Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daenerys

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:08

Brrr karnemelk.. dat gaat er bij mij echt niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:37

Gevarieerd eten lijkt me toch echt beter wb vitaminen, mineralen etc. Maar dan moet je dus wel op de hoeveelheden letten.

Ik ben haast euforisch vandaag door het gebrek aan honger. Ik denk dat het wel 10 jaar geleden is dat ik dat heb gevoeld. 'Dus zo hoort het te zijn', denk ik steeds. Zo fijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:09

Als je eenzijdig eet kan je lichaam zich daar compleet op afstellen, dat is beter dan gevarieerd eten. Blijkt ook maar weer, want mensen die 110 worden hoor je nooit zeggen: "ik eet elke dag anders'. Die mensen eten dan al 35 jaar elke dag precies hetzelfde :')

Vitamine resorptie uit voeding is trouwens echt super interessant, dat wel :j

Ik vind karnemelk verschrikkelijk. Ik denk trouwens sowieso dat zuivel niet gezond is, dus karnemelk ook niet :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:49

Dan ga ik het maar laten; sowieso vind ik de smaak een beetje kotsachtig :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:59

Ik ook en ik heb een kotsfobie. Dat gaat gewoon niet samen :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:08

Oh bah nee, das geen mooie combinatie :(:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:22

Ik zag vanmorgen speltvlokken bij de supermarkt in Duitsland, ik heb maar een zakje meegenomen en ik heb nu een portie in de week staan met chia, hennepzaad en wat yoghurt vermengd met kwark. Morgen nog een dikke handvol aardbeien er doorheen en dan maar kijken hoe dat smaakt, vast ook erg lekker.

Ze hebben daar ook veel meer keuze in verschillende soorten roggebrood en speltbrood dan hier, ik heb van alles meegenomen om te proeven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:43

Ik zag dat ze bij de Super de Boer ook gewoon speltvlokken verkopen - handig!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:57

Ik dacht dat Super de Boer niet neer bestond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:20

Oh wacht! Het is Spar :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:22

Die zit hier volgens mij ook nergens in de buurt. Maar ik kom best regelmatig in Dld. Als het lekker is neem ik de volgende keer wat meer mee. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 14:47

Ik vind zelf spelt teveel uit verhouding kwa voedingsstoffen om mee te ontbijten. Of je moet een klein beetje spelt gebruiken en er zelf iets van proteine bij doen, maar daar ben ik denk ik te lui en hongerig voor :+

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:29

Ik was net eens mijn calorieen aan het tellen op voedingscentrum.nl.
Weet iemand of dat ook maar enigzins klopt? Want ik kom uiteindelijk op maar 1396 calorieen uit.
Terwijl ik voor mijn gevoel veel eet en zeker weet dat nu alles op het lijstje staat.
Vandaag vooral veel fruit gegeten omdat dat opmoet:

Hier het lijstje:

Cracker, volkoren
38 kcal
Jam
54 kcal
Banaan
95 kcal
Ontbijtkoek
15 kcal

202 kcal

Lunch
peer (met schil)
80 kcal
Speltbrood
82 kcal
Pindakaas
148 kcal
Cracker, volkoren
38 kcal
Chocoladepasta, puur
44 kcal

392 kcal

Avond
Pasta, gekookt met zout
71 kcal
Tomaat (blik)
51 kcal
Italiaanse roerbakgroente (diepvries)
112 kcal
Gehakt, half om half, bereid met zout
134 kcal
Tomatenpuree (blik)
19 kcal
Kaas 20+
49 kcal
Rozemarijn, gedroogd
4 kcal
Spinazie, gekookt met zout
30 kcal

470 kcal

Tussendoor
Kippensoep met vermicelli
113 kcal
peer (met schil)
80 kcal
Ontbijtkoek
15 kcal
Banaan
124 kcal

332 kcal

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:45

15 kcal voor ontbijtkoek lijkt me erg weinig, of neem je 1 klein hapje?
Je speltbrood was 1 sneetje?
En je pasta was ook maar een klein schepje?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:49

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:20

KarinvdM schreef:
15 kcal voor ontbijtkoek lijkt me erg weinig, of neem je 1 klein hapje?
Je speltbrood was 1 sneetje?
En je pasta was ook maar een klein schepje?

Ja, een boterham.
En pasta was ongeveer 50 gram, had veel saus en groentes.

Vond het daarom al zo raar, want leek me indd niet dat ontbijtkoek zo gezond was.
Dus uiteindelijk klopt er niet veel van.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:22

Nee, ontbijtkoek is niet zo gezond, daar zitten veel suikers in.
Maar natuurlijk wel beter dan een gevulde koek of taart... :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:49

Heb je de pasta ongekookt afgewogen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:14

Ik heb bij de AH zo'n zakje haverzemelen gekocht, wat zijn eigenlijk de voordelen er van als je het bij je havermout doet?

