Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:37

Jotoma schreef:
En welke gehakt vinden jullie het lekkerste?
Ik vind zelf die van vivera goed, maar die is niet bij appie te krijgen.
Welke bevelen jullie dan aan?

En bestaat er ook een tonijnvervanger?

Je kunt 't ook zelf maken van tofu, weet even niet hoe maar dat is wel te vinden op het internet denk ik.
DVS had altijd tonijnsalade maar die zie ik tegenwoordig niet meer

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:37

Jotoma, vegetarisch gehakt eet ik zelf niet dus daar kan ik je geen tips over geven, maar er bestaat visvrije tonijn van de vegetarische slager (dus niet vegan). https://www.devegetarischeslager.nl/pro ... rije-tonyn Voor mij af en toe erg geslaagd door een pastasalade met kappertjes, olijven en rode ui. :D Het zijn natuurlijk geen echte stukken, je moet het vergelijken met tonijn uit blik, maar dan in kleine reepjes.

Hier geen enkel probleem met barbecuen, vind het juist leuker om het vegetarisch/veganistisch te maken. Ik ben gek op gevulde portobello's van de barbecue (eerst los grillen en daarna vullen met een mengsel van gebakken bleekselderij, gedroogde tomaatjes, rode ui, basilicum en dragon en nog even warm laten worden), of gegrilde aubergine belegd met cherrytomaatjes en paprika, gemarineerd met kappertjes, kappertjespekel en balsamicoazijn, afgemaakt met wat blaadjes verse koriander.

Mijn nieuwste barbecuefavoriet zijn echter gegrilde groene asperges, van tevoren geweekt in sesamolie met wat peper en zout. <3 Ook alle niet-veganisten vonden het heerlijk. Heb een paar maanden geleden zo'n barbecuepakket van de vegetarische slager gekocht, maar die ligt nog steeds in de vriezer omdat het anders te veel werd. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:38

Die tonijn wil ik ook nog eens proberen... geloof dat ze hem in Oosterhout hebben dus even opschrijven voor de volgende verzamelronde die kant op

Marijkjuh

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:45

Mag ik hier ook mee kletsen? Ik heb recent de stap van vega naar vegan gemaakt, maar ken eigenlijk niemand die ook vegan eet :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:51

:wave: Hier precies hetzelfde Marijkjuh. Sinds februari 2e poging vegan na 10 jaar vega.

Gister weer commentaar gehad omdat ik geen taart at op een verjaardag. Veganisme slaat nergens op en Steve Jobs is er aan dood gegaan. Hij had namelijk een eiwit tekort. Ik heb gewoon geen zin om daar op in te gaan.
Spoiler:
Dezelfde mensen vonden het meisje van 10 dat 5 dieren had gewurgd ook niet zo erg. Quote: "bij ons in het dorp was dat geen landelijk nieuws geworden. Heel normaal."
Tja.. moet ik daar nu echt op reageren?

Gisteren een tahini dressing gemaakt - goddelijk - : https://minimalistbaker.com/3-ingredien ... verything/
Zelf wel gerookte paprikapoeder toegevoegd. En gister ook scrambled tofu gemaakt volgens de groene meisjes: http://www.degroenemeisjes.nl/hoe-bereid-je-tofu/
Ook geslaagd!

Leuk filmpje secricible! Krijg meteen trek haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:55

Je moet je discussies idd weten te kiezen
En soms heel goed weten wanneer je maar gewoon inwendig diep moet zuchten en tot 100 tellen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:25

Ja vervelend zijn sommige mensen he... :roll: gelukkig had ik daar gisteren geen last van. Zelfs een hoop mensen die zich in hadden geschreven als vega die normaal nrit vega eten maar die het gewoon lekkerder vonden. Leuk is dat! *\o/*

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:18

Sonja_vR schreef:
Magrathea schreef:
Helpt het dan niet bij dergelijke gelegenheden om van tevoren even te bellen? Wat raar trouwens, maar één vega optie :+ Dat is echt niet meer van deze tijd...

