Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:19

Ik doe ook mee! Heb vandaag met het geweldig mooie weer de eerste plantjes gezaaid in potjes die nu nog binnen moeten gaan ontkiemen.
Ik kon het niet laten en heb ook buiten eea. gezaaid. Ik zie wel of daarvan wat opkomt.
Ik heb nu (in potjes): dille, thijm, krulsla, kropsla, kerstomaat en twee soorten basilicum...... krijg nu al trek in sla....
Voeg daaraan toe (in volle grond): Broccoli, Paarse wortel en radijs.

Heeft iemand nog tips aangaande de dille? Die schijn behoorlijk hoog (ongeveer een meter) te worden; wat is een goede plek (zon / schaduw ed) om deze straks neer te zetten?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:21

Dille... gewoon in een potje oid in de winkel kopen.
Dat is echt onkruid als je dat eenmaal hebt gezaaid.
Wij hebben het hier op het land gehad, jaaaaare geleden en we moeten nogsteeds dille trekken.

Het wordt inderdaad erg hoog.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:23

Heb het idd nu in een potje (om op te kweken), en gelukkig niet lukraak door de tuin gestrooid ;). Ik wil er uiteindelijk maar 2 planten van overzetten in de tuin.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:29

Bij ons is t echt niet lukraak gestrooit, wij hebben een akkerbouwbedrijf en hebben dille verbouwt.
Vandaar, ik vervloek t... hier komt t binnen in een potje uit de winkel :D

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:33

Wow, dan kan ik me voorstellen dat je er een overkill van hebt gehad...... en dat je het nu gewoon kant-en-klaar koopt (Zeker als je jaren laten nog telkens van dat "onkruid" tegenkomt)!
Ik wil het straks lekker gaan verwerken in saus of (als ik er voldoende van heb) de zaden drogen en er thee van trekken. Experimenteel stadium dus nog..... haha. (Evenals de broccoli)

Ik zal het topic (zal wel een deel2 gaan worden) eens op diverse tips nalezen.... leuk!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:58

Hoi allemaal, ben ook weer uit m'n winterslaap aan het komen qua tuingebeuren.

Heb gisteren de (koude) opgeruimd en klaargemaakt voor beplanting en vanmorgen deels ingezaaid.
De zaadjes van de tomaten en paprika's staan in potjes in de douche.
Moet ik morgen nog even de aardbeienzaadjes in potjes maken en ik hoop maar dat die plantjes goed opkomen en net zo veel vruchten geven als voorgaande jaren.

Heerlijk, als je 's morgen wakker wordt en de zon schijnt. Krijg je gelijk weer zin om in de tuin aan de slag te gaan.

Dille heb ik hier losgezaaid in de moestuin. Het verspreidt zich idd snel maar ik ben er best blij mee. Een deel trek ik er uit maar een deel laat ik ook staan om te gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:51

CarinaR schreef:
Zijn ze al gekiemt?

Nouja, d'r steken sprieten van minstens 5 cm uit dus denk het wel :P

Ranna; hoe is het met de wijnbes?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:12

Mijn groentetuintje (foto van afgelopen zaterdag) ligt achter de rijbak achter een dikke schrikdraad versperring. De viervoeters stampen graag in mijn groentetuin, maar hopelijk is dat nu verleden tijd...

Heb er al wat paardemest heengebracht (rechts op de foto), onder de paardenbenen door zie je het liggen :D

Locatie is niet ongezellig, kan dan gelijk wat klussen in de groentetuin wanneer er bijvoorbeeld een jong paard zadelmak gemaakt moet worden en een 2e man een oogje in het zeil moet houden...

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:51

Mooie oplossing toch Nikita1995.

Zo, die zijn wel gekiemt ja... nou ben benieuwt wat ze gaan doen, als ze al zo ver zijn.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:41

anneliesdj schreef:
Ranna; hoe is het met de wijnbes?

Angstvallig rustig, stilletjes, klein kleiner kleinst en dor :\

Maaaaaaaarrrr wat niet is kan nog komen :+
We blijven moed houden :')

Er moet toch een wijnbes te vinden zijn die het hier wél doet???!
We zitten op een mengeling van veengrond, kleigrond e.d. dus zuur genoeg zou je zeggen.
De gele framboos heeft er sinds een paar weken wel al weer zin in en begint voorzichtig uit te lopen en die staat maar een eindje van de wijnbes af. Als de gele framboos het daar goed doet moet de wijnbes het toch ook naar z'n zin hebben?