Ook staat er op dat je er in het begin maar een klein beetje van mag eten, om je lijf er aan te laten wennen, klopt dit?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 00:07

Het zijn vooral vezels en vetten en vitamines. Ik doe er altijd een klein beetje van door de havermout :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:24

Oh oke bedankt!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:22

Ik zit alweer een tijdje in de meeleesmodus maar nu toch even een ervaring van mij die niet heel leuk was. Ik ben het weekend bij me ouders en daar is toch altijd meer ongezond snackvoer aanwezig dan dat ik zelf op me kamer heb. En dat gaat er dan toch wel in, ondanks dat ik prima weet dat het niet echt goed is. Het kan in principe niet echt kwaad om een klein beetje te snacken maar het liep gisteren beetje uit de hand. :+ Chips, drop en zelfgebakken koekjes, avondeten dat ook best vullend was waardoor ik na het avondeten niks meer gegeten heb. Eerst was ik daar wel blij mee, want het schijnt dat je s'avonds eten slecht verteerd. Maar ik werd vanmorgen wakker met een heel raar gevoel in me maag en zodra ik opstond herkende ik het gevoel van vroeger. Duizelig, rillerig, het heel warm krijgen opeens en echt moeten zitten anders val ik flauw. Vroeger was dat omdat ik niet genoeg gegeten had, nu weet ik het niet zo goed. Ik denk dat het ook een kwestie van te weinig eten was in combinatie met heel veel suikers in de middag ervoor. Ik voelde me ook echt vol die middag, maar dat was waarschijnlijk gewoon een opgeblazen gevoel door alle suikers en maar weinig bruikbare voedingsstoffen. Dus ik alles in etappes doen; aankleden, zitten, lenzen in, heel vlug een broodje smeren en glas water en vlug naar de bank. Heb er een uur over gedaan om alles weer een beetje op de rails te krijgen.

Dat was een harde les maar wel eentje die ik ga onthouden en niet weer ga doen. Ik was juist zo blij dat ik af was van dat rillerige gevoel s'ochtends. Snacken mag, maar met mate, niet zoals gisteren. :')

Verder gaat het eigenlijk wel lekker! Ik eet nu iedere ochtend 1 stuks fruit, moet het even een gewoonte maken zodat ik aan me 2 stuks fruit kom per dag. Ik probeer zoveel mogelijk lokale producten te kopen, in ieder geval Nederlandse producten. Op de Ommerlander markt heb ik een week geleden hele lekkere siroop gekocht! Witte aalbessensiroop met een vleugje munt, heerlijk! Wel wat aan de prijs misschien (3.50 voor 250 ml) maar zoo lekker. Als de markt er volgende maand weer is koop ik weer een flesje. :)

Hoe gaat het met de rest? Allemaal nog op het 'juiste pad' of ook wat uitschieters zoals mij gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:24

Klinkt als een suikerdip!

Ik had vroeger ook wel eens van die binges maar kan me tegenwoordig prima inhouden gelukkig, en een stuk taart eten zonder meteen helemaal los te gaan ;)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:31

Kom ook even uit de meeleesmodus. Heb het een tijdje heel goed gedaan, tegenwoordig lukt het echt niet meer. En raar genoeg kan ik het verbinden met de pil (ofja, Nuvaring in mijn geval). Mijn discipline wat betreft slecht eten laten staan is een PAK sterker wanneer ik van de pil af ben, en tijdens mijn stopweek gaat het ook beter.

Mijn verstand weet heel goed dat ik last krijg van mijn buik als ik dit doe, en dat ik me een stuk beter voel wanneer ik amper suiker binnenkrijg; en toch kan ik mezelf bizar genoeg heel moeilijk tegenhouden. Ik doe al echt mijn best om niet te veel 'rommel' te kopen, en daar slaag ik redelijk in, maar als ik dan eens mag snacken, gaat het in 1x helemaal op. Terwijl ik normaal er best goed in ben om een hele week toe te komen met een reep chocola oid. -O-

Mijn ontbijt gaat altijd goed, kan niet meer zonder mijn havermout, maar vanaf dan gaat het steeds bergaf. :')

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:18

Ik heb ook altijd last van vreetbuien in de week voordat ik ongesteld moet worden. Twee weken ervoor, tijdens en erna heb ik nergens last van en kan ik me prima inhouden. Raar hoe dat toch zo'n invloed kan hebben.

Meer mensen in of uit de omgeving van Groningen die hier toevallig heen gaan? https://www.facebook.com/events/189886601162340/?ref=22