Ligt er heel erg aan waar je bent
In stedelijk gebied kom je vega en vegan echt wel uit de voeten
Hier in de omgeving (echt in en on de dorpen)
Kun je vegetarisch wel het 1 en ander
Maar dat is vaak iets met (geiten)kaas
Of een gerecht waar normaal vlees of Vis in zit en wat je dan zonder kunt bestellen
Vegan is een beetje te veel gevraagd vrees ik
Afgelopen zondag hier in het dorp uit eten geweest en de vega opties zijn daar ook gerechten waar het vlees en de via in weggelaten word

Hier zijn ook geen vegan opties bij restaurants, terwijl er genoeg restaurants zijn. En inderdaad vegetarisch is altijd met een oliebol aan kaas. Zelfs toen ik nog vega at ging ik liever niet uit eten, omdat er gewoon geen lekkere opties zijn. Lunchen vind ik overigens helemaal een ramp, dan hou ik liever honger tot ik thuis ben. Je zou toch zeggen dat koks niet alleen gepassioneerd zijn over het bereiden van een goed stuk vlees, maar ook over de rest eromheen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:44

in veel opleidingen staat dat stuk vlees gewoon nog steeds centraal helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:01

Ik merk in de randstad wel echt dat de meeste restaurants er iets van proberen te maken. Niet alleen een bakje gegrilde groente maar echt iets leuks. Haloumi wordt in NL ook steeds gangbaarder, en ik was in Londen vorige week en daar stond gefrituurde haloumi letterlijk op alle menukaarten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:16

Ik vind het maar jammer dat vegan eten vaak als de beperking wordt gezien terwijl ik het juist vreemd (en beperkend) vind wanneer je blijkbaar geen lekker eten kunt maken zonder vlees/vis/kaas :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:39

Het is vaak toch wel een drama, maar vind ook dat het vreemd is dat er vlees of kaas nodig is voor lekker eten. Over een paar weken ben ik showmanager van een internationale show voor minipaardjes. Zat al eens te kijken op de site van de locatie wat daar zo al aan gerechten te krijgen is maar dat is dus echt erg. Mag blij zijn als ik vega kan eten vegan is echt uitgesloten... . Het is dat ik met de jury moet lunchen en dineren anders had ik mijn eigen voedsel meegebracht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:54

Sharani schreef:
Het is vaak toch wel een drama, maar vind ook dat het vreemd is dat er vlees of kaas nodig is voor lekker eten. Over een paar weken ben ik showmanager van een internationale show voor minipaardjes. Zat al eens te kijken op de site van de locatie wat daar zo al aan gerechten te krijgen is maar dat is dus echt erg. Mag blij zijn als ik vega kan eten vegan is echt uitgesloten... . Het is dat ik met de jury moet lunchen en dineren anders had ik mijn eigen voedsel meegebracht.

Maar ook hier, heb je al geprobeerd contact op te nemen met de catering? Ik neem toch aan dat wanneer je een voedselallergie had gehad dit ook mogelijk zou moeten zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:10

Idd op dat soort plekken , neem even contact op met de afdeling catering
Dennis het alsnog op hoop van zegen
Want er gaat op die plekken nog wel eens wat mis
Maar dan heb je in ieder geval een poging gedaan zeg maar
Eb stel je voor dat het goed gaat :+ (ook dat komt voor hoor ;) )

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:17

Magrathea: heb je eigenlijk wel gelijk in, maar vind het best lastig om er over te bellen. Juist omdat het niet vanwege een allergie gaat maar alleen omdat ik het niet wil eten.

Maar ga toch maar even bellen, weet dat er ook deelnemers aan die show zijn die ook nooit meedoen met het buffet om die reden. Die zouden er ook blij mee zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:28

Sharani schreef:
Magrathea: heb je eigenlijk wel gelijk in, maar vind het best lastig om er over te bellen. Juist omdat het niet vanwege een allergie gaat maar alleen omdat ik het niet wil eten.

