De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Teigetje008

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:55

Hier ook flinke storm. Zo erg zelfs dat ik net bij de Aldi bijna onder een omvallende vlaggenmast zat. Was niet grappig! Ik was de boodschappen aan het inruimen en de mast viel op de auto naast mij, ik schrok behoorlijk! Die auto had ook flinke schade op de motorkap, hebben gelukkig de eigenaar kunnen traceren.

Ik was even kijken of ze hier nog leuke fruitbomen hadden, maar er stonden er nog maar 2 (appels, niet zelfbevruchtend). Dus heb er geen mee genomen. Ze hadden hier ook weer de rozen e.d. Was erg verleidelijk, maar heb toch maar niks mee genomen. Eerst maar eens kijken wat de rozen van vorig jaar doen!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:03

Teigetje008 schreef:
Iemand vroeg iets over bosui. Die waren bij mij ook traag, maar dat groeit heel apart. Het lijkt alsof de stengel dubbelgevouwen zit. Dus na een tijdje komt er eindelijk iets op. En een dag later heb je een geknikte stengel van 2 keer zo lang. Nog een dag later en dan heb je een gewone lange stengel, met meestal geen knikje meer...Ik heb 2 potjes staan. Vind ze erg slapjes, maar ik zie wel wat het word!
Dat was ik! Ik ben benieuwd dan :D. Zal nog wat geduld uitoefenen maar zitten nu al ruim 2,5 week in de grond en ik zie echt nog helemaal niks :(.

Heb de fruitbomen paar weken terug ook bij de lidl zien staan maar zagen er toch niet uit goed uit. Plus die worden echt groot dus ik kan ze sowieso niet kwijt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 14:18

Dank voor de steunbetuigingen!
Doet me goed.

Gisteren heb ik de tomaatjes verspeend, en in deels verteerde mest en deels scherp zand gezet. Ik hoop zo dat ze nu eens gaan groeien. De worteltjes zijn ok, de stengel is ok, maar ik krijg er maar geen blad aan.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:26

Die ingezaaide groente die nu nog binnen staat heb ik even buiten gezet im te luchten en wat zon op te vangen. Net nog wat bietjes ingezaaid.

Score tot nu toe:
Bloemkool
Radijs
Rucola
Spinazie
Kropsla
Courgette
Bietjes
Paprika
Tomaat
Augurk
Peterselie
Bonenkruid
Marjoraan
Tijm
Kervel

En dat nu alles maar flink mag gaan groeien, want echt hard gaat het nog niet.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:40

Rucola wil ik ook nog wel.
En bloemkool. Is dat lastig?

Mijn tomaatjes hebben juist heel veel blad. Staan deels al in de bakken waar ze in blijven staan. Ze ruiken heel sterk ook, ben benieuwd wat ik dit jaar voor elkaar ga krijgen in me eerste jaar :P

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:43

Mijn tomaten doen het ook super. Staan wel lekker warm in de vensterbank in de zon, boven de verwarming...

Ik heb ook rucola, maar die blijft hangen op 2 blaadjes...Ik heb die in het washok staan, misschien staan ze toch te koud. Geen idee. Dat is wel de bak die ik steeds buiten zet overdag als het weer een beetje mooi weer is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:46

Antheman arme kat, maar een vlotte dood lijkt wel, en een mooi plekje op een favoriete plaats. Sterkte met het verlies.

Teigetje ai dat is niet fijn, gelukkig net goed gegaan.

Iedereen al veel gezaaid, ik houd het nog bescheiden omdat de bakken nog niet helemaal toegankelijk zijn. Maar het zaaigoed mag rustig aan doen.

Maar *\o/* kasje zit achter in de bus, was nog even spannend met erin doen met die wind. De winkeleigenaar zat met zijn vingers onder het klapraampje vast dat even openwipte door de storm en de transit deur kwakte tegen mijn rug. Die mag dus nog even blijven liggen.

Maar de kweektafel kon er erbij kopen meteen al, joepie en wat vulling, tomatenzaad de tiny tom en gewone tomaten, een komkommer en een grote kashangaardbei waar al wat roze aanzitten. Morgen de plek ontruimen, kas uit de bus vastzetten en ik kan los.

