Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:44

Zoiets moet groeien en je moet het vooral niet opdringen.

Mijn vriend eet inmiddels ook bijna helemaal veganistisch. Hij staat eigenlijk overal voor open, vindt alle argumenten even belangrijk en zolang ik lekker kook vindt hij het prima :+

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:22

denice schreef:
Ja die. Vind 'm ook een beetje tegenvallen en heb m uitgezet. Toen het ging over stiekem schuren binnenslepen en kippen redden was het klaar. Jammer dat veganisten weer in zo'n geitenwollensokken hokje geplaatst worden. Sowieso moeten er voor veganisme veel andere argumenten aangedragen worden en niet alleen het dierenleed. Er zijn mensen die daar niet om willen stoppen, maar wel als gezondheidsredenen en milieu veel duidelijker naar voren worden gehaald..

Hmm, jammer dat je hem hebt uitgezet, want gezondheid en milieu komen ook nog voorbij ;-). Ik vond het een redelijke documentaire, zeker inspirerend voor een beginnend veganist, maar niet als je al wat langer in 'de beweging' zit.
Ik vond het jammer dat ze een stem gaven aan Gary Francione. Die man doet echt meer slecht dan goed aan de beweging.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:52

269_life schreef:
Ik vond het jammer dat ze een stem gaven aan Gary Francione. Die man doet echt meer slecht dan goed aan de beweging.

Wat vind je precies zo erg aan hem? :) Ik volg hem al een hele tijd en ik snap wel dat het niet je type is, maar vaak legt hij dingen op een heel heldere manier uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:06

In de documentaire vond ik het jammer dat hij direct een eerdere spreker afviel én woorden in de mond legde, in plaats van uit zichzelf te vertellen waar hij in gelooft en voor staat. Het was gewoon niet zo constructief op deze manier zegmaar, vond ik iig :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:22

Appelmoes_11 schreef:
269_life schreef:

Wat vind je precies zo erg aan hem? :) Ik volg hem al een hele tijd en ik snap wel dat het niet je type is, maar vaak legt hij dingen op een heel heldere manier uit.

Ik ben geen fan van de beste man omdat hij elke dierenrechtenbeweging afschiet die niet als abolitionist communiceert.

Ik denk dat het doel van elke dierenrechtenorganisatie het afschaffen van het gebruik van dieren is (abolitionisme dus), zelfs als ze bijvoorbeeld meatless monday ondersteunen of een campagne voor betere omstandigheden voor dieren hebben. Ik denk dat dat prima naast elkaar kan bestaan (Amnesty zet zich ook in voor onterecht gevangen gezette personen, maar zorgt er ook voor dat het leven in de gevangenis dragelijker wordt) en veganisme toegankelijker maakt. Francione laat daar naar mijn mening geen ruimte voor. En hij communiceert nogal aggresief:
Afbeelding

NikkiDeKerf schreef:
In de documentaire vond ik het jammer dat hij direct een eerdere spreker afviel én woorden in de mond legde, in plaats van uit zichzelf te vertellen waar hij in gelooft en voor staat. Het was gewoon niet zo constructief op deze manier zegmaar, vond ik iig :)

Dat ook inderdaad. Hij heeft duidelijk Animal Liberation niet gelezen ;-).

Nu ben ik ook wel een beetje een Peter Singer fanboy, dus dat kan er ook een beetje mee te maken hebben :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:56

Ik ben eigenlijk eerder voor vegans die de gewone mens ook nog accepteren. Als jij aardig doet en hem/haar de feiten voor legt ipv keihard te gaan schelden dat diegene een vieze moordenaar is, dan krijg je misschien nog iets voor elkaar. Iedere stap is er een, de wereld wordt nooit vegan, dus die meatless Monday vind ik prima als het mensen aan het denken zet.