Als het nu wéér niet wordt ben ik toch echt geneigd de handdoek in de ring te gooien hoor. -O-

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:45

Nou ja, eerst maar weer deze poging afwachten. Als de framboos het doet zal de wijnbes het ook wel moeten doen.

Iemand enig idee vanaf wanneer je weer aardbeienplantjes in de winkel kunt kopen? Ben van het weekend naar het tuincentrum geweest maar ze hadden alleen maar innieminnie stekjes die er ook maar wat dor en droog bij stonden.. Ik wil gewoon een échte plant en het is natuurlijk nog veelste vroeg. Dus vandaar vanaf wanneer kan ik ze verwachten? Dan weet ik wanneer ik weer een poging kan wagen. Heb wel een bepaalde bramensoort meegenomen. Staat vast lek bij m'n gele framboos :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:55

Kan niet meer editen. De bramensoort die ik gekocht heb is de thornless evergreen. Wel zo handig want m'n gele framboos vervloek ik toch regelmatig door de stekels :D

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:07

Ik wacht nog met zaaien tot half maart. Volgens mij beginnen jullie allemaal veel te vroeg :o

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:14

Sommige dingen kun je natuurlijk wel al zaaien. Op mijn sla zakjes staat ook vanaf half februari en de radijs ook. Andere dingen is het nog wel aan de vroege kant. Al kun je nu ook alweer het een en ander aan plantjes krijgen in de tuincentra. Vooral van die bessenstruiken, fuitboompjes en kruidenplantjes staan er nu te koop.

Maar ja je bent natuurlijk pas echt veilig na ijsheiligen. Dat duurt dus inderdaad nog wel een poos.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:10

De dingen die ik gezaaid heb staan in een koude kas. Maar het woord 'kas' is ergens in de pijpleiding blijven steken in mijn eerdere post :+

Thornless evergreen? Nooit van gehoord. Maar ook met bramen hebben we geen geluk hier.
Ben al 10 jaar bezig met een tamme braam maar die krengen gaan constant dood. De wilde bramen daarentegen groeien tegen de klippen omhoog hier :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:50

ik heb gister de tijd genomen alles wat bij te werken.
de wortel zaadjes in de grond , de aardbeien bijwerken de dode planten weg en de jonge plantjes een kans geven. de paprika binnen heeft piepkleine plantjes :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:00

ranna schreef:
Ben al 10 jaar bezig met een tamme braam maar die krengen gaan constant dood. De wilde bramen daarentegen groeien tegen de klippen omhoog hier :\

Als je nou erg lief voor ze bent en regelmatig iets lekkers voor ze meeneemt worden de wilde bramen misschien vanzelf tammer? :+

Dit jaar wil ik ook wat dingetjes gaan verbouwen, maar ik ben nog niet zover. Ik ben wel al veel in de tuin aan het werk geweest maar niet met plantjes maar voor de diertjes. We hebben twee oeps-nestjes gehad bij de konijnen en dat jonge spul moet natuurlijk allemaal weer een plekje krijgen. Ook de kippen hebben er een ren bij gekregen zodat het 'gazon' bij kan komen. De hele tuin leek zwart maar er begint nu weer een groene waas van jong gras te ontstaan. Mooi lijkt het nog niet, maar alles beter dan hoe het er vorig jaar bij lag. Toen stond het onkruid een meter hoog. :o Wat zijn leuke groenten om te kweken voor beginners?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:10

Tomaten vond ik leuk om mee te beginnen, maar ligt wel een beetje aan het weer in de zomer :+

Aardbeien zet je makkelijk weg in een pot :))

Paprika is ook leuk :))

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:16

Aardbeien heb ik al in een soort toren, maar toen het gras zo'n beetje op was hebben de kippen daar ook bij gezeten dus het is wat uitgedund. :+ Er zullen nog wel plantjes zijn die het straks weer gaan doen, maar misschien moet ik er wat bij kopen. Pompoen lijkt me eigenlijk ook wel leuk voor bij de slootkant, zou dat werken? Het kan dan ook niet zo ontzettend gaan woekeren met aan de ene kant de sloot en aan de andere kant de braam en framboos.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:23