Maar ga toch maar even bellen, weet dat er ook deelnemers aan die show zijn die ook nooit meedoen met het buffet om die reden. Die zouden er ook blij mee zijn.

Succes! *\o/* Je moet maar denken, misschien hebben ze vaker dergelijke verzoeken afgewezen en besluiten ze naar aanleiding van jouw telefoontje om tóch maar eens naar een vega(n)vriendelijker menu te kijken omdat er wel vraag naar is :j
En zo niet, dan gebeurt dat misschien bij de volgende wel

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:18

Deze week zijn er op veel plaatsen alpro aanbiedingen :)
Houdbare drinks zijn afgeprijsd bij Coop en Deen en uit het koelschap islam het goedkoper bij Deka, Dirk en Emté. Die laatste vier zitten allemaal niet in de buurt hier maar ik dacht misschien heeft iemand anders er nog wat aan :)

Oja de Lidl vleesvervangers zijn ook allemaal in de aanbieding *\o/*

Edit: en de vivera is 1 euro bij de Vomar maar die zit hier ook niet |(

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 22:24

Iemand een lekker recept in de aanbieding? Ik eet morgen alleen wat betekent dat ik alles kan eten wat vriendlief niet lust (met name champignons en mediterraanse groente) maar ik kan nog niks verzinnen. :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:17

Pindakaascurry!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:45

De mushroom pie van the Buddhist chef :Y)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:07

Magrathea schreef:
De mushroom pie van the Buddhist chef :Y)

Oh ja <3 En nodig vooral iemand uit om met je mee te eten of bewaar als lunch, want die krijg je in je eentje niet op.
Ik ben weer terug in Nederland, tijd om bij te lezen :D Pizza recept komt van de week.

Mochten mensen 't leuk vinden, ik organiseer altijd een wei-feestje, dit keer van 17 op 18 juni, in de Ooijpolder (bij Nijmegen). En het kan uiteraard fungeren als mini-meeting :D
Bij de paarden op de wei heb ik een eigen tuin en een plek waar mensen kunnen kamperen. Er is ruimte voor bbq's, watergevechten, hondenknuffels, muziek maken etc. etc.
Simpel gezegd (en ook niet moeilijker dan dat) komt het erop neer dat iedereen eten en drinken meeneemt, al dan niet voor op de bbq, en slaapspullen. Eventuele muziekspullen of speelgoed e.d. uiteraard ook. Er wordt onder andere over vuur gesprongen en ik en mijn broertje spelen ook met vuur. Daarnaast zijn er veel mensen die muziek maken. Er komen vaker mensen die ik niet ken de mensen die komen variëren (in zowel aantal als taal en herkomst). En er zit zeker meer vega(n) eten bij, dus maak je daarover geen zorgen :).
Mocht er iemand zin hebben om te komen, dan stuur me even een pb, dan stuur ik je alle informatie op. Lijkt me leuk :j

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:11

Wat eten jullie meestal met quinoa? :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:26

mar_fay, wat leuk zeg! Klinkt heel erg gezellig en als iets wat ik en vrienden ook vaak organiseren. Ook nog in de buurt (woon zelf in Arnhem zuid). Jammer genoeg heb ik 20 juni een her dus ben ik erg aan het blokken de dagen ervoor.

Simoonzel, naast de mushroompietip, misschien een mediterraanse ovenschotel of gegrilde groenten? :9 Zo simpel en lekker.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:36

enamorada schreef:
Wat eten jullie meestal met quinoa? :)

Ik ben nog niet verder gekomen dan linzen-quinoa burger. Maar dat vind ik ook veel werk.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:38

Quinoa is wat mij betreft echt heerlijk in salades. Met gegrilde groentes erdoorheen <3 Hebben jullie amaranth trouwens al eens geprobeerd? Ook erg succesvol wat mij betreft. Bruikbaar als gierst/quinoa/couscous e.d.

Suliko, succes met je her! Eindexamen? Mocht je op 't laatste moment nog zin hebben of liever in de avond naar huis gaan (zeker als je beschikking hebt over een auto), je bent hartstikke welkom :)