Verder een knoflookbieslook, weer nieuwe roosmarijn en wat pluksla meegenomen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:07

Even mijn pas aangelegde perkje laten zien :o Nog net voordat het te hard ging waaien heb ik de bloemetjes erin kunnen zetten :)

Afbeelding

Afbeelding

Petunia's en violen,hopelijk over een paar weken een bloemenzee :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:29

Leuk en vrolijk gaat ook mooi dichtgroeien denk ik, alleen hopelijk niet te koud dit weekend. prutsmuts gaat het weer wat vriezen s nachts

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:30

tinky, ziet supermooi uit <3

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:33

Dank jullie :) ...nou als erg koud dreigt te worden gooi ik er een stuk plastic over maar als het goed is kunnen deze plantjes wel een beetje vorst hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:35

Leuk, bedacht tinky!

Hier ook een hiephiep hoera, zag net dat de peren en appelboom knoppen krijgen, was al bang dat ze dood waren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:41

_CS_ schreef:
Hier ook een hiephiep hoera, zag net dat de peren en appelboom knoppen krijgen, was al bang dat ze dood waren.

*\o/*

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:54

Teigetje008 schreef:
Ik heb ook rucola, maar die blijft hangen op 2 blaadjes...Ik heb die in het washok staan, misschien staan ze toch te koud. Geen idee. Dat is wel de bak die ik steeds buiten zet overdag als het weer een beetje mooi weer is.

Dat klopt, bij mij in de bak buiten zie ik het ook ;) Ik heb nu voor de 3de keer dat mijn rucola sla zaad opkomt deze winter/ voorjaar. Maar de stekjes blijven idd hangen op maximaal 5 blaadjes.

Wie van jullie heeft nog meer de stengels bijna tot aan de wortels afgeknipt, heb het over rucola sla ;) ? De moeder planten zijn nog steeds niet opgekomen, of ben ik nu te ongeduldig? Moet er wel bij zeggen dat ik de aarde heb opgehoogd met +/- 5cm compost/ bemeste aarde.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:03

Sterkte Antheman!

Tinky, wat een gezellig plekje zo!

Hopelijk staat mijn dakterras nog op het dak als ik zo naar huis ga, had net van het weekend alles op z'n plek gezet :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:20

Teigetje008 schreef:
Ging direct ff googlen voor die fruitbomen bij de Aldi, maar kan het nergens meer "echt" vinden. Wat ik kan vinden is in ieder geval zonder rasnamen. Was wel ff benieuwd welke rassen ze hadden!

Wat in heb gezien in de winkel een beetje de standaard rassen; hedelfinger, kordia, elstar, conferance, opal en ik heb ook perzikken zien staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:22

Doen jullie je tomaten buiten of is het beter die gewoon in de vensterbank te laten staan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:33

De tomaten kunnen overdag wel buiten,'s nachts binnen halen als het te koud word.Een nachtvorst en ze zijn dood.Pas na half mei kunnen ze vast naar buiten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:24

Ik laat ze voorlopig nog boven staan.
Zie me al tot mei iedere dag heen en weer lopen met die dingen, pfff.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:12

_CS_ schreef:
Ik laat ze voorlopig nog boven staan.
Zie me al tot mei iedere dag heen en weer lopen met die dingen, pfff.

Niet? :o ..... :D Hier gaan ze volgende week de kas in,overdag buitenspelen en 's avonds naar binnen.Maar dan hoef ik niet heen en weer te lopen hihi.Je hebt groot gelijk :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:30

Ik bedoelde meer de hele zomer lang, dat ze nu niet buiten kunnen weet ik wel.
Maar aangezien ze zo warmte minnend zijn, zullen ze ws beter op hun plek zijn in de vensterbank?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:44

Zoo dat is een schattig perkje in het midden!!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:45

Ik zat er vandaag wel aan te twijfelen om ze buiten te zetten in de kas, want daar is het nu vaak warmer
dan hier binnen. Ze groeien wel goed, zeker na die kou, maar ik weet niet of het door de wcrolletjes komt
maar ze blijven paars kleuren aan de onderkant van het blad. Denk dat ik ze binnenkort maar ga overplanten..

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:55

hier staat een deel van mijn tomaten in de serre! en mijn augurkplantjes en courgette die staan in potten. Ik kan niet wachten op tomaten!! De eerste tomatenbloemmetjes staan wel al open!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:44

Antheman, wat ontzettend verdrietig! Sterkte! :(:)

Ik ga morgen even een paar handjes stro verzamelen voor op mijn aardbeien, misschien kan het spul na het weekeind naar buiten! :)