Tja bij iedereen doen pompoen en kalebassen het prima maar ik had er geeneen terwijl ze op de stront stonden ^) Dus die vind ik stom :))

Haha fijn kippen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:28

Dan waren dat inderdaad stomme pompoenen. :(:)

Onze kippen zijn geweldig, ze zijn leuk om naar te kijken, leggen heerlijke eitjes, bemesten de boel en zijn ook nog eens ontzettend fanatiek in het wieden van onkruid. Jammer genoeg maken ze niet echt onderscheid tussen onkruid en plantjes die ik graag nog even had zien blijven staan.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:34

Ha ha nee dat is jammer weer! Mijn konijnen zijn daar ook sterren in! Oe die plant staat in de weg, die snoei ik wel even, ergens onderaan (mijn mooie hortensia's :oo :+ ) Heel grasveld die ze mogen leeg grazen, maar nee mijn plantjes sneuvelen... ^)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:43

Ja, konijnen zijn helemaal verschrikkelijk. In onze vorige ren hadden ze een rijtje boompjes (stom stom! |o ) en toen we in de gaten kregen dat ze aan de bast zaten te vreten was het al te laat, niet één heeft het overleefd. :( En dan nog niet te spreken over de graafwerkzaamheden die ze uitvoeren. :x Verder vind ik ze wel heel leuk en lief hoor. :))

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:26

Mijn kippen lopen nu nog door de hele tuin maar als de zomer weer aanbreekt (hopelijk morgen :D) gaat er zo'n beetje halverwege het hek dicht. ik loop altijd op mijn blote voeten in huis en tuin en tja... kippen zijn niet zindelijk... ze hebben dan nog steeds een stuk van 25 bij 55 meter dus niks te klagen met zijn drieen en de paarden!! s avonds gaan ze zelf het hok in en doe ik het deurtje dicht ivm roofdieren.
Mijn groetentuintje heb ik omheind met gaas van 1m hoog omdat het eerste hek wat we hadden steeds genegeerd werd door mijn shetlander die mn gazon bijhoud. Nu is het paard en kip en konijn save!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:40

ranna schreef:
Angstvallig rustig, stilletjes, klein kleiner kleinst en dor :\

Maaaaaaaarrrr wat niet is kan nog komen :+
We blijven moed houden :')

Er moet toch een wijnbes te vinden zijn die het hier wél doet???!
We zitten op een mengeling van veengrond, kleigrond e.d. dus zuur genoeg zou je zeggen.
De gele framboos heeft er sinds een paar weken wel al weer zin in en begint voorzichtig uit te lopen en die staat maar een eindje van de wijnbes af. Als de gele framboos het daar goed doet moet de wijnbes het toch ook naar z'n zin hebben?

Als het nu wéér niet wordt ben ik toch echt geneigd de handdoek in de ring te gooien hoor. -O-

Volgens mij zijn wijnbessen wat later hoor, bij mijn ouders gebeurt er ook nog niet zoveel, ook niet bij de frambozen.

Is hij wel goed aangeslagen toen je hem plantte vorig jaar? Ik geloof dat wijbessen juist niet zo van zuur houden, heb je de aarde uit het plantgat gemengd met potgrond oid? Dat is wel aan te raden namelijk, hij wortelt niet zo diep dus je kunt vrij makkelijk een eigen stukje grond maken voor hem.
Je zou hem nu ook een lading compost kunnen geven, evt. gemengd met wat potgrond of tuinaarde. Beter compost dan koe of paardenmest maar je kunt het ook mengen, beetje mest vinden ze wel lekker.
Staat hij op de wind? Zo ja, dan even verzetten, ze houden niet van wind.

goeroe schreef:
Ja, konijnen zijn helemaal verschrikkelijk. In onze vorige ren hadden ze een rijtje boompjes (stom stom! |o ) en toen we in de gaten kregen dat ze aan de bast zaten te vreten was het al te laat, niet één heeft het overleefd. :( En dan nog niet te spreken over de graafwerkzaamheden die ze uitvoeren. :x Verder vind ik ze wel heel leuk en lief hoor. :))

Als konijnen eenmaal door hebben dat ze kunnen graven....
Je kunt het beste de omheining een stuk de grond in graven, minstens een halve meter, dan is je probleem opgelost ;)