Ik merk het zelf ook, ik word boos en opstandig van mensen die zeggen dat vega niks uithaalt en dat je eigenlijk nog het meest vreselijke monster ooit bent, want je weet alles van dierenleed af en toch eet je zuivel en eieren. Nou, dan voel ik mij even heel boos. Ik dacht dat ik ten minste iets goed deed? Overigens eet ik alleen eitjes van kippen van vriend, waar ik zeer blij om ben want ik zag gisteren toevallig langskomen hoe het er in NL en België nog steeds aan toegaat bij niv 3 kippen (kooi ei). Oh, en ouders kopen verder alles biologisch nu, want alles is beter dan niets denk ik maar.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:05

Hoi.
Ik wou graag tussendoor eventjes vragen wat echte vegan dikmakers volgens jullie zijn. Ivm onbewust afvallen door veganistisch/vegetarisch eten en nu weer aan moeten komen kan ik helaas niet volledig veganistisch eten en eet ik soms ook nog vette vis, erg zonder maar nog meer kilo's eraf kan echt niet meer. Alle beetjes helpen vandaar mijn vraag.

Gr. Emily

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:09

Ik weet niet echt wat van dikmakers, maar zou je meer kunnen eten dan je nu doet? Want hoe meer je binnen krijgt, hoe meer je er van op slaat (vooral als je meer eet dan je nodig hebt). Mensen gaan vaak van alles schrappen (in jouw geval omgekeerd), maar afvallen komt door te weinig binnen krijgen voor de inspanning die je levert. Veganistisch eten bevat minder kcal dan bijv vlees en vis en dus zal je meer moeten eten als je niet af wil vallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:03

Had ik dat probleem maar! Hoe meer vegan ik eet hoe meer ik bij kom :=
Misschien ook wel omdat het gewoon zo lekker is, en je dus inderdaad meer ervan eet. Maar ik kook vrij veel met peulvruchten, en pasta.. of aardappel, pompoen, zoete aardappel.. En daar dan veel groentes bij. Ik kook veel uit het forks over knives kookboek, en die recepten zijn bijna allemaal zo lekker dat je je echt helemaal vast eet eraan :')
Ik probeer nu dus ook vaak wat kleinere porties te nemen om iets af te vallen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:15

Gewoon uit dat kookboek koken dus :D Ik eet zelden pasta, woon nog thuis en vader haat alles wat geen 'Hollandse pot' is. Maar kan er wel van genieten, pasta is geweldig *\o/*

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:55

Ik probeer inderdaad wat minder peulvruchten te eten, ik groei ook dicht van vegan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:05

420BlazeIt schreef:
Hoi.
Ik wou graag tussendoor eventjes vragen wat echte vegan dikmakers volgens jullie zijn. Ivm onbewust afvallen door veganistisch/vegetarisch eten en nu weer aan moeten komen kan ik helaas niet volledig veganistisch eten en eet ik soms ook nog vette vis, erg zonder maar nog meer kilo's eraf kan echt niet meer. Alle beetjes helpen vandaar mijn vraag.

Gr. Emily

Heel erg vervelend lijkt me dat. Lijkt me ook niet iets om van te denken 'had ik dat probleem maar'.

Als je vooral op zoek bent naar 'vette' producten, kun je misschien wat meer in (bijvoorbeeld olijf)olie bakken dan dat je nu doet. Dus aardappels of groenten die je normaal alleen kookt, nu (eerst voorkoken en daarna) wokken met wat olie, in het kader van alle kleine beetjes helpen. Een salade (wat voor soort dan ook, groene of couscous of pasta) is lekkerder én vetter met een goede scheut lekkere olijfolie.

Verder zijn pindakaas, hummus en avocado zo drie vettige dingen waar ik als eerste op kom. Je kan hummus en avocado natuurlijk goed op brood doen, en avocado makkelijk in je salade verwerken. Verder maken wij thuis vaak een shake van banaan, plantaardige melk, spinazie, pindakaas en kokos. Erg lekker en je kunt er een flinke kwak pindakaas in doen, of zelfs wat kokosmelk, dat is vet. (Spinazie kun je natuurlijk ook weglaten :P ) En bijv. nog twee eetlepels chiazaad/lijnzaad/hennepzaad door je smoothie, yoghurt of wat dan ook, ook een makkelijke manier van extra kcal of vetten.

