te kijken of dat het oploste maar zo te lezen bij Renee was dat ook niet de oplossing. :/

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:44

JudithO schreef:
Net Zweedse saffraanbroodjes gebakken, maar zonder saffraan want dat heb ik niet in huis :D

[ Afbeelding ]

Zien er mooi en lekker uit

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:45

Iris82 schreef:
Mijn braadpan heeft ook zeer zeer zwaar te lijden onder mn bak avonturen. In mijn geval heb ik m helemaal schoon geschrobd en gebruik ik m enkel met een siliconen bakmat en verder niet voor andere gerechten.

Nou de pan piept en kraakt en lijkt te roesten ofzo? Geen idee wat er aan de hand is. Ik was juist weer van plan om te gaan oliën om te kijken of dat het oploste maar zo te lezen bij Renee was dat ook niet de oplossing. :/

[ Afbeelding ]

Wat vreemd! Ik heb er geen last van met mn braadpan. Ik hen ook geen idee wat er aan de hand is

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 17:41

Vanmiddag kapte m’n oven er wéér mee -:(- . Ik was koekjes aan het bakken, opgelost door ze in de nieuwe Ninja airfryer te bakken. Dat is gelukt, want cadeautje voor morgen. Maar ook net mn starter gevoed omdat ik een desembrood wilde bakken. Heeft iemand van jullie wel eens een desembrood in de airfryer te bakken? De ninja kan tot 240 graden, maar ik kan nu niet de gietijzeren pan gebruiken. Lastig!