En natuurlijk niet alleen pindakaas, maar noten in het algemeen, kunnen helpen. Een handje noten is al gauw +-150 kcal.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:15

En oreo's :P :P

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:18

Mallow schreef:
En oreo's :P :P

Zijn.. zijn die veganistisch.? :wow:

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:18

De gewone originele wel ja :D <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:26

OJA hoe kan ik de Oreo's nou vergeten :D En in de grootverpakkingen veel andere soorten ook <3

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:41

En koffiekoejes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:52

Maar niet alle merken, ik heb tot nu toe alleen die van Verkade als vegan gezien, dus goed opletten :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 09:57

Ja, maar verkade zijn ook de enige lekkere :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:04

Ik eet zoveel mogelijk veganistisch. Maar heb wel leren schoenen, omdat ik dat duurzamer en natuurlijker vind dat al die plastic.
Ik heb het idee dat zuivel eten erger is dan vlees. Omdat er veel meer leed bij komt kijken, met kalfjes, uitmelken etc, en het gewoon niet natuurlijk voor ons is om melk te drinken, behalve als kind in de groei.

Omdat ik enorm snel grote tekorten krijg eet ik nu ong. 1x per maand biologisch vlees of vette vis. That's it, dus geen zuivel. Eieren eet ik van mijn eigen losloopkippen.
Verder is de uitstoot van de veestapel een grote reden voor mij om geen vlees en of melk te nemen. Vele malen beter voor de aarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:11

Fijn dat je zoveel veganistisch eet, lastig van de tekorten.
Wat voor tekorten krijg jij die je opvult met 1x per maand vlees of vis eten :)?

Er bestaan natuurlijk ook duurzame vegaschoenen, als je interesse hebt, kijk bijvoorbeeld eens op vega-life.nl en zoek eens rond. 'Natuurlijker' voor een leren schoen vind ik zelf in een veganistisch topic, een beetje ongepast, sorry. Een dode koe om je voeten heen doen en de levensstijl van die dieren vind ik evengoed niet erg natuurlijk :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-16 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:14

ehm ja daar zat ik ook al aan te denken haha, eigenlijk moest ik 3x per week vlees gaan eten van de dokter (s).
Maarre dat gaan we natuurlijk niet doen. Ik heb heel snel B12 tekort, maar daar slik ik natuurlijk tabletten voor.
Toch geeft mijn lijf soms aan vlees of vis te willen en dat komt dus 1 x per maand voor ongeveer.
Uitgebreid kan ik het uitleggen per pb.

En wat ik natuurlijker vind, is een mening.
Als je dat ongepast vind, vind ik dat net zo ongepast als recepten met creme fraiche in een vegan topic.
Het is toch juist mooi om hierover te praten.
Ik loop er veel tegenaan dat de 'echte' die hard veganisten veroordelend en star zijn, wat ik ontzettend jammer vind.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 16-09-16 10:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:16

Ik ben heel benieuwd naar jouw uitleg hier juist, omdat anderen er dan ook van kunnen leren. Hoe geeft jou lijf aan dat je vlees of vis nodig hebt? En zet die ene keer per maand dan echt zoveel zoden aan de dijk qua voedingsstoffen, en welke stoffen dan? Waarom zei jouw huisarts dat je 3x per week vlees moest eten?

Super dat je B12 supplementeert, ik denk zelf dat dat ook heel belangrijk is. Heeft je huisarts ook advies gegeven hoe je dat het beste kunt supplementeren, gezien je gevoeligheid voor een tekort? Er bestaan daar ook nog veel verschillende meningen over (qua hoeveelheden slikken en hoe vaak), altijd moeilijk.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:23

Je kunt het beste smelttabletten nemen met een hoge dosering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:25

Zegt jouw huisarts dat? Tabletten van de huisarts of van de drogist? Wat is een hoge dosering? Hoe vaak?
Sorry, maar hoe korter en ontwijkender de antwoorden, hoe meer ik de neiging krijg vragen te stellen om het beeld goed te krijgen... -O-